Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اولویت‌های اول در عضویت کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی را انتخاب کردند که نشان می‌دهد امنیت ملی بیشترین و حقوق و قضائی کمترین خواهان را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید بین 19 تا 23 نفر عضو داشته باشند. در هر دوره مجلس نمایندگان بر اساس موارد مختلف وارد کمیسیون‌های تخصصی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجلس شورای اسلامی 13 کمیسیون اصلی دارد.  آموزش، تحقیقات و فناوری، اجتماعی، اقتصادی، امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی، برنامه و بودجه و محاسبات، بهداشت و درمان، امور داخلی کشور و شوراها، صنایع و معادن، عمران،  فرهنگی، قضائی و حقوقی، کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست است.

ماده ۶۰ قانون داخلی مجلس تصریح می‌کند: پس از انتخابات اعضای کمیسیون‌ها، هر کمیسیون به ریاست مسن‌ترین عضو و با حضور حداقل دو سوم اعضای خود منعقد و فوراً یک رئیس، دو نایب رئیس، یک سخنگو و دو دبیر با رأی مخفی با ورقه با اکثریت نسبی به مدت یکسال انتخاب می‌نماید.

عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌ها بر اساس؛ مسئولیت، مدرک تحصیلی، سوابق کاری، سابقه عضویت در کمیسیون مجلس و موارد دیگر است.

یکی از ایرادهای اصلی که به عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی وارد می‌شود این است که درخواست عضویت در برخی از کمیسیون‌ها بسیار زیاد بوده و بعضی دیگر اصلاً به حد نصاب درست و معقولی نمی‌رسند که همین مورد سبب چالش برای مجلس می‌شود.

در گزارش زیر با توجه به علاقه نمایندگان این موضوع را بررسی می‌کنیم که نمایندگان مجلس برای عضویت در کدام کمیسیون‌ها تلاش بیشتری می‌کنند. بر اساس علاقه نمایندگان که انتخاب اول آنها کمیسیون خاصی بوده در جدول زیر آمده است.

نام کمیسیون تخصصی مجلس تعداد انتخاب اول نمایندگان مجلس امنیت ملی و سیاست خارجی 48 نفر برنامه، بودجه و محاسبات 38 نفر صنایع و معادن 33 نفر انرژی 33 نفر عمران 24 نفر اجتماعی 20 نفر اقتصادی 20 نفر آموزش و تحقیقات 20 نفر بهداشت و درمان 15 نفر کشاورزی 14 نفر فرهنگی  6 نفر امور داخلی کشور و شوراها 6 نفر حقوق و قضائی 2 نفر

این جدول نشان می‌دهد بیشترین علاقه نمایندگان مجلس در انتخاب اول برای عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است و کمترین آن در حقوقی و قضائی است.

انتهای پیام/4082/

منبع: آنا

کلیدواژه: نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمیسیون های مجلس امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی کمیسیون های تخصصی نمایندگان مجلس کمیسیون ها امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۶۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام نمایندگان جلسه عصر مجلس را تعطیل کردند؟

آفتاب‌‌نیوز :

جلسه نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی به دلیل غیبت تعدادی از نمایندگان و نرسیدن به حد نصاب با اعلام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پایان یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از اعضای هیأت رئیسه مجلس خواست اسامی غایبان جلسه را قرائت کنند.

- عبدالجلال ایری

- امیرحسین بانکی پور

- علی جدی

- حسین حسین‌زاده

- جعفر راستی

- رجب رحمانی

- جلیل رحیمی جهان آبادی

- جلال رشیدی کوچی

- ابراهیم رضایی

- محمدرضا رضایی کوچی

- مجتبی رضاخواه

- یعقوب رضازاده

- منصورعلی زارعی

- علیرضا زندیان

- قاسم ساعدی

- محمد سبزی

- حسن شجاعی

- مهدی شریفیان

- منصور شکرالهی

- مهدی طغیانی

- فرهاد طهماسبی

- روح‌الله عباسپور

- محمود عباس زاده

- بهزاد علیزاده

- ابوالفضل عمویی

- محسن فتحی

- حسین گودرزی

- محمدرضا مبلغی

- حسن محمدیاری

- غلامرضا مرحبا

- اردشیر مطهری

- محمدطلا مظلومی

- فاطمه مقصودی

- سید محمد موحد

- سید کاظم موسوی

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • ببینید | درخواست معاون حقوقی رئیسی از نمایندگان مجلس آینده برای رفع مسائل اقتصادی!
  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • تصویب اعتبار شرکت‌های دولتی در بودجه ۱۴۰۳
  • مجلس با وجود مخالفت دولت با الحاق جدولی به بودجه ۱۴۰۳ موافقت کرد
  • تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • جدول مربوط به «تملک دارایی‌های مالی» تصویب شد
  • بیشترین و کمترین تعطیلات رسمی از آن کدام کشور است؟
  • کدام نمایندگان جلسه عصر مجلس را تعطیل کردند؟
  • کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟