Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:02:55 GMT

چه عواملی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؟

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۱۵۱۲۷

چه عواملی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؟

علاوه بر تغذیه مناسبت که همواره مورد تاکید پزشکان به ویژه متخصصان تعذیه است عوامل دیگری از جمله عوامل روحی و روانی، خواب کافی و ورزش در افزایش یا کاهش سیستم ایمنی بدن موثر است، خواب کافی و در عین حال مفید مورد تاکید بسیاری از متخصصان است، عاملی که ربابه شیخ الاسلام متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه به رعایت آن تاکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا می گوید: انواع مکمل ها، رژیم غذایی و اصلاح شیوه زندگی سلامت سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با افزایش سیستم ایمنی،  بدن خود را در مبارزه با بیماریها کمک می کند.

شیخ الاسلام ادامه می دهد: خواب و مصونیت با هم گره خورده، در حقیقت، خواب ناکافی یا خواب با کیفیت کم با حساسیت بالاتر در بروز  بیماری در ارتباط است. در یک مطالعه در ۱۶۴ نفر از بزرگسال سالم مشخص شد افرادی که هر شب کمتر از ۶ ساعت می خوابیدند، بیشتر از افرادی که هر شب ۶ ساعت یا بیشتر می خوابیدند، احتمال ابتلا به سرماخوردگی را داشتند.

وی ادامه داد: استراحت کافی مصونیت طبیعی بدن را تقویت می کند به همین دلیل گفته می شود در هنگام بیماری بیشتر بخوابید تا سیستم ایمنی بدن شما بتواند با بیماری بهتر مبارزه کند، بزرگسالان هر شب باید ۷ ساعت یا بیشتر بخوابند، در حالی که نوجوانان ۸ تا ۱۰ ساعت و بچه‌های کوچک‌تر و نوزادان تا ۱۴ ساعت نیاز به خواب دارند.

شیخ الاسلام اضافه کرد: اگر در خواب مشکل دارید، یک ساعت قبل از خواب استفاده از تلوزیون و موبایل را  محدود کنید، زیرا نور آبی ساطع شده از تلفن، تلویزیون و رایانه شما ممکن است ریتم شبانه روزی شما یا چرخه طبیعی خواب بیدار شدن بدن را مختل کند.

 غذاهای گیاهی بیشتری بخورید

مدیر موسسه بهداشت و سلامت عمومی کشور اضافه کرد: غذاهای گیاهی مانند انواع سبزی، میوه، صیفی ها، آجیل، دانه و حبوبات سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند در مقابل عوامل بیماری زا مضر کمک کنند و آنتی اکسیدان های موجود در این مواد غذایی با مبارزه با ترکیبات ناپایدار به نام رادیکال های آزاد (رادیکال های آزاد مولکول هایی بسیار واکنش پذیر و ناپایدار هستند که به طور طبیعی به عنوان محصول جانبی متابولیسم (اکسیداسیون) در بدن و یا در معرض قرار گرفتن در معرض سموم موجود در محیط مانند دود تنباکو و نور ماوراء بنفش در بدن تولید می شوند.) سلامت را تضمین می کنند.

به گفته شیخ الاسلام،  آنتی اکسیدان ها در غذاهایی که می خوریم، می توانند این مولکول های ناپایدار را خنثی کرده و خطر آسیب را کاهش دهند  و به کاهش التهاب کمک کنند، رادیکالهای آزاد در مقادیر زیاد  می تواند باعث بیماریهای التهابی شود  و التهاب مزمن به بسیاری از شرایط سلامتی، از جمله بیماری های قلبی، آلزایمر و برخی سرطان ها مرتبط است.

 چربی های سالم بیشتری بخورید

وی افزود: چربی های سالم، مانند اسید های چربی  که در روغن زیتون و ماهی قزل آلا وجود دارد، ممکن است با کاهش التهاب، پاسخ ایمنی بدن  به عوامل بیماریزا را تقویت کنند، اگرچه التهاب سطح پایین، پاسخ طبیعی بدن به استرس یا آسیب است، اما التهاب مزمن می تواند سیستم ایمنی بدن  را سرکوب کند.

شیخ الاسلام اظهار داشت: اسید های چرب موجود در روغن زیتون ضد التهاب بسیار خوبی هستند که خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می دهند  و  خاصیت ضد التهابی آن ممکن است به بدن شما کمک کند تا باکتری ها و ویروس های مضر برای بیماری مقابله کند.

وی تاکید کرد:  کم آبی بدن می تواند باعث سردرد شود و عملکرد بدنی، تمرکز، روحیه، هضم و عملکرد قلب و کلیه را مختل کند. این عوارض می توانند حساسیت را به بیماری افزایش دهند، برای جلوگیری از کم آبی، باید روزانه مایعات کافی بنوشید تا ادرار شما کم رنگ شود. آب توصیه می شود زیرا فاقد کالری، مواد افزودنی و قند است.

شیخ الاسلام افزود: استرس طولانی مدت باعث التهاب و همچنین عدم تعادل در عملکرد سلولهای ایمنی می شود به طور خاص، استرس روانی طولانی مدت می تواند پاسخ ایمنی در کودکان را سرکوب کند، فعالیت هایی که ممکن است در مدیریت استرس کمک کند شامل مدیتیشن، ورزش، روزنامه نگاری، یوگا است.

برچسب‌ها ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت سیستم ایمنی بدن شیخ الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۵۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....

تین نیوز فروغ فاریابی :

تصادفات جاده ای در کشور، سالانه جان هزاران نفر از هموطنانمان را می گیرد و بسیاری را برای همیشه با معلولیت درگیر می کند.

هزینه های تصادفات علاوه بر اندوه و سوگ سنگین در غم جان های عزیزی که برای همیشه از دست می روند، خسارت های مادی سنگینی بر خانواده ها، جامعه، سیستم امداد و درمان، سیستم توانبخشی، و ....تحمیل می کند.

مطالعات بسیاری برای محاسبه همه جانبه  هزینه تصادفات انجام گرفته. در یک مطالعه حتی رنج و اندوه و فشارهای روانی حاصله از تصادف را ، تقویم به پول کرده و به هزینه های کمّی و ملموس افزوده اند. 

برآورد هزینه ها، یکی از راه هایی است که ابعاد هولناک سوانح را آشکار و کمک می کند تصمیمات بازدارنده و پیشگیرانه بهتری اتخاذ شود.  

در شرایط اقتصادی سختِ متاثر از تحریم های ظالمانه، و تورم کمر شکن، عزم مدیران و سیاستگذاران کشور باید هر چه بیشتر به سمت عقلانیت و دوراندیشی و دلسوزی برای مصرف درست ریال به ریال منابع کشور میل کند و سازمان برنامه بایستی با خساست و سختگیری منطقی نسبت به توزیع منابع و تخصیص بودجه اقدام کند و دستاورد اعتبارات را بازخواست کند. 

با انتشار بودجه سال ۱۴۰۳ ، باز هم ردیف های بودجه ای خاصی ذهن را آزار می دهد. 

۶۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه نهادهای فرهنگی و دینی با عملکرد منفی یا نامعلوم!!!

در کنار آنها ۶۸ هزار و پانصد میلیارد تومان بودجه وزارت راه با این مقدار کاستی و نیاز و حوادث جاده ای و ریلی و زیرساخت های ناکافی و ....

پول هدر دادن نیست؟!

نهادهایی که چنین پولی را از جیب مردم جذب می کنند و شاید بیشتر از آن هم طلب می کنند آیا با توجه به عملکرد خود، در قبال مردم  احساس دین نمی کنند؟ 

حتی اگر سهم تقصیر  خطای انسانی در تصادفات بزرگ باشد، خود دلیل بی ثمری این نهادها در تربیت انسان های قانونمند و دیگرخواه و مسئول است. 

ای کاش برای یک سال بطور آزمایشی، همه این نهادهای تبلیغی و فرهنگی و مذهبی تعطیل شوند و بودجه آنها به بهبود ایمنی راه های کشور و نوسازی ناوگان عمومی درون شهری و برون شهری و بهبود سیستم های امداد و فوریت های پزشکی  اختصاص یابد.

اقلا آنها که می توانند خدمت ملموسی ارائه کنند ، در ارائه خدمات خود تقویت خواهند شد.

 

فروغ فاریابی وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • سیستم خودران تسلا در ۱۳ تصادف مرگبار دخیل بوده است
  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • نقص سیستم خودران تسلا دردسرساز شد