Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@13:07:51 GMT

ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ریشه در تفکر اسلام دارد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۸۹۴۰

ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ریشه در تفکر اسلام دارد

تیمور همتی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ۱۷ شوال که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نام گرفته است، اظهار کرد: واژه پهلوانی در ایران زمین واژه پر مفهومی است و سال‌هاست مردان بزرگ از جمله پوریای ولی و تختی آن‌را یدک می‌کشند؛ واژه‌ای که ریشه در خداترس و با خدا بودن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ورزش باستانی و زورخانه‌ای ورزشی است که پیشینه‌ای کهن در فرهنگ ایرانی دارد و نمایانگر پیوند جوانمردی و قدرت روحی و جسمی است.

رئیس هیأت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان مرکزی بیان کرد: این ورزش با ورود اسلام به ایران، آئین پهلوان رنگ مذهبی‌تری به خود گرفت و مورد توجه بیشتر اندیشمندان و مردم واقع شده است.

به گفته همتی، علاوه بر اهمیتی که این ورزش در نزد ایرانیان و مسلمانان دارد، آئین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز از سوی ایران به ثبت جهانی رسیده است.

رئیس هیأت ورزش پهلوانی و زورخانه استان مرکزی در مورد فلسفه ۱۷ شوال یادآور شد: ۱۷ شوال سال پنجم هجری در جنگ خندق، نماد اسوه جوانمردی و شجاعت سپاه اسلام یعنی حضرت امیرالمومنین علی (ع)، نماد شرک و بت‌پرستی عمر بن عبدود را به خاک مذلت نشاند.

وی عنوان کرد: هر سال مراسمی به‌همین مناسبت در زورخانه متقین اراک و دیگر زورخانه‌های استان مرکزی با اجرای برنامه‌های متنوع و هنرهای فردی زورخانه‌ای برگزار می‌شود.

کد خبر 4945873

منبع: مهر

کلیدواژه: ورزش زورخانه ای ورزش پهلوانی ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا قزوین ایلام گرگان آتش سوزی سالروز ارتحال امام خمینی آتش سوزی جنگل ها امام خمینی ره بیرجند یاسوج پهلوانی و زورخانه زورخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۸۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در پردیس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای شهرستان های استان تهران؛ جمعی از باستانی کاران نوجوان،در پردیس به مناسبتِ روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای،در محوطه مصلای نماز جمعه این شهرستان،توان و هنر خود را به نمایش گذاشتند. در پایان این مراسم، هدایایی هم به این نوجوانان و تعدادی از پیشکسوتان باستانی کار اهدا شد.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ورزش زورخانه‌ای نماد ورزش پهلوانی
  • گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در فرخ شهر
  • اجرای ورزش زورخانه‌ای در زارچ 
  • تجلیل از پهلوانان و پیشکسوتان ورزش پهلوانی در سنندج
  • نمایش فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در پردیس
  • ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • لازمه ورود به عرصه ورزش، ورزیدگی اخلاقی است
  • اسم گذاری ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • پهلوان بودن واژه ایست بینهایت