Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران انگلیسی، در بررسی جدیدی دریافتند که DNA ویروس به جا مانده روی تخت بیمارستان، در تقریبا نیمی از مکان‌هایی که در یک بخش بیمارستان نمونه‌برداری شدند، طی ۱۰ ساعت گسترش می‌یابد و حداقل به مدت پنج روز باقی می‌ماند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تلگراف، پژوهشگران "کالج دانشگاهی لندن"(UCL) و "بیمارستان گریت اورموند استریت"(GOSH) انگلستان، در بررسی جدیدی دریافتند که DNA ویروس به جا مانده روی تخت بیمارستان، در تقریبا نیمی از مکان‌هایی که در یک بخش بیمارستان نمونه‌برداری شدند، طی ۱۰ ساعت گسترش می‌یابد و حداقل به مدت پنج روز باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از انجام دادن این پژوهش، این است که نحوه گسترش "کروناویروس سندرم حاد تنفسی۲"(SARS-CoV-۲) عامل بیماری کووید- ۱۹، در سطوح گوناگون یک بیمارستان‌ به صورت ایمن شبیه‌سازی شود.

پژوهشگران به جای استفاده از کروناویروس سندرم حاد تنفسی۲، بخشی از DNA یک ویروس عامل عفونت گیاهان را که انسان‌ها را آلوده نمی‌کند، تکثیر کردند و سپس آن را به یک میلی‌لیتر آب در غلظتی مشابه نمونه‌های ویروس کروناویروس سندرم حاد تنفسی۲ افزودند که در نمونه‌های به دست آمده از بیماران مبتلا به این ویروس دیده می‌شود.

پژوهشگران، یک تخت‌خواب بیمارستانی را به آب حاوی این DNA آغشته کردند. این تخت به تنهایی در یک اتاق مخصوص بیماران پرخطر قرار داده شده بود. سپس پژوهشگران طی پنج روز، ۴۴ قسمت را در یک بخش بیمارستان مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند که این ماده ژنتیکی طی ۱۰ ساعت، در ۴۱ درصد از بخش‌های نمونه‌برداری شده یک بخش بیمارستان از جمله ریل‌های تخت، دستگیره در، دسته‌های صندلی، اتاق انتظار و حتی کتاب و اسباب‌بازی‌های اتاق کودکان گسترش می‌یابد. این ویروس پس از سه روز، ۵۹ درصد از قسمت‌ها را آلوده می‌کند و سپس در پنجمین روز افت می کند و به ۴۱ درصد می‌رسد.

دکتر "لنا سیریک"(Lena Ciric)، از نویسندگان این پژوهش گفت: پژوهش ما، نقش مهم سطوح گوناگون را در انتقال ویروس نشان می‌دهد و اهمیت رعایت بهداشت و خوب شستن دست‌ها را آشکار می‌کند. ما یک قسمت را به این ماده جدید آغشته کردیم اما این ماده به واسطه لمس سطوح توسط کارمندان بیمارستان، بیماران و ملاقات‌کنندگان، گسترش یافت. یک شخص مبتلا به کووید-۱۹ می‌تواند با سرفه، عطسه و لمس کردن سطوح، ویروس را به قسمت‌های بیشتری منتقل کند.

بخش‌هایی که بالاترین میزان آلودگی را داشتند، بخش‌هایی مخصوص به درمان فوری و قسمت‌های بالینی بودند که چندین تختخواب را در خود جای داده‌اند. در روز سوم، نتیجه آزمایش ۸۶ درصد از قسمت‌های نمونه‌برداری شده در بخش‌های بالینی، مثبت بود. این تعداد در روز چهارم به ۶۰ درصد رسید.

دکتر "الین کلاتمن گرین"(Elaine Cloutman-Green)، از نویسندگان این پژوهش گفت: مردم به واسطه انتقال قطرات تنفسی ناشی از سرفه یا عطسه، به کووید- ۱۹ مبتلا می‌شوند. اگر این قطرات روی سطوح فرود بیایند، مردم با لمس این سطوح و سپس لمس کردن چشم‌ها، بینی و دهان خود، به کووید- ۱۹ مبتلا می‌شوند.

وی افزود: ماده‌ای که ما در این بررسی استفاده کردیم، مانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی۲ با شست و شوی دست‌ها با آب و صابون پاک می‌شود. رعایت بهداشت و شستن دست‌ها، نخستین خط دفاعی ما در برابر این ویروس است و این پژوهش، به ملاقات‌کنندگان و کارمندان بیمارستان یادآوری می‌کند که می‌توانند با رعایت بهداشت، پاک کردن سطوح و استفاده از تجهیزات محافظتی شخصی، شیوع آن را متوقف کنند.

نکته قابل توجه در این پژوهش، این است اگرچه سرعت شیوع ویروس را در صورت باقی ماندن آن روی سطوح نشان می‌دهد اما نمی‌تواند میزان احتمال آلوده شدن یک شخص را تعیین کند.

این پژوهش، در " Journal of Hospital Infection" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کووید 19 شستن دست ویروس کرونا در جهان یک بخش بیمارستان گسترش می یابد نمونه برداری ۱۰ ساعت قسمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۱۷۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازسازمان امور دانشجویان، رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی از سوی سازمان امور دانشجویان اعلام شد. المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی در ۳ حوزه ورزش‌های دیجیتال و فیجیتال، رباتیک، فناوری و نوآوری برگزار می‌شود.

ورزش‌های دیجیتال و فیجیتال در ۳ سطح /دانشگاهی، استانی و ملی/

۱- دیجیتال «فیفا۲۰۲۴، E-football»،

۲- فیجیتال «مینی فوتبال فیجیتال، مینی بسکتبال فیجیتال»

۳- حرکتی «kinect» «دوچرخه سواری، تنیس، تنیس روی میز، رزمی»

ورزش‌های رباتیک در ۲ سطح / استانی، ملی/

۱- مسابقات ربات‌های واقعی «مسابقه خودروهای خودران، مسابقه فوتبال اندازه کوچک، مسابقه دوی ربات‌های انسان نما»

۲- مسابقات شبیه سازی «مسابقه شبیه سازی فوتبال ۳ بعدی، مسابقه شبیه سازی خودروهای خودران»

۳- مسابقات لیگ نوآوری و خلاقیت «طراحی و ساخت ربات‌های صخره نورد، شناگرو ایده‌های آزاد»

فناوری و نوآوری در ورزش

۱- تحلیل های عملکردی در سطح ملی «تحلیل داوری صحنه های ورزشی، پیش بینی درصد مالکیت توپ در مسابقه، تحلیل بیومکانیکی و آسیب شناسی فعالیت ورزشی»

۲- طراحی و برنامه‌نویسی در دو سطح استانی و ملی «طراحی اپلیکیشن ورزشی، طراحی صنعتی محصول ورزش، شبیه سازی الکترونیکی ابزار ارزیابی در ورزش»

ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی با امکان ثبت نام کلیه دانشجویان از تمام رشته‌ها و دانشگاه‌های سراسر کشور از ۲۷ فروردین ماه آغاز شده است و تا ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ادامه دارد و علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به آدرس Setav.ir/stso نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

کد خبر 6090902

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد
  • گرد و غبار بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی را به بیمارستان‌ها کشاند
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ خوزستانی به بیمارستان‌ ها در پی گرد و غبار امروز
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد