Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:45:06 GMT

ستون اصلی مبارزه با بیماری کرونا غربالگری است

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۵۰۳۷۰

ستون اصلی مبارزه با بیماری کرونا غربالگری است

ایسنا/کردستان رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ستون اصلی مبارزه با بیماری کرونا غربالگری است، گفت: مهم ترین و برجسته‌ترین اقدام در این همه‌گیری بیماریابی فردی و غربالگری است که نقش بسزایی درشناسایی و کاهش مبتلایان دارد.

محمد مهدی گویا در بازدید مراکز ۱۶ ساعته خدمات جامع سلامت سنندج، غربالگری را مهم ترین فاکتور در راستای تشخیص و کنترل سریع بیماری کرونا ضروری اعلام کرد و اظهار کرد: بیماریابی فعال توسط مراکز جامع سلامت، برجسته‌ترین عامل در کاهش و درمان بیماران مبتلا است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی دسترسی و تسلط پزشکان به سامانه سیب در راستای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا را بسیار حایز اهمیت بر شمرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در جریان روند خدمات رسانی مراقبین سلامت، آموزش‌های ارائه شده به مردم و نحوه تست گیری آنان در خصوص بیماری کرونا قرار گرفت و ضمن قدردانی از خدمات آنان، بیان کرد: مراقبین سلامت نقش ارزنده‌ای در پیشگیری، تشخیص افراد مشکوک و غربالگری بیماری‌ کرونا دارند.

گویا، با اشاره به ویژگی‌های کرونا و قدرت انتقال این ویروس، ذکر کرد: با همه گیری بیماری تنفسی بدون دارو و درمان و یک ویروس عجیب و غریب مواجه هستیم که با چندین ویژگی خاص، قدرت سرایت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا نادانسته‌ها و پیچیدگی‌های زیادی دارد، تأکید کرد: تاکنون هیچ کدام از صاحبنظران دنیا در خصوص درمان بیماری کرونا به هیچ اتفاق نظری نرسیده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، با بیان اینکه ستون اصلی مبارزه با بیماری کرونا غربالگری است به اهمیت این مقوله گریزی زد و افزود: مهم ترین و برجسته‌ترین اقدام در این همه‌گیری بیماریابی فردی و غربالگری است که نقش بسزایی درشناسایی و کاهش مبتلایان دارد.

گویا، عملیاتی کردن افزایش سواد سلامت مردم در خصوص این اپیدمی را مهم بیان کرد و گفت: مردم باید بدانند در چه جاهایی از وسایل حفاظت فردی در مقابله با کرونا استفاده کنند.

وی بزرگترین هنر پرسنل بهداشت و درمان را نجات جان بیماران از مرگ عنوان کرد و افزود: ارتقاء و تقویت ظرفیت آزمایشگاه مرجع سلامت در استان در راستای نمونه گیری بیماری کرونا و جوابدهی در کمترین زمان ممکن را ضروری اعلام کرد.

ابراهیم قادری، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در این بازدید ضمن اشاره به اهمیت مراقبت‌های بهداشتی اولیه و تشخیص زودهنگام بیماری کرونا، گفت: مراکز ۱۶ ساعته خدمات جامع سلامت به منظور سهولت دسترسی مردم به خدمات اولیه، کاهش بار مراجعه به بیمارستان‌های معین و شناسایی اولیه بیماران مبتلا به کرونا ویروس فعال شده‌ است.              

وی خاطرنشان کرد: فعال شدن این مراکز باعث کاهش انتقال بیماری شده و از ابتلاء مردم به عفونت‌های بیمارستانی پیشگیری می‌کند.

قادری با اشاره به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی کردستان در اولین روزهای شیوع بیماری کرونا تا کنون با اشاره به تلاش بی وقفه پرسنل بهداشتی و درمانی در این ایام بحرانی، خاطرنشان کرد: تعداد ۲ هزار پرسنل بهداشتی در مبارزه با کووید ۱۹ درگیر و با جان و دل مشغول خدمت رسانی هستند.

وی به مشکلات سیستم بهداشتی در مبارزه با کووید 19 گریزی زد و گفت: 29 درصد نمونه‌های گرفته شده از مراکز 16 ساعته مثبت گزارش شده است.

گفتنی است؛ در سنندج (مراکز عباس آباد و بهاران)، بانه (مرکز شماره سه)، بیجار (مرکز شماره چهار)، دهگلان (مرکز شماره یک)، دیواندره (مرکز قدس دو)، سروآباد (مرکزی)، سقز (مرکز شهید کرباسی)، قروه (مرکز شماره یک)، کامیاران (مرکز شماره یک) و مریوان (مرکز شماره پنج) مطابق دستورالعمل ها به ارائه خدمات در زمینه پیشگیری و درمان کروناویروس خواهند پرداخت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس استانی اجتماعی بیماری کرونا گیری بیماری مرکز شماره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۰۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح مدیریت تلفیقی (ICM) در سه هزار هکتار شالیزار مازندران به منظور تولید برنج سالم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، فرید بیگی، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جلسه ستاد گیاه پزشکی استان مازندران در ساری از اجرای روش مدیریت تلفیقی (ICM) در اراضی کشاورزی مازندران خبر داد و اظهار کرد: این روش با اهداف حاصل‌خیزی خاک، مدیریت آفات و بیماری‌ها، مدیریت آب، تناوب زراعی، کنترل علف‌های هرز و استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی است.

وی افزود: برای تولید محصول سالم برنج به روش مدیریت تلفیقی (ICM)، مصرف بهینه کود، استفاده از تله‌نوری و مبارزه مکانیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای این طرح در سه هزار هکتار اراضی شالیزاری استان به‌منظور تولید برنج سالم خبر داد و گفت: این برنامه سال گذشته در ۱۴۰ هکتار اراضی شالیزاری مازندران اجرا شد.

بیگی با اشاره به اینکه بیماری زنگ زرد از جمله بیماری‌های مهم مزارع گندم است، تصریح کرد: تاکنون با بیماری زنگ زرد در ۱۹ هزار هکتار مزارع گندم استان مبارزه شیمیایی شد.

وی با تاکید بر اهمیت مبارزه با آفت شپشک توت روی کیوی یادآور شد: به لزوم مبارزه با این آفت و دریافت گواهی ارتقای سلامت کیوی (کد QR) دستور کار قرار گرفت که وجود این آفت مانع صادرات کیوی به خارج از کشور می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی سال گذشته برای فعالیت آفت مگس مدیترانه‌ای و شکار آفت در سال قبل و ادامه این شرایط مطلوب در سال جاری، مبارزه با مگس میوه با اولویت کانون‌کوبی مورد تاکید است، عنوان کرد: سال گذشته مبارزه شیمیایی با مگس میوه در ۵۰ هزار هکتار و مبارزه غیرشیمیایی با این آفت نیز در ۱۰۱ هزار هکتار از باغ‌های استان انجام و ۱۳۷ هزار مگس به‌وسیله تله‌های فرمونی و جلب‌شونده در ایستگاه‌های پیش‌آگاهی استان شکار شد.

کد خبر 749095

دیگر خبرها

  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • دستگاه آزمایش غربالگری بیماری‌های ویروسی در قم به بهره‌برداری رسید
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران