Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس تحولات غرب آسیا معتقد است جریان ۱۴ مارس درحال تحلیل رفتن است و آشوب طلبان می‌خواهند حزب الله را به کف خیابان‍ها بکشند و با آن درگیر بشوند اما حزب الله هوشمندانه عمل کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سید هادی افقهی،  تحلیلگر مسائل غرب آسیا، با اشاره به اینکه برخی محافل سیاسی معتقدند جریان ۱۴ مارس در پس پرده آشوب‌های اخیر لبنان است، اظهار داشت: تنها جریان ۱۴ مارس نیست که در پس پرده این آشوب‌ها قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد که این جریان و حامیان داخلی و خارجی‌اش در حال تحلیل رفتن هستند و آن انسجامی که قبلا داشتند به دلیل تناقضاتی که بین خودشان وجود دارد، به دلیل تحولات منطقه‌ای و شکست‌های پیاپی دشمنان محور مقاومت در لبنان، سوریه، عراق و یمن، دیگر آن انسجام وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه «اکنون رژیم صهیونیستی احساس می‌کند به تدریج لبنانی را که روزی در آن خیلی نفوذ داشت، از دست می‌دهد» افزود: این نفوذ در احزاب راست مسیحی، لیبرال و تمام مجموعه جریان ۱۴ مارس است که در آن ولید جنبلاط، سمیر جعجع، سعدالدین حریری حضور دارند. همچنین سنی‌های افراطی وابسته به عربستان نیز در جریان ۱۴ مارس هستند. تل آویو احساس می‌کند این‌ها در حال تفکیک و جداشدن از یکدیگر هستند لذا می‌خواست از شرایط کرونا و آن بستری که آمریکا اخیرا علیه سوریه اعمال کرده و هر شرکتی که با سوریه همکاری کند مورد تحریم واقع می‌شود، بهره بردای کند.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به نا آرامی‌های اخیر در لبنان گفت: اینان علاوه بر فشار‌های اقتصادی می‌خواستند به بهانه اینکه سلاح مقاومت، سلاح رسمی نیست و باید همه سلاح‌ها در اختیار ارتش و نیرو‌های مسلح لبنانی باشد، یک خودی نشان بدهند، اما حزب الله هیچ عکس‌العملی از خود نشان نداد و هیچ محلی به آنان نگذاشت. دولت لبنان با قاطعیت هرچه تمام‌تر وارد عمل شد. اول نیروی امنیتی بعد ارتش به کمک آمد و تظاهرات کنندگان را متفرق کردند. فاز دوم، فاز تخریب، آتش سوزی و درگیری بود که با برخورد قاطعانه نیرو‌های رسمی لبنانی روبرو شدند. براساس گزارش‌های که از لبنان مخابره شد، میادین وخیابان‌های بیروت آرام‌تر شده‌اند لذا آشوب طلبان شکست خوردند.

وی با بیان اینکه بعضی از عناصر ۱۴ مارس خودشان را مورد تمسخر قرار می‌دادند، در این باره گفت: این عناصر می‌گفتند آمریکا با آن عظمتش و رژیم صهیونیستی ۴۰ سال است که نمی‌توانند حزب الله لبنان را خلع سلاح کنند بلکه روز به روز زادخانه تسلیحاتی حزب الله پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر می‌شود حالا شما چهار تا آدم می‌خواهید چه بگوید؟ معلوم است، شما یک ماموریت بیگانه را با هماهنگی سفارت آمریکا دارید اجراء می‌کنید. ۱۴ مارسی‌ها این حرف‌ها را می‌زدند. وقتی که دیدند کارشان نگرفت، یک حرکت غیر اخلاقی انجام دادند و آمدند از یک کلیپ مونتاژ شده استفاده و به عایشه همسر پیامبر (ص) اهانت کردند. خوشبختانه دارالفتوای اهل سنت وهم دارالفتوای شیعیان، حزب‌الله و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و برجسته لبنانی این کلیپ را محکوم کردند. آنان به دنبال تشدید تنش‌های مذهبی بودند که تیرشان به سنگ خورد و دیگر حنایشان رنگ ندارد.

افقهی در پاسخ به این سوال که" ناآرامی در لبنان تاکی ادامه پیدا می‌کند و این آشوب‌ها چگونه پایان خواهند یافت؟ " گفت: زمانی که سعدالدین حریری به عنوان نخست وزیر لبنان در راس قدرت قرار داشت، مردم در اعتراض به فساد اداری، سیاسی، مالی و بیکاری. به خیابان‌ها آمدند، ولی بعد‌ها مزدوران سفارت آمریکا در بیروت و احزاب وابسته به عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی آمدند، موج سواری کردند، شبیه آنچه که درباره مسئله بنزین در ایران داشت، رخ می‌داد. در واقع این مدیریت شد یعنی آشوب طلبان هرکاری کردند که حزب الله را به کف خیابان بکشند و با او درگیر بشوند، خوشبختانه حزب‌الله فریب نخورد. بعد مطالبات مردم رفت به سمت تشکیل یک دولت تکنوکرات که الان آقای حسان دیاب در راس آن قرار دارد و انصافا خوب دارد کار می‌کند مخصوصا وزارت بهداشت دولت که شیوع ویروس کرونا در لبنان را خیلی خوب کنترل کرد. این‌ها برای سعدالدین حریری که فکر می‌کرد که کار حسان دیاب نمی‌گیرد، خیلی دردناک بود. اما اینکه ناآرامی‌های لبنان تا کی ادامه خواهد داشت؟ باید گفت آشوب طلبان هستند و برای اعلام موجودیت هم که شد می‌آیند و یک خودی نشان می‌دهد و به خانه‌هایشان باز می‌گردند. یعنی به اندازه پولی که به آنان می‌دهند اینان می‌آیند عربده کشی می‌کنند، شیشه‌ها را می‌شکنند، چند مغازه را به آتش می‌کشند و اموال عمومی تخریب می‌کنند، سپس به خانه‌های خود باز می‌گردند.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با بیان اینکه حزب الله لبنان می‌تواند ظرف ۴ الی ۵ ساعت آشوب طلبان را همراه با سرانشان جمع کند، تصریح کرد: درحقیقت، آمریکا و رژیم صهیونیستی هم به دنبال همین هستند. آن‌ها حداکثر فشارشان را وارد می‌کنند تا شاید بتوانند حزب‌الله را به کف خیابان‌ها بکشند. حزب الله هم خیلی هوشمندتر از این حرف‌هاست که بخواهد منفعل بشود. تماس می‌گیرد با دولت هماهنگ می‌کند و این‌ها را مدیریت می‌کنند لذا هر از چندگاهی آشوب طلبان باید خودی نشان بدهند و قطعا حزب‌الله منفعل نخواهد شد چراکه می‌داند که نیت آن‌ها چیست و به دنبال چه هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاسی غرب آسیا رژیم صهیونیستی جریان ۱۴ مارس آشوب طلبان خیابان ها غرب آسیا حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۴۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موج حمله موشکی جدید از لبنان به اراضی اشغالی

منابع رسانه‌ای بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) از پرتاب چند موشک از خاک لبنان به شمال سرزمین‌های اشغالی خبر دادند.

به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که سه موشک از جنوب لبنان پرتاب شد و شهرک «المطله» (متولا) در منطقه «الجلیل علیا» را هدف قرار داد.

این شبکه مدعی شد که این حمله تلفاتی به همراه نداشته است.

حزب‌الله لبنان صبح امروز نیز از هدف قرار دادن ۲ هدف نظامی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داده بود.

این در حالی است که خبرنگار النشره در جنوب گزارش داد که «هواپیماهای جنگی اشغالگران شهرک‌های یارون و عدیسه را ​​هدف قرار دادند».

خبرنگار النشره در حاصیبا همچنین گزارش داد بمباران توپخانه رژیم صهیونیستی به «حمی راشیه الفخار الفردیس» منجر به آسیب دیدن بسیاری از خانه‌ها و شکستن شیشه‌های در و پنجره نزدیک محل‌های بمباران شد.

نوار مرزی لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی روزهای اخیر شاهد تشدید تنش بوده است و هم‌زمان مقامات رژیم صهیونیستی به انجام حملات گسترده به لبنان تهدید کرده‌اند.

این درگیری‌ها در پی حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در خاک لبنان و در مقابل حملات موشکی شدید حزب‌الله به مواضع و پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی تشدید شد.

یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسما به عملیات فلسطینی طوفان الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت روزانه و تقریبا ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

رسانه‌های عبری گزارش دادند از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی و شلیک موشک از جنوب لبنان، چندین افسر و نظامی صهیونیست کشته و ده‌ها پایگاه نظامی آن‌ها توسط حزب‌الله هدف گرفته شده است و به همین دلیل کابینه تندرو «بنیامین نتانیاهو» مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شد و تعدادی از شهرک‌نشینان هم خودشان از منطقه فرار کردند.

اخیرا رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه نتانیاهو توجهی به سرنوشت آن‌ها نداشته و آن‌ها را رها کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی: حزب‌الله از مرزها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم
  • حمله موشکی حزب الله به پادگان «برانیت» رژیم صهیونیستی
  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • حزب‌الله لبنان نظامیان صهیونیست و یک تانک مرکاوا را هدف قرار داد
  • موج حمله موشکی جدید از لبنان به اراضی اشغالی
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • حزب‌الله لبنان موضع «السماقه» را هدف قرار داد
  • حزب الله برای نخستین بار از موشک‌های «الماس» استفاده کرد+ فیلم