Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی طرح پیشنهاد ایجاد بندی در قانون اساسی الجزایر که به ارتش اجازه مشارکت در عملیات‌های نظامی فرامرزی را می‌دهد، رئیس‌جمهور الجزایر تأکید کرد ارتش این کشور یک ارتش صلح‌جو است و در هیچ گونه جنگی شرکت نکرده و نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر در مصاحبه با تعدادی از رسانه‌های این کشور گفت:  ارتش ما یک ارتش صلح‌جو است و در هیچ تجاوزی شرکت نکرده و نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتش ما مثل ارتش‌های دیگر کشورها حق دارد با قطعنامه‌های سازمان ملل و اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب هماهنگ باشد و در چارچوب نیروهای حافظ صلح فعالیت کند. ما به عنوان بخشی از سازمان ملل باید از انزوای خود خارج شویم. ارتش ما جز با اراده و خواست مردم وارد هیچ فعالیتی نمی‌شود. 

تبون گفت: عملیاتی وجود دارد که امنیت و ثبات کشور را هدف قرار می‌دهد و ایجاب می‌کند ارتش با هماهنگی بقیه کشورها وارد مداخله شود.می‌خواهیم با شفافیت عمل کنیم و قانون اساسی‌مان نیز شفاف باشد. ارتش کاملا حق دارد در قانون اساسی ورود کند. ارتش برای تحقق صلح تلاش می‌کند و قبل از اینکه بخواهد در عملیات فرامرزی شرکت کند باید موافقت پارلمان را به دست آورد. مأموریت اصلی ارتش دفاع از الجزایر است. ارتش قبلا نیز عملیات فرامرزی انجام داده است. ما مردمی صلح‌جو هستیم. ارتشمان نیز صلح جو است و در هیچ تجاوزی شرکت نمی‌کند.

تبون تأکید کرد: اصلاح قانون اساسی هیچ ارتباطی با لیبی ندارد و هدف تنها حفاظت از الجزایر است. لیبی بعد از اینکه به سرنوشت سوریه دچار شد به سرنوشت سومالی نیز دچار می‌شود. جزر و مد موجود در لیبی ما را به سمت خود نمی‌کشد و ما در این کشور مداخله نمی‌کنیم. طرح ما واضح است باید مذاکره را در پیش گرفت چراکه خونی که ریخته می‌شود خون لیبیایی‌هاست نه خون طرف‌هایی که جنگ نیابتی را برعهده دارند. ما موضع واحدی درباره تمام گروه‌ها در لیبی داریم. طمع‌ورزی‌های توسعه‌طلبانه یا اقتصادی در لیبی نداریم بلکه خواهان توقف جنگ هستیم. بهتر است به جای آنکه منابعمان را در جنگ‌ها از دست بدهیم از آن برای توسعه محلی بهره ببریم.

وی ادامه داد: الجزایر تنها کشوری است که می‌تواند گروه‌های لیبیایی را گردهم آورد. خلیفه حفتر، فرمانده ارتش "ملی" لیبی و فائز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی آمادگی‌شان را برای قبول میانجیگری الجزایر اعلام کرده‌اند. می‌توانیم با کشورهای همجوار چه مصر و چه تونس برای حل بحران لیبی همکاری کنیم. در نشست برلین درباره تصمیماتمان صراحتا توضیح دادیم. برخی کشورها از طریق وارد کردن سلاح به لیبی و ایجاد فتنه در میان لیبیایی‌ها با تصمیمات اتخاذ شده مخالفت کردند.

اظهارات رئیس‌جمهور الجزایر درباره ارتش بعد از آن ایراد شد که پیشنهاد شده در قانون اساسی این کشور بندی درج شود که به ارتش اجازه مشارکت در عملیات‌های نظامی فرامرزی را می‌دهد.

این پیشنهاد موجب جنجال گسترده‌ای در الجزایر شده است.

مجله ارتش الجزایر اعلام کرد این پیشنهاد با سیاست خارجه کشور کاملا هماهنگ است و مشارکت ارتش در عملیات فرامرزی موجب تقویت صلح و امنیت در آفریقا می‌شود. سیاست خارجه الجزایر بر عدم مداخله در امور داخلی کشورها تأکید دارد.

برخی معتقدند که این مسئله وضعیت لیبی و نزاع آن را تغییر می‌دهد. برخی نیز می‌گویند این مداخله احتمالا ارتش الجزایر را وارد باتلاق جنگ‌های منطقه‌ای یا جنگ نیابتی می‌کند.

برخی کارشناسان نیز می‌گویند ارتش الجزایر تنها با موافقت رئیس‌جمهور و پارلمان می‌تواند در عملیات‌های فرامرزی شرکت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عبدالمجید تبون بحران لیبی رئیس جمهور الجزایر قانون اساسی صلح جو ارتش ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۰۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن قصد خودکشی داشت!

به گزارش خبرآنلاین «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با یک برنامه رادیویی فاش کرد که در گذشته به سبب مرگ همسر اولش، «نیلیا» و دختر ۱۳ ماهه او، «نائومی» دچار افسردگی و افکار روانپریشانه همچون خودکشی و معتاد شدن به مشروبات الکلی شده بود.

به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل» بایدن در این مصاحبه که عمدتا با موضوع اتفاقات زندگی شخصی و دوره ریاست جمهوری او برگزار شد درباره افکار خود پس از مرگ آنها که در دسامبر ۱۹۷۲ رخ داد، گفت: «من می‌نشستم و به این فکر می‌کردم که فقط مشروب بخورم و معتاد به الکل شوم.»

به نقل از ایسنا بایدن در ادامه با گفتن اینکه فکر خودکشی نیز به سرش زده بود، گفت: «برای اینکه خودکشی کنید لازم نیست دیوانه باشید.»

او ادامه داد: «من به این فکر می‌کردم که به پل یادبود دلاوِیر بروم و از آنجا به پایین بپرم.»

رئیس جمهور آمریکا که در ماه‌های گذشته بارها گاف‌ها و رفتارهای غیرعادی و عجیب از او در برابر انظار عمومی سر زده و سلامت جسمی و روانی خود را زیر سوال برده در این مصاحبه مدعی شد کسانی که فکر خودکشی دارند را تشویق به روان درمانی می‌کند.

جو بایدن که لقب پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، بیش از هر زمان دیگری به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۲۰۲۴ و هم‌چنین گاف‌های بی‌پایانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

جو بایدن از ابتدای شروع ریاستش تاکنون گاف‌ها و حرکات نمایشی مضحکی را در مقابل حضار و بینندگان پخش زنده انجام داده است؛ این موارد از اشتباهات لفظی گرفته تا افتادن روی صحنه و هم‌چنین هذیان‌گویی شهرت و محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به خطر انداخته است.

نشریه انگلیسی «سان» اخیرا با استناد به یک نظرسنجی تازه نوشت بسیاری از رای‌دهنگان آمریکایی نگرانند که «جو بایدن» پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در صورت پیروزی مجدد در دور بعدی انتخابات، حین ریاستش فوت کند.

نشریه سان در این مطلب با اشاره به اظهارات رای‌دهندگان آمریکایی ‌نوشت:«بسیاری از آمریکایی‌ها خواستار پیروزی ترامپ هستند زیرا معتقدند او نسبت به بایدن قادر به انجام کارها است. آن‌ها به طور کلی رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که به لحاظ ذهنی سالم باشد و بتواند پا به پای رهبران جهان قدم بردارد.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900091

دیگر خبرها

  • خلیج‌ فارس امن‌ترین نقطه دریایی جهان است | اسکورت کشتی‌های تجاری ایران در آب‌های فرامرزی
  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین
  • خشم گیتی پسند از لغو جام باشگاه‌های آسیا؛ کنار می‌کشیم و وارد رشته‌های دیگر می‌شویم
  • رایزن فرهنگی جدید ایران در کاراکاس فعالیت خود را آغاز کرد
  • ببینید | حواشی جالب سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • بایدن قصد خودکشی داشت!