Web Analytics Made Easy - Statcounter

 دکتر غلامرضا محفوظی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : حتی شاید این شرایط کمی هم برای ما فرصت ایجاد کرده و به نوعی تمرکز تحریم را کمتر نماید .

 وی تصریح کرد : ضمن اینکه فرصت های سرمایه گذاری در کشور ما به عنوان یک کشور بکر غیربدهکار و بازار ۸۰ میلیونی و حتی کشورهای اطراف ما که بازارهای وسیعی هستند، می توانند هدف سرمایه گذاران در ایران باشند و در واقع کرونا  باعث شده که این ظرفیت ها برجسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد : اقتصادهای پیشرفته امروز به شدت بدهی دارند، اقتصاد آمریکا بالاتر از تولید ناخالص داخلی خود بدهکار است و برای مواجهه و مدیریت بدهی شان برنامه ریزی کرده بودند ، و در این وضعیت شیوع کرونا این شرایط و بدهکاری ها را برای کشورها تشدید می کند.

وی بیان داشت: به طوری که اگر بدهکارند، بدهکارتر می شوند، ضمن اینکه ریسک عدم پرداخت بدهی این کشورها به دلیل اینکه رکود اقتصادی بسیار بزرگی در پی شیوع کرونا وجود خواهد داشت و هم اکنون هم نمود یافته، ریسک کشورها را به لحاظ اقتصادی بالا می برد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: خوشبختانه کشور ما بدهی خارجی ندارد، تقریبا بدهی خارجی ما کمتر از ۱۰ میلیارد دلار است و طی این سالها به هر دلیلی بدهی ایجاد نکردیم، البته استفاده از بدهی در شرایط عادی مزیت است، اما اکنون با توجه به همه گیری و دنیاگیری کرونا شاید این برای ما تبدیل به مزیت شده و ظرفیت بالایی است و باید سرمایه گذار جذب کنیم.

دکتر محفوظی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شرایط کرونایی فعلا وجود خواهد داشت، اضافه کرد: ما یک سری از مباحثی را اصولا قبل از کرونا انجام نمی دادیم، شاید الان بیشتر به خود آییم و بیشتر به فکر باشیم و از سویی به نوعی اصلاحاتی هم در رفتار و عملکردهای خود باید ایجاد کنیم .

وی نخستین موضوع را تشکیل سرمایه ثابت عنوان کرد و گفت : سرمایه ثابت ما تقریبا منفی است یعنی جذب سرمایه گذار نداریم، کرونا می تواند فرصتتی برای برای جذب سرمایه گذاری خارجی  در اقتصاد ما باشد و چون کشور بدهکاری نیستیم، فرصت سرمایه گذاری بکری داریم بنابراین در جذب سرمایه گذاری خارجی باید بکوشیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نباید در شرایط کرونایی و بحران، روابط اقتصادی با کشورهای دیگر تحت تاثیر عواملی مانند تحریم و غیره قرار گیرد، اضافه کرد: ما باید سرمایه گذاری بخش خصوصی را در پروژه های ملی و عمومی فعال کنیم و از روش مشارکت عمومی ،خصوصی بهره گیریم.

وی همچنین بیان داشت: از سویی دولت به شدت دارایی های غیرمولد دارد، دارایی های دولت در کشورهای مختلف به طور متوسط حدود ۱۱۴ و ۱۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی است اما این رقم در کشور ما حدود ۶ برابر است، یعنی دولت دارایی هایی دارد که عموما  به کارش نمی آید، سرمایه گذاری هایی که در دهه های قبل انجام شده و بلااستفاده مانده و از گردونه اقتصاد خارج شده باید با این چرخه برگردد.

وی اظهار داشت: اقدام دیگری که در شرایط کرونایی باید از سوی دولت انجام شود، حمایت از کسب و کارهایی است که صرفا به دلیل کرونا آسیب دیدند و فعالیت آنها کم شده است.

 وی تصریح کرد : در واقع کرونا برای ایران فرصت پرداختن به یک سری مشکلات مزمن و رفع آنهاست تا بتوانیم جامعه و اقتصاد خود را اداره کنیم از جمله این مباحث دولتی بودن اقتصاد است که باید این موضوع و اصلاح این شرایط را محور عمل قرار دهیم.

وی با بیان اینکه استان گیلان نیز به تبع دولتی بودن از اقتصاد ملی پیروی خواهد کرد، افزود: استان های ما به لحاظ اقتصادی خیلی مستقل از دولت نیستند، اگر وضعیت اقتصادی دولت خوب باشد به همه استان های کشور سرازیر می شود و اگر وضعیت مطلوبی نداشته باشد این مهم در همه استان های کشور نیز نمود دارد.

این استاد اقتصاد دانشگاه گیلان ادامه داد: اقتصاد استان ما چه بخواهیم و چه نخواهیم بیشتر خدمات محور است و استانی گردشگرپذیریم و به تبع این شرایط، بخش های مختلف اقتصادی هم فعال هستند.

  وی با بیان اینکه امروز گردشگری به عنوان دومین گردش مالی دنیا با مبادلات "حدود هشت هزار میلیارد دلار" راکد است و به شدت از عامل کرونا متاثر شده و به طور طبیعی اقتصاد گردشگری استان ما هم از این عامل تاثیر پذیرفته و آمد و شد کمتری داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه کرونا، رویکرد زندگی مردم و سرمایه گذاری آنان را تغییر خواهد داد، اظهار داشت: فکر می کنم شاید بعد از این آنطور که در سایر حوزه ها سرمایه گذاری می کردیم "شامل سرمایه گذاری در ملک و سرمایه گذاری در فرصت های اقتصادی" و غافل از این که مهمترین سرمایه ما سلامت است، عامل کرونا باعث شد که به مقوله سلامتی بیشتر پی ببریم و در آینده سرمایه گذاری ما بر سلامتی بیشتر خواهد شد.

برچسب‌ها رشت ویروس کرونا گیلان سرمایه گذاری پروندهٔ خبری تبعات کرونا بر اقتصاد ایران و جهان از نگاه اساتید دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت ویروس کرونا گیلان سرمایه گذاری رشت ویروس کرونا گیلان سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۲۷۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چلسی ۲ - ۰ تاتنهام/ زنبق‌ها سهمیه لیگ قهرمانان را پس زدند + فیلم

در دیداری معوقه از هفته بیست و ششم لیگ برتر انگلیس، تیم‌های چلسی و تاتنهام در داربی لندن و در ورزشگاه استمفوردبریج به مصاف هم رفتند که چلسی موفق شد با ۲ گل مهمانش را شکست دهد.

چالوبا در دقیقه ۲۴ و جکسون در دقیقه ۷۲ گل‌های چلسی را به ثمر رساندند.

با این نتیجه امید تاتنهام برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان کمرنگ شد و خیال استون ویلای رده چهارمی که ابتدای هفته در مصاف با چلسی به تساوی رسیده بود کمی راحت شد. تاتنهام تنها تیمی است که می‌تواند رتبه چهارم و کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را از دست استون ویلا خارج کند، اما با این شکست حالا شانس آنها هم بسیار کم شد و با یک بازی کمتر نسبت به استون ویلا و با هفت امتیاز کمتر نسبت به این تیم در رتبه پنجم قرار دارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • چلسی ۲ - ۰ تاتنهام/ زنبق‌ها سهمیه لیگ قهرمانان را پس زدند + فیلم
  • هند در قرارداد بندر چابهار کمتر از یک چهارم مبلغ به تعهد خود عمل نموده!
  • اقتصاد دریا در مازندران مورتوجه قرار نگرفته است
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • مردم در مقابل سرمایه گذاری در بخش تولید باید مطمئن باشند سود تضمینی دریافت می کنند
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • دانش‌آموزان باید بدانند چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست
  • کارگران رکن اصلی اقتصاد کشور هستند