Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@22:58:50 GMT

برای اجرای سند تحول گاه با شیب منفی جلو رفته ایم

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۶۹۶۲

برای اجرای سند تحول گاه با شیب منفی جلو رفته ایم

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع میزان کاربردی و مفید بودن خروجی های آموزش و پرورش به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت اظهار کرد: وقتی بیماری به پزشک مراجعه می کند و پزشک بیماری را به درستی تشخیص می دهد و نسخه می پیچد اگر بیمار تبعیت کرد، حتماً رو به بهبودی می رود اما اگر امتناع و حتی ضد آن عمل کرد ممکن است نه تنها خوب نشود بلکه به قهقهرا برود و یا به از سرمنزل مقصود فاصله بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر منابع انسانی درست پرورش نیابند معلوم نیست آینده کشور چگونه رقم بخورد.

زاهدی با بیان اینکه مقصر عملیاتی نشدن سندتحول یقیناً یک فرد نیست، بلکه یک جمع مقصر هستند گفت: سال ۹۰ سند تحول بنیادین به تصویب رسید و از زمان ابلاغ آن حدود هشت سال می گذرد؛ دولت در این مدت چه کرده است؟ به نظر می رسد اکنون میزان اجرای سند به ۱۰ درصد هم نمی رسد.

وی افزود: از این مدت، هفت سال در دولت آقای روحانی گذشته است. وزرایی که ایشان معرفی کرده اند را مرور کنیم؛ چند درصد از خود خانواده آموزش و پرورش بوده اند؟ منظور کسی است که زندگی اش را در آموزش و پرورش گذاشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر در دستگاه خودش نقش کلیدی دارد و اوست که سیاست های وزارتخانه را ترسیم می کند. وزیر اگر باوری داشته باشد دنبال آن باور می رود. ما باید آموزش و پرورش را به آموزش و پرورشی ها بسپاریم.

وی با اشاره به عدم باور بسیاری از مسئولان آموزش و پرورش به سند تحول بنیادین گفت: هشت سال از ابلاغ سند تحول گذشته است. در بند سوم فصل ششم سندتحول به فرایند طراحی، تدوین و اجرای زیرنظام های سندتحول اشاره شده است که شامل برنامه درسی، تربیت معلم و تامین منابع انسانی، راهبری و مدیریت مالی، تامین فضا و تجهیزات و پژوهش و ارزشیابی می شود.تاکید شده است که باید ظرف یک سال زیرنظام ها تدوین و تصویب بشوند که باید نهایت تا سال ۹۲ انجام می شد.

وی افزود: از سال ۹۲ باید این کارها شروع می شد. پس چرا این کار اینقدر به طول انجامید؟ مشکل همین "باور" است. ما باید کارگروهی ایجاد کنیم که کاملاً از اینکه چه کسی وزیر و معاون وزیر است مستقل باشد و مسئولیت اجرای برنامه و راهکارهای عملیاتی را برعهده داشته باشد و به وزیر ابلاغ کند تا برنامه ها را به اجرا دربیاورد. ساختار اصلی این کارگروه باید در آموزش و پرورش باشد اما حتماً نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در آن حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نمی توان بحث کتب درسی را از مابقی زیرنظام های سندتحول مجزا فرض کرد گفت: اینها یک در هم تنیدگی و به هم پیوستگی دارند. به عنوان مثال ۹ سال است که دولت دارد رتبه بندی فرهنگیان را وعده می دهد ولی کامل اجرا نمی کند. اینگونه با فرهنگیان برخورد می کنیم. بر فرض اگر سرفصل های سندتحول را آماده کردیم، معلم و مدیر باید آن را اجرا کنند وقتی انگیزه را لازم را ندارند این کار چگونه انجام می شود؟
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فرض کنیم به لحاظ تئوری همه شش زیرنظام تدوین شده باشد؛ در عمل تا چه حد پیاده شده است؟

زاهدی افزود: دروس ملی از نظر عملیاتی تا چه حد اجرا شده است؟ اگر به سندتحول بنگریم، فرمایشات رهبری همه در آن وجود دارد. مثلاً در سند تحول آمده است که دانش آموز بعد از فارغ التحصیلی دارای حداقل یک مهارت مفید برای معاش حلال باشد و توانایی اداره خود و خانواده را داشته باشد. متناسب سازی حجم و محتوای آموزشی و ساعات با توانمندی دانش آموزان و گسترش و تنوع بخشی به حرف و مهارت‌های مورد نیاز جامعه، بازنگری و اصلاح برنامه درسی و.... از جمله دیگر بندهای سندتحول هستند.

وی در پاسخ به اینکه تئوری ها را قبول داریم؛ اما چه زمانی قرار است تحول واقعی رخ دهد؟ گفت: ای کاش برای اجرای سند تحول با شیب ملایم جلو می رفتند ما در برخی موارد شیب منفی مشاهده می کنیم. راهکار عملی این است که کارگروهی تشکیل شود و مرتب رصد کند و نظر بدهد که سندتحول اجرا شود. اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کند کار راحت تر جلو می رود. با دبیرخانه شورای عالی هماهنگ می کنیم و اگر مشکلی نباشد حتماً در مجلس دنبال میکنیم که این اتفاق بیفتد و وزیر پاسخگو باشد و طوری نباشد که فقط زمان رای گیری درباره سند صحبت کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم وزرای غیرآموزش و پرورشی در دولت بعدی نباشند وزیر از دل آموزش و پرورشی ها انتخاب شود. در هم تنیدگی زیرنظام ها هم بحث بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه حذف قانون کنکور در سال ۸۷ مطرح شد گفت: باندهای مافیایی با درآمد بالای ۱۰ هزار میلیارد در سال در درون آموزش و پرورش نفوذ می کنند. مشکلی با مجلس ندارند و در مجلس قانون حذف کنکور تصویب شده است و مجلس محکم است. مشکل ما این است که مثلاً گفته ایم آزمون استاندارد در سه سال آخر دبیرستان برگزار شود. اما آموزش و پرورش در ۱۲ سال گذشته فقط آزمون های یک مقطع تحصیلی را استاندارد کرده است که همان پایه دوازدهم است. آیا آموزش و پرورش نمی‌توانست در طول ۱۲ سال گذشته آزمون استاندارد برگزار کند؟

زاهدی ادامه داد: بارها وزیر را خواسته ایم که پاسخگو باشد. مرتب می گویند چشم و نه نگفته اند اما نتیجه اش همین است که می بینید. آیاهر روز می توانیم وزیر را استیضاح کنیم؟ آیا به مصلحت است هر روز یک وزیر را استیضاح کنیم؟ باید یک تعاملی میان آموزش و پرورش و نهادهای بیرونی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس در راس آن هستند برقر ار شود. اما باز هم کافی نیست. وزارت ارتباطات باید پای کار بیاید و یا قوه قضائیه هم این مافیاها را شناسایی و با آنها برخورد کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: چند سال قبل این بحث در همین برنامه پرسشگر مطرح شد. وزیر نقش مهمی دارد و وقتی دنبال سند ۲۰۳۰ می رود و امضا می کند و ۷۰ کارگروه تشکیل می دهد و برخی مسئولان از شورای عالی آموزش و پرورش عضو کارگروه ها می شوند که روی سند ۲۰۳۰ کار کنند، آن وقت انتظار دارید آنها اولویت را به سندتحول بدهند؟ کلی چالش برای حل مسئله داشتیم که در نهایت رهبری وارد شدند.

وی ادامه داد: وزیر وقت در آن زمان به کمیسیون آموزش آمد و متنی از کتاب سبک زندگی کلاس یازدهم را جلویش گذاشتیم. محتوای متن این بود که اگر دچار استرس و ناراحتی روحی هستید موسیقی گوش کنید، دانشمندان ثابت کرده اند تا ۶۷ درصد نگرانی را برطرف می کند و ذکر و دعا ۳۰ درصد. در واقع کتاب درسی به صراحت می گوید اول موسیقی گوش کنید و لزومی ندارد اول به سمت دعا و معنویت بروید. پس جریان نفوذ جدی است. باید اینها شناسایی شوند که کار آموزش و پرورش و مسئولین ذی رربط است.

وی با بیان اینکه باید افرادی پای کار بیاید که سندتحول را با تمام وجود باور داشته باشند اظهار کرد: دولت در لایحه ششم توسعه در ماده ۶۳ فقط یک جمله واگذاری مدارس دولتی به غیردولتی را آورده بود. وقتی نگاه دولت این باشد انتظار تحول دارید؟

وی افزود: باید هم وزارتخانه و هم فراتر از آن، دولت به سند تحول باور داشته باشد. ما ماده ۶۳ را اصلاح کردیم و هفت تا هشت بند انقلابی مطابق با سندتحول به آن افزودیم. مهارت آفرینی، رتبه بندی معلمان و … در قانون توسعه قرار گرفت. در برنامه ششم جدولی مشخص کردیم که طبق آن آموزش مهارتی سال به سال انجام شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی باوری نباشد حرکتی انجام نمی شود گفت: وزیر قبلی تعهد داد این کار را انجام دهد که کنار رفت. با وزیر جدید هم صحبت کرده ایم که انجام دهد و ایشان هم قول داده و حرکتی را برای مهارت آفرینی شروع کرده است.

زاهدی ادامه داد: ما می توانیم از وزیر سوال یا او را استیضاح کنیم اما واقعیت این است که آیا اینها حتماً می تواند کارگشا باشد. چاره کار ایجاد باور است.

وی با بیان اینکه اکنون پیش دبستانی ها و مهدکودک ها در سند تحول مورد اشاره قرار گرفته اند و قانون اختیار صدور مجوز را به بهزیستی و محتوا و نظارت را به آموزش و پرورش داده که دوگانگی ایجاد کرده است گفت: اینها قانون است و باید اجرا شود. ما به این نتیجه رسیده ایم که یک تجدیدنظر جدی کنیم، تحول باید از پیش دبستانی شروع شود و همه زیرنظر آموزش و پرورش برود. باید به یک تفاهم برسیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سبک زندگی باید قبل از دبستان شروع شود گفت: به ویژه در حوزه دروس ملی باید یک چارچوب کلی ایجاد کنیم مثلاً انتظار داریم در مهدکودک ها، کودک به چه سطحی از فهم و سبک زندگی برسد و همینطور در سایر دوره ها و پایه ها. باید نگاههای دولت تحولی و انقلابی باشد و نه نگاه هایی که ما را به عقب برگرداند.
 

کد خبر 4947828 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد مهدی زاهدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا شورای شهر تهران شهرداری تهران قوه قضاییه آتش سوزی اکبر طبری نیروی انتظامی کمیته امداد امام خمینی آموزش مجازی محسن هاشمی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بنیاد شهید و امور ایثارگران وضعیت هوای تهران عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی آموزش و پرورش شورای عالی زیرنظام ها سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۶۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه جدید مدارس غیردولتی وضعیت نظارت بر شهریه، ساعت کار و بیمه معلمان را شرح داد. - اخبار اجتماعی -

بهنام نیک‌نژاد؛ مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ابلاغ آیین‌نامه جدید مدارس غیردولتی و ساماندهی وضعیت شهریه این مدارس گفت: طبق این قانون سامانه نظارت بر مدارس غیردولتی با هدف شفاف سازی ایجاد می‌شود البته این در گذشته ایجاد شده بود اما چون پشتوانه قانونی نداشت، عمدتاً مورد اعتراض مدارس قرار می‌گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان مدارس غیردولتی چگونه در سامانه نظارت بر وضعیت مدارس میزان شهریه دریافتی، تعداد کارکنان و وضعیت فضای آموزشی را نظارت می‌کند؟ عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش مکلف است حداقل 6 ماه بعد از ابلاغ قانون، سامانه الکترونیکی مدیریت، نظارت و ارزیابی مدارس و مراکز غیردولتی را ایجاد کند و تمام اطلاعات از جمله آمار کارکنان و دانش‌آموزان مدارس غیردولتی، فضا و نوع مالکیت، تجهیزات آموزشی، مجوزهای تاسیس و راه اندازی، شاخص‌های ارزیابی، میزان شهریه دریافتی، درآمد و هزینه‌ها را ثبت کند.

امکان نظارت مجلس

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گذشته مدارس برای اعلام درآمد و هزینه‌ها همراهی نمی‌کردند، افزود: مجلس و سازمان مدارس غیردولتی به عنوان ناظر می‌تواند سامانه نظارت را رصد کنند؛ در گذشته معلمان مدارس غیردولتی همواره اعتراض داشتند که حقوق آنها اندک است هم اکنون سامانه نظارت می‌تواند درباره شفاف سازی مبالغ پرداختی به کارکنان مدارس شفافیت ایجاد کند.

پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی با شهریه سال گذشته

وی ادامه داد: امکان ارزیابی و رصد سامانه شفافیت برای مدیران آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزش مجلس فراهم است همچنین اولیای دانش‌آموزان مدرسه می‌توانند به اطلاعات مربوط به فضا، نوع مالکیت، تجهیزات آموزشی، شاخص‌های ارزیابی و میزان شهریه دریافتی دسترسی داشته باشند، دریافت این اطلاعات جامع می‌تواند به اجرای رتبه بندی مدارس غیردولتی کمک کند.

نیک نژاد بیان کرد: والدین نسبت به شهریه بالای مدارس غیردولتی معترض هستند از سوی دیگر موسسان می‌گویند که چرا شهریه مدرسه را پایین تعیین می‌کنید، در گذشته چون نمی‌توانستیم اطلاعات مربوط به درآمد و هزینه مدارس را به صورت سامانه‌‌ای و آنلاین مشاهده کنیم در نهایت شهریه برخی مدارس بسیار زیاد و برخی پایین می‌شد.

حساب‌های مختلف مدارس باید ساماندهی شود

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید به وضعیت مدارس غیردولتی نظم داد، افزود: حساب‌های مختلف مدارس باید ساماندهی شوند و شفاف سازی به نفع موسسان و مردم است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان برداشت شهریه دریافتی اضافه از حساب مدرسه وجود دارد، بیان کرد: طبق قانون جدید امکان جریمه نقدی موسس تا 100 درصد شهریه ابلاغی کل دانش آموزان مدرسه در همان سال متناسب با مبلغ تخلف مالی وجود دارد، در گذشته جریمه نقدی وجود نداشت.

برگرداندن شهریه به مردم و جریمه مدارس

نیک نژاد ادامه داد: به مدرسه‌ای که بیشتر از شهریه مصوب دریافت کند فرصت می‌دهیم شهریه اضافه را به خانواده‌ها بازگرداند و بعد از آن برای مدرسه جریمه تعیین می‌کنیم روند کار بدین صورت است، وقتی در استان رای صادر شد که موسس مدرسه باید جریمه پرداخت کند 20 روز فرصت برای اعتراض دارد پس از آن پرونده در شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر مدارس غیردولتی بررسی می‌شود، وقتی آنها جریمه مدرسه را تایید کردند، قطعیت یافته و از مدرسه دریافت می‌شود.

وی افزود: جریمه نقدی به حساب درآمدهای عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز و به طور کامل در اختیار صندوق حمایت از مدارس غیردولتی قرار می‌گیرد تا در راستای ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی و پرورشی در مدارس غیردولتی مناطق محروم هزینه شود.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: شهریه باید به حساب مدرسه واریز بشود و پس از در پایان سال تحصیلی اگر مبلغی باقی ماند، موسس می‌تواند به عنوان سود برداشت کند.

ساماندهی ساعت کار و بیمه معلمان

نیک نژاد درباره ساماندهی حقوق و بیمه معلمان مدارس غیردولتی عنوان کرد: در قانون جدید آمده است، ساعات فعالیت تمام وقت معلمان و کارکنان آموزشی غیر رسمی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی شامل برنامه درسی ملی و فوق برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و آمادگی برای حضور در کلاس درس، 30 ساعت در هفته و ساعات کار مدیران، معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی این مدارس و مراکز 36 ساعت در هفته با احتساب حضور در جلسات و شوراهای آموزشی، پرورشی و اداری مدرسه تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته قانون کار مبنا بود و با استناد به آن معلمان مدارس غیردولتی برای دریافت حقوق و بیمه کامل باید 44 ساعت در هفته تدریس می‌کردند اما اکنون در قانون جدید ساعت تمام وقت معلمان 30 ساعت است و موسسان مدارس غیردولتی و مهدکودک‌ها باید با رعایت این موضوع کارکنان خود را بیمه کنند و امکان رصد به صورت آنلاین برای سازمان مدارس غیردولتی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • از «سید محمد مولوی» چه می‌دانیم/از آموزش و پرورش تا بهارستان
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین