Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@05:02:24 GMT

آشنایی با صنعت کشت و تولید چای ایران

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۸۲۴۶

آشنایی با صنعت کشت و تولید چای ایران

همشهری آنلاین: «محمدمیرزا قوانلو قاجار»، ملقب به «کاشف السلطنه» برای نخستین بار در سال ۱۲۸۰ هجری شمسی بذر چای را در سفری که به هندوستان داشت به لاهیجان برد. کاشف‌السلطنه از آنجا که دیده بود منطقه شرق گیلان با مناطق زیر کشت چای هندوستان تشابه آب‌وهوایی دارد، به این فکر افتاد زمینه ورود بذر این محصول را به ایران فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاشف‌السلطنه بعد از ورود به ایران به لاهیجان بازگشت و زمینی را در یکی از محله‌های لاهیجان برای کشت این محصول  انتخاب و آماده کرد. به‌همین دلیل چای برای اولین بار در این شهرستان کشت و بعدها محلی که این اتفاق در آنجا روی‌داد؛ «چای‌خانسر» نام‌گذاری شد و لاهیجان هم به‌عنوان شهر چای ایران شهرت یافت.

کاشف‌السطنه در سال‌های مشروطه، به‌دلیل حساس بودن موقعیت سیاسی و اجتماعی‌ کشور و مشغله‌ای که داشت نمی‌توانست مدام در لاهیجان مستقر باشد و بر تداوم تولید و پرورش محصول تازه‌وارد نظارت کند. به همین‌دلیل باغ چایش را به یکی از معتمدان خود به نام «بصیرالتجار» سپرد تا بر روند کار نظارت داشته‌ باشد. بصیرالتجار هم کار او را دنبال کرد و بعد از مدتی توانست نهال چای را به میزان زیادی تکثیر و کل کشاورزان منطقه را به کشت چای تشویق کند.

چای کشت شده در لاهیجان خیلی زود نتیجه داد. زیرا بیش از آنچه تصور می‌شد، چای لاهیجان خوش‌طعم و ذائقه‌پسند بود. همچنین فرایند فراوری آن نیز به‌صورت دستی بود که این مسئله نیز در کیفیت و طعم آن نقش داشت و خیلی زود در سراسر استان فراگیر شد. بعد از لاهیجان، چای در شهرهای لنگرود، املش، رودسر در شرق گیلان، فومن و صومعه‌سرا در غرب گیلان و همچنین درغرب مازندران یعنی در رامسر و تنکابن نیز مورد توجه قرار گرفت و کشت شد.

از نکات قابل توجه توسعه باغ‌های چای این است که اغلب آنها در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای ایجاد شده‌اند و همین امر نابودی جنگل‌های زیادی در این مناطق را به‌همراه داشته‌است.

چای در لاهیجان خیلی زود بومی شد. به‌گونه‌ای که مردم حتی در شهرها  و در حیاط خانه‌هایشان  نهال چای را در همان زمان پرورش می‌دادند. توسعه سریع کشت این محصول نیاز به راه‌اندازی کارخانه‌های فراوری چای را ایجاد کرد و نخستین کارخانه چای ایران در سال به سال ۱۳۱۱ شمسی و اولین مرکز تحقیقاتی چای به سال ۱۳۱۳ در زمان پهلوی اول لاهیجان تأسیس شد. این کارخانه که بعدها فجر نام گذاشته شد به‌دلیل تعطیلی و متروکه‌شدن کاملا تخریب شد.

به‌تدریج و با گذر زمان کشت چای در تمامی استان گیلان گسترش یافت و در سال ۱۳۱۹ هجری شمسی حدود ۶۰۰ هکتار باغ چای در گیلان به‌وجود آمد. در سال ۱۳۳۷ هم دولت وقت، سازمان چای کشور را برای حمایت از چایکاران و کارخانه‌داران تاسیس کرد.

درحال حاضر بیش از ۲۶ هزار هکتار از اراضی استان گیلان و مازندران به کشت صنعت چای اختصاص دارد. ضمن این‌که معیشت بیش از ۵۵ هزار خانوار چایکار وابسته به تداوم حیات کشت و صنعت این محصول در کشور است.

گفتنی است ۹۰ درصد سطوح زیر کشت باغ‌های چای متعلق به گیلان است و برداشت برگ سبز چای در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می‌شود. چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه نیز از شهریور ماه آغاز و تا پایان مهرماه انجام می‌شود.

از نکات قابل توجه این است در پرورش و تولید چای ایرانی به هیچ وجه از سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود و سالانه محصول برداشت شده چایکاران در ۱۶۵ کارخانه فعال فراوری می‌شود.

کد خبر 519852 برچسب‌ها مجله سفر به گيلان مجله چای

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: چای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۸۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد امین دهقان در نشستی خبری با اشاره به بازار صادراتی روانکار، اظهار کرد: محصولات روانکار تاکنون به ۱۱ کشور شامل هند، چین، کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی، عرضه شده و با استقبال خوبی روبرو شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید، بیش از ۷۶۰ هزار تن انواع روانکار صنعتی در این شرکت تولید و افزون بر ۵۰۰ هزار تن آن، راهی بازارهای صادراتی شد، اظهار کرد: این مساله ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت و صددرصد ارزها وارد سامانه ارزی کشور شد.

به گفته وی با توجه به ظرفیت‌های صادراتی، در همکاری با گروه‌های دانش‌بنیان درصدد افزایش کیفیت محصولات تولیدی و تولید محصولات خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهی‌نامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

عضو انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ایران به عرضه محصول روغن موتور مگلوب شرکت نفت سپاهان به کشور امارات متحده عربی اشاره کرد و گفت: این محصول که با برخورداری از استاندارد روز اروپا برای خودروهای لوکس طراحی و تولید شده است، حضور نسبتاً موفقی در این بازار داشت و تلاش داریم امسال حضور خود را با قدرت بیشتری در این بازار ادامه دهیم.

دهقان از تولید روغن موتور سفارشی در این شرکت خبر داد و گفت: در قرارداد با شرکت ایران خودرو، هم‌اکنون روغن موتور ویژه موتور مورد نظر را تولید و به این خودروساز عرضه می‌کنیم.

وی با اشاره به ۱۵ برنامه در طرح توسعه، از تولید محصول گریس کلسیم برای نخستین بار خبر داد و افزود: ۹ محصول جدید در برنامه تولید بوده که سه مورد آن ویژه خودروهای سنگین و دیزل است.

عضو انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ایران با بیان اینکه پروژه F.R.W هم‌اکنون با ۹۰ درصد پیشرفت با هدف افزایش کیفیت محصولات، امسال به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: پروژه دوم TDAE تولید محصول Green RPO ضمن برخورداری از قابلیت ویژه صادراتی، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند

کد خبر 6092333 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • بازدید دکتر رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل در اسلامشهر
  • بازدید  رئیس جمهور از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل بازدید کرد
  • بازدید آیت‌الله رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • بازدید رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • بازدید رییسی از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • فرآیند تولید آدامس در یک کارخانه مشهور (فیلم)
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه