Web Analytics Made Easy - Statcounter

نگاهی به طرح‌ها و لوایح مهمی که هفته‌ گذشته در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، زنگ هفته دوم مجلس شورای اسلامی توسط محمد باقر قالیباف در روز یکشنبه ۱۸ خرداد ۹۹ با حضور ۲۰۸ نفر از نمایندگان مجلس به صدا در آمد. رئیس مجلس در ابتدا و در نطق پیش از دستور، در سالگرد حادثه تروریستی سه سال پیش مجلس شورای اسلامی، این حادثه را محکوم کرد و گفت: آن حادثه نمادی بود از اینکه دشمن چه خواب‌های شومی برای ملت ایران دیده است و اگر نباشد مجاهدت سربازان و نگهبانان وطن، به ویژه مجاهدان فرامرزی انقلاب اسلامی، دشمن از ارتکاب هیچ جنایتی در حق مردم ایران مضایقه نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قالیباف ادامه داد: اگرچه ظاهرا یک حمله تروریستی عامل آن واقعه بود، اما اکنون این موضوع اثبات شده است که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و برخی کشور‌های منطقه پشت آن حادثه بودند و اگر دستشان می‌رسید، برای کشتار دسته جمعی در خیابان‌های تهران هم برنامه داشتند.
در ادامه، دستور جلسه صحن علنی که قرائت گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد وضعیت مسائل اقتصادی کشور، همچنین گزارش عملکرد رؤسای سازمان‌های امور مالیاتی، بورس و اوراق بهادار و گمرک ایران از سازمان متبوع. بود توسط احمد امیر آبادی عضو هیئت رئیسه مجلس قرائت شد.
فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی، در نشست علنی روز یکشنبه، ۱۸ خرداد مجلس به پشت تریبون رفت و به تشریح وضعیت اقتصادی کشور پرداخت و گفت: شناخت درست و آسیب‌شناسی شرایط کنونی می‌تواند منجر به تدوین راهکار‌های مناسب برای رفع مشکلات کنونی شود.
وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: انتخاب شعار جهش تولید برای سال جاری از سوی عالی‌ترین مقام کشور بیانگر ضرورت توجه به تولید و تأثیرپذیری این بخش بر اقتصاد کشور است. در واقع رونق تولید باید محور اهداف اقتصادی باشد تا سیاست‌ها بر مبنای تحقق آن تدوین شود.
وی با بیان اینکه با تحقق جهش تولید مشکلاتی مانند بیکاری، تورم حل شده و درآمد‌های دولت محقق می‌شود، اظهار کرد: برای ایجاد رشد اقتصادی پایدار و اشتغالزایی در شرایط کنونی که با تنگنا‌های اقتصادی روبه‌رو هستیم باید به دو مسئله توجه شود؛ نخست سرمایه‌گذاری در جهت افزایش ظرفیت تولید و دوم سیاست‌گذاری در جهت ارتقاء نرخ بهره‌وری از ظرفیت‌های موجود.
در ادامه غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران به پشت تریبون خانه ملت رفت و با بیان اینکه بخش مولد در کشور انگیزه کافی برای سرمایه گذاری ندارد، گفت:اکنون غیرقابل پیش بینی بودن فضای اقتصادی و تامین مواد اولیه مهمترین دغدغه تولیدکنندگان است.
سپس بهمن عبداللهی، رئیس اتاق تعاون ایران در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اتاق تعاون ایران گفت: استفاده حداکثری از توان داخلی برای توسعه اقتصادی موضوع مهمی است که رهبر انقلاب بر آن تأکید دارند، زیرا چنین مسئله‌ای سبب توسعه اقتصادی و تاب‌آوری می‌شود.
همچنین سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه اصناف نقش موثری برای عبور از اوضاع نامناسب اقتصادی ناشی از شیوع کرونا ایفا کردند، گفت: امروز شاهد این هستیم که تعداد قابل توجهی از کارگران برای بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند در حالی که در سال جهش تولید حفظ اشتغال و تحریک تقاضا برای خروج رکود موجود در بازار می‌تواند کمک کننده باشد.
در ادامه حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: بازار سرمایه در حال حاضر یکی از فرصت‌ها بزرگ در اقتصاد کشور است و اتفاقات گذشته باعث توجه بیشتر به این بازار شده و فرصت تامین مالی را فراهم کرده است.
سپس پارسا، رئیس کل سازمان امورمالیاتی کشور به پشت تریبون مجلس رفت و به تشریح گزارش عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت و گفت: سال گذشته با وجود تمامی تحریم‌ها و مشکلات، تحقق درآمد‌های مالیاتی کشور بیش از صد درصد بود یعنی صد و یک درصد تحقق و ۲۹ درصد نسبت به گذشته رشد داشتیم هر چند فاصله زیادی با نقطه مطلوب داریم.
در ادامه جلسه نمایندگان به بیان دیگاه‌های خود درباره گزارش‌های ارائه شده پرداختند اولین کسی که نسبت به این گزارش‌ها واکنش نشان داد حسینی نماینده تنکابن در مجلس بود وی گفت: امروزه به دلیل عدم رشد اقتصادی و کاهش درآمد سرانه، شاهد کاهش رفاه اجتماعی هستیم.
سپس پورابراهیمی، نماینده کرمان در مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار اقتصادی اولویت اصلی کشور است، گفت: دولت باید مولدسازی دارایی‌های خود را در دستورکار قرار دهد.
در آخر وزیر اقتصاد دوباره به پشت تریبون آمد و گفت: اکنون رتبه فضای کسب و کار ۱۲۷ است، اما از ۱۵۲ سال ۲۰۱۴ به ۱۲۷ تغییر کرده است و ان‌شاء الله کاهش قابل توجه و بسیار جدی‌تری را در پیش دارد.

حواشی روز یکشنبه مجلس
تنها حاشیه این روز دیر حاضر شدن وزیر اقتصاد در جلسه علنی روز یکشنبه بود که این موضوع، مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت یکی از همین افراد معترض علی خضریان نماینده تهران بود. وی در تذکر آیین نامه‌ای با استناد به ماده ۲۲ گفت: این ماده درخصوص وظایف و اختیارات هیات رئیسه و حفظ شأن و منزلت، اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه نمایندگان است؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار بود ساعت ۸ صبح در صحن مجلس حاضر باشد، اما نزدیک به ۲۵۰ نماینده مجلس بیش از نیم ساعت منتظر حضور ایشان بودند، یعنی ۱۲۵ ساعت کاری.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: اینکه وزرا باید سروقت در مجلس حضور یابند، بحث درستی است، اما مطلع شدیم که خودروی وزیر در مسیر تصادف جزئی داشته که چند دقیقه با تاخیر حضور یافته و جلسه هم سر وقت برگزار شد.
قالیباف تصریح کرد: هر وزیر یا مسئولی که به مجلس دعوت می‌شود باید در زمان مناسب و سروقت حضور داشته باشد و عذر وزیر اقتصاد موجه است.
روز سه شنبه مجلس
مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه فقط جلسه غیر علنی با حضور وزرای نفت و اطلاعات داشت که به گفته سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس گزارش‌هایی از دو وزارتخانه نفت و اطلاعات قرائت شد و در ادامه نمایندگان سوالات خودشان را از وزرای مربوطه پرسیدند.
جلسه روز چهارشنبه این روز مجلس میزبان دوتن از وزرای دولت بود. ابتدا وزیر نیرو در مورد عملکرد و سیاست‌های کلان وزارت نیرو در زمینه تولید و صادرات انرژی در حوزه‌های مختلف در اجرای بند ۸ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را قرائت و سپس وزیر راه و شهرسازی گزارشی در مورد مسائل و موضوعات آن وزارتخانه در حوزه راه و شهرسازی در اجرای بند ۸ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قرائت کرد.
در ادامه صحن علنی اعتبارنامه دوتن از نمایندگان مجلس آقایان کاظم دلخوش و حسین محمدصالحی دارانی به تایید هیئت رئیسه مجلس رسید و این دو تن رسما نماینده مردم در مجلس یازدهم شدند، اما اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون توسط علیرضا زاکانی در صحن علنی مورد اعتراض واقف شد که رئیس مجلس اعتراض را مورد تایید دانست و اعتبارنامه تاجگردون را به رای گذاشت و در نهایت با ۱۶۰ رای مقرر شد اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق برود تا دوباره مورد بررسی قرار بگیرد.
در آخر عضو هیات رئیسه مجلس بیانیه نمایندگان در تقدیر از رئیس قوه قضائیه به منظور شفافیت در حساب‌های بانکی این قوه را قرائت کرد.
حاشیه روز چهارشنبه مجلس
بعد از ارسال اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق، وی در سخنانی بیان کرد: من نه داعیه ماندن دارم و نه تمایل به ماندن. یک کیف است که دستم می‌گیرم و از مجلس بیرون می‌روم، این شما هستید که باید در درگاه خداوند متعال روز قیامت و شب آخرت پاسخگوی اعمالتان باشید.

در ادامه محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: ما حتما آن طور که شما گفتید قسم یاد کردیم مخصوصا در هیأت رئیسه دوبار قسم یاد شد که حتما آیین‌نامه داخلی و قانون اساسی را رعایت کنیم، ما واقعا قانون را رعایت کردیم به هرحال وقتی در این موضوع اخطار قانون اساسی است ما این اخطار را به رأی نمایندگان گذاشتیم که طبق آیین نامه است و نمایندگان رأی خود را دادند.

وی ادامه داد: همان شورای نگهبانی که شما را تایید کرده اعلام داشته باید در مجلس هم نسبت به تصویب اعتبارنامه‌ها اتفاق نظر وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آیین‌نامه داخلی بعد از اینکه اخطار قانون اساسی رأی آورد اعتبارنامه طبق قانون به کمیسیون تحقیق می‌رود و کمیسیون تحقیق برای بررسی آن 15 روز وقت دارد، شما نیز می‌توانید نظرات خود را بیان کنید، در نهایت کمیسیون بر اساس وظایف خود اعمال نظر می‌کند. در واقع یا اعتبارنامه شما تأیید می‌شود یا رد که البته پس از آن نیز مجددا به مجلس می آید که باز هم سخنگو و شما جهت اظهارنظر درباره آن فرصت دارید.

قالیباف گفت: ما مکلفیم آیین‌نامه را رعایت کنیم و آیین‌نامه را نیز رعایت کرده‌ایم، بهرحال اجازه دهید مسیر قانونی را طی کنیم، اعتبارنامه شما به کمیسیون تحقیق می رود و در زمان خودش مجددا به صحن باز می گردد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس صحن علنی دولت تاجگردون اعتبارنامه قالیباف اعتبارنامه تاجگردون مجلس شورای اسلامی کمیسیون تحقیق وزیر امور اقتصاد آیین نامه داخلی پشت تریبون روز یکشنبه رئیسه مجلس رئیس مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۵۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ دستور کار کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال دولت

در جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال دولت، نهایی سازی ایین نامه فعالیت سکوهای حوزه سلامت و پیش نویس مصوبه خدمات مربوط به کاهش ریسک بررسی شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، چهل و چهارمین جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر ارتباطات و فنآوری برگزار شد.

"بررسی پروژه های جدید در دستور کارگروه و تقسیم کار بین دستگاه های عضو کمیسیون" و "بررسی پیش نویس مصوبه ارائه خدمات مربوط به کاهش ریسک شرکت های تسهیلات یار" بخشی از دستور جلسه این کمیسیون بود که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، "بررسی و نهایی سازی پیش نویس آیین نامه اجرایی نحوه فعالیت سکو ها و کسب و کار های حوزه سلامت رقومی" یکی دیگر از دستور جلسه های چهل و چهارمین جلسه کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات جلسه ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس با مخبر
  • ۲ دستور کار کمیسیون راهبری اقتصاد دیجیتال دولت
  • تبدیل وضعیت شغلی فرهنگیان با جدیت دنبال می‌شود
  • حسینی: مجلس نظام ارزی را بازبینی می‌کند
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • چه کسانی در دوم انتخابات مجلس می‌توانند شرکت کنند؟/ اعتبارنامه منتخبان مجلس و خبرگان رهبری با طراحی جدید ارائه خواهد شد/ همه شعب اخذ رای امکان برخط بودن را دارند و استعلام‌ها به صورت برخط انجام می شود/ از بین ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات مجلس، ۲۵ نفر هم ا
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند