سریالهای پلیسی چگونه نژادپرستی را رواج میدهند؟
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۹۶۱۰
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کلی لاولر (Kelly Lawler) منتقد تلویزیونی با انتشار یادداشتی در تارنمای روزنامه یو. اس. ای تودی نوشت: ساخت سریالهای پلیسی در آمریکا صنعتی پرکار و تاثیرگذار است. براساس آمار موسسه تحقیقات رسانهای نیلسن، از پنج درام برتر تلویزیون آمریکا در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰، سه مورد در ژانر پلیسی بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درامها و کمدیهای پلیسی در اشاعه نژادپرستی سازمانیافته و بی مجازات ماندن ماموران پلیس در قبال رفتارهای غیرانسانی و بیرحمانهشان چه نقشی دارند؟ تلویزیون یک رسانه قدرتمند است که دهههاست داستانهایی را پخش میکند که در آنها ماموران پلیس در نقش اصلی و قهرمان داستان و سیاهپوستان در نقش مجرمینی که به دست این قهرمانان بازداشت شده، ظاهر میشوند. اگر نمیتوان به طور کامل از دست سریالهای پلیسی خلاص شد، که البته ایده بدی هم نیست، لازم است در تناسب با واقعیت تغییرشان دهیم.
هالیوود در یک سده گذشته ارتباط تنگاتنگی با اداره پلیس داشته است. تکریم و تمجید از ماموران پلیس و قدرت آنها صرفا نتیجه جانبی فیلمهای اکشن و درامهای جنایی سینما و تلویزیون نیست بلکه معمولا هدف و نیت اصلی اثر مربوطه است؛ به عبارت دیگر، فیلم و سریالهای پلیسی ساخته میشوند تا به پلیس ارج و قرب ببخشند.
همانطور که منتقدان فرهنگی نیز اخیرا به آن اشاره کردند، سانسورهای پلیس آمریکا در قرن بیستم، فیلمهای سینمایی و تلویزیونی را به دستگاههای پروپاگاندا تبدیل کرد. هالیوود در روزهای اول آغاز فعالیت خود برای لاپوشانی تخلفات ستارههای فیلمها و کسب مجوز برای فیلمبرداری در اماکن عمومی، به کمک مجریان قانون نیاز داشت. بنابراین پلیس هم به منبع الهامی برای فیلمسازی تبدیل شد و هم به بخشی مهم از پیام تولیدات تلویزیونی. بر کسی پوشیده نیست که فیلمنامه سریال پلیسی Dragnet که در دهه ۶۰ میلادی پخش میشد، پیش از فیلمبرداری اول به تایید پلیس میرسید.
از استفاده از افسران پلیس به عنوان مشاوران فنی برای تایید معتبر و قانونی بودن صحنهها گرفته تا ساخت سریالهای تلویزیونی حاوی پروپاگاندا، نقش پلیس در تلویزیون تا به همین امروز ادامه یافته است. سریالهای پلیسی در دهههای گذشته به یک الگوی واحد رسیدهاند که در آن پلیسهای قهرمان، ماموران فدرال و تکنیسنهای پزشکی قانونی نقش اصلی هستند و هر هفته یک پرونده جدید را حل میکنند؛ در مقابل، قربانیان و مضنونان بازیگران مهمانی هستند که مخاطب حتی نامشان را هم به خاطر نمیسپارد، الگویی که در سریالهایی چون نظم و قانون، اف.بی.آی و سی.اس.آی به خوبی مشهود است.
ماموران پلیس همیشه در لحظه آخر مقصران را پیدا کرده و به سزای عملشان میرساند. در سریالهایی که در این ژانر ساخته میشوند بیرحمی نیروهای پلیس و سواستفاده آنان از قدرت نمود چندانی ندارد، بیگناهان به ندرت محکوم شده و هر کسی که روبهروی پلیس بایستد، خواه یک شهروند یاغی باشد یا حتی یکی دیگر از آژانسهای مجری قانون، دشمن است. به علاوه، هر اشتباه و خطایی از سوی یک مامور پلیس، همواره در راستای یک نفع و هدف بالاتر است.
به عنوان نمونه، در سریال ابتدایی (Elementary) محصول سیبیاس، شرلوک هلمز و واتسون بدون حکم به تفتیش پرداخته و مدارکی که به طور غیرقانونی به دست آورده را در اختیار کارآگاهانی قرار میدهند که افراد را براساس این مدارک بازداشت میکنند. سریال خونهای آبی (Blue Bloods) نیز یکی از سریالهایی است که بیشترین حمایت و طرفداری را از نیروهای پلیس میکند. در یکی از قسمتهای این سریال یک مرد سیاهپوست خود را به صورت نمایشی از پنجره به بیرون پرت میکند تا ادعا کند که مورد بدرفتاری نیروهای پلیس قرار گرفته است.
وقتی حرف از نمایش و تصویرگری (representation) در تولیدات سینما و تلویزیون باشد، معمولا به صداها و شخصیتهای گمشده اشاره میکنیم اما لازم است صداها و شخصیتهایی که درباره آنها اغراق شده نیز مورد بررسی قرار گیرند. در اغلب موارد، ماموران پلیس فانوسی از اخلاقیات هستند که هیچوقت خطا نمیکنند. مجرمان و جنایتکاران نیز از بین مردمان رنگینپوست و به ویژه مردان سیاهپوست انتخاب میشوند. در اغلب سناریوها، قربانیان شخصیتهایی نیستند که به خاطر سپرده شوند و قوانین برای شخصیتهایی که اسلحه و نشان پلیس به همراه دارند، دلبهخواه و گزینشی است.
گروه رنگ تغییر (Color of Change) در ماه ژانویه امسال گزارشی را در باب اثرات ناشی از این نمایش دروغین و اغراقآمیز از نهاد پلیس در آمریکا منتشر کرد. در این گزارش آمده است: سریالهای تلویزیونی ژانر جنایی که دهها میلیون نفر از مردم از طریق آنها شیوه تفکر درباره سیستم کیفری را یاد میگیرند، ایدههایی نادرست درباره جرم، یک روایت قهرمان پرورانه غلط از مجریان قانون و تصویری غیرطبیعی از سیاهپوستان، رنگین پوستان و زنان را به مخاطب عرضه میکنند. این سریالها نژادپرستی را لاپوشانی کرده و نیاز به حساب کشی از ماموران پلیس را مردود میدانند.
این درست است که سریالهای پلیسی میتوانند داستانهایی خوش ساخت و جذاب داشته باشند، این نوع از سریالهای تلویزیونی سبک موردعلاقه طیف وسیعی از مخاطبان است. اما موجودیت هنر محدود به یک حباب نیست. همینطور غیرمنطقی نیست که در واکنش به بدرفتاری های نهادینهشده پلیس، خواستار لغو پروژه ساخت سریالهایی شویم که عملکرد غیرانسانی این نهاد را تکریم میکنند.
برای جایگزین کردن این سریالها نیز میتوان به ساخت نمونههایی در سبک سریال نگهبانان (Watchmen) روی آورد که در ظاهر اقتباسی از یک کتاب مصور است اما در باطن در ۹ قسمت، نژادپرستی و عملکرد پلیس را در آمریکا بررسی میکند. چیزی که این سریال را از تولیدات مشابه جدا میکند، این است که در ابتدا مخاطب را قانع میکند ماموران پلیس نقش اصلیهای قهرمان سریال هستند اما در نهایت نقاب قهرمانی را از صورت آنها انداخته و تعصبی را که در تاروپود اداره پلیس تنیده شده، فاش میکند.
کد خبر 520980 برچسبها تلویزیون خارجیمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: تلویزیون خارجی سریال های پلیسی ماموران پلیس سریال هایی سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۹۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرتاب گاز اشکآور به سمت پلیس از سوی ۲ سارق ۲۵ ساله/ جزئیات
سرهنگ محمد افشار درباره جزئیات این خبر گفت: تیم عملیاتی کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب درحال گشت زنی در حوزه استحفاظی خود بودند که به راکب و ترک نشین یک دستگاه موتورسیکلت، مشکوک شده و برای بررسی موضوع به آنان نزدیک شدند، اما این دو نفر به محض مشاهده ماموران به طور خطرناکی متواری شدند.
به گزارش صدای ایران،ایسنا در خبری نوشت:وی با بیان اینکه تعقیب و گریز میان دو متهم و ماموران پلیس شکل گرفت، گفت: پس از مدتی تعقیب و گریز، ناگهان یکی از موبایلقاپان اقدام به استفاده از گاز اشک آور و پرتاب آن به سمت عوامل کلانتری کرد. در ادامه تعقیب و گریز به مدت ۱۰ دقیقه ادامه پیدا کرد تا اینکه سرانجام با شلیک پلیس موبایل قاپان زمینگیر و دستگیر شدند.
سرکلانتر دوم پلیس پیشگیری تهران بزرگ با بیان اینکه یکی از سارقان در حین فرار از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به مرکز درمانی منتقل شد، گفت: سارق دیگر نیز به مقر انتظامی انتقال داده شد. همچنین ماموران پلیس در بازرسی اولیه از متهمان که هر دو حدود ۲۵ سال سن داشتند، تعداد دو عدد تلفن همراه مسروقه را که به تازگی سرقت کرده بودند کشف و ضبط کردند.
افشار با اشاره به انجام بازجویی از متهمان گفت: این افراد در جریان بازجوییهای انجام شده به جرم خود و همچنین ۳۰ فقره سرقت با همین شیوه اعتراف کردند. در ادامه برای هر دو متهم پروندهای تشکیل شد و آنان برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شدند که با توجه به وضعیت جسمی یکی از متهمان در بیمارستان، پس از طی دوره درمان به دادسرا منتقل خواهد شد.