Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادرات ۴.۳ میلیارد دلار کالا در ۲ ماهه نخست ۹۹، تولید پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس متوقف شد، دستور وزیر نفت برای بررسی علت خودکشی یکی از کارکنان در میدان یادآوران برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز جمعه ۲۳ خرداد ماه شبستان به شرح زیر است:

صادرات ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ میلیارد دلار کالا در ۲ ماهه نخست ۹۹

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی آمارهای گمرک مربوط به تجارت کالایی بدون نفت خام کشور در ۲ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ پرداخته و نوشته است: میزان صادرات بدون نفت خام کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا و محدودیت تردد در مرزها، کاهشی ۴۹ درصدی از نظر ارزشی را تجربه کرده است.

در ۲ ماهه نخست سال قبل ۸.۴ میلیارد دلار کالا صادر شده بود که این رقم برای امسال به ۴.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

این کاهش بیشتر به دلیل محدودیت صادرات به کشورهای همسایه و محدودیت تردد به ویژه در مرزهای عراق و ترکیه بوده است.

همچنین این آمارها حکایت از آن دارند که میزان صادرات طی مدت زمان مورد گزارش از نظر وزنی ۵۲ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر طی این مدت ۵ میلیارد دلار کالا وارد شده که ۱.۸ میلیارد دلار کمتر از ۲ ماهه نخست سال قبل است.

طی این مدت ۱۴.۵ میلیون تن کالا صادر و ۶.۵ میلیون تن کالا وارد کشور شده است. این در حالی است که در ۲ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ صادرات بدون نفت خام ایران برابر با ۳۰.۳ میلیون تن و واردات نیز ۵.۷ میلیون تن بود. بنابراین صادرات کشور طی این مدت از نظر وزنی ۱۵.۸ میلیون تن کاهش داشته است.

این آمارها نشان می‌دهند که واردات کشور طی ۲ ماهه نخست امسال از نظر ارزشی ۲۵ درصد کاهش یافته ولی با این حال از نظر وزنی ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

 

تولید پژو ۴۰۵ جی.ال.ایکس متوقف شد

مراسم پایان تولید خودرو پژو ۴۰۵ جی ال ایکس بنزینی در شرکت ایران خودرو خراسان برگزار شد. این مراسم با حضور معاون مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت و قائم مقام و معاون اجرایی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در شرکت ایران خودرو خراسان برگزار شد.


در این مراسم امیر جعفرپور معاون مدیرکل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت، ۲۷ سال تولید پژو ۴۰۵ در گروه صنعتی ایران خودرو را روز به روز رو به بهبود دانست و گفت: ارتقاء از استاندارد یورو۴ به یورو۵ و از سوی دیگر الزام رعایت استانداردهای ۸۵گانه ملی که به خودروسازها ابلاغ شده، هزینه‌های تمام شده محصول را بالا می برد که باعث شده تولید این‌گونه خودروها صرفه اقتصادی نداشته باشد. از سوی دیگر توجه گروه صنعتی ایران خودرو به مسایل زیست محیطی و تولید محصولات کم مصرف باعث توقف تولید این محصول شده است.


جعفرپور افزود: داخلی سازی ۵۰ درصدی خودروهای تولیدی در گروه صنعتی ایران خودرو در سه سال گذشته به بیش از ۹۰ درصد در حال حاضر رسیده است که این مهم برای محصول جدید K132 به ۵/۹۲ درصد می رسد و بزودی با همکاری شرکت های دانش بنیان قطعات باقی مانده هم داخلی سازی خواهند شد و نهایتا تا سال ۱۴۰۰ خودکفایی در صنعت خودرو سازی را جشن خواهیم گرفت.


معاون مدیرکل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت در پایان سخنان خود شرکت ایران خودرو خراسان را چابک ترین و پرتلاش‌ترین شرکت در بین شرکت های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو دانست و افزود: این تلاش باعث شده ایران خودرو خراسان تولید و عرضه با کیفیت ترین خودروهای گروه صنعتی و کشور را در کارنامه خود داشته باشد.

 

۵ محدودیت‌ معاملات گواهی حق‌تقدم تسهیلات مسکن بانک مسکن و ملی

ناظر بازار فرابورس در آخرین روز معاملاتی هفته «چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه ۹۹» با صدور یک اطلاعیه رسمی اعلام کرد: با توجه به مصوبه ۲۸ مهر ماه ۹۴ شورای پول و اعتبار، موارد ذیل در خصوص اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن اعمال می‌شود.

بر اساس این گزارش، محدودیت زمانی عدم فروش توسط خریداران در تمامی نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن به مدت ۴ ماه است و محدودیت عدم فروش توسط خریداران اوراق برای نمادهای اوراق گواهی که فقط ۴ ماه تا پایان معاملات آن در بازار فرابورس باقی مانده، اعمال نمی‌شود. به همین دلیل در این مقطع زمانی، نمادهای معاملاتی «تسه ۹۶۱۱، تسه ۹۶۱۲، تسه ۹۷۰۱، تسه ۹۷۰۲، تسه۹۷۰۴، تسه۹۷۰۵، تسه۹۷۰۶ و تسه ۹۷۰۷» مشمول محدودیت مذکور نیست.

همچنین در خصوص اوراق گواهی صادره بانک مسکن محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر ۲۸۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی است و متقاضیان خرید باید محدودیت های مذکور را در خصوص ورود سفارشات خرید و معاملات انجام شده رعایت کنند و تخطی از پیام ناظر بازار و ورود سفارش یا خرید بیش از سقف مجاز می‌تواند منجر به ابطال تمامی معاملات و حذف سفارش‌های ثبت شده و ارجاع موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات شود.

 

دستور وزیر نفت برای بررسی علت خودکشی یکی از کارکنان در میدان یادآوران

«بیژن زنگنه»، وزیر نفت به مهندس شمسایی، مشاور خود ماموریت داد تا علیت حادثه خودکشی یکی از کارکنان در میدان یادآوران را بررسی کند.

در این دستور که خطاب به مشاور وزیر نفت است، آمده که با توجه به حادثه تاسف بار خودکشی یکی از کارکنان حراستی شاغل در یکی از پیمانکاران دست دوم در منطقه یادآوران، بدین وسیله به جانبعالی ماموریت داده می شود که به اتفاق آقای فهیمی تبار، مدیر کل منابع انسانب وزارتخانه، با فوریت برای شناخت علت واقعی حادثه، نسبت به بررسی میدانی موضوع از جوانب مختلف و کسب اطلاعات از دستگاه ها و مقامات مرتبط، اقدام کرده و نتیجه را همراه با پیشنهاد، مستقیما به اینجانب گزارش نمایید.

در ادامه تاکید شده که علاوه بر این، ضمن دلجویی حری از بازماندگان محترم مرحوم عمران روشنی مقدم، لطفا مراتب تسلیت اینجانب را نیز به ایشان ابلاغ فرمایید.

همچنین رونوشت این نامه به استاندار خوزستان جهت صدور دستور همکاری و شرکت متن جهت همه گونه همکاری ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، مرحوم عمران روشنی مقدم که در بخش حراست یکی از پیمانکاران توسعه میدان یادآوران فعالیت می کرد، روز گذشته در این تاسیسات اقدام به خودکشی کرد. 

برخی علت این تصمیم را تاخیر در پرداخت حقوق از سوی پیمانکار و مشکلات اقتصادی عنوان کرده اند.

 

شرایط جدید واردات برای دارندگان کارت بازرگانی

«سعید عباسپور»، مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صمت در نامه‌ای به روسای سازمان‌های بازرگانی۳۱ استان و جنوب کرمان جزئیات بخشنامه جدید را اعلام کرد. در بند اول بخشنامه آمده است: متقاضیان فاقد سابقه واردات تا سقف ۵۰۰ هزار دلار در حیطه سه رشته فعالیت خود، از بررسی و کنترل سابقه معاف هستند.

بند دوم عنوان می‌کند: واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذیربط صرفا برای تامین نیاز تولیدی خود با تشخیص رئیس سازمان، از بررسی و کنترل سابقه معاف هستند. همچنین خارج از نیاز واحد تولیدی خود، ملاک عمل میانگین سابقه واردات سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ مطابق با دو رشته فعالیت اولویت دوم و سوم کارت بازرگانی خواهد بود.

بر اساس بند سوم، ملاک عمل واردات برای واحدهای بازرگانی تا سقف میانگین واردات سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ (دوسال اخیر) خواهد بود.

در بند چهارم آمده است: دستگاه‌های اجرایی و پیمانکاران طرف قرارداد با دستگاه‌های اجرایی پس از تایید دفتر تخصصی ذیربط، از بررسی و کنترل سابقه معاف هستند.

بند پنجم به معافیت بررسی و کنترل سابقه واحدهای تولیدی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، برای محصولات تولید شده آن‌ها که دارای جدول ارزش افزوده باشد، اشاره دارد.

بند ششم، کالاهای موجود در گمرک (دارای قبض انبار) که ارز آن‌ها تائید شده باشد را از بررسی و کنترل سابقه معاف کرده است. کالاهای اولویت‌دار فهرست بسته تشویقی نیز بر اساس بند هفتم، در صورت تامین ارز از محل صادرات از بررسی و کنترل سابقه معاف می‌شوند.

در بند هشتم آمده است: واردات موبایل، انواع کاغذ چاپ، تحریر، ال‌دبلیوسی و باطله، مقطوعات چوبی، لاستیک سواری، لوازم و قطعات یدکی خودرو و لوازم خانگی طبق ردیف تعرفه‌های اعلامی از بررسی و کنترل سابقه معاف هستند./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار گروه صنعتی ایران خودرو خودکشی یکی از کارکنان ایران خودرو خراسان پژو ۴۰۵ جی ال ایکس میلیارد دلار کالا ۴ ۳ میلیارد دلار میدان یادآوران ۲ ماهه نخست سال ۲ ماهه نخست تولید پژو ۴۰۵ میلیون تن بانک مسکن وزارت صمت وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۲۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو

به گزارش همشهری آنلاین ، عباس علی‌آبادی همچنین با بیان اینکه تاکسی‌های برقی نیز وارد شده است و متقاضیان برای خرید امکان ثبت‌نام دارند گفت: واردات خودرو نیز در دستور کار است تا تعادل بهتری در تأمین تقاضای بازار و ناترازی ایجاد شود.

تازه‌ترین آمارهای گمرگ ایران از میزان تخصیص ارز به صنایع مختلف نشان می‌دهد که خودروسازان مونتاژکار در سال گذشته بالغ بر ۳.۱میلیارد دلار ارز گرفته‌اند که نسبت به سال۱۴۰۱ افزایش چشمگیری یافته است.

بر این اساس، شرکت صنایع خودروسازی مدیران در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده‌اند که نسبت به سال۱۴۰۱ افزایش ۸۹درصدی نشان می‌دهد. همچنین شرکت کرمان موتور ۷۴۷میلیون ‌و ۹۱۲هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال۱۴۰۱ بیانگر رشد ۷۵درصدی است.

نزول سنگین قیمت طلا و ارز

در رویداد دیگری از اقتصاد ایران، روند نزولی قیمت طلا و ارز که از اواسط هفته قبل آغاز شده بود، دیروز هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا ۲درصد و هر سکه ۲.۸درصد کاهش یافت.

به‌گزارش همشهری، با فروکش کردن آتش هیجان در بازار طلا و ارز، قیمت دلار از اواسط هفته قبل شروع به نزول کرد و ابتدا وارد کانال ۶۵هزار تومان و سپس وارد کانال ۶۳هزار تومان شد. دیروز نیز این روند نزولی ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا با سقوطی سنگین، تا لحظه تنظیم این گزارش، بیش از ۲درصد افت کرد و به ۶۱هزار و ۵۰۰تومان رسید.

بیشتر بخوانید

آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟ عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟

به‌دنبال نزول قیمت دلار، قیمت سکه نیز با ۲.۸درصد کاهش به ۴۱میلیون ‌و ۲۰۰هزار تومان رسید. سکه گرمی که در روزهای گذشته با صعود مواجه شده بود، با ۴.۵درصد کاهش به قیمت ۶.۵میلیون تومان دادوستد شد. ربع سکه نیز ۳.۳درصد کاهش یافت و هر ربع سکه به قیمت ۱۴.۶میلیون تومان در بازار آزاد دادوستد شد.

محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا، با اشاره به افت قابل توجه قیمت طلا و انواع سکه به‌دلیل کاهش قیمت طلای جهانی و کاهش نرخ ارز در هفته اخیر گفت: تداوم حراج‌ها و همچنین عرضه سکه‌های حراج‌شده به بازار باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

پرداخت وام بدون ضامن

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در مراسم رونمایی از برات الکترونیک با اعلام اینکه در دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۲۷۵هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت افزایش داشته است گفت: از سال۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته ۱۱۷هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد بدون ضامن توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، از برقراری ارتباطات مالی شبه‌سوئیفت با برخی کشورها خبر داد و گفت: با نزدیک به ۱۰کشور تعاملات مستقیم مالی و از طریق ارزهای ملی انجام می‌دهیم.

ساخت مسکن متناسب با معیشت مردم

آخرین خبرها از حوزه مسکن نیز نشان می‌دهد که یک نوع طبقه‌بندی متناسب با میزان معیشت افراد برای رفع نیاز مردم درنظر گرفته شده است.

بر همین اساس، روز گذشته، علیرضا جعفری، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن، از ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی در ۳نوع متفاوت خبر داد و گفت: گروه اول، مسکن اجتماعی، ذیل طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های یک تا۴ ساخته خواهد شد. گروه دوم، مسکن استطاعتی، برای دهک‌های هدف ۵ تا۷ به‌منظور تنظیم بازار مسکن برنامه‌ریزی‌ شده است و گروه سوم، مسکن اقتصادی، نیز ویژه دهک‌های ۸ تا۱۰ است که می‌تواند برای محقق کردن انتظارات سهامداران ساخته شود.

کد خبر 847590 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ارز - بازار داخلی یورو قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران سکه - قیمت خودرو - ایرانی خودرو دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • تامین ارز واردات کالا‌های اساسی از ۴.۲ میلیارد دلار گذشت
  • تاکسی های برقی وارد شد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • تاکسی‌های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • تاکسی های برقی وارد شد/ افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت
  • برنامه افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۳