Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، فرزانه شمیرانی اظهار داشت: با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی، افراد به راحتی و با کمترین هزینه می‌توانند در سطح وسیعی کسب‌وکار و فعالیت خود را معرفی و توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبان را جلب کنند. یکی از انواع تبلیغاتی که به تعداد زیاد در فضای مجازی و حتی بر در و دیوار خیابان‌های شهر دیده می‌شود، مربوط به برگزاری دوره‌های مختلف روان‌شناسی، کسب‌وکار، مدیریت، زبان، حقوق و … در مؤسسات آموزشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از این مراکز، انجمن‌های علمی و مؤسسات که با سو استفاده از نام دانشگاه‌های معتبر نیز فعالیت می‌کنند غیرمجاز هستند، به مخاطبان خود وعده اعطای گواهی‌نامه پایان دوره مورد تأیید وزارت علوم و با ترجمه رسمی را نیز می‌دهند.

وی در تشریح روند دریافت مجوز برای تأسیس یک مؤسسه آموزش عالی، گفت: نخست در زمینه نیازسنجی یک پایش استانی و یک پایش کشوری داریم که در هر استان چه تعداد مؤسسه مشغول فعالیت هستند و در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنند و در این مورد بر اساس سند آمایش آموزش عالی عمل می‌کنیم، زیرا نوع فعالیت و نیازهای هر استان با مناطق دیگر متفاوت است. افرادی که درخواست تأسیس مؤسسه می‌دهند، پس از بررسی‌های لازم و در صورت دارا بودن همه شرایط اولیه، تأییدیه مقدماتی را انجام می‌دهیم. در ادامه از مؤسسه می‌خواهیم مجموعه‌ای از اسناد و مدارک مورد نیاز را ارائه دهند که این مدارک باید ویژگی‌ها و شرایطی که در قانون لحاظ شده را دارا باشند. مرحله بعد از اخذ مدارک، گزینش درخواست‌کنندگان و تأیید صلاحیت از سوی مراجع قانونی است.

مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم افزود: پس از تأییدهای اولیه، درخواست را به شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه ارسال و مجوز اصولی را دریافت می‌کنیم. پس از این مرحله، درخواست‌کننده باید مکان و امکانات خود را معرفی کند تا پس از بازدید و تأیید دارا بودن شرایط لازم، مجوز قطعی را از شورای گسترش اخذ کند. افراد پس از دریافت مجوز باید نام مؤسسه خود را پس از تأیید در اداره کل ثبت شرکت‌ها، ثبت کنند. لازم به ذکر است که به هر مؤسسه براساس نوع فعالیتش مجوز برگزاری دوره داده می‌شود و در ابتدای فعالیت نیز تعداد دوره‌هایی که به مؤسسه اجازه برگزاری آن‌ها داده می‌شود، محدود است.

به گفته وی، همراه با درخواست دوره، مؤسسه باید یک پروپوزال شامل اهداف و نتیجه موردنظر برای برگزاری دوره و همچنین معرفی استاد متخصص و صاحب صلاحیت جهت تدریس دوره درخواستی را ارائه دهد. پس از بررسی کارشناسی و تأیید به شرط اینکه نام دوره با یک دوره مقطع‌دار همپوشانی نداشته باشد، با برگزای دوره موافقت می‌شود. از این رو بر مؤسسات آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم چه پیش از تأسیس و چه در حین برگزاری کارگاه‌ها نظارت کافی صورت می‌پذیرد تا مخاطبان از استاندارد بودن کیفیت دوره‌ها اطمینان یابند.

درج اسامی موسسات مجوزدار در سایت وزارت علوم

شمیرانی در پاسخ به این پرسش که «افرادی که قصد شرکت در یک دوره آموزشی را دارند، چگونه می‌توانند بین مؤسسات دارای مجوز معتبر که مدارک آنان مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین قابل ترجمه رسمی است و مؤسسات غیرمجاز که مدعی ارائه مدرک مورد تأیید وزارت علوم با قابلیت ترجمه رسمی هستند، تشخیص دهند؟»، بیان کرد: یکی از راه‌های تشخیص، مراجعه به سایت وزارت علوم است که در بخش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها منوی مؤسسات آموزش عالی آزاد، اسامی تمامی مؤسسات دارای مجوز درج شده (https://ngp.msrt.ir/fa/grid/۲۷۷) و راه‌اندازی آن بازخورد خوبی نیز داشته است. افراد با بررسی اسامی مؤسسات مجاز می‌توانند با اطمینان نسبت به ثبت‌نام در دوره اقدام کنند. قابل ذکر است اطلاعات مؤسسات در حال به روزرسانی است.

وی ادامه داد: از آنجایی که انجمن‌های علمی، مراکز و مؤسسات متفرقه‌ای که بدون اخذ مجوز از معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی می کنند و ادعای اعطای مدرک و گواهی‌نامه پایان دوره مورد تأیید وزارت علوم که قابلیت ترجمه رسمی دارند همچنین با توجه به این نکته که طی سال‌های گذشته ما کنترل خیلی دقیقی روی گواهی نامه صادرشده از سوی مؤسسات نداشتیم، در این راستا دو سال پیش، سامانه «vohec» ( www.vohec.ir ) راه‌اندازی شد.

امکان استعلام مدرک پایان دوره موسسات در یک سامانه ویژه

شمیرانی خاطرنشان کرد: در این سامانه علاوه بر فهرست اسامی مؤسسات دارای مجوز، برای افرادی که در دوره‌های برگزار شده توسط مؤسسات آموزش عالی آزاد شرکت کرده و گواهی‌نامه پایان دوره دریافت کرده اند، امکان استعلام صحت مدرک پایان دوره‌ای که شرکت کرده‌اند وجود دارد. برای شرکت‌کنندگان در دوره‌های مؤسسات آموزش عالی با دریافت مدارک لازم یک کُدشناسه صادر می‌شود که با این کُد در دوره شرکت می‌کنند.

چگونگی تشخیص گواهینامه های معتبر از جعلی

وی ادامه داد: گواهی نامه‌هایی که پس از پایان دوره از سوی مؤسسات صادر می‌شوند نیز دارای کاغذ مخصوص و هولوگرام و چاپ مخفی امنیتی(UV)هستند که از یک سو امکان جعل آن وجود ندارد و از سویی دیگر با گواهی نامه‌های صادره از سایر مراکز مدعی و تقلبی به وضوح قابل تشخیص هستند. به علاوه دانش‌پذیر پس از دریافت گواهی پایان دوره، اگر مدرکش معتبر باشد با وارد کردن شماره سریال گواهینامه، تصویری از عین گواهینامه فرد در سامانه vohec وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمایش داده می‌شود. مؤسسات غیرمجاز و مراکز متعدد مدعی برگزاری دوره‌های معتبر از وزارت علوم، چنین گواهی نامه‌ای ندارند. ضمناً در خصوص ترجمه رسمی مدارک، کلیه مدارکی که از سوی این وزارتخانه صادر می‌شود، قابل ترجمه رسمی و تأیید از سوی وزارت دادگستری و وزارت خارجه است.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم تأکید کرد: افراد قبل از ثبت‌نام در یک دوره، حتماً باید از طریق سایت وزارت علوم یا تماس با تلفن مستقیم ۸۲۲۳۳۸۸۱ نسبت به معتبر بودن یا معتبر نبودن مؤسسه، اطمینان حاصل کنند.

هشدار درباره دوره های MBA و DBA

شمیرانی همچنین گفت: در برخی مؤسسات دوره‌هایی بخصوص با نام DBA و MBA برگزار و این طور تبلیغ می‌شود که این دوره‌ها معادل مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند، درحالی‌که اینگونه نیست. اصولاً دوره‌های آموزش عالی آزاد، دوره‌های کوتاه‌مدت و حرفه‌ای هستند که پایان آن‌ها منجر به دریافت مدرک مقطع دار آموزش عالی( کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) نمی‌شود. مدت این دوره‌ها نیز بین ۴ تا ۴۰۰ ساعت متغیر است. یک نکته قابل ذکر درباره گواهی نامه‌های پایان دوره همه مؤسسات نیز این است که نباید در آن‌ها ترم و معدل درج شود.

برخورد با تخلفات موسسات غیرمجاز

وی با اشاره به برخورد قانونی با تخلفات در زمینه برخورد با مؤسسات غیرمجاز و دوره‌های غیرمعتبر نیز اظهار کرد: در وزارت علوم، مرکزی با عنوان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و دفتر حقوقی وجود دارد که در صورت دریافت گزارشات تخلف، موارد را به این دو واحد ارجاع می‌دهیم و آنها براساس مدارک و مستندات و نوع جُرم صورت گرفته، از طریق مراجع قانونی نسبت به پلمپ مراکز متخلف اقدام می‌کنند.

کد خبر 4944223 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری شورای گسترش آموزش عالی ویروس کرونا امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی وزارت علوم تحقیقات و فناوری آموزش مجازی دانشگاه ها دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه های ایران دانشگاه خوارزمی مرکز سنجش آموزش پزشکی خوابگاه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه علامه طباطبایی مورد تأیید وزارت علوم مؤسسات آموزش عالی برگزاری دوره پایان دوره گواهی نامه ترجمه رسمی دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۵۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از اساتید و مدرسان بیمه سرمد به مناسبت روز معلم

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی بیمه سرمد، طی نشستی با حضور مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره، از اساتید و مدرسان دوره‌های آموزشی برگزارشده در سال 1402 تقدیر شد.

بهشتی‌نژاد، مدیرعامل بیمه سرمد، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم، سخنان خود را با این حدیث از امام صادق‌ علیه‌السلام آغاز کرد که «من دوست دارم شما را در دو حالت ببینم: آموزش دادن، و آموزش دیدن».

مدیر عامل بیمه سرمد ضمن تقدیر و تشکر از مدرسان داخلی شرکت، با تأکید بر استراتژی جدید درباب توانمندسازی کارکنان، آموزش هدفمند را یکی از چشم‌اندازها و ارزش‌های شرکت قلمداد کرد و ابراز داشت بهترین آموزش‌دهندگان در جهت توانمندسازی پرسنل، خود کارکنان هستند. بهشتی‌نژاد ضمن ابراز خرسندی از تعداد مدرسان و استفاده از پتانسیل موجود در شرکت، بر تربیت مدرسین به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم شرکت تأکید داشت و برگزاری دوره‌های تربیت مربی برای افزایش بهره‌وری دوره‌های آموزشی را لازم دانست. 

 

مدیرعامل بیمه سرمد در ادامه ابراز امیدواری کرد که در سال 1403 با تکیه بر آموزش و توانمندسازی کارکنان بتوانیم به یکی از سریع‌ترین شرکت‌های بیمه‌ای در ارائۀ خدمات تبدیل شویم. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، اثربخشی دوره‌های آموزشی را یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم آموزش دانست و از مدیریت سرمایه انسانی شرکت خواست تا تمام توان خود را برای افزایش میزان تاثیرگذاری دوره‌های آموزشی به کار گیرند.

در ادامه، زاهدنیا، عضو هیئت‌مدیرۀ شرکت بیمه سرمد، ضمن تبریک بزرگداشت روز معلم، کارکنان شرکت را سرمایه‌های واقعی دانست و بر رشد این سرمایه تأکید کرد. وی با تأکید بر اهمیت آموزش کارکنان، اظهار داشت راز موفقیت شرکت‌ها فعالیت و عملکرد کارکنان آن‌ها بر پایۀ علم و دانش است و الحمدلله وضعیت شرکت بیمه سرمد با تکیه بر دانش و تجربۀ کارکنان، روز به روز رو به بهبود است.

فرهی مدیر سرمایه انسانی بیمه سرمد، در ابتدای این نشست طی گزارشی از عملکرد حوزۀ آموزش بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۰ دورۀ آموزشی برای نمایندگان و ۱۵۶ دوره برای کارکنان بیمه سرمد برگزار شده است که در نظرسنجی انجام‌شده، با رضایت ۹۵ درصدی همراه بود. ایشان با اشاره به برنامه‌های آموزشی تدوین‌شده برای سال 1403 از طراحی تعداد ۳۵۹ دورۀ آموزشی برای نمایندگان و کارکنان در سال جاری خبر داد.

در پایان مراسم، از مدرسین دوره‌های آموزشی درون و برون‌سازمانی سال گذشته قدردانی به عمل آمد. 

دیگر خبرها

  • تجلیل از اساتید و مدرسان بیمه سرمد به مناسبت روز معلم
  • برگزاری نخستین دوره آموزشی مدیریت بحران ویژه مدیران سازمان منطقه آزاد قشم
  • اردو‌های تابستانی دانش‌آموزان یمنی 
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • برگزاری آزمون غربالگری شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی
  • چگونه در سال ۱۴۰۳ مدرک کامپیوتر آی سی دی ال بگیریم؟
  • مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!
  • رقابت داوطلبان شانزدهمین دوره المپیاد علوم پزشکی در دانشگاه آزاد یزد
  • جزئیات طرح «یسنا» یارانه ویژه مادران باردار + مبلغ و نحوه استعلام
  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم