Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، رضا برومند افزود: با توجه به‌ضرورت آموزش و همچنین تربیت نیروهای علاقه‌مند و متقاضی اشتغال در حوزه صنایع‌دستی طی سال گذشته برای ۱۳۲۴ نفر دوره‌های آموزشی رایگان صنایع‌دستی در رشته‌های گلابتون دوزی، البسه محلی، گلیم‌بافی، رودوزی‌های سنتی و... در سطح استان برگزارشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: از برنامه‌های مهم اداره کل در حوزه صنایع‌دستی ایجاد مراکز تولید، اشتغال و آموزش صنایع‌دستی در شهرها و روستاهای هرمزگان است، طی سال گذشته ۴ مرکز تولید، اشتغال و آموزش صنایع‌دستی در روستاهای گهکم، برنطین، باغات و رودبار راه‌اندازی شد که در حال حاضر ۲۸ مرکز در سطح استان فعال هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در خصوص شناسایی صنعتگران صنایع‌دستی اضافه کرد: هرساله برای شناسایی صنعتگران صنایع‌دستی، آزمون‌هایی در سطح استان برگزار می‌شود که در سال گذشته از این طریق ۲۳۰۹ نفر صنعتگر صنایع‌دستی شناسایی‌شده و کارت شناسایی برای آنان صنایع‌دستی صادرشده و همچنین ۴۷۸ پروانه کارگاه انفرادی و کارگاهی در سطح استان صادرشده است.

برومند در خصوص صادرات صنایع‌دستی گفت: ارزش صادرات صنایع‌دستی در سال گذشته ۶ میلیون دلار به‌صورت رسمی و چمدانی بوده که بیشتر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و ترکیه صادرشده است که مهم‌ترین محصولات صادرشده، گلابتون دوزی، رودوزی‌های سنتی، سفال، حصیر، مشتقات چوب و گلیم است.

راه دراز صنایع دستی ایران تا شکوفایی مجله صنایع دستی ایران

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷ چهار اثر از صنایع‌دستی هرمزگان مهر اصالت دریافت کردند، افزود: شلوار بندری و جلبیل موسی هنرمند فرخنده بادروج، جلبیل موسی هنرمند زهرا رئیسی، زیورآلات سنتی هنرمند فاطمه ناصری، گلیم‌بافی هنرمند طلعت کریمی، گلیم هنرمند رخساره جهانشاهی، گلیم و جلبیل موسی هنرمند افسانه فهیمی زاده آثار دریافت‌کننده مهر اصالت بوده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در خصوص نمایشگاه‌های برگزارشده در سطح استان، خاطرنشان کرد: دی سال گذشته پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی با حضور ۳۱ استان در بندرعباس برگزار شد و در سطح بین‌المللی هنرمندان استان در سه نمایشگاه سلیمانی عراق، میلان ایتالیا و ترکیه شرکت داشته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین هنرمندان صنایع‌دستی استان در ۱۶ نمایشگاه سراسری در سایر استان‌ها مشارکت فعال داشته‌اند و برای ساماندهی صنعتگران یک بازارچه صنایع‌دستی در معبد هندوها نیز به‌طور موقت راه‌اندازی شد.

برومند در خصوص ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی بیان کرد: سال گذشته از س وی معاونت صنایع‌دستی کشور، بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون دوزی ثبت شد که با انتخاب و معرفی بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون دوزی گام مثبتی برای معرفی جایگاه صنایع‌دستی، فرهنگ و هنر این منطقه برداشته شد.

نزدیک به ۶۴ هزار صنعتگر صنایع‌دستی در هرمزگان وجود دارند که بیش از ۹۸ درصد آن‌ها بانوان هستند و بیشتر در رشته‌های گلابتون دوزی، خوس دوزی، گلیم‌بافی، حصیربافی، صنایع‌دستی دریایی، سفالگری و... فعالیت دارند.

کد خبر 519775 برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی استان هرمزگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی استان هرمزگان صنایع دستی هرمزگان صنایع دستی گلابتون دوزی سطح استان سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۰۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران

به گزارش صدای ایران از ایرنا، آمار‌های منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

بر اساس این گزارش مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصولات تعاونی ها در مازندران
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی