Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@14:21:06 GMT

اهدای پلاسمای خون توسط بهبودیافتگان بیماری کرونا

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۹۹۲۱

اهدای پلاسمای خون توسط بهبودیافتگان بیماری کرونا

ایسنا/قم مدیرکل انتقال خون استان قم، از اهدای خون توسط بهبودیافتگان بیماری کرونا در قم خبرداد.

دکتر مرتضی نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: در راستای بیماری کرونا، طرحی تحت عنوان اهدا پلاسمای بیماران بهبود یافته کووید 19 اجرا شد، در بدن این بیماران، بعد از بیماری پادزهری ایجاد می‌شود که می‌تواند روی بیماران دیگر اثر درمانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل انتقال خون استان بیان کرد: در راستای بیماری کرونا، طرحی تحت عنوان اهدا پلاسمای بیماران بهبود یافته کووید 19 اجرا شد، در بدن این بیماران، بعد از بیماری پادزهری ایجاد می‌شود که می‌تواند روی بیماران دیگر اثر درمانی داشته باشد، استان قم در اجرای این طرح مشارکت فعال داشته است.

وی گفت: بیمارانی که بهبود پیدا کردند، به شکرانه سلامت، جهت اهدا پلاسما از ایشان دعوت به عمل آمد، در حال حاضر این طرح در حال اجرا است و از بیمارانی که بهبود پیدا کردند، دعوت می‌کنیم تا با مراجعه به مرکز اهدا خون روح‌الله (واقع در میدان روح‌الله)، اقدام به اهدای پلاسمای خون خود کنند.

نوریان افزود: پلاسما خون تا دوسال قابل نگهداری است و با توجه به احتمال شیوع دوباره بیماری کووید 19 در فصل پاییز و زمستان، مسئله اهدا پلاسما توسط بهبود یافتگان بیماری کرونا بسیار اهمیت دارد تا بتوانیم پلاسما اهدایی را برای درمان بیماران آینده ذخیره سازی کنیم.

وی در ادامه گفت: اهدا پلاسما در دنیا مطرح شده و مقالات بسیاری در این خصوص نوشته شده است، این پلاسماها بسیار تاثیر گذار هستند مخصوصا در مراحل اولیه بیماری می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در روند بهبود بیماری داشته باشد.

روز جهانی اهداکنندگان خون

مدیرکل انتقال خون قم به مناسبت 14 ژوئن روز جهانی اهداکنندگان خون گفت: خون سالم یک نیاز جهانی بوده و برای درمان و اقدامات اورژانسی ضروری است، می‌تواند به طول عمر بیماران کمک کند، روش‌های پیچیده در جراحی را پشتیبانی می‌کند و در بسیاری از حوادث نقش حیاتی دارد.

وی بیان کرد: با وجود اهمیت خون سالم، دسترسی به خون سالم برای افراد کمی در جهان امکان پذیر است، اکثر کشورهای با درآمد کم و متوسط برای تهیه خون سالم و کافی تلاش زیادی می‌کنند، چرا که هم تعداد اهداکنندگان در این کشورها کم است و هم تجهیزات آزمایشگاهی محدودی دارند.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: طبق آمار جهانی  حدود 42درصد اهدا خون در کشورهای با درآمد بالا صورت می‌گیرد در حالیکه 16درصد جمعیت جهان در این کشورها قرار دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه اهدا خون سالم با اهداکنندگان مستمر و داوطلب، بدون چشم‌داشت مادی همراه است، مجمع جهانی بهداشت در سال 2005 برای تشکر از اهداکنندگان خون و تشویق مردم به اهدا خون داوطلبانه، روز 14 ژوئن را روز جهانی اهداکنندگان خون، نامگذاری کرد که در تقویم شمسی روز 24 خرداد می‌شود، در این روز علاوه بر تشکر از اهداکنندگان خون، جهت افزایش اطلاع رسانی در خصوص نیاز جهانی به خون سالم و چگونگی مشارکت مردم اقداماتی صورت می‌گیرد.

نوریان گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور و وجود بیماری کووید 19، سازمان انتقال خون کشورو استان امسال به صورت مجازی مراسم روزجهانی اهداکنندگان خون را برگزار می‌کنند، کمپین امسال روز جهانی اهداکنندگان، خون سالم نجات بخش زندگی با شعار "اهدا خون برای جهانی سالم‌تر" است که امیدواریم تعداد بیشتری از مردم را از طریق این کمپین جذب کنیم.

وی بیان کرد: در استان قم، افرادی که تحت عنوان مدافعین سلامت، در مراکز درمانی مشغول به کار هستند، برای اهدا خون به مراکز انتقال خون در استان مراجعه کردند، مرکز انتقال خون استان از هشت نفر از این افراد که از گروه‌های پزشک، پیراپزشک و پرستار و دیگر افرادی که نامشان در لیست اهداخون اسفند و فروردین ماه است، تشکر خواهد کرد، افرادی که جهت اهدا پلاسما مراجعه کردند، افرادی که پلاکت خون خود را اهدا کردند و با توجه به اهمیت اهداخون بانوان، یکی از بانوانی که سه مرتبه در سال 98 اقدام به اهداخون کرده است، تقدیر و تشکر به عمل خواهد آمد.

اهدای خون در روزگار کرونا

وی در خصوص اهدا خون در ایام کرونا، گفت: بیماری کرونا بر مسئله اهدا خون تاثیر گذاشت و آمار اهدا خون کاهش پیدا کرد، با توجه به اینکه سازمان انتقال خون یک مرکز بهداشتی درمانی محسوب می‌شود، اقدامات پیشگیرانه‌ای جهت ایجاد امنیت خاطر اهدا کنندگان انجام شد و دستورالمل‌های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در مراکز اهدا خون اجرا می‌شد.

نوریان ادامه داد: اهداکنندگان از نظر سلامت توسط پزشکان بررسی می‌شد و زمانی که پزشک، سلامت اهداکننده را تایید می‌کرد، فرد می‌توانست اقدام به اهدای خون کند.

وی عنوان کرد: با وجود کاهش اهدا خون در ایام کرونا، ما توانستیم پاسخگوی نیاز استان باشیم، اما این مسئله روی ذخایر خونی استان و کشور تاثیر گذاشت، امیدواریم از این به بعد افرادی که می‌توانند خون خود را اهدا کنند، این کار را انجام بدهند تا ذخایر کشوری به حد مطلوب برسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سازمان انتقال خون روز جهانی اهداکنندگان جهانی اهداکنندگان خون مدیرکل انتقال خون بیماری کرونا اهدا پلاسما خون سالم اهدا خون کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۹۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت هشدار داد حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به شهر رفح واقع در جنوب غزه منجر به یک فاجعه انسانی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «مارگارت هریس»، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت امروز جمعه گفت: هرگونه حمله به رفح مانع از عملیات امدادرسانی خواهد شد.

وی از تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ابراز نگرانی کرد و گفت این حمله منجر به یک فاجعه انسانی خواهد شد.

هریس به شبکه خبری الجزیره گفت: هرگونه حمله به رفح منجر به افزایش نرخ مبتلا به بیماری خواهد شد. آب آلوده غزه باعث افزایش شیوع بیماری‌ها در بین مردم می‌شود.

وی افزود افزایش دما، وضعیت سلامتی افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن را بدتر می‌کند.

پیش از این هم سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل هشدار داد هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح می‌تواند باعث کشتار غیرنظامیان شود و جان صدها هزار نفر از ساکنان نوار غزه را به خطر بیندازد.

پیشتر وزارت بهداشت غزه تعداد شهدای جنگ غزه را ۳۴ هزار و ۶۲۲ نفر و تعداد مجروحان به ۷۷ هزار و ۸۶۷ تن اعلام کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل
  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • ۱۵۵ اصفهانی همزمان با سالروز شهادت امام صادق (ع) خون اهدا کردند
  • ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری درچهارمحال وبختیاری
  • اهدای عضو بیمار مرگ مغزی همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • اهدای ۸ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در هریس
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود