Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، ۲۱ خرداد ماه سالگرد درگذشت مردی از تبار نیکان است که با قدم‌های خیرش در مدت بیش از بیست سال اواخر عمر خود، کودکان بسیاری را در این سرزمین بر سر کلاس‌های درس و مدارس نشاند.

محمدرضا حافظی، متولد ۱۳۱۰، شهرستان بروجرد بود و دکتری مدیریت را از یکی از دانشگاه‌های کالیفرنیا گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدرش محروم «مصطفی بروجردی» بنیان‌گذار صنعت برق کشور بود. او بیش از بیست‌وسه سال رییس مجمع خیرین مدرسه‌ساز بود و حادثه‌ای ناگوار سبب تحول وی در زمینه مدرسه‌سازی شد.

پسرش «امیر حسن حافظی» در سن ۲۴ سالگی و عروسش «مریم مهدوی» حدود ۱۹ سال پیش هنگامی‌که قرار بود به ‌زودی مراسم عروسی آن‌ها برگزار شود، براثر تصادف جان خود را از دست دادند.

حافظی که در آن دوران به تازگی به مجمع خیرین مدرسه‌ساز پیوسته بود، در مراسم تشییع پسرش متوجه حضور تعداد زیادی از مردم شد و دریافت این مردم به خاطر او نیامده‌اند بلکه به خاطر کارهای نیکی که پسرش بدون خبر پدر انجام داده، آمده‌ اند. فعالیت‌های نیک پسر او را در مسیر جدیدی قرار داد. او تصمیم گرفت خانه‌ای را که برای پسرش در خیابان آفریقای پایتخت خریده بود بفروشد و هزینه آن را صرف مدرسه ‌سازی کند.

یک مدرسه با نام «امیرحسن حافظی» ساخت. یک هزار و دویست دانش‌آموز در این مدرسه مشغول تحصیل شدند و او امیر را در تک‌تک این دانش آموزان یافت. حافظی در مناطق محروم کشور بیش از ۱۴ مدرسه ساخت و هزاران مدرسه با همت و تلاش‌های او توسط خیرین ساخته ‌شده‌اند تا جایی که یک‌ سوم مدارس کشور توسط خیرین ساخته شده است.

مرحوم حافظی مؤسس جامعه خیرین مدرسه ‌ساز بود و مشارکت در ساخت بیش از ۵۰ درصد مدارس کشور، ساخت و نوسازی ۱۴ مدرسه در کشور با هزینه شخصی، ساخت و نوسازی مدارس ایرانیان خارج از کشور و خبرسازی و تشویق به مشارکت در امر خیر و مدرسه ‌سازی در کارنامه دارد. 

درگذشت حافظی بسیاری از دوستداران و علاقه‌مندان به کارهایش را متأثر و ناراحت کرد و شخصیت های بسیاری از جمله مقام معظم رهبری؛ علی لاریجانی رییس وقت مجلس شورای اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس ‌جمهوری، وزیر وقت آموزش‌وپرورش؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سایر شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی کشور پیام تسلیت فرستادند.

محسن حاجی میرزایی مرحوم حافظی در پیامی خاطر نشان کرد: مؤمنان واقعی و انسان‌های صاحب‌خرد و اندیشه در هر عصر و نسلی، تلاش کرده ‌اند خود را به ویژگی نیکوکاری، آراسته سازند و در کار و زندگی پرهیاهوی امروز، در طلب محبت و رضایت پروردگار گام بردارند. گنجینه وجود خیرین و نیکوکاران عزیز در آموزش‌وپرورش، ذخیره‌ پربار و ارزشمندی است که برکات زیادی برای نظام تعلیم و تربیت و میهن عزیزمان داشته است.

وی در بخش دیگری از این پیام عنوان کرد: زنده‌یاد حافظی از مفاخر برجسته و کم ‌نظیر است. انسان وارسته و بزرگی که با اهتمام به امور خیر، باقیات ‌الصالحات ارزشمندی از خود به‌جای گذاشت و خط ‌شکن و طلایه دار حسنه بزرگ مدرسه ‌سازی شد. مرحوم حافظی دغدغه فرزندان ایران ‌زمین و آبادی و اعتلای وطن را داشت و با اخلاص و سخاوت بی‌حد خود منشأ ثمرات و اثرات زیادی شد.

وزیر آموزش و  پرورش در  این  پیام تاکید کرد: اکنون در آستانه نخستین سالروز درگذشت این چهره ماندگار فرهنگ و نیکوکاری ایران‌ زمین و بنیان‌گذار جامعه خیرین مدرسه ‌ساز کشور، با گرامیداشت یاد و نام دکتر محمدرضا حافظی، پدر مدرسه‌سازی ایران قدرشناس و پاسدار اقدامات ارزشمند ایشان هستیم و امیدوارم با یاری خداوند منان و کوشش در جهت تحقق خواسته‌ها و اهداف آن مرحوم، بهترین نوع تکریم و بزرگداشت ایشان را به منصه ظهور برسانیم.

برچسب‌ها مدارس پویش دکتر حافظی خیرین مدرسه ساز محسن حاجی‌ میرزایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس خیرین مدرسه ساز محسن حاجی میرزایی مدارس خیرین مدرسه ساز محسن حاجی میرزایی خیرین مدرسه مدرسه ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۶۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش استان  با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم و گرامیداشت استاد شهید مرتضی مطهری (ره) گفت: برنامه‌های هفته معلم با نواختن زنگ سپاس معلم و شعار "همه مدیون توییم" با تجدید میثاق با شهدا و براساس روز شمار در استان اجرا می‌شود.
ولی موسوی افزود: آیین نمادین زنگ «سپاس معلم» یازدهم اردیبهشت ماه با حضور مسئولان استانی ساعت ۸ صبح در دبستان پسرانه شاهد یاسوج، نواخته خواهد شد.
وی دیدار معلمان با مقام معظم رهبری در ۱۲ اردیبهشت، نشست خبری با خبرنگاران با هدف تبیین برنامه‌های هفته معلم، برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی با حضور معلمان خلاق، ایثارگر و فداکار، تهیه مستند و کلیپ از برنامه‌های خودجوش دانش آموزان برای تکریم منزلت معلمان خود در مدارس و تهیه تیزر از افراد شاخص علمی، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و نخبه در رابطه با معلم را، از جمله برنامه‌های هفته معلم عنوان کرد.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان ادامه داد: دیدار با خانواده‌های معلمان شهید، جانباز و ایثارگر، سخنرانی مدیرکل و روسای آموزش وپرورش قبل از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه، برپایی میز خدمت، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، مسابقات کتابخوانی از کتب استاد شهید مطهری و تجلیل از ۱۰۲ نفر از معلمان و مدیران نمونه استانی و شهرستانی را، بخش دیگری از برنامه‌های هفته معلم در استان است.
موسوی، تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در تراز انقلاب اسلامی را، از مهمترین رسالت‌های معلمان عنوان کرد و گفت: دستگاه تعلیم و تربیت در آبادانی ایران اسلامی نقش تاثیر گذاری دارند که در این راستا معلمان نقش محوری دارند.
 وی از استاد شهید مطهری به عنوان یک الگوی تمام عیار برای معلمان یاد کرد و افزود: معلمان با الگو قراردادن شهید مطهری می‌توانند به خوبی به رسالت خود عمل کنند.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه سجایای اخلاقی شهید مرتضی مطهری نیاز امروز جامعه ما است بیان کرد: این شهید گرانقدر، کار‌های عمیق فکری در حوزه تعلیم و تربیت دارد که باید بیش از هر زمان دیگری به آن توجه شود.
وی در پایان از مشارکت دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌های هفته معلم خبرداد و گفت: درهفته گرامیداشت مقام معلم ۴۰۰ برنامه در استان اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • نواختن زنگ سپاس در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • ساخت ۸۲ طرح خیری در چهارمحال و بختیاری
  • تاکید استاندار قم بر‌ حمایت از خیرین مدرسه‌ساز
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان
  • ساخت ۶۰ درصد پروژ‌های مدرسه‌سازی با مشارکت مردم
  • سرمایه گذاری انسانی در ساماندهی نظام تعلیم و تربیت
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه خیر ساز در خوی
  • مجمع استادیاران صالحین در بوشهر تشکیل شد