Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-08@02:30:15 GMT

تاثیر روایت رسانه‌های رسمی بر مدیریت افکارعمومی

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۱۶۶۷

تاثیر روایت رسانه‌های رسمی بر مدیریت افکارعمومی

کارشناس حوزه رسانه گفت: برای مهار افکار عمومی رسانه‌های رسمی می‌بایست پیش از ورود فضای‌مجازی مسأله را تحلیل و تبیین کنند.

علیرضا پورجعفری کارشناس رسانه، در گفت و گو با خبرنگار حوزه رسانه خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بدون تردید یکی از دردناک‌ترین حوادثی که طی سال‌های اخیر در فضای اجتماعی و رسانه‌ای کشور رخ داد، ماجرای قتل رومینای 13 ساله آن هم به دست پدر بود؛ هرچقدر از این مطلب و این اقدام شنیع و ضد انسانی گفته شود باز جا دارد که ابعاد مختلف آن از منظر حقوقی و حوزه‌هایی مانند جامعه شناسی و روانشناسی مورد بحث و تحلیل قرار گیرد تا دیگر حتی در یک مورد هم شاهد این گونه مسائل نباشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: واضح است که اخباری از این دست در حوزه و حیطه اخبار حوادث با دو ارزش خبری برجسته «برخورد» و «دربرگیری» دسته‌بندی می‌شوند؛ در ادبیات اندیشمندان و اساتید علم ارتباطات این دو ارزش خبری به دلیل حساسیت بالایی که برای مخاطبین خود دارند، مورد توجه بیشتر نیز قرار می‌گیرند؛ بنابراین صاحبان رسانه‌ها باید دقت داشته باشند که علاوه بر انتخاب نوع چارچوب‌بندی برای تنظیم و انتشار این جنس خبرها، نوع نگاه و رویکردهای اتخاذی به این قضایا را نیز باید طوری در دستور کار خود قرار دهند که در ناخودآگاه مخاطبان اثر قطعی و مهم خود را بگذارد.

ضرورت اتخاذ رویکرد پیشگیری از جرم، در مواجه رسانه‌ای با اخبار قتل

کارشناس حوزه رسانه تصریح کرد: یکی از نگاه‌هایی که الزاماً در پوشش اخبار مربوط به حوادثی از جنس قتل رومینا باید به آن توجه ویژه شود، ابتدا فهم و درک درست از ماهیت «جرم‌ بودن» رخداد است؛ این یعنی آنکه اساساً هنگامی که قتلی اینچنین فجیع و غیرانسانی اتفاق می‌افتد، دست در اندرکاران رسانه‌ها خود را در معرض تعامل با پوشش خبری یک جرم ببینند که دلایل زیادی برای وقوع آن وجود دارد.

وی بیان کرد:‌رسانه‌ها در این مواقع باید دقت داشته باشند، علاوه بر سایر رویکردهایی که در این حوزه اتخاذ می‌کنند، به چارچوب خبری «پیشگیری از وقوع جرم» نیز توجه ویژه داشته باشند؛ این یعنی در تنظیم و ارائه این دست اخبار، طوری مطلب به مخاطب منتقل شود که علاوه بر اینکه اصل رویداد با تکیه بر روزنامه‌نگاری عینی به مخاطب ارائه می‌شود، رویکرد پیشگیرانه و یا بازدارنده نیز در دل این ارائه گنجانده شود.

پورجعفری اظهار داشت: یکی از برکاتی که اتخاذ رویکردهای پیشگیری از جرم در این خصوص خواهد داشت آن است که قبح مساله برای مخاطب خبر نخواهد شکست و اتفاقاً شاید یکی از نکات مهارتی و فنی که باید در انتقال خبر وجود داشته باشد، تنظیم آن به شکلی است که قبح شکنی در خصوص سوژه را در پی نداشته باشد. به این مورد نیز باید استفاده از فن «ترس» که یکی از فنون اقناع نیز است را اضافه کرد، اما متأسفانه تاکنون در پوشش اخبار حوادث به ویژه قتل رویکردی که از رسانه ها شاهد آن بودیم، اتفاقاً در برخی موارد به شکل ناخواسته تشویق به این امر هم بوده است.این یعنی آنکه رسانه بدون توجه به نکات فوق طوری عمل کرده که تصویری در ذهن مخاطب شکل گرفته است که اگر این اتفاق توسط من شهروند هم رخ بدهد، مشکلی به وجود نمی‌آید.

نگاه فرآیندی در تنظیم اخبار قتل پیشگیری از جرم را محقق می‌کند

وی خاطرنشان کرد: از آنجاییکه شکل‌دهی یک گفتمان خبری در قالب‌های مختلف روزنامه‌نگاری هم در رسانه‌های مکتوب هم در رسانه ملی اساساً یک فرآیند است، باید توجه داشت که این فرآیند می‌بایست طوری مدیریت شود که نگاه «پیشگیرانه از وقوع جرم» با استفاده از ظرفیت برنامه‌های تحلیلی و گفت‌وگو محور در رسانه‌های تصویری و صوتی و گزارش‌های میدانی و تحلیلی در رسانه‌های مکتوب مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: واضح است که در این فرآیند تعامل با مخاطب یا به اصطلاح بهتر، رفت و برگشت با نظرات مخاطب و کارشناس برنامه اثر بیشتری بر روی وی خواهد گذاشت تا جامعه به طور کل در گیر این ماجرا نشود.

ورود به هنگام رسانه‌های رسمی اصلی‌ترین راه برای مدیریت افکار عمومی

وی یادآور شد: در این گونه مواقع مهار افکار عمومی نیز به شکل افسار گسیخته‌ای از عهده سیاستگذاران رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای نیز خارج می‌شود؛ یکی از عوامل مهم این افسار گسیختگی و مهارناپذیری افکارعمومی بحث فضای‌مجازی و فیک‌نیوزهایی است که در قالب‌های مختلف از تریبون‌های مختلف این فضا بحث‌های دیگری از جمله تعصب جاهلی، دین و مسائلی مانند این را در این مورد به خصوص پیش می‌کشند.

پورجعفری اظهار داشت:‌ در این گونه مواقع نیز مدیریت افکار عمومی با همان قالب‌های موجود در فرآیند گفتمان خبری، به شرط رعایت عینی گرایی در اخبار قابل تحقق خواهد بود؛ در واقع همانطور که پیشتر از این نیز بارها گفته شده، برای مهار افکار عمومی رسانه‌های رسمی می بایست پیش از ورود فضای‌مجازی مساله را تحلیل و تبیین کنند.

وی ادامه داد: اگر در پوشش اخبار حوادث به رویکرد «پیشگیری از وقوع جرم» تأکید و دقت شود به نظر می‌رسد با یک تیر دو نشان مشخص زده شده است؛ اول آنکه رسانه توانسته رسالت خود در ارائه خبر به مخاطب را انجام دهد و در ثانی رسانه در راستای مسئولیت اجتماعی خود توانسته نوعی بازدارندگی نسبت به موضوع در جامعه به وجود آورد.

 انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس رسانه های رسمی افکار عمومی رسانه ها رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۱۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد مطلوب صنعت گاز در عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه در حمله تروریستی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به عملیات خرابکارانه علیه تأسیسات انتقال گاز در زمستان پارسال گفت: تلاشگران صنعت گاز در دو بخش‌ عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه، عملکرد ارزشمندی داشتند و با اقدام جهادگونه به مقابله با این بحران و خنثی‌سازی پیامدهای آن پرداختند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، غلامرضا جلالی امروز (سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت) در نخستین هم‌اندیشی تعمیرات ایمن و تعالی سازمانی شرکت‌های پالایش گاز که با حضور معاون وزیر نفت در امور گاز و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت و گاز برگزار شد، با تأکید بر این‌که صنعت گاز  و خدمات آن در کشور ما یک حوزه مهم است، گفت: دشمن از این موضوع آگاه است و راهبردهای ناامن‌سازی و تهدیدآفرینی در این حوزه را به اشکال متفاوتی دنبال می‌کند.

وی افزود: با توجه به این‌که گاز بخش بزرگی از سبد انرژی کشور را در بخش صنعت و نیروگاهی و مصارف خانگی و خدماتی و تجاری تأمین می‌کند، با این اوصاف طبیعی است که بخش‌های وابسته به این حامل انرژی نیز در گستره وسیعی از محصولات و خدمات جای خواهند گرفت؛ از این رو در مقیاس ملی، ارزش گاز حیاتی است و باید ۱۰۰ درصد مصون‌سازی شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: از آن‌جا که موضوع‌های مربوط به پدافند غیرعامل، امری حیاتی است و به‌طور عمده با امنیت کشور سر و کار دارد، برابر قانون مصوبه‌های سازمان پدافند غیرعامل، شأن قانونی و الزام‌آور دارد و در صورت احراز استنکاف از آن، جرم شده است.

جلالی با بیان این‌که آموزش سواد امنیت سایبری برای هر مدیری ضروری است، گفت: مدیران در هر سطحی باید نسبت به الزام‌های حیاتی امنیت سایبر در محیط تحت مدیریت خود آموزش ببیند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به اقدام خرابکارانه علیه تأسیسات انتقال گاز در زمستان پارسال اشاره و تصریح کرد: به واقع باید از مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و تلاشگران صنعت گاز در بخش‌های انتقال و ستاد قدردانی کرد که به صورت جهادی به مقابله با این بحران و خنثی‌سازی پیامدهای آن پرداختند که در دو بخش‌ عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه قابل دسته‌بندی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران سال ۱۴۰۲ در جریان حادثه خرابکارانه که علیه تأسیسات خطوط گاز این شرکت انجام شد، در زمینه مدیریت پیامد حمله، عملیات رسانه‌ای و عملیات بازسازی، عملکرد ارزشمندی انجام داد که در صورت مستندسازی آن، می‌تواند به‌عنوان یک دانش ارزشمند برای مدیریت آیندت بحران‌ها استفاده شود.

جلالی در تشریح اقدام‌ها برای مدیریت پیامد حمله در دو بخش عملیات میدانی و رسانه‌ای، اظهار کرد: از سویی در حوزه میدانی، برنامه برگشت‌پذیری زیرساخت به خوبی انجام و بازسازی خطوط در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شد و برای چند روستای اطراف که دچار قطع گاز شده‌ بودند، سوخت جایگزین کافی تأمین شد.

وی در پایان، گفت: در عرصه رسانه نیز  همکاران شرکت ملی گاز ایران مدیریت خوب و ارزشمندی داشتند، مدیریت تولید و انتشار خبر از تریبون رسمی شرکت و معرفی مدیر دیسپچینگ شرکت به‌عنوان سخنگوی رسمی شرکت ملی گاز ایران در این بحران سبب شد تا مدیریت پیامد حمله در حوزه رسانه نیز به نحو احسن انجام شود؛ باید توجه داشت که مدیریت صحیح پیامد، سبب خنثی‌سازی اصل حمله می‌شود.

دیگر خبرها

  • سپاهان از کمدین هتاک و پرسپولیس به کمیته اخلاق شکایت می‌کند
  • عملکرد مطلوب صنعت گاز در عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه در حمله تروریستی
  • دستکاری و مدیریت افکار عمومی در بستر رسانه‌ های اجتماعی
  • عکس‌| خشم سپاهانی‌ها از مجری پرسپولیسی‌؛ او باید عذرخواهی کند!
  • آتش تانک رسانه‌ای شهرداری تهران برای حمایت ویژه از زاکانی! | تصویر
  • خوشنویسی ایران نیاز به حمایت دارد/ تاثیر بخش خصوصی در چرخه اقتصاد
  • کفتارهای سیاسی بر سر جنازه یک دختر نوجوان | بی‌اخلاقی رسانه‌های بیگانه درباره نیکا شاکرمی
  • جزئیات عملیات کرم ابوسالم به روایت رسانه عبری
  • وقتی هم‌میهن اجازه ندارد مستقل از رسانه‌های MI۶ و موساد باشد
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم