Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@03:39:50 GMT

ارتقای کیفیت نهال در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۵۶۸۷۱

ارتقای کیفیت نهال در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید نهال یکی از موضوعات مغفول مانده است ارتقای کیفیت نهال را از دیگر اهداف امسال وزارت جهاد کشاورزی دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، داراب حسنی بعد از ظهر امروز در در سی و چهارمین آیین تجلیل از نمونه‌های جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تویسرکان یکی از شهرستان‌های مهم و قطب تولید گردوی کشور است اظهار کرد: این شهرستان مستعد تولید محصول مهم گردو است و شاهد توسعه آن در سالهای قبل و ارتقای سطح زیر کشت آن به ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه اکنون سرشاخه‌کاری و تعویض تاج درختان را در تویسرکان آغاز کردیم تا درختان خوب گردو با حداقل تنوع در آن‌ها را حفظ کنیم افزود: سعی کنیم تعویض تاج را روی درختانی ببریم که حداقل عملکرد را دارند.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بررسی اقلیمی منطقه تویسرکان در سال‌های اخیر سرمازدگی‌های بهاره مشکل ایجاد می‌کرده که پیوند ارقام دیربرگ در سرشاخه‌کاری تا حدودی این مشکل را رفع می‌کند گفت: بیش از چند صد نفر برای طرح سرشاخه‌کاری و پیوند برای این کار در سطح کشور تربیت شدند.

وی طرح سرشاخه‌کاری گردو را الگوی خوبی برای اجرا بر دیگر محصولات دانست و با بیان اینکه جهاد کشاورزی همدان این طرح را برای انگور به عنوان یکی از محورهای خوب کار پیگیری می‌کند خواستار توجه به این مهم شد.

حسنی با بیان اینکه یکی از مباحث مغفول مانده در باغبانی و کشاورزی در کشور تولید نهال است، از تلاش طی سال‌های گذشته برای اصلاح  این چرخه سخن گفت و تاکید کرد: چهار مرحله «کلاس مواد گیاهی» را برای تولید نهال داریم که در دو سال گذشته در بحث گردو در تویسرکان برای شکل‌‌گیری این چهار مرحله تلاش کردیم.

وی با اشاره اینکه پنج مجموعه باغ مادری «زیرساخت‌های اولیه نهال» در کشور داریم که یکی از این زیرساخت‌ها در «تویسرکان» ایجاد شده است بیان کرد: امیدواریم برای باغ مادری نهال گردوی تویسرکان در استان همدان پشتیبان خوب استانی و ملی را برای این باغ به منظور بهره‌برداری اقتصادی داشته باشیم.

حسنی ارتقای کیفیت نهال را از اهداف امسال وزارت جهاد کشاورزی دانست و با بیان اینکه با هماهنگی با استان‌های مختلف از جمله استان همدان بحث شاخه‌دار کردن «فرم‌دهی» اولیه نهال را برای برخی از نهالستان‌ها در ۶۰ هکتار از حدود ۶۰۰ هکتار پیش‌بینی می‌کنیم گفت: امیدواریم با این امر شاهد ارتقای کیفیت نهال و کم‌کردن زمان طول دوره از زمان استقرار تا به بار نشستن درخت باشیم.

وی همدان را یکی از استان‌های مهم باغبانی کشور خواند که بیشتر فعالیت‌هایش در حوزه سردسیری و خشک یا اصطلاحا در حوزه معتدله است گفت: تلاش کردیم در  برنامه‌ریزی برنامه‌های ملی یک پایه آن استان همدان باشد.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه از پیش‌بینی باغ سازگاری و همین طور مادری پسته در استان همدان خبر داد و با بیان اینکه اهمیت انگور و تنوع بخشی به ارقام آن اعم از بی‌دانه و تازه خوری در استان همدان هم یکی از پایه‌ها در این زمینه شد افزود: 200 هزار تن کشمش  در کشور تولید می‌شود و ملایر هم یکی از قطب‌های تولید آن است .

وی خاطرنشان کرد: برنامه تعریف پایلوت‌های برای کشمش که بتوانیم سمت کشاورزی قراردادی ببریم و منابعی کم بهره را برای باغداران با هدف ارتقای کیفیت و صادرات آن پیش‌بینی کنیم.
 
 سه نفر از برترین‌های ملی کشاورزی تویسرکانی هستند  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با تاکید بر الگوسازی از عملکرد برترین‌های کشاورزی در دیگر بخش‌های جهاد کشاورزی اظهار کرد: دلیل برگزاری این آیین در تویسرکان کسب سه عنوان برتری ملی بخش کشاورزی از استان همدان کشاورزان این شهرستان در باغبانی، تولید نهال و مددکار اجتماعی است.

منصور رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه نفر اول استان همدان ۱۴ تن و ۷۰۰ کیلوگرم تولید جو آبی یعنی ۳.۵ برابر میانگین کشور داشته است افزود: تولیدکننده برتر ملی گردو از تویسرکان هفت تن و ۷۰۰ کیلوگرم برداشت محصول داشته در حالی که میانگین گردو تولید شده در کشور دو تن و ۲۰۰ کیلوگرم و در همدان دو تن و ۹۰۰ کیلوگرم است.

وی افزایش بهره‎وری را از سیاست‌های وزارت جهاد دانست و گفت: یکپارچه‌سازی اراضی، آبیاری نوین، توسعه گلخانه‌ها و اصلاح باغات در راستای افزایش بهره‌وری در سطح استان در حال اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اجرای آبیاری نوین در ۱۵۵ هکتار در استان همدان گفت: از ۱۲۰ هزار پیوندک در استان همدان ۷۰ هزار پیوند در تویسرکان انجام شده است.

انتهای پیام/89010/

منبع: فارس

کلیدواژه: کاشت نهال جهاد کشاورزی آبیاری نوین وزارت جهاد کشاورزی استان همدان سرشاخه کاری تولید نهال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۶۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام محمد بارانی در خطبه‌های نمازجمعه شهرستان در اجتماع باشکوه نمازگزاران جمعه در مسجد میرکمال الدین با گرامیداشت روز ایمنی حمل و نقل، انسان، خودرو و جاده را از عوامل مهم و موثر در ایمنی جاده ای ارزیابی کرد.

وی وسیله نقلیه را عامل مهمی در ایمنی حمل و نقل ارزیابی و با انتقاد از کیفیت ضعیف و قیمت بالای خودروی داخلی، گفت: متاسفانه صنعت خودروسازی نتوانسته به مطالبات و خواسته‌های مردم توجه کند و همین خودروهای بی‌کیفیت با افزایش قیمت و ماه‌ها انتظار به مردم تحویل می‌شود که مسئولان باید با استفاده از فناوری روز به سمت افزایش کیفیت و کاهش قیمت حرکت کنند و این مطالبه به حق مردم محقق گردد.
 
حجت الاسلام بارانی ضمن بیان آمار جاده سازی در بعد از انقلاب و تحولات و خدمات بزرگ در احداث جاده‌های بین شهری و روستایی در کشور، یادآور شد: ما شاهد انقلاب راه‌سازی در دهه‌های اخیر بوده‌ایم به گونه‌ای که رشد قریب به پنج درصدی در جاده‌های کشور، رشد سیزده برابری در جاده‌های روستایی و هشت برابری در احداث آزاد راه را شاهد هستیم و همگی اینها جدای از رشد و پیشرفت در خطوط ریلی، هوایی و دریایی است.
 
وی با اشاره به محرومیت باقیمانده رودان در حوزه راهسازی علیرغم خدمات فراوان، اظهار کرد: متاسفانه برخی جاده‌ها متناسب با شرایط دهه‌های گذشته است و امروز با توجه به حجم ترافیک و خودرو جوابگو نیست که مسیر روستای آبنما به سمت بخش جغین از جمله این موارد است که هم عرض جاده و هم کیفیت آن موجب گلایه و نارضایتی مردم نجیب این مناطق شده که امیدوارم متولیان حوزه راهداری و راهسازی این صدای مردم را بشنوند و برای حل آن برنامه‌ریزی و تدبیر نمایند.
 
رییس شورای فرهنگ عمومی رودان، شوراها را نماد حضور اراده مردم در مدیریت شهر و روستا معرفی کرد و ضمن گرامیداشت روز شوراها گفت: توصیه‌ام به شوراها، حضور مستمر در بین مردم و استماع مشکلات و مطالبات و ایده‌های نخبگانی در مسائل مناطق و پرهیز از سیاست زدگی و عوام فریبی در مدیریت شهر و روستاست.
 
امام جمعه شهرستان رودان، با تبریک روز جهانی کار و کارگر ضمن بیان فضائل کارگر و کار از نگاه اسلام، خاطرنشان کرد: نگاه اسلام به این مقوله بسیار متفاوت از نگاه غرب است و به برکت همین نگاه، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر در پس از انقلاب هستیم به گونه‌ای که در مکتب امامین انقلاب کارگر عنصری ارزشمند و رزمنده میدان جهاد اقتصادی معرفی شده است.
 
وی ضمن تأکید بر توجه دستگاه‌های متولی بر نظارت و حمایت از حق کارگران، یادآور شد: حقوق مکفی، امنیت شغلی وتوانمندسازی علمی و بیمه کارگران از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود و غفلت و سهل انگاری در موضوع کارگران قابل قبول و اغماض نخواهد بود.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • بازگشایی محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • نگاه ویژه به ارتقای شاخص‌های آموزشی در سفر رئیس‌جمهور به سمنان
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • اجرای طرح سرشاخه کاری در باغ‌های گردوی نهاوند
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند