Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@13:59:30 GMT

آمریکا و تونس؛ جدال سیاسی جدید بر سر همکاری نظامی

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۴۴۶۸۷

آمریکا و تونس؛ جدال سیاسی جدید بر سر همکاری نظامی

بعد از انتشار بیانیه فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا درباره فعالیت نظامی قریب الوقوع نیروهای آمریکایی در تونس، جنجالی بر سر ماهیت روابط نظامی با آمریکا در این کشور ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آناتولی در گزارشی آورد: "اخیرا استفن تاونسند، فرمانده فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا (آفریکام) در تماس تلفنی با عماد الحزقی، وزیر دفاع تونس فاش کرد که راه‌های جدیدی را برای رفع نگرانی‌های امنیتی متقابل با تونس از جمله استقرار یگان نظامی برای کمک به ارتش تونس بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: درحالی که روسیه به دامن زدن به بحران لیبی ادامه می‌دهد امنیت منطقه‌ای در شمال آفریقا موجب نگرانی ماست.

بعد از ۲۴ ساعت از انتشار این بیانیه جنجالی، فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا این بیانیه را توضیح داد و اعلام کرد که آمریکا هیچ گونه مأموریت‌های جنگی در تونس نخواهد داشت بلکه به اعزام یک یگان آموزشی اکتفا خواهد کرد.

بیانیه نخست فرماندهی نظامی آمریکا جنجالی را در میان محافل سیاسی تونس ایجاد کرد. محافل سیاسی و فعالان در شبکه‌های اجتماعی نسبت به ورود کشور به نزاع‌های بین‌المللی و لطمه به حاکمیت آن هشدار داده‌اند.

از سال‌های بعد از انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ پرونده ماهیت حضور نظامی آمریکا در تونس مطرح شد. همچنین صحبت درباره وجود پایگاه‌های نظامی واشنگتن در جنوب تونس و استان بنزرت در شمال این کشور مطرح است. مقامات تونس بارها این اظهارات را تکذیب کرده‌اند.

عبدالکریم الزبیدی، وزیر دفاع سابق تونس در جلسه استماع پارلمان در نوامبر ۲۰۱۷ گفت: تمام خاک تونس در حاکمیت ماست و صحبت‌هایی که وجود دارند در چارچوب تبادل نظامی با تعدادی از کشورهاست.

یک سال قبل از اظهارات الزبیدی در نوامبر ۲۰۱۶ فرحات الحرشانی، وزیر دفاع وقت تونس صحت این اخبار را تکذیب کرد و گفت: تونس کشور مستقل و دارای حاکمیتی است و به هیچ کشوری اجاره ایجاد پایگاه‌های نظامی بر خاک خود را نمی‌دهد.

روزنامه نشنال اینترست آمریکا سپتامبر ۲۰۱۸ مقاله‌ای را منتشر و درباره مشارکت نیروهای مارینز (تفنگداران دریایی آمریکا) در عملیاتی در کنار نیروهای تونسی علیه گروه‌های تروریستی در استان القصرین در سال ۲۰۱۷ صحبت کرد.

رسانه‌های آمریکایی درباره وجود پایگاه هوایی آمریکا در پایگاه نظامی سیدی احمد در استان بنزرت و وجود پهپادهای آمریکایی در این استان صحبت می‌کنند.

اما مختار بن نصر، رئیس سابق کمیته ملی مبارزه با تروریسم تونس گفت که در معتبر بودن اطلاعات منتشر شده تردید دارد.

وی گفت: پایگاه‌های نظامی آمریکا را نمی‌توان پنهان کرد. این پایگاه‌هایی نشانه‌هایی دارند از جمله برافراشتن پرچم و استقرار گارد و نیرو.

آمریکا ۱۱۷ پایگاه نظامی معروف در جهان دارد اما در تونس پایگاهی ندارد. وجود پایگاه در تونس نقض اصل بی‌طرفی است که این کشور در پیش گرفته است. شورای امنیت ملی تونس که رئیس‌جمهوری ریاست آن را برعهده دارد طرفی است که هرگونه تصمیمی را در این باره اتخاذ می‌کند.

بن نصر درباره استفاده از حریم هوایی تونس در عملیات جنگی گفت: از حریم هوایی ما استفاده نشد و اگر این اتفاق بیفتد حتی به اشتباه به صورت رسمی از طریق وزارت خارجه اعلام می‌شود.

تونس سپتامبر ۲۰۱۱ حین حمله معترضان به سفارت آمریکا و به آتش کشیدن خودروهای اطراف آن درخواست آمریکا برای اعزام مارینز برای تقویت امنیت مقر سفارت را رد کرد.

صلاح الدین الجورشی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی معتقد است که پیشنهاد آمریکا در بیانیه فرماندهی نظامی این کشور در آفریقا غیرقابل قبول است و مقامات تونس و مخالفان هرگز آن را نمی‌پذیرند.

وی افزود: فرماندهی آمریکا مجبور به اصلاح شد چراکه می‌داند تونس هرگز این را قبول نمی‌کند و موضع منفی در پیش خواهد گرفت. اگر این اقدام صورت گیرد تنش‌های سیاسی ایجاد خواهد شد چراکه جریان‌های ایدئولوژیکی هستند که مخالف آمریکا هستند. تونس هرگونه همکاری با واشنگتن در سطح آموزش و حمایت مالی و ژئوسیاسی را نوعی از حمایت از امنیت خود می‌داند. بیانیه فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا پیام آمریکا برای روسیه و برخی هم‌پیمانان مسکو در منطقه درباره لیبی و تونس بود.

روسیه بارها اتهامات درباره حمایت نظامی از خلیفه حفتر، فرمانده ارتش "ملی" لیبی را که با دولت توافق ملی لیبی در طرابلس می‌جنگد، رد کرده است.

براساس بیانیه فرماندهی نظامی آمریکا از سال ۲۰۱۱ واشنگتن بیش از یک میلیارد دلار برای حمایت از ارتش تونس اختصاص داده است. آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار کمک به حمایت از دموکراسی، امنیت و توسعه اقتصادی در تونس اختصاص داده است.

در سال ۲۰۱۱ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از روند دموکراسی که مردم تونس انتخاب کردند در زمان سرنگونی نظام زین العابدین بن علی استقبال کرد.

۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ بعد از اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، واشنگتن به مردم تونس تبریک گفت. واشنگتن در آن زمان از آمادگی برای همکاری با تونس در زمینه امنیتی برای مقابله با تهدیدات مشترک خبر داد. نیروی هوایی تونس ژانویه ۲۰۱۵ هواپیمای نظامی را از آمریکا تحویل گرفت.

ژانویه ۲۰۱۷ نیز ۲۶ قایق جنگی و اوت ۲۰۱۷ چهار بالگرد را تحویل گرفت.

ژوئیه ۲۰۱۷ یوسف الشاهد، نخست‌وزیر تونس در واشنگتن با جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا دیدار و درباره شراکت دفاعی و وضعیت امنیتی در تونس، مبارزه با تروریسم، همکاری در زمینه آموزش نظامی و تبادل اطلاعاتی و همکاری دفاعی بحث و تبادل نظر کردند.

مارس ۲۰۱۹ کشتی جنگی آمریکا که حامل ۱۰۶۳ سرنشین بود، وارد تونس شد.

دونالد بلوم، سفیر آمریکا در تونس در آن زمان اعلام کرد، واشنگتن و تونس در مقابله با چالش‌های امنیتی در تونس و اماکن دیگر منطقه موفق شدند.

وی افزود: همکاری نظامی و امنیتی ما مستحکم و به نفع دو کشور است.

بن نصر گفت: همکاری با آمریکا یک همکاری قدیمی و درحال رشد و در زمینه‌های آموزش، حمایت از مرزها و مبارزه با تروریسم است. طبیعی است که کارشناسان نظامی در راستای قراردادهای نظامی برای آموزش در تونس حضور یابند.

وی درباره جنجال سیاسی درخصوص روابط نظامی تونس و واشنگتن و هشدارها نسبت به نقض حاکمیت این کشور گفت: موضوع حاکمیت به صورت ریشه‌ای تغییر کرده است. از جنگ جهانی دوم به بعد توافق‌نامه‌هایی وجود دارند که اجازه ایجاد پایگاه‌های نظامی را در کشورهای اروپایی داده‌اند آیا باید بگوییم این کشورها حاکمیت ندارند؟

وی گفت: موضوع حاکمیت اکنون در تونس از یک دیدگاه بسیار قدیمی مطرح شده است. هر زمان که کشورهای آمادگی خود را برای توسعه، سرمایه‌گذاری و امنیت اعلام می‌کنند اعتراضات سیاسی به نام حاکمیت به وجود می‌آید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تونس آمريكا بحران لیبی فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا بیانیه فرماندهی نظامی پایگاه های نظامی وزیر دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۴۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند

ایسنا/تهران معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران گفت: دستگاه‌های مردمی و فرهنگی در حوزه مشارکت در انتخابات همکاری داشتند و این باعث شد تا انتخاباتی باشکوه در استان برگزار شود.

سید عباس جوهری در آیین تجلیل از عوامل برگزاری انتخابات شهرستان ملارد اظهار کرد: افزایش میزان مشارکت مردم و همکاری ائمه جمعه ارزشمند است و این موفقیت‌ها ثمره تلاش‌های شبانه‌روزی است. در استان تهران بیش از ۱۴۰ برنامه برای رای اولی‌ها برگزار شد و اقشار مختلف مردم مانند هنرمندان، ورزشکاران، دانشجویان و اصناف پای کار انتخابات بودند. 

وی در ادامه افزود: انتخابات بدون حاشیه برگزار شد و این نتیجه برنامه‌ریزی‌ و اصلاح قانون انتخابات است.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران تصریح کرد: دور دوم انتخابات در ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و پردیس به‌صورت کاملا الکترونیک و در حوزه ورامین، قرچک و پیشوا نیمه الکترونیک برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران در پایان خاطر نشان کرد: سطح تعامل بین دستگاه‌های مختلف به‌ خصوص در شورای نگهبان و هیات نظارت در سطح استان و شهرستان قابل تقدیر بود. چرا که هر کسی در خطوط وظایف خود حرکت کرد و وظیفه خود را انجام داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • اسراییل مجبور به پذیرش خواسته حماس برای تبادل اسرا است
  • جدال پدر و دختر بر سر خواستگار آمریکایی | رضایت نمی‌دهم مگر به شرط...
  • پشت پرده استعفای فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی
  • افشاگری‌های عضو جدا شده از منافقین در دادگاه درباره همکاری های نظامی این گروهک با ارتش صدام
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند