Web Analytics Made Easy - Statcounter

حرکت به سمت الگوی مصرف، حمایت از کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و جهش تولید، نام‌هایی است که با توجه به نگرش حاکمیت سعی بر این بوده که در سال‌های گذشته بتوان کشور را به سمت استقلال در حوزه‌های مختلف اقتصادی رساند و سلسله حلقه‌های مرتبط در زنجیره تولید را از دیدگاه کلان مورد رصد قرار داد.

 

لازمه اجرای درست و هدفمند این مفاهیم علاوه بر ایجاد بستر و بهبود زیرساخت‌ها متناسب با عملکرد نهادها، سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، هم‌افزایی تمام ارکان تأثیر‌گذار بر زنجیره تولید را می‌طلبد؛ به‌عبارت بهتر این هم‌افزایی، از ابتدای زنجیره که نیاز، تبدیل به ارائه درخواست شده و در ادامه تبدیل می‌شود به خرید کالای داخلی تا تأمین‌کنندگان مواد اولیه و تجهیزات، کیفیت محصولات و خدمات تولید شده توسط تولیدکنندگان و همچنین افزایش اشتغال و کارآفرینی در کشور بایستی مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 با‌وجود تحریم‌های متعدد و همچنین شرایط اقتصادی نامطلوب فعلی، نگاه ویژه به ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه هر حوزه و‌ نقاط قوت و ضعف آنان و همچنین ارتباط مؤثر میان بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های دانش بنیان و در نهایت همکاری قوای سه گانه، در جهت توسعه بازار و ورود به بازارهای جدید می‌تواند به منظور تحقق واقعی جهش تولید از موضوعات حائزاهمیت و جریان ساز برای نهادهای اجرایی و نظارتی بالادستی باشد.
جهش تولید عملاً به معنای سرعت بخشیدن به حرکت‌های مثبت قبلی است؛ اما در صورت نبود یک استراتژی توسعه مناسب عملاً امکان حمایت هدفمند مالی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مهیا نخواهد شد. حمایتی که بعضاً اگرچه پرچمدار رفع موانع تولید و مبارزه با فساد اداری است اما تاکنون آنگونه که باید نتوانسته در شاخص‌های جهانی کسب و کار تغییر چندانی ایجاد کند و حتی در برخی شاخص‌ها باعث تنزل رتبه ایران نیز شده است.
جهش تولید موضوعی راهبردی و در حقیقت نقشه راهی است که اثربخشی آن در سایر بخش‌ها از تولید تا صادرات و بویژه تکمیل زنجیره‌ اقتصادی مشهود و نمایان است. اما رسیدن به جهش تولید دارای الزاماتی است که مهم‌ترین فاکتور آن عدم وابستگی به نفت و تلاش برای خودکفایی در تولید است و برای تحقق این هدف لازم است که با سرمایه‌گذاری داخلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای رسیدن به جهش تولید واقعی گام‌های عملی برداشته شود.
اکنون که تحریم کنندگان، اقتصاد کشورمان را هدف قرار داده‌اند مهم‌ترین فاکتور برای جهش تولید، توسعه کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و صنایع پایین دستی آنها با استفاده از دانش آموختگان این بخش‌ها و بهادادن به شرکت‌های دانش بنیان با حمایت بانکی می‌تواند چشم‌انداز روشنی را فراروی اقتصاد ما ترسیم کند.
خودباوری و اعتماد به نفس در کنار به‌کارگیری ظرفیت‌های علمی مبتنی بر استفاده از فناوری‌های نوین داخلی که خوشبختانه با وجود داشتن دانشمندان ایرانی به منصه ظهور رسیده است راهکار مناسبی برای تحقق جهش تولید است. در این شرایط ضرورت دارد که دولت بیش از پیش میدان را برای بخش خصوصی گسترش دهد، چرا که بخش خصوصی نشان داده که می‌تواند به‌خوبی اقتصاد را مدیریت کند. اقتصاد پویا و شکوفا دور از دسترس نیست به شرطی که همه دست در دست هم با عزم ملی تلاش کرده و باور داشته باشیم که ما می‌توانیم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۶۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره نقش نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه بر تحقق شعار سال رهبری مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: در سال‌های اخیر، سازمان اوقاف و امور خیریه برای عمل به فرامین مقام معظم رهبری در حوزه تولید اقدام به حمایت از مولدسازی صنعتی از قبیل شرکت‌های دانش بنیان، فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، دانش بنیان، هسته‌ای و ... کرده است.

مجیدی‌مهر ادامه داد: از آنجایی که سازمان اوقاف مبتنی بر نیات واقفین اجرای نیت می‌کند، این امکان وجود دارد که بر موضوعات مختلف از قبیل آبزی‌پروری، توجه به اقتصاد دریا پایه، دامپروری و ... ورود کند. وقتی ما به انتهای پروژه‌های تحقیقاتی می‌رسیم، نتایج عینی آن را در میدان بهتر می‌بینیم، که منجر به افزایش بهره‌وری موقوفات شده است. وقتی بهره‌وری از موقوفات افزایش یابد، درآمد‌ها هم زیاد می‌شود و نیات بهتر اجرایی می‌شوند. سازمان اوقاف به همان نسبت که در حوزه‌های تولید فعالیت دارد، در حوزه‌های فرهنگی و نشر معارف و قرآن اهل بیت (ع) فعالیت می‌کند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گفته رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان اوقاف علاوه‌بر تحقق فرامین مقام معظم رهبری برای تحقق بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم قدم برمی‌دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • مسدود شدن مسیر‌های انحراف در تسهیلات تولید با برات الکترونیکی
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • معرفی چهار زنجیره تولید چهارمحال‌وبختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • رسیدگی قضایی به مشکلات ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران