Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@20:37:50 GMT

ظرفیت مناسب کرمان برای ایجاد سایت پسماند صنعتی

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۴۰۹۷۸

ظرفیت مناسب کرمان برای ایجاد سایت پسماند صنعتی

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود شهسواری رئیس هیئت مدیره صندوق ملی محیط زیست صبح امروز در دیدار با محمدجواد فدایی استاندار کرمان با بیان اینکه محیط زیست سازمان حاکمیتی با وظایف مشخص است اظهار داشت: متاسفانه با اتفاقاتی که در ۱۰ سال گذشته افتاده عملاً نه مسائل محیط زیست در کشور برطرف شده و نه تولیدکنندگان راضی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه صندوق ملی محیط زیست با الهام از دیگر کشورها در کشور ما تشکیل شده است افزود: هدف از تشکیل این صندوق این است که در مباحث اجرایی و اقتصادی کنار سازمان محیط زیستی دولت باشند.

رئیس هیئت مدیره صندوق ملی محیط زیست با بیان اینکه در صندوق ملی محیط زیست اساسنامه تعریف شده و این اساسنامه تسهیلگر است و مباحث ملی را دنبال می‌کند گفت: هفت نفر از وزرا در این صندوق عضو هستند.

شهسواری با اشاره به اهداف صندوق ملی محیط زیست در استان کرمان گفت: پیشنهاد ما این است که حمایت و کمک‌های دریافتی این صندوق در استان در خود استان هزینه شود و چرخش مالی در صندوق استانی در خود استان باشد.

وی با عنوان اینکه در هفته محیط زیست قرار داریم و شعار امسال هفته محیط زیست در کشور "جهش تولید، حفظ محیط زیست، برای توسعه پایدار ایران" است یادآور شد: استانداران کرمان در ۴۰ سال گذشته همواره در زمینه توسعه حامی محیط زیست بودند.

رئیس هیئت مدیره صندوق ملی محیط زیست با اشاره به اینکه بحث پسماندهای صنعتی در کشور تعطیل مانده است گفت: در شهرک‌های صنعتی باید پسماندهای حوزه صنعت و معدن بازیافت شود.

وی با اشاره به اهمیت احداث سایت پسماندهای صنعتی در کشور بیان کرد: این کار اشتغال‌زایی به‌دنبال داشته و می‌توان این پسماندها را تبدیل به تولیدات جدید غیرآلاینده و قابل مصرف کرد.

شهسواری با بیان اینکه احداث سایت پسماندهای صنعتی جاذبه سرمایه‌گذاری و توجیه اقتصادی دارد گفت: احداث سایت پسماندهای صنعتی را در استان‌های یزد و آذربایجان شرقی و غربی آغاز کرده‌ایم و به‌دلیل ظرفیت بالای استان کرمان در بخش صنعت و معدن زمینه همکاری در بحث پسماندهای صنعتی در این استان وجود دارد.

محمدجواد فدایی استاندار کرمان نیز در این دیدار با استقبال از گفته های شهسواری در خصوص ایجاد مجتمع‌های بازیافتی گفت: واحد بازیافت زباله در جیرفت هشت سال به‌دنبال مجوز از محیط زیست است که امیدواریم به‌زودی این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه در استان کرمان توسعه باید پایدار باشد و با ملاحظات زیست محیطی انجام شود گفت: برای محیط زیست اهمیت قائل هستیم اما توسعه هم نباید متوقف شود.
استاندار کرمان با تاکید بر اینکه باید راه حل‌هایی ارائه شود که بدون آسیب به محیط زیست، توسعه هم اتفاق بیافتد افزود: این مسائل نیاز به علم، تکنولوژی و قدرت کارشناسی بیشتری دارد تا حفظ محیط زیست و توسعه در کنار هم اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه احداث سایت پسماندهای صنعتی جنوب‌شرق در استان کرمان کار ارزشمندی است و آماده همکاری در این حوزه هستیم افزود: برای بازیافت پسماندهای صنعتی در استان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است و واحدهای صنعتی بزرگ استان کرمان نیز می‌توانند به کمک صندوق ملی محیط زیست بیایند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان: محیط زیست هرگز مخالف توسعه نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز در این نشست از احداث سایت پسماندهای صنعتی جنوب‌شرق کشور در استان کرمان خبر داد و گفت: محیط زیست هرگز مخالف توسعه نیست.

مرجان شاکری در دیدار شهسواری رئیس هیئت مدیره صندوق ملی محیط زیست کشور با محمدجواد فدایی استاندار کرمان با بیان اینکه اهداف محیط زیست حفاظت از سلامت عمومی مردم است گفت: صندوق ملی محیط زیست ظرفیت مناسبی برای پیشبرد اهداف محیط زیست در کشور است.

وی با اشاره به اینکه صندوق ملی محیط زیست در راستای کمک به تحقق اهداف زیست محیطی و حل مشکلات این حوزه تشکیل شده است گفت: کارهای خوبی در استان کرمان در سال گذشته برای جلب مشارکت‌های صندوق ملی محیط زیست انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با عنوان اینکه در استان کرمان ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد تا از این صندوق استفاده کنیم افزود: سال گذشته ساختمانی در شهرستان منوجان برای استفاده محیط زیست خریداری شد که از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست استفاده شده است.

وی با بیان اینکه امسال مقرر شد تا از محل آلایندگی صنایع درصدی به حساب صندوق ملی محیط زیست کشور و در راستای اهداف زیست محیطی واریز شود گفت: می‌توان از این ظرفیت برای توسعه و اشتغال استان بهره‌گیری کنیم که یک ظرفیت قانونی است.

شاکری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه احداث سایت پسماندهای صنعتی جنوب‌شرق کشور در کرمان گفت: محل پیشنهادی در کریدور سه استان کرمان، هرمزگان و فارس است.

وی با عنوان اینکه با اجرای این طرح، محیط زیست نیز سهم اندکی در اشتغال‌زایی استان دارد افزود: محیط زیست هرگز مخالف توسعه نیست و سعی می‌کنیم به توسعه استان کمک کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه شعار امسال هفته محیط زیست "جهش تولید، حفظ محیط زیست، برای توسعه پایدار ایران" است گفت: هدف ما این است که به جهش تولید کمک کرده و از همه ظرفیت‌های قانونی در این راستا استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه نخستین مرکز آموزش محیط‌بانی جنوب‌شرق کشور در استان کرمان احداث می‌شود افزود: زمین این مرکز در محور گردشگری هفت باغ علوی در نظر گرفته شده که امروز واگذار می‌شود.

همچنین در این نشست تفاهم نامه همکاری بین صندوق ملی محیط زیست کشور و استانداری کرمان با هدف جذب سرمایه های استان کرمان برای حل مشکلات زیست محیطی این استان به امضا طرفین رسید. درپایان این نشست، مدیران صندوق ملی محیط زیست همراه با استاندار کرمان بر مزار سپهبد شهید قاسم سلیمانی حاضر و ادای احترام کردند.

کد خبر 4945880

منبع: مهر

کلیدواژه: پسماند صنعت ایران بازیافت صندوق ملی محیط زیست ویروس کرونا وزارت آموزش و پرورش شورای شهر تهران شهرداری تهران قوه قضاییه آتش سوزی کمیته امداد امام خمینی محسن هاشمی اکبر طبری وضعیت هوای تهران بازنشستگان آموزش مجازی بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمان تامین اجتماعی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان احداث سایت پسماندهای صنعتی پسماندهای صنعتی استاندار کرمان استان کرمان محیط زیست زیست محیطی سال گذشته جنوب شرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۰۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند

مدیرکل محیط زیست استان کرمان، گفت: مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات آلودگی محیط زیست را برطرف می‌کند و این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود. - اخبار استانها -

مجتبی نیک‌طبع در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به اینکه امسال شاهد بارندگی‌های خوبی در سطح استان کرمان بودیم، اظهار داشت: اگر روند قبل ادامه داشت، امسال مشکلات و معضلات عدیده‌ای را در سطح استان در حوزه‌های مختلفی از جمله وقوع ریزگرد، تامین منابع غذایی، تامین آب حیات وحش و آب جوامع انسانی داشتیم و این بارندگی‌ها تا اندازه‌ای شرایط استان را بهبود بخشیده است.

وی با بیان اینکه 22 آوریل هر سال مصادف با سوم اردیبهشت به عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است، گفت: در کشور ما به این مناسبت از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه به عنوان هفته زمین پاک نامگذاری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه محیط زیست به نوعی همه ابعاد زندگی بشر را در برمی‌گیرد، ادامه داد: محیط زیست چهار مولفه اصلی آب، خاک، هوا و تنوع زیستی را شامل می‌شود که هر چهار مولفه آن به طور مستقیم بر هم اثر می‌گذارند.

وی با بیان اینکه تخریب هر کدام از این مولفه‌ها باعث تخریب و ایجاد نواقصی در دیگر اجزای اکوسیستم می‌شود، افزود: در میان این چهار مولفه خاک به عنوان مادر رشد و نمو در سیاره زمین است و مباحث زیادی در این زمینه وجود دارد.

نیک‌طبع با اشاره به اینکه آمارها نشان از آن دارد که در دو دهه اخیر و حتی دهه‌های قبل کارکردهای خوبی در حوزه محیط زیست نداشتیم، بیان کرد: بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری نه تنها در کشور ما که در دنیا منقرض شده است.

وی با بیان اینکه اکوسیستم‌های آبی و خاکی به شدت تخریب شده است، افزود: این اتفاقات و مسائل سلامت روحی و جسمی جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده و امروز زمین به عنوان مادر حیات دستخوش تغییرات زیادی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه اصلی‌ترین مولفه‌هایی که امروزه این تخریب را رقم می‌زند، فعالیت‌های معدنی، صنعتی و انسانی است، ادامه داد: در حوزه انسانی این تخریب‌ها شامل مواردی چون فرسایش‌ها در حوزه کشاورزی و تغییر کاربری‌ها است.

وی با بیان اینکه پسماند‌ها یکی از مهمترین چیزهایی هستند که جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده‌اند، گفت: اگر به موضوع پسماندها توجه جدی نکنیم با توجه به شدت و رشد جمعیتی که در دنیا داریم در دهه‌های بعد با مشکلات اساسی مواجه می‌شویم.

نیک‌طبع با اشاره به اینکه روزانه بین 56 تا 57 هزار تن زباله در کشور ما تولید می‌شود که چیزی در حدود 12 درصد آن پلاستیک است، بیان کرد: همه این پسماندها به صورت مستقیم و غیرمستقیم خاک و محیط زیست ما را آلوده می‌کند.

وی با بیان اینکه پسماندهای مختلفی در حوزه کشاورزی، پزشکی و خانگی داریم اما عموم مردم با پسماندهای خانگی سروکار دارند که بخش زیادی از پسماندها را شامل می‌شود، افزود: با مدیریت این پسماندها خیلی از مشکلات ما حل می‌شود اگر بتوانیم فرهنگ‌سازی در این حوزه را در سطح جامعه ارتقا دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی زمین پاک «سیاره زمین در برابر پلاستیک» است، گفت: در کشور ما نیز شعار هفته زمین پاک 1403 با عنوان «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه پلاستیک‌ها و مشتقات آن نقش زیادی در تخریب و آلودگی‌های زمین دارد، ادامه داد: برای مدیریت پسماندها نیازمند فرهنگ‌سازی در لایه‌های مختلف هستیم و در این حوزه راه زیادی در پیش داریم.

نیک‌طبع با اشاره به اینکه اعتقاد داریم که این کار را باید از سنین پایین و در مدارس آغاز کنیم تا شاهد نتایج مثبت آن باشیم، بیان کرد: به دنبال نهادینه کردن فرهنگ مدیریت پسماند در جامعه هستیم.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد