Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی شفیعیسخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  در نشست خبری در خصوص وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا در استان کرمان گفت: در خصوص بیماری‌های واگیر باید نکات و موضوعات مختلف را کنار هم قرار بدهیم تا بتوانیم به یک نتیجه گیری مطلوب برسیم.

او اضافه کرد: وجود تعطیلات در اواخر ماه مبارک رمضان، عید سعید فطر همچنین سفر‌ها و برگزاری مراسمات مختلف موجب برگزاری تجمعات و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد، درنتیجه آمار ابتلاء در هفته‌های اخیر افزایش پیدا کرد چرا که میزان اپیدمی این ویروس به رفتار‌های مردم بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شفیعی گفت: در گام دوم ما نمی‌توانیم به عقب برگردیم و محدودیت‌های شدید گذشته را اعمال کنیم چرا که هدف از ایجاد این محدودیت‌ها قطع زنجیره سرایت ویروس در جامعه بود، اما در شرایط فعلی که این ویروس گسترش و استقرار پیدا کرده است، استفاده از شیوه‌های گذشته موجب قطع کردن این زنجیره نمی‌شود.

او بیان داشت: در شرایط کنونی افراد باید همانند گذشته به صورت عادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل کار خود حضور پیدا کنند، مردم نیز جوانب احتیاط را رعایت بکنند که زنجیره انتقال مجدداً برقرار نشود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: معمولاً افرادی که در شرایط کنونی شناسایی می‌شوند در برنامه‌های مختلف همچون مراسمات عزا، عروسی، مراجعه به یک اداره که ازدحام در آن بوده است و حضور در جایی که تراکم زیاد بوده است، حضور داشته‌اند که به دنبال این در مراحل بعدی خانواده این افراد درگیر می‌شوند.

او گفت: این شرایط نشان دهنده این است که میزان ابتلاء در میان خانواده‌ها بیشتر از محیط بیرون است و دلیل آن این است که مردم با تصور اینکه وضعیت اپیدمی بهتر شده است، تعداد بیماران در بیمارستان‌ها کمتر شده، وضعیت آب و هوای نیز تغییر کرده است و با آمدن گرما وضعیت بهتر شده است، برخی از ملاحظات بهداشتی را کنار گذاشته‌اند، فاصله اجتماعی را در میان جمع‌های خود را رعایت نمی‌کنند، همچنین سفر‌های خود را دوباره شروع کرده‌اند و در مکان‌هایی حضور پیدا می‌کنند که آلودگی وجود دارد.

او  ادامه کرد: مردم مراقبت نظافت دستان خود نیستند در حالی که همین یک ماه پیش همین افراد بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند لذا این عوامل موجب افزایش میزان ابتلای ویروس در استان شده است. از طرف دیگر با این روندی که مردم پروتکل‌ها را به اندازه مطلوب رعایت نمی‌کنند ممکن است دوباره شاهد ادامه این سیر صعودی باشیم در نتیجه ما باید حفاظت و رعایت نکات فردی را بسیار جدی بگیریم.

شفیعی با بیان این مطلب که عمده شهرستان‌های استان زرد و حدود شش شهرستان سفید هستند درنتیجه ما در وضعیت قرمز نیستیم و وضعیت سبز هم نداریم، عنوان کرد: با توجه به وضعیت اقلیم و افزایش ملایمی که در بیماران بستری مشاهده می‌شود همچنین افزایش تعداد فوتی که طی دو هفته اخیر شاهد بودیم، به نظر می‌رسد که ما در وضعیت هشدار قرار داریم، هشدار به این معنا که اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، احتمال اینکه به سمت وضعیت قرمز حرکت کنیم یا اینکه از وضعیت سفید به وضعیت زرد و سپس قرمز حرکت کنیم، بسیار زیاد است.

او با اشاره به اینکه برخی شهرستان‌هایی که سفید یا زرد هستند همین الان از نظر دانشگاه علوم پزشکی از نظر الگوی انتقال، قرمز هستند و قرمز به این معنا که انتقال به شدت و سریع می‌تواند برقرار بشود، تصریح کرد: در این زمینه چالش‌هایی را با وزارتخانه داشتیم، اما در ادامه پس از رایزنی، وزارتخانه این اختیار را به دانشگاه‌ها داده است که استان‌ها اطلاعات خود را در اختیار وزارتخانه قرار داده و نهایتاً نظرات دانشگاه‌ها در رنگ بندی مناطق استان لحاظ شود چرا که استان‌ها به مناطق خود اشراف بیشتری دارند.

شفیعی بیان کرد: این کار از این هفته به بعد در سطح استان انجام می‌شود و بر این اساس ممکن است الگوی رنگ بندی استان پس از ارائه گزارش به وزارتخانه تغییر کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: آنچه که برای ما نگران کننده است، عمدتاً شهرستان‌های جنوبی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مانند رودبار جنوب و قلعه گنج است که این شیوع بیشتر ناشی از رفت و آمد‌های خانوادگی و مراسمات است.

او ادامه داد: در شمال استان کرمان این چند روزه یک مقداری شاهد افزایش آمار در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سیرجان هستیم همچنین تا حدودی شاهد افزایش آمار در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هستیم که عمده آن در منطقه مهمانشهر محل زندگی اتباع اتفاق افتاده است چراکه محیط آن بسته و تراکم جمعیتی بالا است. در این رابطه دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان و همچنین فرمانداری تمهیداتی را اندیشیده‌اند، ورود خروجی‌ها کنترل و قرنطینه انجام می‌شود، افراد علامت‌دار شناسایی شدند تفکیک‌ها در این زمینه انجام شده است بنابراین مقداری از افزایش آمار‌ها در این حوزه است.

او با بیان این مطلب که در بخشی از شهرستان‌های سردسیر حوزه استحفاظی دانشگاه علوم پزشکی کرمان پس از تعطیلات آخر هفته گذشته، گردشگرانی از استان‌های هرمزگان و فارس وارد منطقه شده‌اند و موجب افزایش آمار مبتلایان شده است، اظهار داشت: در منطقه ارزوئیه که شاهد افزایش مبتلایان بودیم، غالباً افراد غیر بومی وارد این منطقه شده بودند لذا این‌ها مواردی هستند که می‌تواند زنجیره انتقال را در مناطق سفید ما برقرار کنند. همکاران ما در منطقه حضور دارند و وضعیت را رصد می‌کنند، اما در مجموع این‌ها مواردی است که می‌تواند آمار ابتلاء در حوزه و دانشگاه علوم‌پزشکی‌کرمان را بالا ببرد یا ممکن است که با رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم آمار تغییر نکند.

شفیعی با اشاره به اینکه درصد کمی از بیماران ما که منجر به فوت می‌شوند، ممکن است هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای نداشته باشند، اظهار داشت: به طور کلی الزامی وجود ندارد که شخصی که دارای بیماری زمینه‌ای است، زودتر مبتلا به ویروس کرونا می‌شود و هنگامی که یک فرد بیماری کرونا می‌گیرد هیچ گونه پیش بینی نمی‌توان کرد که این فرد دچار علائم خفیف می‌شود یا اینکه نیاز به بستری دارد یا ندارد چرا که این امر ارتباط مستقیمی با سیستم ایمنی بدن افراد دارد و یا سازگاری‌هایی که ممکن است این ویروس با بدن فرد پیدا کند یا این سازگاری اتفاق نیفتد.

او اظهار داشت: فردی که دارای بیماری زمینه‌ای است، احتمال ابتلای شدیدتر در وی وجود دارد و امکان بستری در بیمارستان برای وی بیشتر است، اما این دلیل نمی‌شود که یک فرد سالم و جوان که این بیماری را گرفت، در بیمارستان بستری نشود لذا ابتلای این بدنساز سیرجانی نیز شامل این شرایط شده است مضاف بر اینکه، چون ورزشکار حرفه‌ای بوده و پرورش اندام نیز انجام می‌داده است، دارو‌ها و مکمل‌هایی که استفاده می‌کرده است، بتوانند شرایط بیماری را تغییر بدهند، اما هیچ چیز آن قابل پیش بینی نیست و اینگونه مرگ‌های غیر منتظرانه هم ممکن است اتفاق بیفتد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: کودکان مبتلا به این بیماری دارای فرم خفیف آن هستند، اما ممکن است خیلی کم موارد مرگ اطفال را در سراسر کشور داشته باشیم.

او اضافه کرد: موارد مبتلا به این ویروس را در اداره جات مختلف در سطح استان داشته‌ایم، اما ارتباطی با انتقال در محیط اداره ندارد و همانند افراد عادی ساعتی از روز در محل کار هستند و مابقی آن در مکان‌های مختلف قرار دارند لذا متأسفانه این افراد به مسافرت، مهمانی‌ها می‌روند در جای دیگری مبتلا می‌شوند و، چون در محیط کار با همکاران ارتباط دارند، اطرافیان این افراد همچون خانواده و همکاران وی مورد بررسی و غربالگری قرار می‌گیرند درنتیجه صرفاً نمی‌توان گفت که محیط کاری موجب انتقال می‌شود.

شفیعی افزود: جای نگرانی وجود دارد که ازدحام افراد در اداره جات دولتی بیش از حد است و علی رغم رعایت پروتکل‌ها و بحث دورکاری، اما ارباب رجوع رعایت نمی‌کند. یک مشکل عمده در ادارات ازدحام بیش از حد ارباب رجوع است که موجب به هم خوردن پروتکل‌های بهداشتی می‌شود از طرف دیگر برخی از ارباب رجوع‌ها الزامی برای مراجعه حضوری ندارند و می‌توانستند به شیوه‌های دیگری مشکلات خود را برطرف کنند.

او تصریح کرد: مسئولان ادارات باید میزان تراکم ارباب رجوع خود را مدیریت کنند چرا که مراجعه متعدد ارباب رجوع میزان آلودگی کارمندان را بالا می‌برد در نقطه مقابل مردم نیز باید کار‌های بیرون از منزل خود را مدیریت کنند لذا فقط برای انجام کار‌های واجب خود مراجعه بکنند و یا زمان مراجعه خود را به ساعتی اختصاص دهند که ارباب رجوع کمتری حضور دارد.

منبع : مهر

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا استانداری کرمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان پروتکل های بهداشتی افزایش آمار ارباب رجوع پروتکل ها استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۴۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: مبتلایان به بیماری سلیاک، به دلیل عدم امکان مصرف آرد گندم، از این یارانه محروم هستند و این امر باعث شد تا سال گذشته اقدامی برای رفع این چالش از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با حمایت ویژه استاندار فارس انجام شود.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد مظلومی مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص بیماران مبتلا به سلیاک از جمله گروه‌های ویژه عنوان کرد به دلیل نیاز به دریافت مواد غذایی بدون گلوتن، همواره دچار چالش هایی در این زمینه بوده اند و همین امر موجب شد تا در سال گذشته، حمایت از این بیماران و کمک به رفع مشکلات آنان، با اولویت ویژه در مجموعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دنبال شود.

مظلومی گفت: در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هر ایرانی، ماهیانه هفت و نیم کیلوگرم سهمیه آرد گندم دارد که دولت با قیمت یارانه ای آن را در اختیار نانوایی ها قرار می دهد و مردم با قیمت یارانه ای و مصوب خریداری می کنند، اما مبتلایان به بیماری سلیاک، به دلیل عدم امکان مصرف آرد گندم، از این یارانه محروم هستند و این امر باعث شد تا سال گذشته اقدامی برای رفع این چالش از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با حمایت ویژه استاندار فارس انجام شود.

وی افزود: سهمیه آرد یارانه ای بیماران مبتلا به سلیاک شناسایی شده، با هماهنگی اداره کل غله استان فارس به صورت کالابرگ خرید کالا به بیماران مبتلا به سلیاک، تحویل داده شد.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه از راه اندازی نخستین و تنها نانوایی سنگک بدون گلوتن ایران در شهر صدرا خبر داد که در حال حاضر محصولات خود را به استان های دیگر نیز عرضه می کند و قابلیت صادرات به کشورهای همسایه را نیز دارد.

او با اشاره به فعالیت چندین واحد تولیدی آرد بدون گلوتن در فارس که از سال گذشته، مجوز تولید پودر کیک بدون گلوتن ویژه بیماران سلیاک نیز به آنان داده شده است، افزود: همچنین برای نخستین بار در کشور، با ارائه مجوز تولید انواع شیرینی، نان و کیک بدون گلوتن ویژه بیماران مبتلا به سلیاک به یکی از کارخانه های استان، فارس در این زمینه نیز پیشتاز خدمت به این بیماران شده است.

به گفته مظلومی تا پیش از این تعداد بیماران شناسایی شده مبتلا به سلیاک در فارس، بیش از ۴۰۰ بیمار بود که با تلاش برای شناسایی و گسترش خدمت رسانی به این بیماران، در حال حاضر هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به سلیاک در فارس شناسایی شده اند.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل کمیته دانشگاهی سلیاک و برگزاری جلسات آن به صورت مستمر و ماهانه را از دیگر برنامه های مجموعه سلامت استان در این زمینه برشمرد و ادامه داد: همچنین با پیگیری های انجام شده در زمینه راه اندازی انجمن سلیاک استان فارس، این انجمن از سال جاری، به صورت عملیاتی فعالیت خود را آغاز کرده است.

مظلومی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده در این زمینه تلاش شد تا در کنار فازهای اجرایی خدمات مجموعه سلامت استان به بیماران مبتلا به سلیاک، گام های علمی و تحقیقاتی نیز در این زمینه برداشته شد که از جمله می توان به انجام پژوهش در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز در خصوص نوع حمایت سایر کشورها از بیماران مبتلا به سلیاک و تولید محصولات جدید برای این بیماران اشاره کرد که نتایج این تحقیق، از طریق استانداری فارس، به وزیر بهداشت و معاون اول رییس جمهور ارایه شده است.

او گسترش فعالیت های کلینیک سلیاک و تشکیل کمیته قطب پنج بیماران سلیاک را نیز دیگر گام های عملیاتی در برنامه حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به سلیاک عنوان کرد و ادامه داد: این اقدامات به صورت گروهی و با حمایت های ویژه دکتر «محمدهادی ایمانیه» استاندار فارس و همکاری مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، مدیرکل غله استان، دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، واحدهای تولید کننده، یکی از مراکز خیریه استان و صدا و سیمای مرکز فارس انجام شد.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه، از خیرین استان خواست در تقویت این برنامه حمایتی، مجموعه دانشگاه را بیش از بیش همراهی کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واژگونی پژو یک‌ نفر را به کام مرگ کشاند
  • چارت سازمانی مرکز بهداشت گلشن تصویب شد
  • وضعیت بلاتکلیف بیمارستان مهرگان مشهد
  • فوت پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • یک مرکز غیرمجاز درمانی و سقط جنین در یزد پلمب شد
  • وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک
  • آژیر قرمز آموزش عمومی؛ معدل سال آخر دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!