Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه باید به عدم تمایل چین برای شرکت در مذاکرات سه‌جانبه درباره کنترل تسلیحات احترام گذاشت، اقدامات آمریکا در گسترش جهانی سیستم دفاع ضد موشکی و انتقال سلاح به فضا را نگران کننده نامید. ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در کنفرانس ویدئویی در چارچوب شورای روابط نیویورک با موضوعیت "روابط روسیه و آمریکا" اعلام کرد که مقامات مسکو آمادگی چین برای پیوستن به مذاکرات سه‌جانبه تسلیحاتی با آمریکا را مشاهده نکرده و انتظار هم ندارد که این موضع گیری در آینده تغییر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: «ما نمی بینیم که مقامات پکن تمایلی برای این مشارکت در چنین مذاکراتی داشته باشند و انتظار هم نمی رود که این رویکرد در آینده نزدیک تغییر کند. و مسلماً این انتخاب، حق مسلم هر کشوری است. »

ریابکوف با اشاره به اینکه تلاش ایالات متحده برای وارد کردن چین به مذاکرات دوجانبه درباره کنترل تسلیحات، گفت‌وگوها در این زمینه را پیچیده و دشوار کرده است، افزود: «تمدید دوره اعتبار پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (که به نام غیررسمی پیمان "استارت-3" هم معروف شده) این زمان را بوجود می‌ آورد تا تدابیری برای کنترل انواع جدید تسلیحات، از جمله سلاح‌های مافوق صوت اتخاذ شود.»

یک دیپلمات بلند پایه روس توضیح داد: «آسانترین راه برای به دست آوردن زمان کافی، تجدید توافق موجود و استفاده از پنج سال دیگر است تا احتمالاً بتوان بهترین راه را برای تصمیم گیری درباره تسلیحات و فناوری‌های جدید نظامی داشته باشیم. ما نسبت به مسائلی مانند آنچه پیرامون سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا رخ می‌دهد که در حال استقرار در همه نقاط جهان است، انتقال سلاح به فضا و چگونگی روند تولید سلاح‌های مافوق صوت در ایالات متحده ، نگرانی‌های جدی داریم. و باید درباره این مسائل بحث و گفتگو شود.»

انتقاد از اقدامات یک‌جانبه آمریکا که نابود کننده ساختار کلی کنترل تسلیحات است

سرگئی ریابکوف همچنین یادآور شد که گسترش دایره شرکت کنندگان در توافقات مربوط به کنترل تسلیحات در آینده نزدیک امکان پذیر نیست، هرچند روسیه از چنین فرصتی و مذاکرات چندجانبه در این زمینه استقبال می کند.

به گفته وی، روسیه به مواضع سایر کشورها درباره این موضوع، از جمله چین، بسیار احترام می گذارد و چنین عقیده‌ای ندارد که این کشور مجبور است با چنین توافقاتی موافقت کند.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود، در حال حاضر تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی به صورت دوجانبه مورد نیاز است و لازم است تا از پیش آمدن این وضعیت جلوگیری شود که در نتیجه اقدامات یک جانبه واشنگتن، ساختار کلی کنترل تسلیحات به طور کامل نابود شود.

دورنمای روابط روسیه و آمریکا به خاطر عدم اعتماد متقابل، بسیار مبهم است

ریابکوف همچنین درباره وضعیت کنونی روابط روسیه و آمریکا، یادآور شد که در حال حاضر روسیه و ایالات متحده هیچ دستور کار مثبتی در روابط دوجانبه ندارند و امکان تغییر این وضعیت در آینده نزدیک دیده نمی‌شود، چرا که اعتماد لازم بین طرفین از بین رفته است. به گفته وی، روش‌های استاندارد برای فایق آمدن بر چنین وضعیتی، از طریق گفت‌وگو، کارایی ندارند.

وی گفت: «بسیار تاسف آور است که اکثریت مردم آمریکا، حداقل در میان کسانی که تصمیم گیرنده هستند، روسیه را به عنوان منبع مشکلات این کشور و به عنوان یک "بازیکن سمی" در عرصه بین المللی ارزیابی می کنند. البته مقامات مسکو نیز بر این عقیده هستند که این اقدامات یکجانبه آمریکاست که برای حیات عادی و روابط بین المللی مشکل آفرین شده است.»

این دیپلمات افزود: « پس از چندین دوره فراز و نشیب در روابط روسیه و آمریکا، شرایط لازم برای بوجود آمدن تغییرات اساسی مثبت در این زمینه دیده نمی‌شود.»

معاون وزیر خارجه روسیه در پایان گفت: «ما ناامیدی متقابلی را در عرصه روابط دوجانبه تجربه می کنیم و هیچ توهمی در این رابطه وجود ندارد و هیچ نظریه‌ای برای خارج شدن از این وضعیت مطرح نشده است. و شاید این بزرگترین وظیفه و چالشی باشد که برای حل و فصل آن باید در آینده با بیشترین میزان حرفه‌ای بودن و توجه و دقت بسیار زیاد عمل کرد.»

مذاکرات تلفنی وزرای دفاع روسیه و آمریکا در باره چه بود؟مذاکرات مقامات بلندپایه روسیه-آمریکا؛ تأکید بر لزوم تمدید پیمان استارتتوقف بازرسی‌های متقابل نظامی روسیه-آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا

انتهای پیام/  

 

R7535/P/S8,87,89,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آمریکا" اخبار "روسیه" اخبار "چین"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار روسیه اخبار چین اخبار آمریکا اخبار روسیه اخبار چین روابط روسیه و آمریکا کنترل تسلیحات خارجه روسیه معاون وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۰۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور تحولات و حذف دشمن مشترک

به گزارش قدس آنلاین، در این یادداشت آمده است: همکاری این کشورها فقط منحصر به نبرد روسیه و اوکراین نیست.

این فقط نوک کوه یخ است و عمق همکاری‌ها بسیار بیشتر است. جنگ اوکراین صرفاً به تعمیق روابط اقتصادی، نظامی، سیاسی و فناوری آن‌ها سرعت بخشیده است. در حال حاضر همگرایی در روابط این کشورها به ایجاد یک محور جدید تحولات منجر شده که می تواند چشم انداز ژئوپلتیکی جهان را تغییر دهد.

وقتی دولت‌های ناراضی کارشکنی می‌کنند
این اندیشکده آمریکایی تأکید می‌کند : همگرایی این گروه، به منزله ایجاد یک بلوک انحصاری و متحد نیست، بلکه به منزله شکل‌گیری مجموعه‌ای از دولت‌های ناراضی است که بر سر هدف مشترکی برای براندازی اصول فعلی، اتفاق‌نظر دارند. وقتی این چهار کشور همکاری می‌کنند، اقدامات آن‌ها هم‌افزایی پیدا می‌کند و اثربخشی ابزارهای سیاست خارجی ایالات متحده برای تحریم‌ها را کاهش می‌دهند. در حقیقت باید گفت هدف جمعی آن‌ها ایجاد جایگزینی برای نظم فعلی است که به نظر آن‌ها تحت سلطه ایالات متحده است. 

تشکیل باشگاه ضدغرب
این دو عضو ارشد برنامه‌های امنیتی ایالات متحده ادامه می‌دهند: همکاری میان اعضای این محور چیز جدیدی نیست. چین و روسیه شراکت خود را از پایان جنگ سرد تقویت کرده‌اند. ایران و روسیه نیز پس از شروع جنگ سوریه با یکدیگر همکاری کردند. چین با پیوستن به همکاری‌های روسیه و مشارکت در توافق‌نامه‌های انرژی با ایران، از تهران در برابر اثرات تحریم‌های ایالات متحده حمایت کرده است. مسکو در دو دهه گذشته یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان تسلیحات تهران بوده و اکنون بزرگ‌ترین منبع سرمایه‌گذاری خارجی آن است. صادرات روسیه به ایران در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۲، ۲۷ درصد افزایش یافته است. برای سه سال متوالی چین، ایران و روسیه مانورهای دریایی مشترکی را در خلیج عمان برگزار کرده‌اند که آخرین آن در مارس ۲۰۲۴ بود. 

مجله فارین افرز معتقد است: همکاری فزاینده میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه ناشی از مخالفت مشترک آن‌ها با نظم جهانی تحت سلطه غرب است؛ رویکردی که ریشه در این باور دارد که این سیستم به آن‌ها موقعیت یا آزادی عملی را که شایسته آن هستند، نمی‌دهد. البته تاریخ نشان می‌دهد ممکن است برای گروهی از قدرت‌های ناراضی، آینده مثبت پیش‌رو نباشد. مانند پیمان سه‌جانبه ۱۹۴۰ که آلمان، ایتالیا و ژاپن را متحد کرد و آن‌ها موفق نشدند، اما جنگ جهانی دوم قطعاً تحولات جهانی را به همراه داشت.
 
تهدید چهار قدرت
آندریا کندال-تیلور و ریچارد فونتین ضمن بررسی همکاری رو به رشد میان چین، ایران، کره شمالی و روسیه معتقدند اختلافات جدی میان این کشورها وجود دارد؛ چرا که با روی آوردن مسکو به پکن، مسکو به پذیرش نقش شریک کوچک‌تر باید قانع باشد. البته در چنین تحلیلی شدت تهدید نادیده گرفته می‌شود. از سویی دیگر اقتصاد آمریکا بسیار بزرگ‌تر، ارتش آن به طور قابل توجهی قدرتمندتر و سیستم دموکراتیک آن پایدارتر است و واشنگتن هنوز هم می‌تواند از تحولات این محور جلوگیری کند.

زینب اصغریان

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • رونمایی از جوان ایرانی در لیگ روسیه
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک