Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس تحولات غرب آسیا معتقد است جریان ۱۴ مارس درحال تحلیل رفتن است و آشوب طلبان می‌خواهند حزب الله را به کف خیابان‍ها بکشند و با آن درگیر بشوند اما حزب الله هوشمندانه عمل کرد. ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

" سید هادی افقهی " تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه برخی محافل سیاسی معتقدند جریان 14 مارس در پس پرده آشوب‌های اخیر لبنان است، اظهار داشت: تنها جریان 14 مارس نیست که در پس پرده این آشوب‌ها قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد که این جریان و حامیان داخلی و خارجی‌اش در حال تحلیل رفتن هستند و آن انسجامی که قبلا داشتند به دلیل تناقضاتی که بین خودشان وجود دارد، به دلیل تحولات منطقه‌ای و شکست‌های پیاپی دشمنان محور مقاومت در لبنان، سوریه، عراق و یمن ، دیگر آن انسجام  وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه «اکنون رژیم صهیونیستی احساس می‌کند به تدریج لبنانی را که روزی در آن خیلی نفوذ داشت، از دست می‌دهد» افزود: این نفوذ  در احزاب راست مسیحی ، لیبرال و تمام مجموعه جریان 14 مارس است که در آن ولید جنبلاط، سمیر جعجع، سعدالدین حریری حضور دارند. همچنین سنی‌های افراطی وابسته به عربستان نیز در جریان 14 مارس هستند. تل آویو احساس می‌کند اینها در حال تفکیک و جداشدن از یکدیگر هستند لذا می‌خواست از شرایط کرونا و آن بستری که آمریکا اخیرا علیه سوریه اعمال کرده و هر شرکتی که با سوریه همکاری کند مورد تحریم واقع می‌شود، بهره بردای کند.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به نا آرامی‌های اخیر در لبنان گفت: اینان علاوه بر فشارهای اقتصادی می‌خواستند به بهانه اینکه سلاح مقاومت، سلاح رسمی نیست و باید همه سلاح‌ها در اختیار ارتش و نیروهای مسلح لبنانی باشد، یک خودی نشان بدهند اما حزب الله هیچ عکس‌العملی از خود نشان نداد و هیچ محلی به آنان نگذاشت. دولت لبنان با قاطعیت هرچه تمام‌تر وارد عمل شد. اول نیروی امنیتی بعد ارتش به کمک آمد و تظاهرات کنندگان را متفرق کردند. فاز دوم، فاز تخریب، آتش سوزی و درگیری بود که با برخورد قاطعانه نیروهای رسمی لبنانی روبرو شدند . براساس گزارش‌های که از لبنان مخابره شد، میادین وخیابان‌های بیروت آرام تر شده‌اند لذا آشوب طلبان شکست خوردند.

وی با بیان اینکه بعضی از عناصر14 مارس خودشان را مورد تمسخر قرار می‌دادند، در این باره گفت: این عناصر می‌گفتند آمریکا با آن عظمتش و رژیم صهیونیستی 40 سال است که نمی‌توانند حزب الله لبنان را خلع سلاح کنند بلکه روز به روز زادخانه تسلیحاتی حزب الله پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر می‌شود حالا شما چهار تا آدم می‌خواهید چه بگوید؟  معلوم است، شما یک ماموریت بیگانه را با هماهنگی سفارت آمریکا دارید اجراء می‌کنید. 14 مارسی‌ها این حرف‌ها را می‌زدند. وقتی که دیدند کارشان نگرفت، یک حرکت غیر اخلاقی انجام دادند و آمدند از یک کلیپ مونتاژ شده استفاده و به عایشه همسر پیامبر( ص ) اهانت کردند. خوشبختانه دارالفتوای اهل سنت وهم دارالفتوای شیعیان ، حزب‌الله و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و برجسته لبنانی این کلیپ را محکوم کردند. آنان به دنبال تشدید تنش‌های مذهبی بودند که تیرشان به سنگ خورد و دیگر حنایشان رنگ ندارد.

مصاحبه| طلال عتریسی: گروههای وابسته به آمریکا تحرکات خیابانی لبنان را سازماندهی می‌کنند/ پروژه فتنه مذهبی شکست خورد

افقهی در پاسخ به این سوال که" ناآرامی در لبنان تاکی ادامه پیدا می‌کند و این آشوب‌ها چگونه پایان خواهند یافت؟ " گفت:  زمانی که سعدالدین حریری به عنوان نخست وزیر لبنان در راس قدرت قرار داشت، مردم  در اعتراض به فساد اداری، سیاسی، مالی و بیکاری .... به خیابان‌ها آمدند ولی بعدها مزدوران سفارت آمریکا در بیروت و احزاب وابسته به عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی آمدند،  موج سواری کردند، شبیه آنچه که درباره مسئله بنزین در ایران داشت، رخ می‌داد. در واقع این مدیریت شد یعنی آشوب طلبان هرکاری کردند که حزب الله را به کف خیابان بکشند و با او درگیر بشوند، خوشبختانه حزب‌الله فریب نخورد. بعد مطالبات مردم رفت به سمت تشکیل  یک دولت تکنوکرات که الان آقای حسان دیاب در راس آن قرار دارد و انصافا خوب دارد کار می‌کند مخصوصا وزارت بهداشت دولت که شیوع ویروس کرونا در لبنان را خیلی خوب کنترل کرد. اینها برای سعدالدین حریری که فکر می‌کرد که کار حسان دیاب نمی‌گیرد، خیلی دردناک بود. اما اینکه ناآرامی‌های لبنان تا کی ادامه خواهد داشت؟ باید گفت آشوب طلبان هستند و برای اعلام موجودیت هم که شد می‌آیند و یک خودی نشان می‌دهد و به خانه‌هایشان باز می‌گردند. یعنی  به اندازه پولی که به آنان می‌دهند اینان می‌آیند عربده کشی می‌کنند ، شیشه‌ها را می‌شکنند ، چند مغازه را به آتش می‌کشند و اموال عمومی تخریب می‌کنند،  سپس به خانه‌های خود باز می‌گردند.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با بیان اینکه حزب الله لبنان می‌تواند ظرف4 الی5 ساعت آشوب طلبان را همراه با سرانشان جمع کند، تصریح کرد: درحقیقت،  آمریکا و رژیم صهیونیستی هم به دنبال همین هستند. آنها حداکثر فشارشان را وارد می‌کنند تا شاید بتوانند حزب‌الله را به کف خیابان‌ها بکشند. حزب الله هم خیلی هوشمندتر از این حرف‌هاست که بخواهد منفعل بشود. تماس می‌گیرد با دولت هماهنگ می‌کند و اینها را مدیریت می‌کنند لذا هر از چندگاهی آشوب طلبان باید خودی نشان بدهند و قطعا حزب‌الله منفعل نخواهد شد چراکه می‌داند که نیت آنها چیست و به دنبال چه هستند.

ارتش لبنان: درقبال برهم زنندگان امنیت مماشات نمی‌کنیملبنان|نبیه بری: هر اقدامی که وحدت و ثبات لبنان را هدف بگیرد٬ اقدام اسرائیلی استلبنان| شیخ احمد قبلان: لازمه نجات کشور وحدت است نه دمیدن در آتش فتنه‌های مذهبیلبنان| مجلس اعلای شیعیان و دارالفتوی تحرکات فتنه‌جویانه اخیر را محکوم کردنددرخواست «حسان دیاب» از لبنانی‌ها برای همکاری با ارتش و نیروهای امنیتیحزب الله لبنان به شدت درباره طرح فتنه انگیزی جدید در لبنان هشدار دادناآرامی‌های جدید در لبنان/ درگیری نیروهای امنیتی با آشوب طلبانگزارش| پشت‌پرده فتنه‌‌انگیزی‌های جدید در لبنان زیر پرچم آمریکا/ جریانی وابسته که ابزار بازی واشنگتن شده‌اند

انتهای پیام/

R7969/P/S8,90/CT3

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی جریان 14 مارس آشوب طلبان خیابان ها حزب الله غرب آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۲۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان

حزب الله لبنان بامداد شنبه شهادت یکی از اعضای خود در حمله رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان را تأیید کرده است

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری "العهد"، حزب‌الله اعلام کرد که «فرج‌الله علی حمود» ملقب به «ساجد» از اعضای این جنبش در راه قدس به شهادت رسیده است.

براساس این گزارش وی از ساکنان دهستان «کفرکلا» در جنوب لبنان بود که در بمباران رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان به شهادت رسیده است.

ساعاتی پیش از این نیز رژیم صهیونیستی با حمله به یک خودروی شخصی، دو فرمانده نیرو‌های فجر شاخه نظامی جماعت اسلامی لبنان به نام‌های مصعب و بلال خلف را به شهادت رساند.

شبکه خبری المیادین شامگاه جمعه گزارش داد که رژیم صهیونیستی با یک فروند پهپاد، یک خودروی غیر نظامی را در البقاع غربی در شرق لبنان هدف قرار داده است.

تصاویری که منتشر شده نشان می‌دهد که این خودرو کامل سوخته است.

به دنبال این اقدام صهیونیست‌ها، حزب الله در اقدامی تلافی‌جویانه، حدود ۳۰ موشک از جنوب لبنان به سمت مناطق شمالی جولان اشغالی شلیک کرد.

همچنین حزب الله لبنان از گیر افتادن کاروان نظامی اسرائیلی در نزدیکی پایگاه رویسات العلم در شمال فلسطین اشغالی در کمین این گروه مقاومت خبر داد.

با آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در حمایت از مردم فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز بار‌ها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

دیگر خبرها

  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • تصاویر حمله حزب الله لبنان به مقر نیرو‌های گولانی
  • شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان | عکس
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • شهادت ۲ فرمانده جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی