Web Analytics Made Easy - Statcounter

آتش سوزی در مراتع یکی از فجایع زیست محیطی به حساب می‌آید که مسئولان استان البرز با توجه به بروز حوادث این‌چنینی در کشور و استان برای کاهش آن تلاش می‌کنند. ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ استانها البرز نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، آتش سوزی در مراتع یکی از فجایع زیست محیطی به حساب می آید،  این کار خسارتی  است که احتمالا آثارش دهه‌ها بر جامعه و البته طبیعت منطقه تجربه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما متاسفانه در هفته‌های اخیر شاهد اتفاقات تلخی از این دست در کشور بودیم که دیدن تصاویر دل خیلی‌ها را به درد آورد و نگرانی را برای نسل بعدی بیشتر کرد.

براساس اخبار منتشر شده  در برخی از استان‌ها، عمده دلیل این حوادث عامل انسانی بوده است، عواملی از جمله نزاع؛ خصومت‌های شخصی یا رها کردن زباله‌های پلاستیکی که در نهایت باعث بروز خسارات جبران ناپذیری به طبیعت منطقه می‌شود. از این رو با درنظر گرفتن اهمیت توجه به منابع زیست محیطی می‌طلبد مسئولان ذیربط آمادگی لازم را برای پیشگیری از این حوادث یا کاهش حجم آسیب تلاش کنند.

خائیز در آتش بی توجهی سوخت؛ اهتمام جدی مدیران لازمه عدم تکرار آتش سوزی‌های مشابهدرگیری و آتش سوزی‌های گسترده در خیابان‌های منتهی به کاخ سفید +عکسکهگیلویه و بویراحمد| تصاویر فضای مجازی ربطی به آتش سوزی ارتفاعات خاییز ندارد

 تمهیداتلازمبرایمدیریتاینحوادثانجامشدهاست

حامدفرضی  در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در کرج اظهار داشت: به واسطه بارندگی‌هایی که در  دو سال گذشته در کشور و استان البرز داشتیم، پوشش گیاهی خوبی را در سطح عرصه‌های مراتع شاهد بودیم که در ابعاد مختلف بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه این پوشش‌های مختلف گیاهی تاثیرات خوبی در تامین غذای دام، جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از سیل دارد، افزود: در استان البرز به واسطه محدودیت عرصه افراد زیادی خصوصا در زمان تعطیلات به جنگل و مراتع می‌روند و ضوابط را که توجه به محیط زیست و یا خاموش کردن آتش انجام نمی‌دهند و یا در زمین‌های کشاورزی حریق‌هایی روشن می‌کنند که با وزش باد آتش گسترش پیدا می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اینکه تا کنون تمامی حوادث آتش سوزی در مراتع در سریعترین زمان ممکن مهار شده است، بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون 15 مورد در 14 هکتار از اراضی استان آتش سوزی رخ داده است.

فرضی عنوان کرد: جلساتی به ریاست استاندار برگزار شد که همه دستگاه‌های متولی در این جلسه حضور داشتند و مقرر شد دستگاه‌ها طبق وظایفی که به آنها محول شد در این  فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: منابع طبیعی از سال گذشته در این راستا برنامه خوبی را داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به آموزش دهیاران و  تامین ابزار اطفای حریق برای مناطق در معرض خطر اشاره کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز خاطرنشان کرد: همچنین مبلغ 300 میلیون تومان مقرر شده ابزار خریداری شود و در اختیار شوراها، دهیاران و مناطق هدف قرار گیرد.

فرضی گفت: با هماهنگی با رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما مقرر شد کلیپ‌هایی را در این راستا تهیه و به صورت روزانه پخش شود.

درصورتدرخواستبسیجسازندگیآمادگیمقابلهواطفاءحریقرادارد

علی ترکاشوند  در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج اظهار داشت:  به تمامی مدیران دولتی و دست‌اندرکاران این حوزه اعلام شده است که برای مهار کردن آتش در سطح مراتع و جنگل‌ها بسیج سازندگی آمادگی دارد.

وی افزود:  بسیج سازندگی استان البرز دارای پنج هزار جهادگر در قالب 250 گروه جهادی آمادگی صد در صد دارند که در این راستا فعالیت کنند؛ اما فعالیت‌های آن‌ها منوط به درخواست ادارات ذی‌ربط است.

رئیس بسیج سازندگی استان البرز بیان کرد: نیروهای ما برای مقابله و پیشگیری از چنین حوادثی آموزش دیده‌اند و در تمامی حوادث طبیعی، زیست محیطی، فیزیولوژی و تمامی بحران‌ها، حضور فعال و موثر آن‌ها را شاهد بوده‌ایم.

آموزش، تجهیزونظارتدرمراتعاستانالبرزبرایپیشگیریازآتشسوزیدرجنگل‌ها

محمدرضا فلاح نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، اظهار داشت: با توجه به وضعیت پوشش گیاهی در استان البرز  و آغاز فصل تابستان، تمام فرمانداری‌های استان برای پیشگیری از آتش سوزی گسترده در مراتع و جنگل‌های استان آموزش اطفاء حریق  به دهیاری‌ها و شوراها داده شد.

وی افزود: همچنین دهیاران و شورای اسلامی روستاهای در معرض آتش سوزی مراتع باید نسبت به تهیه حداقل سه دستگاه آتش کوب جهت دهیاری اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان البرز با بیان اینکه نقشه مناطق بحرانی از حیث حریق از طریق اداره کل منابع طبیعی در اختیار اداره کل مدیریت بحران قرار می‌گیرد، بیان کرد: باید پایگاه اطفاء حریق در آسارا توسط اداره کل منابع طبیعی و ولایت رود توسط اداره کل حفاظت محیط زیست تجهیز شود. 

فلاح نژاد عنوان کرد: همچنین در جلسه‌ای که در این راستا انجام شد، مقرر شد آمار لوازم موجود اطفاء حریق در مراتع و جنگل‌ها به تفکیک شهرستان توسط ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست اعلام شود.
فلاح نژاد تصریح کرد: آموزش، نظارت و تجهیز مراتع به لوازمات اطفاء سه ضلع مهم مثلث کاهش بروز، خسارات و توسعه آتش در مراتع و جنگل‌ها می‌شود.

انتهای پیام/ی

R7810/P/S6,50/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کل منابع طبیعی مراتع و جنگل ها استان البرز زیست محیطی اطفاء حریق آتش سوزی اداره کل مقرر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۲۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ حسن رستمیان شامگاه پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگاران به میزبانی فرماندهی انتظامی استان سمنان ضمن بیان اینکه تاراج منابع طبیعی تبعات زیست محیطی را برای آینده به همراه دارد، ابراز داشت: در این راستا پلیس با هر گونه فعالیت غیر قانونی قطع درختان جنگلی و محصولات مرتبط برخورد خواهد کرد.

وی ضمن بیان اینکه جلوگیری از تخریب منابع ملی و طبیعی وظیفه عمومی است، افزود: پلیس در انجام این مهم نقش کلیدی و محوری دارد و تمام قد برابر محیط زیست و منابع ملی حفاظت می‌کند.

رئیس پلیس پیشگیری استان سمنان ضمن بیان اینکه طی فروردین ماه سال جاری ۱۳ تن و ۳۶ کیلوگرم چوب تاغ قاچاق در استان کشف و ضبط شده است، ابراز داشت: این کشفیات توسط مأموران کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی انجام گرفته است.

رستمیان ضمن بیان اینکه ۱۱ قاچاقچی منابع طبیعی طی فروردین ماه سال جاری دستگیر شدند، تصریح کرد: برخی از این متهمان از استان‌های دیگر، سمنان را به عنوان معبر انتخاب کرده بودند که با تیز بینی مأموران به دام افتادند.

وی ضمن بیان اینکه هشت خودرو قاچاقچیان نیز توقیف شده است، افزود: طرح‌های مبارزه با قاچاق منابع طبیعی در استان با جدیت پیگیری می‌شود.

کد خبر 6088757

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • اطفاء حریق مغازه شیرینی فروشي در قزوین
  • کشف ۱۳ تن چوب تاغ قاچاق در استان سمنان/۱۱ متخلف دستگیر شدند