Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئله‌ حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها از مسائلی بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر دانشجویان به آن اشاره کردند و از رؤسای دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌های مربوط و دانشجویان خواستند تا به مسئله‌ حجاب اهمیت بدهند.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، مسئله‌ حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها یکی از مسائلی بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر دانشجویان به آن اشاره کردند و از مسئولان و رؤسای دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوط و همچنین دانشجویان و دختران دانشجو خواستند تا به مسئله‌ حجاب و فاصله‌گذاری بین زن و مرد که مورد تأکید اسلام است اهمیت بدهند و موازین شرعی را در دانشگاه‌ها رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسلما آنچه موجب شده رهبر معظم انقلاب در این حوزه دغدغه داشته باشند وضعیتی است که در برخی دانشگاه‌ها در حوزه حجاب وجود دارد و متاسفانه گاهی به نظر می‌رسد برنامه مناسب و درستی برای پیگیری این موضوع وجود ندارد.

مطمئنا پیگیری بحث حجاب در محیطی مانند دانشگاه حساسیت‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد که باید برنامه ریزی‌ها بر اساس این حساسیت ها صورت گیرد و این می طلبد تا نهاد مرتبط، مسئولان دانشگاه با کمک تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان برنامه ریزی دقیقی برای این حوزه داشته باشند.

* مسئله حجاب و حیای اسلامی مورد غفلت نهادهای متولی قرار گرفته است

مهدیه جوکار دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریعتی (عضو دفتر تحکیم وحدت) در این باره در گفت‌وگو با  خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: بحث حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها که در رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان به آن اشاره کردند برای چندمین بار بود که به عنوان دغدغه‌های مهم ایشان مطرح می‌شد، این مسئله نکته بسیار حائز اهمیتی است که متاسفانه در غفلت نهادهای متولی قرار گرفته است.

جوکار تصریح کرد: مقوله حجاب اسلامی از شاخصه‌های اسلامی و مهم فرهنگی کشور است که در هر محیط عرصه‌ای برای بروز دارد. طبعا محیط دانشگاه نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما آنچه مهم است توجه به این نکته است که دانشگاه تنها یکی از محیط هایی‌ است که در اثرگذاری روی فرد تاثیر دارد.

وی ادامه داد: برای مثال فرد در محیط جامعه با رسانه مناسبی که پیرامون حجاب برای او فرهنگ سازی و مسئله سازی کند مواجه نیست، در دستگاه‌های گوناگون دغدغه‌مندی و کار فرهنگی ملموسی پیرامون این مقوله مشاهده نمی‌کند، سینماهای کشور به جای حرکت به سمت ترویج حیا و حجاب بعضا با شتاب به سمت ولنگاری حرکت می‌کنند، کارهایی که انجام می‌شود در بسیاری اوقات ادبیات مناسب جوان را نداشته و یا در انتقال مطلب کور عمل می‌کنند و... .

* ترویج حیا و حجاب با عملکرد زنجیره‌وار نهادهای فرهنگی محقق می‌شود

این فعال دانشجویی تصریح کرد: در این شرایط طبعا خروجی این انفعال‌ها تنها با فرهنگ سازی در محیط دانشگاه جبران نمی‌‌شود. آنچه در بحث ترویج حیا و حجاب مانند هر مقوله فرهنگی دیگر حائز اهمیت است، عملکرد زنجیره‌وار نهادهای فرهنگی است.

جوکار تصریح کرد: از سوی دیگر متاسفانه در سایه غفلت مسئولین در سال‌های اخیر، پرداختن به این مسئله چنان غیرتخصصی، با ادبیات نادرست و با شیوه‌های نامناسب به معنای اخص کلمه دستمالی شده است که عملا بحث حجاب و حیا را در نظر بسیاری از جوانان به موضوعی دگم و متحجرانه بدل کرده است.

وی افزود: از سوی دیگر رفتار برخی مسئولین است که در این چندسال سعی داشته تا ناکارآمدی‌ها و نارسایی‌های حوزه اقتصادی را با دوگانه‌ اقتصاد و آزادی‌های اجتماعی پیش ببرند، مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کرده است.

* مسائل کلان فرهنگی سوپاپ اطمینان نیست

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریعتی اضافه کرد: بایستی به این آقایان متذکر شد مسائل کلان فرهنگی سوپاپ اطمینان فشارهای معیشتی مردم نیست که هرگاه وضع اقتصادی مردم سخت‌تر شد پرداختن به مسائل فرهنگی و حفظ چهارچوب‌های آن را رها کرده و در ازای آن، توهم آزادی اجتماعی را به حد ولنگاری فرهنگی و ویران شدن مرزهای حیا و حجاب ایجاد کنید تا سطح نارضایتی های مردمی که ناشی از حوزه‌های دیگر است، کاهش یابد.

این فعال دانشجویی گفت: بایستی توجه داشت که اثرات این فضای پیش آمده طبعا در محیط دانشگاه هم دیده شده و هر قدر دانشگاه در این حوزه خوب عمل کند بازهم نمی‌توان انتظار داشت که تمامی کاستی های موجود در سطح کلان جامعه را جبران کند.

جوکار یادآور شد: البته این مسئله هرگز به این معنا نیست که تکلیف از روی دوش دانشگاه در راستای نقش آفرینی در این حوزه برداشته شده است. دانشگاه به سهم خود می‌تواند تاثیر مناسبی بر جامعه دانشگاهیان داشته باشد. بلکه به این معناست که برای مشاهده تاثیرات پایدار لازم است تا این موضوع در سطح کلان به خوبی پیگیری شود.

* کمک به گسترش حیا و حجاب در دانشگاه به درستی رخ نمی‌دهد

وی گفت: متاسفانه مانند سایرنهادها پروسه فرهنگ‌سازی و کمک به گسترش حیا و حجاب در دانشگاه نیز به درستی رخ نمی‌دهد. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که نبض فعالیت های فرهنگی در دانشگاه به دست تشکل‌ها، نهاد رهبری و معاونت‌های فرهنگی می‌تپد. اما متاسفانه توجه کافی و نگاه‌ تخصصی به فعالیت این بخش ها نمی‌شود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریعتی افزود: در این حوزه توجه به تشکل‌های دانشجویی بسیار می‌تواند مثمر ثمر باشد. چرا که به فراخور ماهیت دانشجویی این تشکل‌ها دغدغه‌ سایر دانشجویان به خوبی توسط آنان شناخته و درک می‌شود و می‌تواند به حل آن کمک کند.

وی گفت: از سوی دیگر بعضا شاهد هستیم در نگاه برخی مسئولان میزان اهمیت موضوعات فرهنگی و پرورشی، بسیار کمتر از موضوعات صرفا آموزشی بوده و مسایل فرهنگی مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرند. بطوری که گاها دیده می‌شود در انتخاب فردی جهت انجام یک مسئولیت فرهنگی هیچ توجه دقیقی به تخصص آن فرد و یا سوابق ایشان نمی‌شود.

جوکار ادامه داد: مشکل ادبیات مناسب نیز متاسفانه در دانشگاه وجود دارد. یکی از مهم‌ترین مثال‌های آن کتب درسی گروه معارف است که مورد انتقاد اساتید بزرگوار این گروه نیز قرار دارد. عدم تحول در ادبیات سازی و نگارش کتبی با بیان متناسب فضای روز جامعه نقصی است که بطور مستقیم بر روند فرهنگ‌سازی دانشگاه تاثیر دارد.

* جای خالی کتاب‌های به‌روز و حرف‌های نو درباره حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد

این فعال دانشجویی اضافه کرد:‌ یقینا آنچه می‌تواند جامعه و دانشگاه را در نقش‌آفرینی فرهنگی موفق بدارد یک همکاری کلان میان نهادهای گوناگون است. واضح است فرهنگ‌سازی حول مقوله‌ای مانند حجاب و حیا که فعالیت پیرامون آن از ظرافت های خاصی برخوردار است لازم است تا گام به گام و هماهنگ رخ دهد. مشکل آنجاییست که فرهنگ‌سازی را رها کرده و راه‌حل را صرفا اقدامات قهری و تنبیهی بدانیم.

وی با بیان اینکه امروز در دانشگاه جای خالی حلقه‌ها و مباحثات چالشی، کتاب‌های به‌روز و حرف‌های نو بیش از هر زمان به چشم می‌خورد، اظهار داشت: امیدواریم با رهنمودهای مقام معظم رهبری و فعالیت دانشجویان و مسئولین انقلابی شاهد گسترش هرچه بیشتر حجاب و حیای اسلامی در دانشگاه ها باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس رهبر معظم انقلاب فرهنگ سازی حجاب و حیا حیا و حجاب ترویج حیا تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۴۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی

استاندار مرکزی از توسعه فعالیت های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در استان مرکزی خبر داد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص الائمه ظهر امروز در آیین تجلیل از فعالان طرح نور (عفاف و حجاب) استان مرکزی گفت: ویژگی متمایز انسان با سایر موجودات قوه تفکر و تعقل است، انسان موجودی متفکر و اندیشمند است که باقی موجودات زنده از این قدت برخوردار نیستند بنابراین اجبار و الزام در دین‌داری و قدرت انتخاب انسان نیز ناظر بر قوه تخیل است، بنابراین اسلام آمده است که قوه تفکر انسان را تقویت کند و طلای ناب را از آهن زنگار گرفته تشخیص دهد.

وی افزود: به فرموده شهید مطهری در اسلام مفمومی عمیق به عنوان آزادی عمل وجود ندارد بلکه به آنچه اعتقاد داریم آزادی تفکر و اندیشه است. بنابراین عقیده مبتنی بر تفکر مورد احترام است در غیر اینصورت پذیرفته نیست. اسلام و دین با عقیده‌ای که مبتنی بر احساسات بی پایه و تقلید باشد مقابله و مبارزه می‌کند.

استاندار مرکزی بیان کرد: ویژگی متمایز دیگر انسان در حیات فرهنگی است. انسان بر خلاف حیوان سلوک فرهنگی دارد و بخشی از زندگی انسان بر اساس فرهنگ است و این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. دشمن نیز ویژگی فرهنگی را مورد هدف قرار داده که حیات فرهنگی را منهدم کنند و قدرت تفکر انسان را سلب کند، هدف دیگر دشمن از دنبال کردن برابری حق زنان و مردان نیز منفعت اقتصادی و استفاده از افراد در جهت استفاده از منافع اقتصادی است.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: حیات فرهنگی ویژگی ممیزه انسان با حیوان است، حیات فرهنگی مولفه‌های متعددی دارد؛ یکی از آن پوشش و عفاف و حجاب است که موجب تمایز بین انسان و حیوان می‌شود. بی‌حجابی در یک نگاه، مقوله اعتقادی است و مردم باید برای مقوله عفاف و حجاب نگاه اعتقادی قائل شوند. لازمه آن برنامه و کار ویژه صحیح است چراکه این موضوع سال‌ها مورد غفلت واقع شد و یک دوره طولانی با حجاب مبارزه شد و چادر و حجاب از سر زنان کشیدند اما الان شرایط کشور متفاوت است و با بی حجابی قطعا مقابله خواهد شد.

وی ادامه داد: سلطه رسانه غرب در لایه نخست سبک زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده  که یکی از تأثیرات آن در موضوع عفاف و حجاب است، ما هر عقید‌ه‌ای را آزاد نمی‌دانیم، دین در نگاه اعتقادی به عنوان عقیده اجباربردار نیست و هیچ عقدیه‌ای را نمی‌توان به فردی تحمیل کرد مگر اینکه خود فرد به آن دست پیدا کند اما برای تغییر عقیده باید کار ویژه صورت گیرد. یکی از مسائل مهم و مورد هدف، این است که استحکام بنیان خانوده با بحث بی‌حجابی به شدت مورد تهدید است چراکه بی حجابی و برهنگی حد و مرز ندارد بنابراین برای استحکام بنیان موثر در پیشرفت اجتماعی باید تلاش مظاعف انجام شود.
 
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: بسیاری از بی‌حجابان دشمن نظام و انقلاب نیستند بلکه غفلت عمیقی آنها را برگرفته و اگر از غفلت خارج شوند مسیر درست را پیش خواهند گرفت. پلیس مطلقا باید از ایجاد هرگونه دو قطبی بی‌حجابی و باحجابی در جامعه پرهیز کنند و اجازه ندهیم این دو قطبی شکل گیرد و ترویج پیدا کند.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • چرا ادارات دولتی خود را در مسئله حجاب مسئول نمی‌دانند؟
  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
  • موج حمایتها از طرح نور | ۳۲ دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در ارگان‌های دولتی
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • متدینین در مسئله عفاف و حجاب، منطقی بحث کنید
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد/ حجاب از ضروریات دین است، بی حجابی خلاف شرع و قانون است/ در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید