Web Analytics Made Easy - Statcounter

امسال بیش از ۲۱ هزار هکتار از مراتع و اراضی استان گلستان مورد هجوم ملخ‌های مراکشی قرار گرفت و آن طور که مسئولان می‌گویند کار مبارزه با این آفت تقریبا به پایان رسیده است. ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳ استانها گلستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، با شروع اردیبهشت‌ماه ملخ‌های مراکشی که سر از تخم درآورده‌اند به سمت مراتع و مزارع کشاورزی هجوم می‌آورند، آنها هر بوته سبزی که در مسیرشان باشد را می‌خورند و از بین می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شمال و شرق استان حدود 9 دهه است که مردم با این آفت دست و پنجه نرم می‌کنند.

برخی بزرگان منطقه مانند آخوند غراوی می‌گفت برخی سال‌ها آنقدر هجوم ملخ‌ها زیادی بود که حتی نی و حصیرهای اطراف آلاچیق‌ها را نیز می‌خوردند.

در دو سه سال اخیر به‌علت شناسایی به‌هنگام و مبارزه با این آفت، سطوح آلوده به ملخ مراکشی کاهش چشمگیری پیدا کرده بود و حتی به حدود 6 هزار هکتار هم رسیده بود اما امسال سطح مبارزه با این آفت به بیش از 21 هزار هکتار رسیده است.

حمله آفت ملخ به مزارع و مراتع استان بوشهر مهار شدگزارش ویدیوئی| هجوم فراگیر ملخ‌های هندی و پاکستانی به مزارع بلوچستان / کشاورزان با سنگ و چوب مهاجمان را بیرون می‌کنندهشدار فائو در مورد بروز قحطی شدید در کنیا به خاطر هجوم ملخ ها

در این میان برخی‌ها معتقدند مبارزه نامناسب در سال گذشته سبب طغیان آفت در سال جاری شده است هر چند کارشناسان و مدیران جهاد کشاورزی این اظهارنظرها را قبول ندارند و می‌گویند دیده‌بان‌هایی که اغلب عشایر و کشاورزان منطقه هستند، به‌دلیل سرسبزی مراتع و زیاد بودن پوشش گیاهی برای مقابله با این آفت کمتر احساس نیاز کردند و دیرتر این موضوعات را به ستادهای شهرستانی اطلاع دادند.

کیانوش حق‌نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان درباره آخرین وضعیت مقابله با ملخ‌های مراکشی در استان به خبرنگار تسنیم گفت: کار مبارزه با این آفت در شهرستا‌ن مراوه تپه، کلاله، گنبدکاووس، آق‌قلا و غیره تقریبا به پایان رسیده و در حال تعیین کانون‌های آلوده و جمع‌بندی سطح مبارزه هستیم.

وی افزود: مبارزه امسال در سطح مراتع انجام شد و بیشترین سطح آلوده مربوط به شهرستان‌های مراوه تپه با 16 هزار و 507 هکتار، 2 هزار و 685 هکتار در شهرستان آق‌قلا و یک‌هزار و 507 هکتار در شهرستان گنبدکاووس بوده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان گفت: سال گذشته سطح مبارزه با ملخ‌های مراکشی در استان حدود 6 هزار و 700 هکتار بود که این سطح امسال به 21 هزار 312 هکتار افزایش یافت.

وی درباره علت طغیان ملخ‌های مراکشی در برخی مناطق استان بیان داشت: سال گذشته به‌علت بارندگی‌های خوب، مراتع استان پوشش گیاهی خوبی داشت و با توجه به تراکم کوچ عشایر و حضور دامداران، کمتر برای مبارزه با این آفت احساس نیاز شد. از طرفی چون سال گذشته هم مراتع استان پوشش گیاهی مناسبی داشت و غذای کافی برای این آفت فراهم بود، زاد و ولد بیشتری داشتند و امسال شاهد افزایش جمعیت  ملخ‌ها بودیم.

حق‌نما با اشاره به آغاز مبارزه با ملخ‌های شکم بادمجانی در مراتع استان گفت: گزارش‌هایی از هجوم این ملخ‌ها به بخش‌های از مراتع آزادشهر و گرگان رسیده که سطح آلوده محدود است. در آزادشهر چند روزی است که مقابله با این آفت آغاز شده و در گرگان نیز از امروز مقابله با این آفت آغاز می‌شود.

انتهای پیام/582/ح

R41471/P/S6,70/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مبارزه با این آفت ملخ های مراکشی مراتع استان هزار هکتار سال گذشته ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۱۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: در راستای تداوم اجرای برنامه کاشت ۶۰۰ هکتاری فضای سبز، ۵۰ هکتار از اراضی مجموعه عینالی تحت کاشت انواع گونه‌های گیاهی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، سیامک آسیایی صبح امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: با توجه به تداوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای حوزه فضای سبز تبریز و برنامه‌ریزی برای توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز و نیز هماهنگی با سازمان عون بن علی و پارک طبیعت برای نهال کاری در محدوده ۵۰ هکتاری این مجموعه، اجرای عملیات تراس‌بندی، چاله‌کنی و بسترسازی برای کاشت انبوه نهال در این تفرجگاه تفریحی و گردشی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه گونه‌های مورد نیاز برای کاشت در محدوده ۵۰ هکتاری عون بن علی به تأیید کارگروه تعیین گونه‌های مقاوم سازمان رسیده است، افزود: کاشت درختان سرو نقره‌ای، کاج سیاه داغداغان، اقاقیا و سنجد در این محدوده انجام شده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: ایجاد و توسعه شبکه آب خام در این محدوده از عینالی برای تأمین منابع آبی مورد نیاز انجام گرفته است.

کد خبر 749974

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۷۵ هکتار از اراضی زراعی چهارباغ
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان