Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@09:27:02 GMT

اعطای وام به کارگران بیکارشده تماشاخانه‌ها

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۴۴۲۶

اعطای وام به کارگران بیکارشده تماشاخانه‌ها

از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ و آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور و دستورالعمل ممنوعیت تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری؛ فصل مهمی از بحث اقتصاد عرصه هنرهای نمایشی که شاهد فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی در حوزه میزبانی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در عرصه تئاتر بود به تعطیلی کشیده شد.

نباید از خاطر دورداشت که مهم‌ترین بستر اصلی درآمدزایی تماشاخانه‌های خصوصی که غالب آن‌ها اماکن استیجاری هستند، به حوزه میزبانی از تمرین آثار نمایشی، فروش بلیت، اجرای عمومی و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزش تئاتر بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقی که با موج تعطیلی فعالیت تماشاخانه‌ها به محاق رفت و همین مساله کافی بود تا شاهد وقوع بحران مالی در حوزه فعالان عرصه تماشاخانه‌های خصوصی باشیم.

از سوی دیگر برخی از این تماشاخانه‌ها، نیروها و کارگران روزمزدی داشتند که به واسطه فعالیت و جریان حیات چنین محیط‌های فرهنگی ارتزاق می‌کردند و با تعطیل شدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری ازجمله تماشاخانه‌های خصوصی این قشر به شکل کامل درآمد خود را از دست دادند درحالی‌که دیگر کارگران و کارمندان تحت قرارداد ثابت و دائم تماشاخانه‌ها، حداقل از حقوق و عیدی و مزایای اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری بهره‌مند شدند.

تردیدی در این مساله وجود ندارد که با وجود تعطیلی فعالیت‌های نمایشی شاهد تعطیلی اقتصاد، معیشت و گذران زندگی افراد دخیل در این حوزه نیستیم؛ بر همین اساس خبری روز ۱۸ خردادماه در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر آنکه گروه خیرین نیکوکاری مهربانه با راه‌اندازی پویش کنار همیم در تعامل با ستاد جبران خسارت کرونا در انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران؛ بنا را بر آن گذاشته‌اند تا با اهداء وام قرض‌الحسنه ضروری به کارگران روزمزد بیکار شده به یاری بخشی از زندگی و معیشت این افراد بشتابد.

در این راستا با شاهین چگینی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران و مدیر تماشاخانه مشایخی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه این گفتگو از خاطر شما می‌گذرد.

وام قرض‌الحسنه ضروری برای کارگران روزمزد تماشاخانه‌ها

 چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به راه‌اندازی پویش کنار همیم که پویشی مستقل و در همکاری با انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران است گفت: این پروژه با رویکرد اعطای وام قرض‌الحسنه ضروری به کارگران روزمزدی که به سبب تعطیلی فعالیت‌های تماشاخانه‌ها منبع درآمد خود را از دست دادند راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: بنا بر این قرار گرفت تا طی مدت مشخصی مبالغی به این افراد ارائه شود و بعد از باز پرداخت وام‌ها بار دیگر پول به حساب گروه خیرین نیکوکاری مهربانانه بازگردانده شود.

هر نفر ۲ میلیون تومان با بازپرداخت ۶ ماهه

چگینی درباره مبلغ این وام گفت: پیش از اجرا شدن این طرح نام افراد شامل این وام از سوی مدیران عضو انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران گردآوری شد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این اسامی به گروه خیرین همراه با پویش کنار همیم اعلام شد.

به‌ازای هر نفر مبلغ دو میلیون تومان با بازپرداخت شش ماهه مدنظر قرار گرفته است. همچنین ضمانت این افراد بر عهده مدیران تماشاخانه‌هایی است که کارکنان خود را معرفی کردند.

تامین و جذب منابع مالی از پویش‌های همگام با هنرمندان

چگینی درباره مساله تامین منابع مالی این پویش گفت: گروه خیرین نیکوکاری مهربانانه با راه‌اندازی کمپین کنار همیم به جمع‌آوری و تامین منابع مالی برای این پویش از طریق کمک‌های مردمی، جذب حمایت مالی دیگر پویش‌هایی که هدف خود را کمک به معیشت هنرمندانی که به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی کار خود را از دست داده‌اند و همچنین با دعوت از بانک‌ها و اصحاب دارای منابع مالی برای اعطای وام کم‌بهره یا کوتاه‌مدت به پویش‌های خیرخواهانه پرداختند.

مدیر انجمن صنفی تماشاخانه های ایران با اشاره به آنکه این حرکتی خودجوش و خصوصی است که تنها در تعامل و همکاری با انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران آن هم صرفاً در راستای معرفی کارگران روزمزد بیکار شده در تماشاخانه‌های خصوصی قرار داشته خاطرنشان کرد: مابقی امور بر عهده افرادی است که این کمپین را راه انداخته و در تعامل مستقیم با گروه خیرین نیکوکاری مهربانانه قرار دارند.

طبق گفته چگینی؛ محمدباقر اثنی‌عشری رییس سازمان نظام صنفی کشور، امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، سروش قاضی‌نوری استاد دانشگاه علامه طباطبایی، محمد فاضلی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، ژوبین علاقبند به نمایندگی از شرکت ایده گزین ارتباطات روماک، جعفر محمدی به نمایندگی از هیات مدیره موسسه خیریه مهربانه و نماینده حامیان با کمک‌های بیش از ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، هنرمندان و کنشگران اجتماعی اعضای هیات امنا این خیریه و پویش را تشکیل می دهند.

برچسب‌ها گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ویروس کرونا تماشاخانه‌های ایران تماشاخانه استاد مشایخی نمایش پروندهٔ خبری سهم اهالی فرهنگ در مهار کرونا پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ویروس کرونا تماشاخانه های ایران تماشاخانه استاد مشایخی نمایش گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ویروس کرونا تماشاخانه های ایران تماشاخانه استاد مشایخی نمایش انجمن صنفی تماشاخانه های ایران تماشاخانه های خصوصی تعطیلی فعالیت منابع مالی راه اندازی کنار همیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۴۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، علی دهقان زاده ظهر پنجشنبه در نشست صمیمی با جامعه کارگری شهرستان بردسکن که در سالن اجتماعات فرمانداری بردسکن با حضور اعضای مربوطه برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: نقش کارگران در همه حوزه‌ها تأثیر گذار و چرخه تولید جامعه دست کارگران است.

فرماندار بردسکن افزود: کارگران در خط مقدم تولید هستند و به عنوان سربازان جنگ اقتصادی، با همه توان تلاش می‌کنند تا نیازهای کشور را برآورده سازند.

وی رشد و توسعه در همه حوزه‌ها را در توانمندی و استعداد کارگران تلاشگر و نوآور برشمرد و افزود: وظیفه ما مسؤولان هموار کردن مسیر تولید است تا با ایجاد زمینه‌های تولید و اشتغال، کمک کنیم تا آسایش خاطر و امنیت شغلی این قشر زحمت کش و ایجاد اشتغال برای فرزندان آنها مهیا شود.

دهقان زاده گفت: یک جامعه فعال و پویا مدیون زحمات کارگران خود است و حیات یک ملت بسته به کار و کارگر است و یکی از ارکان اصلی جهش تولید کارگران و کارفرمایان هستند.

فرماندار بردسکن با بیان اینکه تولید، اقتصاد را بارور می‌کند، اظهار کرد: اقتصاد وقتی که پویا شود جامعه را در همه حوزه‌ها توانمند می‌کند.

در ابتدای این نشست حسین غلامی، رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی بردسکن گزارشی از وضعیت واحدهای معدنی، تولیدی و صنعتی شهرستان بردسکن را ارائه و اظهار کرد: شهرستان بردسکن بیش از ۳۰ معدن فعال در حوزه فرآوری مس، طلا و آهن دارد و در بخش معادن زمینه اشتغال بیش از ۶ هزار نفر فراهم شده است که بیشترین اشتغال زایی در شهرستان بردسکن مربوط به حوزه معادن است و با فعالیت چند معدن دیگر و حوزه فرآوری آنها ظرف دو سال آینده اشتغال زایی در معادن به بیش از ۱۰ هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

گفتنی است؛ در این نشست جامعه کارگری شهرستان بردسکن مسائل و مشکلات حوزه کارگری را مطرح کردند.

کد خبر 6088515

دیگر خبرها

  • چرا فعالان بخش خصوصی از تعطیلی پنجشنبه‌ها استقبال نمی‌کنند؟
  • تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون
  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!
  • خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون
  • نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید
  • جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد
  • خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد
  • «آسید کاظم» در تماشاخانه‌ ایران‌شهر
  • «آسید کاظم» در تماشاخانه‌ ایران‌شهر نمایش‌نامه خوانی می‌شود
  • احتمالا تعطیلی شنبه بر پنجشنبه‌ چربیده است