Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است که افزایش تاب‌آوری، فرصت گذر از بحران‌ها و بازسازی جامعه را فراهم می‌سازد. باید فکری برای بهبود تاب آوری کنیم تا کشور در مواجهه با بحران‌ها پابرجا بماند.

به گزارش ایسنا، متن یادداشت محمدرضا تابش به شرح زیر است:

در دوران ممتد نمایندگی‌ام بارها با افرادی مواجه شده بودم که از تنگناهای شدید مالی و مشکلات حاد رنج می‌بردند و لب به شکوه باز می‌کردند و بالا و پایین را به باد ناسزا می‌گرفتند، اما در چند روز اخیر که با مرگ برادر جوان و فرهیخته و عالمم دکتر محمد صوفی متخصص و فعال محیط زیست و طبیعت (که اتفاقا مرگ وی نیز در هفته محیط زیست و بر اثر ابتلا به بیماری مهلک و مرموز کرونا رقم خورد) مواجه شدم ، از میان پیامک‌های ابراز همدردی و تسلیت، متن‌هایی از دانشجویان و فارغ التحصیلان و اساتید من را بهت زده و میخکوب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنجا که بعضا علیرغم موقعیت اجتماعی و تمکن مالی، دم از مهاجرت و حتی گلایه نمی زدند، بلکه به دلیل مشاهده ناروایی‌ها و شدت گرفتن فقر در جامعه و بروز پدیده‌های خشن جرم و جنایت، نجیبانه «آرزوی مرگ» می کردند. یادآوری این مطلب اکنون که درحال نگارش  آن هستم، رعشه بر اندامم می اندازد و اشکم را جاری می سازد و این سوال را به ذهنم متبادر می سازد که ما در قامت نسلی انقلابی با آرمان و ایمان مردم چه کرده‌ایم که از شدت ناراحتی آرزوی مرگ می‌کنند!؟

بارها در پژوهش‌ها و پایان نامه‌ها و مقالات دانشجویانم از تاب آوری (Resiliency) سخن به میان آورده شده است. واژه‌ای که از علم فیزیک گرفته شده و به مفهوم بازگشت‌پذیری است. تاب‌آوری به مرور در حوزه‌های محیط زیست، سازمان‌ها، هواشناسی، ساختارهای فیزیکی و مهندسی اماکن و بناها و شهرها، امنیت سایبری و حوزه اجتماعی وارد شد و به واژه و ارزیابی مهمی بدل گردید که بر پایه آن مثلا در جنگل میزان جذب و تحمل فشارها، خطرات و تخریب‌های بیرونی و سازماندهی و بازسازی درونی مورد سنجش قرار می‌گیرد و نهایتا میزان تاب آوری جنگل در برابر تهدیدات و اختلالات احتمالی مشخص می‌گردد.  بر مبنای این تفکر جدید است که شهرها به نحوی از آسیب پذیری کمتر و انعطاف پذیری بیشتر برخوردار می شوند.

در حوزه اجتماعی زمانی که صحبت از تاب آوری می شود، توجه به قدرت، استحکام، قابلیت ترمیم و ظرفیت‌های لازم در جامعه همانند مصرف، انرژی، ارتباطات، حمل ونقل، غذا، تنش‌ها و کنش‌های اقتصادی  و همبستگی اجتماعی به ویژه در مواجهه جامعه با اختلالات و آشوب‌ها مدنظر است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت زمانی یک سیستم اجتماعی تاب آور است که بتواند مخاطرات موقت یا دائم را جذب کرده و خود را با شرایط به سرعت در حال تغییر انطباق دهد. تاب آوری در بحران‌های اجتماعی نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند و با آسیب پذیری اجتماعی که مظاهر آن رامتاسفانه در بیکاری، فقر، بی‌خانمانی، مهاجرت، خودکشی، دزدی، طلاق، اعتیاد و... به وفور می‌بینیم، رابطه معکوس دارد.

برگردیم به اصل مطلب. در جامعه بهره‌مند و روشنفکران و نخبگان ما چنان یاسی مستولی شده و انگیزه‌های بهبود وضعیت، رنگ باخته و به روش‌های اصلاحی امیدی نیست تا جایی که مرگ بر زندگی ترجیح یابد. در این شرایط باید فکری برای بهبود تاب آوری کنیم تا کشور در مواجهه با بحران‌ها پابرجا بماند.

شرایط کشور به گونه‌ای است که اگر بحران‌های داخلی و تحریم‌های خارجی و بحران کرونایی منجر به بروز اعتراضات و جنبش‌های فرودستان نشود، مسلما مجموعه حاکمیت را به اتخاذ تصمیمات سخت و خطیری واخواهد داشت که همراهی مردم در برون رفت کشور از این وضعیت ضروری است. چه ترامپ انتخابات آمریکا را ببرد (که شرایط بر ما سخت‌تر خواهد شد) و چه ببازد، راه‌حل فائق آمدن بر مشکلات در داخل کشور نهفته است.

حاکمیت قانون به معنای واقعی، مشارکت دادن مردم در امور و آشتی با آن‌ها، مفاهمه و گفتگو بین نخبگان و روشنفکران و اتخاذ تصمیمات راهبردی بر آن مبنا، بازگشت به آرمان‌ها و شعارهای انقلاب نظیر عدالت و آزادی و... می‌تواند تا دیر نشده کشور را در مقابل حوادث داخلی و توطئه های خارجی بیمه کند و با افزایش «تاب آوری» نسبت به جذب اختلالات و نابسامانی‌ها در جامعه، فرصت بهسازی و سازماندهی مطلوب را فراهم سازد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محمدرضا تابش کروناویروس تاب آوری تاب آوری بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۲۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق بازنشستگان قطعی شد؟ /پاسخ سخنگوی دولت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: به پیشنهاد وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگان حداقل بگیر ۳۵ درصد افزایش یافت و حداقل حقوق این افراد ۱۰ میلیون تومان خواهد بود.

آنگونه که ایرنا روایت کرده، وی بیان کرد: یکی از محورهای مهم سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی به حوزه انتظام‌بخشی به سیاست‌های حمایتی در کشور اختصاص دارد و امروز آیین‌نامه‌ای در هیات وزیران به منظور ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان و در راستای محور مهم سیاست‌های کلی تامین اجتماعی به تصویب رسید.

بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: هیات وزیران امروز با این آیین که به پیشنهاد وزارت کار به هیات وزیران تقدیم شده بود و در جلسات متعدد کمیسیون‌های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود موافقت کرد که بتوانیم انتزاع‌بخشی مناسبی داشته باشیم و هم کارآمدی و هم انسجام را در خدمت‌رسانی‌ حمایتی به جوامعی که تحت پوشش نهادهای مختلف حمایتی هستند و یا به روش‌های مختلف حمایت‌هایی از آنها انجام می‌گیرد مطابق این مصوبه داشته باشیم.

وی ادامه داد: درخصوص سیل سیستان و بلوچستان که پیش از این گزارش‌هایی در همه جلسات از ابتدای سیل تا امروز وزرای مرتبط در جلسه ارائه کرده بودند امروز به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه در جلسه هیات وزیران مقرر شد که فعلا میزان هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت تنخواه در اختیار استاندار و وزارت کشور قرار بگیرد تا بتوانند به عنوان هزینه‌های ضروری اولیه در سطح استان هزینه کنند البته مبالغ خسارت که بیش از این برآورد شده بعد از برآورد نهایی توسط مجموعه‌ها و دستگاه‌های مربوطه درخصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901697

دیگر خبرها

  • سطح رفاه اجتماعی در لرستان را ارتقا دهیم
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست
  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود
  • افزایش حقوق بازنشستگان قطعی شد؟ /پاسخ سخنگوی دولت
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید
  • فراهم شدن امکان نامنویسی غیرحضوری افراد تبعی بیمه‌شده و مستمری‌بگیر اصلی
  • افزایش تعداد دانشمندان بین المللی ۱ یا ۲ درصد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟