Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم رئیس انجمن صنفی مسئولین بهداشت حرفه‌ای قم بر لزوم توسعه جایگاه فعالان این رشته در عرصه در بخش های مختلف کشور تاکید کرد.

حسام مطیعیان در گفت وگو با ایسنا گفت: رشته بهداشت حرفه‌ای یا بهداشت شغلی از زیر مجموعه‌ها شاخه‌های علوم پزشکی است.

وی افزود: وظیفه اصلی این رشته شناسایی عوامل زیان آور در محیط های کار در صنایع و صنوف و درمانگاه‌ها، مجتمع‌های تجاری و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... کسانی است که مشمول این کار هستند. فعالان این حوزه باید روی محیط کار، معاینات پرسنل، و.. نظارت داشته باشد تا شاغلین سالم در سطح جامعه داشته باشیم.

وی اظهارکرد: رشته بهداشت حرفه ای عوامل زیان آوری چون فیزیکی شیمیایی و بیولوژیک و روانی را اندازه گیری و کنترل می کند و در نهایت به حفاظت فردی پرسنل می رسد.

رئیس انجمن صنفی مسئولین بهداشت حرفه ای استان قم بیان کرد: مقام معظم رهبری در اردیبهشت 99 به مناسبت هفته کارگر روی بحث آموزش، خدمات رفاهی و بهداشت کارگران تاکید داشت.

وی گفت: وزیر نفت هم تاکید کرد که کارشناسان بهداشت ایمنی نقش بسیار مهمی در کنترل کرونا در سطوح مختلف به ویژه در بخش های مختلف صنعت نفت داشتند.

وی افزود: این درحالی است که نقش کارشناسان بهداشت حرفه ای سوای کرونا در همه ایام سال در همه بخش های کشور نقشی مهم و تعیین کننده است. در سطح وزارت علوم پزشکی چون بخش بهداشت محیط و حرفه‌ای ادغام شده است باید تعریف درستی ازاین حیث ارایه کرد.

وی تصریح کرد: بهداشت محیط بیشتر روی اماکن عمومی نظارت دارد ولی بهداشت حرفه ای به دنبال آن است که شاغلین سالم داشته باشیم که متاسفانه این بخش مهجور مانده است و در گزارشات وزارت بهداشت در خصوص کرونا و پیش از آن کمتر به این بحث پرداخته شده است.

مطیعیان اظهارکرد: در بخش بهداشت حرفه ای چه کارشناسانی که به شکل خصوصی کار می کنند و چه بازرسانی که استخدام دولت هستند فشار زیادی را در زمینه نظارت و ضد عفونی کردن و رعایت پروتکل های بهداشتی در دوران کرونا متحمل شدند.

وی تصریح کرد: در زمینه انجمن صنفی مسئولان بهداشت حرفه ای قم کارهای زیادی انجام شده و نامه های زیادی نیز به مراکز مختلف ارسال شده است. تا کنون همکاری بسیار خوبی با مراکزی که به کمک نیاز داشند و همچنین مراکز بهداشت شده است ولی باید به این نکته اشاره کرد که فعالان این عرصه نیازمند حمایت هستند.

مطیعیان اظهارکرد: در همین راستا نامه ای خطاب به وزیر بهداشت ارسال شده است که البته رونوشت هایی هم به مراکز مهم دیگر ارسال شده است. زیرا باید این نکته را دوباره تکرار می کردیم که متاسفانه این رشته مهجور مانده است و تعداد استخدام بهداشت حرفه ای بسیار کمترا از هم رشته هایی شان است.

وی گفت: هدف از این نامه نگاری‌ها توجه بیشتر مسئولان امر به کارشناسی و بهداشت حرفه ای است. بحث تفکیک یک بحث است ولی در قضیه کرونا متاسفانه کمتر شاهد بودیم که قدرشناسی از فعالان این حوزه شود زیرا اگر یک کارخانه به خوبی رصد و اقدامات پروتکلی انجام نشود، ضررهای جبران ناپذیری را متحمل خواهد شد. به همین دلیل نباید از نقش فعالان این عرصه به راحتی گذشت.

وی با ذکر این مطلب که هم اکنون در قم 230 نفر در بخش بهداشت حرفه ای فعالت هستند، گفت: متاسفانه اکثر این افراد باید در بخش خصوصی فعالیت کنند که در برخی از موارد حقوق آنها نادیده گرفته می شود و به همین دلیل است که بسیاری از فعالان این حوزه به سمت رشته های دیگر کشیده می شوند.

وی افزود: در این انجمن کارشناسان را تجمیع و با حق عضویت هایی که اخذ می شود خدماتی نیز به این گروه اراهی می شود. در همین زمینه سعی داریم که با شاخص سازی این فعالیت ها قدرشناسی و ارتقای توجه و نگاه بیشتری به این رشته و کارشناسان خدوم آن صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بهداشت حرفه ای کار بهداشت حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۴۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با حضور در هنرستان دخترانه فنی و حرفه‌ای روشنگران منطقه ۴ تهران از نزدیک از نمایشگاه آثار و دستاوردهای فرهنگی و هنری دانش آموزان بازدید کرد.

محمود زاده با اشاره به اهمیت بالای مهارت آموزی و فراگیری تخصص در دوران تحصیل گفت: توجه به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی شاید تا اندازه‌ای مورد غفلت قرار گرفته بوده که خوشبختانه در دولت سیزدهم عزم و اراده جدی بر تقویت آن وجود دارد و اقداماتی نیز صورت گرفته و در حال انجام است.

وی با اشاره به منویات و تأکیدات جدی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پیرامون توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های مهارتی گفت: ایشان در دیدار اخیر خود با کارگران نیز فرمودند که مدارس با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به اشتغال صحیح و راحت جوانان کمک کنند و این نشان از اهتمام ویژه به این حوزه را نشان می‌دهد چرا که هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند آینده شغلی و تحصیلی دانش آموزان را نیز رقم بزنند.

محمودزاده با تاکید بر این سخن مهم که ما باید دالان کنکور را به دالان اشتغال تبدیل کنیم، اظهار کرد: دانش آموزان در محیط مدرسه با یادگیری حتی یک مهارت می‌توانند در آینده نقش بسیار موثرتری را ایفا کنند، با این رویکرد دانش آموزان با تخصص و مهارت افزایی به امنیت شغلی و درآمدزایی نیز نزدیک شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نگرش به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای امروز بسیار تغییر کرده است، تصریح کرد: اکنون اولیا و دانش آموزان انگیزه و علاقه جدی تری به رشته‌های مهارتی دارند و استعدادهای مهارتی بسیار زیادی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ما مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای فنی و آثار مهارتی دانش آموزان بهترین تبلیغ برای رشته‌های فنی و حرفه است، گفت: البته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مهارت آموزی مورد تاکید قرار گرفته و وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه و تجهیز رشته‌های هنرستانی گام‌های اساسی برداشته است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با برنامه ریزی های مستمر و پیگیری‌های عملیاتی، امیدواریم که در آینده بتوانیم ۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه را تحت پوشش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای قرار دهیم و آموزش‌های پایه را حتی در مقاطع تحصیلی دبستان در مدارس آغاز نمائیم.

محمودزاده با اشاره به اینکه در سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی نیز توجه به هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای بسیار مورد تاکید است، گفت: هم در زمینه تأسیس هنرستان‌های ضمیمه اقدامات خوبی در حال انجام است و از موسسین علاقه مند به تأسیس هنرستان غیر دولتی در قالب وام‌های خوداشتغالی از محل تبصره ۱۸ حمایت خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت بالای هنرستان‌های با رشته‌های هنری، گفت: شما دانش آموزان هنرمند که بهترین مبلغ هنر اسلامی و انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستید باید با خلق آثار ارزشمند خود در فضای رسانه‌ای نیز مؤثر باشید و با کنشگری‌های مؤثر پیرامون موضوعات مختلف جامعه نقشی جدی ایفا کنید.

کد خبر 6090359 علی قدمی

دیگر خبرها

  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی ۱۴۰۳
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • آئین اختتامیه جشنواره سفیران سلامت با تجلیل از فعالان سلامت
  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
  • جزییات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است