Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@08:46:05 GMT

کرونا ۲۱۰ میلیارد تومان به کشاورزی و دامداری یزد ضرر زد

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۴۳۴۳۲

کرونا ۲۱۰ میلیارد تومان به کشاورزی و دامداری یزد ضرر زد

به گزارش خبرنگار مهر، سید جمال سجادی پور، پیش از ظهر چهارشنبه در نشست آنلاین خانه مطبوعات یزد با اشاره به فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: در این هفته ۴۶ پروژه با سرمایه گذاری ۵۰۳ میلیارد ریال افتتاح و بهره برداری می‌شود که ۱۹۲ میلیارد ریال از این میزان سرمایه گذاری دولتی و بقیه منابع بانکی و آورده سرمایه گذاران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ۲۸ پروژه از این تعداد مربوط به حوزه آب و خاک از جمله سیستم‌های نوین آبیاری است که با کمک بلاعوض دولت به مبلغ ۱۸.۲ میلیارد تومان بهره برداری می‌شود.

سجادی پور بیان کرد: در زمینه تولیدات دامی نیز ۶ واحد با سرمایه گذاری ۱۰۱ میلیارد ریال، در زمینه تولیدات گیاهی چهار واحد با سرمایه گذاری ۶۸ میلیارد ریال و در زمینه صنایع تبدیلی هشت واحد با ۱۴۰ میلیارد ریال، افتتاح و بهره برداری می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد در زمینه وضعیت تأمین نهاده‌های دامی در استان یزد نیز عنوان کرد: کشور ما در زمینه نهاده‌های دامی اعم از جو، ذرت و کنجاله سویا وابسته است و این امر سبب شده که فعالیت دامداران متأثر از تحریم‌ها باشد و برای اینکه بتوانیم از نا پایداری‌های تأمین جلوگیری کنیم، ظرفیت ذخیره سازی نهاده‌های استان را از ۱۲ هزار تن در سال ۹۳ به ۶۰ هزار تن افزایش دادیم که این اقدام کمک قابل توجهی به رفع نیاز دامداران کرد.

سجادی پور یادآور شد: سامانه‌ای با عنوان بازارگاه نیز راه اندازی شد که عرضه کنجاله سویا و از روز گذشته، ذرت از طریق این سامانه انجام می‌شود و تلاش این است که تمام مراحل از طریق این سامانه رصد شود تا شاهد انحراف در زمینه عرضه نهاده‌های دامی نداشته باشیم.

قادر به تأمین تنها ۵۰ درصد کنجاله و ۴۶ درصد ذرت مورد نیاز دامداران و مرغداران یزد هستیم

وی ادامه داد: در مجموع استان یزد در زمین تأمین نهاده‌ها در وضعیت عادی نیست و گرچه سیستم دولتی خوب عمل کرده اما با توجه به اینکه پیش از این ۸۰ درصد نهاده‌ها توسط خود مرغداران و دامداران تأمین می‌شد، دولت اکنون توانسته فقط ۵۰ درصد کنجاله مورد نیاز و ۴۶ درصد ذرت مورد نیاز دامداران و مرغداران را تأمین کند.

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد در بخش دیگری از این نشست در مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در روستاها نیز اظهار داشت: وقتی اراضی در محدوده شهر واقع می‌شود، شهرداری اعمال نظر می‌کند و در روستاها نیز طرح هادی اعمال نظر می‌کند و محدوده طرح هادی مثل محدوده شهر است و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها در این زمینه اعمال نظر می‌کنند.

کاهش قابل توجه تغییر کاربری اراضی در خارج از حریم و محدوده شهرهای استان یزد

سجادی پور افزود: جهاد کشاورزی استان یز در اراضی خارج از حریم و محدوده شهرها، دارای گشت و سامانه ۱۳۱ است و به جرأت می‌توان گفت که تغییر کاربری‌ها به دلیل قلع و قمح هایی که انجام شد، به شدت کاهش یافته است و تلاش ما این است که جرایم به اندازه‌ای باشد که برای دلالان و سودجویان بازدارنده باشد.

وی در پاسخ به سوال مهر در مورد وضعیت اراضی تحت پوشش سیستم‌های آبیاری نوین و کمک دولت به بهره برداران کشاورزی در این زمینه اظهار داشت: مجموع اراضی استان ۱۱۵ هزار هکتار است و آنچه در برنامه مطالعاتی بخش کشاورزی باید تحت پوشش سیستم‌های آبیاری نوین قرار می‌گرفت، ۶۰ هزار هکتار بود اما تلاش ما این است که تمام سطوح کشاورزی استان را به این سیستم مجهز کنیم.

سجادی پور افزود: دولت نیز در این زمینه حمایت‌های خوبی داشته و عمده اعتبارات سیستم‌های نوین آبیاری از صندوق توسعه ملی با مجوز مقام معظم رهبری با توجه به مسائل مدیریت و اهمیت آب برداشت شده است.

یزد در جایگاه سیزدهم کشور در زمینه تجهیز به سامانه‌های نوین آبیاری قرار دارد

وی تاکید کرد: یزد در زمینه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در کشور نسبت به اراضی موجود در جایگاه سیزدهم قرار گرفته و در سال ۹۸ بالغ بر ۳ هزار هکتار تحویل پروژه در این زمینه داشته‌ایم.

سجادی پور تصریح کرد: در سال ۹۹ نیز تلاش ما رکورد زنی بالا در این زمینه است زیرا راندمان آبیاری را دو برابر کرده و ارزش زمین را افزایش داده و اطمینان به سرمایه گذاری را ارتقا داده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته در بحث سیستم‌های نوین آبیاری، برای تجهیز هر هکتار به سیستم آبیاری قطره‌ای ۱۳ میلیون تومان و سیستم آبیاری کم فشار تا هفت میلیون تومان و امسال ۱۷ میلیون تومان برای سیستم آبیاری قطره‌ای و هفت تا ۱۰ میلیون سیستم آبیاری کم فشار پرداخت شده است.

جذب ۴۳ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض ملی برای سیستم‌های نوین آبیاری برای یزد

سجادی پور اظهار داشت: سال گذشته ۴۳ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض ملی در زمینه تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری جذب استان شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد در مورد تأثیر کرونا بر بخش کشاورزی نیز اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده در ۷۰ روز اول سال، کرونا ۲۱۰ میلیارد تومان به بخشهای مختلف کشاورزی زیان وارد کرد که بالاترین آن مربوط به مرغ گوشتی با رقم ۴۱ میلیارد ریال بوده و واحدهای تولیدکننده گوشت قرمز نیز ۱۲.۵ میلیارد تومان متضرر شده‌اند.

وی، میزان خسارت‌های وارد شده در بخش تولیدات شیر را ۱۵ میلیارد تومان، گلخانه‌ها ۵۴ میلیارد تومان، دامپزشکی ۴ میلیارد و مرغ تخم گذار ۹.۸ میلیارد تومان اعلام کرد.

کد خبر 4946312

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد جهاد کشاورزی یزد ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا قزوین ایلام آتش سوزی گرگان سالروز ارتحال امام خمینی آتش سوزی جنگل ها امام خمینی ره بیرجند یاسوج سیستم های نوین آبیاری جهاد کشاورزی استان میلیارد تومان میلیارد ریال سیستم آبیاری سرمایه گذاری استان یزد سجادی پور نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۳۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است

محمد جواد عسکری گفت: مسائل محیط زیسیت باید جزو اولویت‌های مهم دستگاه‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی باشد، امروز اثرات کم توجهی به این حوزه را با مشکلات به وجود آمده مشاهده می‌کنیم و برای جبران این کم توجهی‌ها لازم است در قالب برنامه حرکت کنیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۲۰ حکم مربوط به دستگاه‌های متولی در زمینه قانون هوای پاک وجود دارد که ۲۰ حکم آن اجرا شده، ۶۰ حکم ناقص اجرا شده و بقیه آن تاکنون اجرا نشده اند، ادامه داد: سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا فوت کرده و یا با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، دستگاه‌هایی که در زمینه اجرای قانون هوای پاک کم کاری کرده‌اند به عنوان مصداق ترک فعل به دستگاه‌ قضائی معرفی کرده‌ایم.

این نماینده مردم با تاکید بر اینکه راهی جز ایجاد هم افزایی برای اجرای قانون هوای پاک نداریم، عنوان کرد: باید در کشور گفتمان محیط زیستی را ایجاد کنیم و همه عوام و خواص مسائل زیست محیطی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌ها و نظارت های میدانی انجام شده مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه را برطرف کردیم و روند احیای آن امیدی را ایجاد کرده است، گفت: باید مسائل محیط زیست را جدی تر از گذشته ببینیم، درحال حاضر مسائلی از قبیل آلودگی دریاها و دریاچه‌ها با ورود فاضلاب را شاهد هستیم و از سوی دیگر شاهد خشک شدن دریاچه‌های آب شور هستیم که ریزگرد آن ها خسارت زیادی را به همراه دارد.

عسکری با اشاره به اینکه باید مسائل محیط زیستی را به صورت جدی‌تر در کتاب های درسی آورده شود، افزود: واحدهای تولیدی و معادن باید به تعهد خود در زمینه کنترل آلایندگی حاصل از فعالیت عمل کنند. وزارت نفت نیز باید در حوزه زیست محیطی به وظایف خود عمل کند و متاسفانه کم کاری این وزارتخانه پیگیری نشده است.

وی با اشاره به نشست کمیسیون متبوع خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تاکید بر اینکه باید حوزه محیط زیست را دانش بنیان کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه در مناطق حفاظت شده با اقداماتی که صورت گرفته جمعیت قوچ، میش، کل، بز و گوزن زرد ایرانی درحال افزایش است که جای تقدیر دارد و باید این فعالیت ها باید تقویت و حمایت قانونی شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا هرگونه حمایتی را در زمینه تقنینی از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشیم، ادامه داد: کم بودن نیروی کار و محیط بان در سازمان حفاظت محیط زیست مشکل ساز است و باید هرچه سریع تر این کسری جبران شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، اّ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای کانون های ریزگردها اقدامات جدی و فوری انجام شود، تصریح کرد: در برخی نقاط کشت درخت اکالیپتوس با توجه به رشد سریع ترویج داده شده اما باید توجه شود که این نوع درخت بسیار آب‌بر بوده و موجب از بین رفتن منابع آبی می‌شود.

منبع: خانه ملت

دیگر خبرها

  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است