Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست پروژه بررسی مجموعه کافرکلی های شهرستان آمل، از شروع به کار نخستین فصل پروژه بررسی و شناسایی غارهای دستکند صخره ای شهرستان آمل معروف به «کافر کلی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، میثم فلاح صبح امروز در جمع خبرنگاران از شروع به کار نخستین فصل پروژه بررسی و شناسایی غارهای دستکند صخره ای شهرستان آمل  معروف به «کافر کلی» خبر داد و اظهار کرد: مجوز این پروژه تحقیقاتی 25 اردیبهشت ماه از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی به منظور بررسی و شناسایی مجموعه کافرکلی‌های شهرستان آمل صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه غارهای دستکند صخره‌ای یا کافر کلی‌ها مجموعه جذاب و کم نظیری در ایران هستند، افزود: در پروژه حاضر تلاش می‌شود تا این آثار، که باوجود کثرت تعداد و اهمیت مطالعاتی کاملاً مغفول مانده‌اند، بررسی، مستندنگاری، معرفی و فرم و عملکرد آنها بررسی شود.

سرپرست پروژه بررسی مجموعه کافرکلی های شهرستان آمل اضافه کرد: در این پروژه سعی بر آن است که تمامی این آثار مورد شناسایی بررسی، مطالعه و بررسی میدانی و روشمند باستان‌شناسی  قرار گیرد و علاوه برآن  مستند سینمایی تهیه شود.

فلاح با اشاره به اینکه این پروژه نخستین طرح بررسی باستان‌شناسی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی است که به مطالعه و بررسی این غارهای دستکند صخره‌ای می‌پردازد، یادآور شد: این آثار که از سایر سازه‌های صخره‌ای و دستکند کشورمان به لحاظ تراکم و تمرکز در یک منطقه، بسیار چشمگیر هستند، در مواقع خاصی ایجاد شدند.

وی تصریح کرد: تعداد قابل ملاحظه‌ای از این آثار در ارتفاعات قرار دارد، که امروزه فقط به‌صورت صخره‌نوردی قابل دسترسی است و گروهی در مجاورت مناطق مسکونی روستایی و قابل دسترسی و تعدادی نیز در معابر سوق الجیشی و دره‌های میان کوهی دره هراز دارند.

 

 سرپرست پروژه بررسی مجموعه کافرکلی‌های شهرستان آمل، نقشه‌برداری هوایی و مدل سازیِ سه بُعدی دیجیتالی در رایانه با پهپاد فتوگرامتری را از دیگر اقدامات این فصل از پروژه برشمرد و افزود: این مدل کاملاً طبیعی اما با قابلیت تشخیص مختصاتی نقطه به نقطه و همچنین اندازه گیری پارامترهای معماری در دسترس پژوهشگران قرار می‌گیرد و آنها را از حضور مستقیم در سایت‌های غیر قابل دسترس و پژوهش فیزیکی بی‌نیاز می‌کند وهمچنین درصورت تخریب سازه یا محوطه، قابلیت بازسازی و یا مرمت نقطه به نقطه را فراهم می‌کند.

فلاح با تاکید بر اینکه این مجموعه‌ها کاربری‌های جدا و منفک از یکدیگر دارند در حد یک فرضیه است، افزود: این غارهای دستکند جنبه آئینی و پرستشگاهی، کارکرد دفاعی و دیدبانی،  استقرار موقت، و برخی دیگر نیز احتمالا در ارتباط با آرامگاه بوده اند البته همه این فرایض منوط به اتمام طرح و تحلیل داده‌ها و مقایسه آن با نمونه‌های مشابه است.

گفتنی است، غارهای دستکند مازندران موسوم به کافر کلی بر بدنه سترگ کوه‌های البرز میانی در دره هراز، بخش لاریجان شهرستان آمل، و در محدوده‌ای به طول تقریبی 50 کیلومتر در حد فاصل روستای آبِ اَسک تا روستای پَنجاب شهرستان آمل (جنوب به شمال و یا بالعکس) قرار دارند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: کاوش آمل مازندران غار صخره ای شهرستان آمل پروژه بررسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۱۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نوری شامگاه جمعه پس از بازدید از کشتارگاه صنعتی ساوانا گلوگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در آستانه روز کارگر این روز را تبریک گفت و این مجموعه بزرگ ساوانا به واسطه ایجاد زنجیره تأمین، ارزش آفرینی بسیار خوبی داشته است.

وی افزود: مجموعه ساوانا ۴۰ هزار تن در سال تولید دارد و امسال با مشارکت‌مردم به ۶۰ هزار تن هدف گذاری شد.

استاندار مازندران یادآور شد: با جدیت و پیگیری مدیر ارشد و مدیران مجموعه، زنجیره تأمین را کامل ایجاد کرده و تا انتهای زنجیره و پساب برای زنجیره بعدی بهره برداری می‌کنند.

نوری گفت: این صنعت از اهمیت بالایی در اقتصاد مقاومتی برخوردار است و با توجه به شعار سال با مشارکت مردم این مجموعه مواد اولیه جوجه یک روزه، خوراک دام و خرید تضمینی را از تولیدکننده اصلی و مردم تأمین می‌کنند.

به گفته استاندار مازندران، موانع قیمت‌های دستوری و صادرات برای مجموعه وجود دارد که باید پیگیر باشیم تا زمینه صادرات این مجموعه که استانداردها و کنترل کیفیت جهانی را تأمین کند، را فراهم کنیم.

وی افزود: نیازهای ارزی و دریافت ارز برای خرید تجهیزات و همچنین صادرات از نیازهای مهم مجموعه است.

به گفته استاندار مازندران، این مجموعه باید تکثیر شود که البته سخت است و با مشارکت مجموعه‌ها، تلاش شود تا در این صنعت که استان مازندران رتبه اول و تأمین کننده است، نقش ممتازتری داشته باشیم.

نوری با برشمردن ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشاورزی استان و قابلیت صادرات گسترده محصولات تولیدی مازندران به خارج از کشور، خواستار برنامه‌ریزی دقیق برای تحقق شعار سال همراه با رفع موانع تولید و تسهیل در امر جهش تولید محصولات کشاورزی استان و نیز جهش در صادرات محصولات کشاورزی استان شد.

استاندار مازندران همچنین به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش کشاورزی محقق می‌شود.

وی در ادامه بازدید از مراحل مختلف کشتار و بسته‌بندی گوشت مرغ در گروه تولیدی ساوانا، اظهار داشت: راه‌اندازی واحدهای زنجیره تولید در محصولات مختلف کشاورزی استان در دستورکار قرار گیرد.

یوسف نوری استاندار مازندران با همراهی بابک مؤمنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان و فرماندار گلوگاه از مجموعه تولیدی ساوانا در شهرستان گلوگاه بازدید کرد.

کد خبر 6089324

دیگر خبرها

  • جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود
  • برگزاری میزخدمت و بررسی مشکلات بخش گل تپه با حضور نماینده مردم شهرستان‌های کبودراهنگ
  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد
  • برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز
  • ۲۷ رقم برنج در کشور معرفی شده است
  • طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شكست/قول تخصيص بودجه
  • نخستین حلقه‌ مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر رونمایی شد
  • بررسی روند عملیات اجرایی و میزان پیشرفت پروژه‌های امور آب و فاضلاب سلماس
  • آغاز ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن شهر بخ
  • بررسی پرونده پتروشیمی مازندران