Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-04@04:34:13 GMT

آتش زدن بقایای گندم و جو حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۲۳۰۰۲

خرداد: مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گندم گفت: آتش زدن بقایای گندم و جو حاصلخیزی خاک را به شدت کاهش می‌دهد و مواد آلی خاک را از بین می‌برد.
به گزارش خرداد ،اسماعیل اسفندیاری‌پور روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آتش زدن بقایای گندم و جو در سطح مزارع به عنوان یکی از اقدامات خطرناک کشاورزان پس از فصل برداشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کشاورزان نباید به هیچ عنوان، بقایای گیاهی را بسوزانند چرا که این عمل موجب فقر شدید خاک از مواد آلی شده و حاصلخیری خاک را به شدت کاهش می‌دهد.وی تصریح کرد: خاک خوب باید از ۲.۵ درصد مواد آلی برخوردار باشد که این مهم با برگرداندن بقایای گیاهی از جمله کاه و کلش ناشی پس از برداشت گندم و جو به خاک، تأمین می‌شود.اسفندیاری‌پور گفت: آتش‌زدن بقایای کاه و کلش علاوه بر نابودی میکروارگانیزم‌های خاک، احتمال آتش گرفتن مزارع گندم و جو را که خسارات بسیاری را به همراه دارد، افزایش می‌دهد.وی با اشاره به آغاز عملیات برداشت گندم از اغلب مزارع کشور گفت: در سال جاری سطح کشت گندم در کشور حدود ۶ میلیون هکتار است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این محصول راهبردی به حدود ۱۴ میلیون تن برسد.مجری طرح ملی گندم افزود: حدود ۲ میلیون هکتار از مزارع گندم کشور به صورت آبی و ۴ میلیون هکتار به صورت دیم کشت شده است.وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به قیمت مناسب خرید تضمینی گندم، بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خریداری و به سیلوها و مراکز خرید دولتی تحویل شود.اسفندیاری‌پور گفت: در صورتی که دستگاه‌های تأمین کننده منابع مالی از جمله بانک مرکزی اعتبارات مناسب را برای پرداخت به موقع وجوه گندم‌کاران در اختیار شرکت غله و بازرگانی دولتی قرار دهد، شرایط مناسب خرید تضمینی گندم حفظ شده و کشاورزان با رغبت بیشتری محصول خود را به مراکز دولتی تحویل می‌دهند. برچسب ها: جهاد کشاورزی ، وزیر جهاد کشاورزی ، حاصلخیزی خاک

منبع: خرداد

کلیدواژه: جهاد کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی حاصلخیزی خاک آتش زدن بقایای گندم و جو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۳۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خریدار بیش از ۸۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: از ابتدای فصل خرید گندم در استان تاکنون ۸۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.
امید جهان نژادیان با اشاره به حمل روزانه ۶۰ هزار تن گندم در استان افزود: از مجموع بیش از ۸۵۲ هزار تن گندم، بیش از ۷۵۰ هزار تن گندم به مراکز سرپوشیده و سیلو‌ها ارسال شده است.
او با اشاره به بارندگی‌ها در سطح استان گفت: با همکاری دستگاه‌های مختلف حمل گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد و سرپوشیده در حال انجام است.
تمامی مراکز سرپوشیده، سیلو‌ها و کارخانه‌های آرد استان به طور شبانه روزی آماده دریافت گندم کشاورزان استان هستند.

دیگر خبرها

  • برداشت ۵۰ درصد گندم خوزستان/میزان خسارت بارندگی به اراضی اعلام می‌شود
  • خریدار بیش از ۸۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • کشاورزان بوشهری مراقبت‌های بعد از بارندگی در مزارع را جدی بگیرند
  • برداشت توت فرنگی از مزارع مازندران (فیلم)
  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • کمیته فنی هوای پاک برای ممنوعیت سوزاندن بقایای کشت گندم برگزار شد 
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور