Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، اصل یازدهم قانون اساسی از اساسی ترین اصول قانون اساسی است که دولت جمهوری اسلامی ایران را موظف کرده وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق ببخشد.
 
یکی از مهمترین مشکلات جوامع مسلمان، وجود  تفرقه شدید و تعصبات  قومی، قبیله ای و مذهبی است، دولت جمهوری اسلامی ایران در راه تحقق وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام مولفه هایی مانند تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و تلاش جهت دیپلماسی وحدت را اجرا کرده است؛ در عین حال با توجه به الزامات سیاسی دولت – ملت و رابطه امّت – امامت، وضعیت وحدت در جهان اسلام و وجود دولت های به اصطلاح مدرن در کشورهای اسلامی ، مسیر وحدت امت اسلامی  با چالش های درونی و بیرونی روبرو شده که مانع تحقق  وحدت  امت اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
می توان گفت، شکل گیری امّت واحده اسلامی بسیار پیچیده و چالش بر انگیز  ات و نیاز به هماهنگی های بیشتری در سطح سران کشورهای اسلامی و سازمان های بین المللی مانند سازمان همکاری های اسلامی دارد. از جمله این چالش ها می توان به امکان تزاحم منافع ملی و منافع امت اسلام ، عوامل ناکامی مولفه های تحقق وحدت امت اسلامی ، جریان های شیعی مخالف وحدت امت اسلامی ، مشغول کردن امّت اسلام به فتنه های مذهبی و جنگ های داخلی ، جهانی سازی ، حکومت های اسلامی سکولار ، پلورالیسم دینی و اشغال سرزمین های اسلامی اشاره کرد.
 
وحدت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مد نظر اصل یازدهم با توجه به انشعابات امّت اسلامی و تعریف مرزهای جغرافیایی و تشکیل سازمان ملل متحد باعث به حصار کشیدن آرمان وحدت گرایی شده است.

با توجه به مبانی نظام جمهوری اسلامی ، مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی و اصول مرتبط با اصل یازدهم ، می توان نتیجه گرفت که زدودن آسیب ها و چالش های داخلی  امّت اسلام مهمترین را راه رسیدن به وحدت امت اسلامی است . ایمان ، مجاهدت و پرهیز از تفرقه ، تنها شرط های تحقّقِ این هدف بزرگ است و ضعف این سه عامل، امت اسلامی را امروز در وضع تأسّف باری قرار داده  است.

هدف مهم اصل یازدهم حمایت از مظلومین و مستضعفان ملل اسلامی است و در این راه نیازمند فراهم گشتن عواملی است كه بتوانند قوانین بین المللی را تا حدّ (قوانین وحدت) ارتقا دهند.
 
در گام بعدی توجه به این نکته ضروری است که درس‌های دشواری كه امّت اسلامی از تجربه‌های ناكام وحدت جویانه در قرن حاضر به دست آورده به ما یادآور می شود که برای تحقق میزان مناسبی از همبستگی، همكاری، هماهنگی و هم پیوندی در میان خانواده کشورهای اسلامی در چارچوب (سازمان همکاری های اسلامی) لازم است و برای عملی کردن آن باید در سیاست‌های اتخاذی، از شیوه‌های علمی بهره گیری و الزامات سیاسی دولت - ملت بودن را رعایت کنیم که این امر مستلزم ایجاد تحولاتی در نگرش به دولت ها و ملت های مسلمان و اصلاح الگوهای رایج آنهاست.
 
باید به این نکته اذعان کرد که تنوع و فراوانی مذاهب اسلامی باعث اختلافات طبیعی در بین آنها می شود و حتی در برخی مواقع در بین شیعیان نیز مراجع تقلید فتوای متفاوت ارائه می دهند،  اما این اختلافات جزئی را دشمنان امّت اسلام جریان سازی کرده و با فرقه سازی و بزرگ جلوه دادن اختلافات باعث دور شدن امّت اسلام از یکدیگر می شوند.
 
تاکید بر این نکته نیز اهمیت دارد که رویارویی با چالش های فراروی امّت اسلامی مانند حاکمیت سکولارها بر بعضی از کشورهای اسلامی و مسائل مربوط به جهانی شدن و اشغال کشورهای اسلامی توسط قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای و مشغول کردن امّت اسلام به فتنه های مذهبی و جنگ های داخلی ، بدون وحدت و همبستگی کشورهای اسلامی ممکن نخواهد بود.
 
نگاه های متفاوت و بعضاً متناقض عالمان و روشنفکران دینی و تحلیلگران سیاسی به اساسی ترین مقوله های اسلام یکی از اساسی ترین چالش های امّت اسلامی است . اما با تمام مشکلات موجود ، جمهوری اسلامی ایران اتحاد امت اسلامی را در صدر برنامه های سیاسی و اجتماعی خویش قرار داده و با تشکیل و تأسیس « مجمع التقریب بین المذاهب » زمینه را برای گفت وگوی مستقیم اندیشمندان و صاحب نظران برجسته جهان اسلام هموار ساخته است و با هنر دیپلماسی وحدت به استقبال وحدت امت اسلامی در کشورهای اسلامی رفته است. اما از سویی دیگر بعضی ازکشورهای اسلامی نه تنها قدمی در راه وحدت کشورهای اسلامی بر نداشته اند بلکه با ایجاد و پشتیبانی گروه های مسلح و داعیه دار خلافت اسلامی موجبات تفرقه و درگیری دائمی در بین کشورهای اسلامی را فراهم کرده اند.
 
به بیان دیگر در دنیاى اسلام مدت‏هاست جریانی دو شاخه‏ وجود دارد : یکى جریان بیدارى اسلامی و امّت اسلامى که دنبال یک الگوى وحدت گرا و رهایى بخش است  و دیگرى به دنبال پراکندگى و شکاف و تفرقه در بین دولت‏هاى اسلامى.

بدون تردید با روش‌مندی علمی و دیدگاه باز سیاسی و به گونه ای همه جانبه‌ با اهداف، ابزارها و مكانیسم‌های مدرن ، می‌توان در آینده به فرمول جدیدی برای وحدت بویژه در ابعاد و عرصه‌های مرتبط با زندگی روزمره و ملموس ملت های مسلمان رسید و آینده بهتری را برای امّت اسلامی رقم زد.
 
انتهای پیام/
 
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: وحدت امت اسلامی کشورهای اسلامی جمهوری اسلامی ام ت اسلامی جهان اسلام اصل یازدهم ام ت اسلام چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۱۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: امروز نمازخوان داریم اما اقامه کننده صلاة نداریم؛ یعنی هر کسی نگاه انفرادی دارد و فارغ از حیات اجتماعی مسیر خودش را طی می‌کند حال آنکه تمامی آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها برخاسته از همین فقدان اقامه نماز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری ۱۰ اردیبهشت‌ماه در جمع دبیران نماز دستگاه‌های اجرایی استان با اشاره به اینکه واژه صلاة در قرآن کریم عمدتاً با مفهومد و ریشه واژه «اقامه» همراه است، اظهار کرد: ترکیب صلاة و اقامه نمودار یک ویژگی برتر از مسلمانان است یعنی ترکیب نماز به علاوه اقامه تجلی‌گر مرتبه والای اسلام است زیرا کسی که مسلمان می‌شود قاعدتاً نماز یکی از باورهای او خواهد بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: مرحوم شاه‌آبادی اقامه نماز را یکی از مصادیق اجتماعیات می‌داند و قائل است که خدا از شما در مورد چقدر نماز خواندن نمی‌پرسد بلکه می‌پرسد چند نفر را نمازخوان کردید. اینکه کسی در اتاق خودش و همکارش هم در اتاق خودش نماز بخوانند از مصادیق اسلام انفرادی بوده که خواست دین نیست بلکه از ما خواسته شده نماز را با جماعت برپا کنیم یعنی کسی که نماز را به فرادی می‌خواند به تعبیر قرآن «مُقِیمَ الصَّلَاةِ» نیست.

وی با بیان اینکه میان اقامه کننده و قرائت کننده نماز تفاوت وجود دارد، افزود: اقامه نماز نشانه ایمان است،  وظیفه ما تربیت نمازخوان است و نه فقط نماز خواندن که این آرزو و توصیه انبیای الهی نیز بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه نگاه فردی به نماز مصادیق افکار انحرافی اسلام است، گفت: فهم درست از اسلام این است که بتوانیم چند نفر را نمازخوان کنیم و تفاوت امام با بقیه افراد همین است. 

طاهری در پایان بیان کرد: ما امروز نمازخوان داریم اما اقامه کننده صلاة نداریم یعنی هر کسی نگاه انفرادی دارد و فارغ از حیات اجتماعی مسیر خودش را طی می‌کند حال آنکه تمامی آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها برخاسته از همین فقدان اقامه نماز است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است