Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@18:30:53 GMT

آینده سیگنال را کاربرانش می‌سازند

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۷۳۶۹۰

آینده سیگنال را کاربرانش می‌سازند

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سیگنال نام اپلیکیشنی در حوزه بازارهای مالی است که به تازگی بین کاربران شهرت یافته و در گوگل پلی و کافه بازار، کنار اپلیکیشن‌هایی که بیشترین دانلود و نصب را داشته‌اند، جا خوش کرده است. سیگنال این روزها بیش از اینکه به عملکرد پیشین خود، که در اختیار گذاشتن محتوای خبری، آموزشی و تحلیلی از انواع بازارهای مالی بود، به اپی برای انجام احراز هویت غیرحضوری سجام مشهور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا قبل از این که امکان احراز هویت غیرحضوری به قابلیت‌های این اپلیکیشن اضافه شود، با 500 هزار نصب فعال روزگار می‌گذراند و حالا پس از چند هفته و اضافه شدن امکان احراز هویت غیرحضوری، به 1 میلیون نصب فعال رسیده است.

سیگنال اپلیکیشینی 13 مگا بایتی است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و با دریافت امتیاز 4.4 از کاربران، جز محبوبترین اپ‌های موجود در کافه بازار است. البته بد نیست بدانید سیگنال به جز قابلیت انجام احراز هویت غیرحضوری، قابلیت‌های دیگری هم دارد که سرمایه‌گذاران انواع بازارهای مالی از آن‌ها استفاده می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت سیگنال مرجعی است که اطلاعات دقیق، صحیح و به‌روزی از بازارهای مالی را در قالب‌های متنوعی چون متن، عکس، نمودار، جدول، پادکست، ویدئو و... در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند در مسیر سرمایه‌گذاری خود، درست گام بردارند.

به مناسبت 1 میلیونی شدن این اپ و افزایش روزانه نصب و شناخته شدن آن به انجام احراز هویت غیرحضوری سجام، مصاحبه‌ای داشتیم با مدیر محصول این اپلیکیشن تا درمورد ایده شروع، عملکرد آن و آینده‌ای که متصور شده بیشتر بدانیم و سیگنال را بهتر بشناسیم.

- سیگنال چطور متولد شد و داستان رشد و موفقیت‌های آن چیست؟

قبل از اینکه سیگنال وجود داشته باشد، شرکتی با عنوان «پردازش اطلاعات مالی پارت» وجود داشت که زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کند و کارش پردازش اطلاعات مالی بازارهای مختلف است. همانطور که همه دنیا به سمت استفاده بیشتر از تکنولوژی پیش رفتند، پارت هم تصمیم گرفت بستری برای دسترسی راحت‌تر افراد به اطلاعات مالی ایجاد کند. به این ترتیب ایده ایجاد اپلیکیشینی که بتواند دیتاهای مورد نیاز از بازارهای مالی را در کنار هم داشته باشد، شکل گرفت. نام و لوگوی آن انتخاب شدند و در ابتدا تنها با دو کاشی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اوراق بدهی شروع به کار کرد. کم‌کم کاشی‌های دیگر اضافه شدند و در کنار ارائه اطلاعات دقیق، درست و به‌روز از هر بازار، تولید محتوا با سه رویکرد آموزشی، تحلیلی و خبری آغاز شد. روند توسعه در سال اول کمی طول کشید، چرا که در تمام کاشی‌ها مبتدی بودیم و تازه قدم‌های اولیه را برمی‌داشتیم. اما به مرور زمان و با کامل شدن داده‌ها در هر کدام، حالا نه تنها از مزیت تجمیع داده‌های تمام بازارها برخورداریم، بلکه می‌توانیم ادعا کنیم بهترین ارائه‌دهنده داده‌های مورد نیاز در هر بازار هستیم. به علاوه این که حالا قابلیت جدید احراز هویت غیرحضوری را هم اضافه کرده‌ایم، قابلیتی که با استفاده از هوش مصنوعی عمل می‌کند و توانسته یکی از مراحل ورود به بازار بورس را راحتتر کند و تازه‌واردان به بازار سرمایه بدون داشتن دغدغه ویروس کرونا که این روزها همه‌گیر شده، احراز هویت سجام را انجام دهند. هرچند این قابلیت در نبود ویروس کرونا هم کاربردی است و راه ورود به بازار سرمایه را هموارتر می‌کند و باید زودتر از این‌ها ایجاد می‌شد. البته باز هم سیگنال همچنان اولین و تنها اپلیکیشنی است که توانسته از هوش مصنوعی استفاده کند و این قابلیت را اضافه کند.

 

- سیستم هوش مصنوعی در احراز هویت غیرحضوری، دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در تمام دنیا کارهایی از قبیل تشخیص چهره، تشخیص صدا، پردازش تصویر، پردازش گفتار و ... انجام می‌دهند که ما از این توانایی‌ها در دریافت مدارک از کاربران و پردازش و بررسی مدارک و در نهایت احراز هویت آن‌ها استفاده می‌کنیم. اگر مراحل را گذرانده یا شنیده باشید، کافیست کاربر از مدارکش عکس بگیرد و برایمان بفرستد یا برای تشخیص زنده بودن فرد و اینکه حتما شخص متقاضی مدارک را ارسال کرده، مرحله‌ای داریم که باید فیلم سلفی بگیرد و جمله‌ای را بخواند. شاید کاربران علت این مرحله را ندانند ولی مهمترین مرحله که می‌توانیم بر اساس آن پردازش تصویر و پردازش گفتار انجام دهیم همین مرحله است و به این ترتیب هویت فرد احراز می‌شود و از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌شود.

- سیگنال برای چه افرادی مناسب است؟

برای هر کسی که به دنبال آگاهی است؛ آگاهی از بازارهای مالی و نحوه سرمایه‌گذاری در آن‌ها و فرقی نمی‌کند این شخص چند سالش است و چه سرمایه‌ای برای سرمایه‌گذاری دارد. یا اصلا فردی است که هیچ علاقه‌ای به یادگیری یا حتی سرمایه‌گذاری ندارد، بانک را که می‌شناسد؟ بالاخره در یک یا چند بانک حساب دارد و گاهی نیازمند اطلاعاتی درمورد سامانه‌های بانکی، وام‌های بانکی و... است. یا گاهی می‌خواهد بداند قیمت روز طلا و ارز چقدر است؟ سیگنال برای کسی که تنها در این حد بازارهای مالی را می‌شناسد و به اطلاعاتش نیاز دارد مناسب است تا کسی که در چندین بازار مالی فعال است و درمورد هر کدام از آن‌ها تحلیل می‌خواند و تحلیل می‌نویسد. حالا شاید بگویید آن نفر اول می‌تواند اطلاعات مورد نیازش را از جای دیگری به‌دست آورد که من می‌گویم برای آن هم حداقل باید چندبار سرچ کند و نصب یک برنامه 13 مگابایتی خیلی به‌صرفه‌تر است. یا شاید بگویید آن نفر دوم که اینقدر حرفه‌ای است و بازارها را می‌شناسد چطور می‌تواند به اطلاعات سیگنال اعتماد کند؟ که باز هم باید بگویم سیگنال تمام اطلاعاتش را از همان سایت‌های معتبری می‌گیرد که این شخص برای رسیدن به آن‌ها باید بررسی کند و باز هم نصب یک برنامه 13 مگابایتی خیلی به‌صرفه‌تر خواهد بود.

از طرف دیگر کسانی هستند که تازه می‌خواهند کد بورسی بگیرند و وارد بازار سرمایه شوند، اولین مرحله‌ای که این افراد باید طی کنند، ثبت‌نام و سپس احراز هویت در سامانه سجام است که سیگنال هر دوی این کارها را به صورت اینترنتی و غیرحضوری انجام می‌دهد.

- تا چه میزان انتظار مخاطبان را برآورده می‌کند؟

 

هر کسی می‌تواند خودش را در نقش یک سرمایه‌گذار بگذارد و ببیند به چه چیزهایی نیاز دارد، یا حتی از سرمایه‌گذاران واقعی بخواهد نیازها و انتظارات‌شان را درمیان بگذارند. تیم سیگنال، سرمایه‌گذاران را در هر سطحی که باشند بررسی می‌کند و سعی می‌کند نیازهایشان را تا حد ممکن برطرف کند. از کسی که فقط به سپرده‌گذاری در بانک اعتماد دارد و نیازش اطلاعات بانکی است، تا کسی که یک سبد سرمایه‌گذاری گسترده دارد در انواع بازارهای مالی، از سهام گرفته تا طلا و سکه و ارز و ارزهای دیجیتال و ... البته که هیچوقت هیچ محصولی به 100 درصد کارآیی خود نمی‌رسد و همواره در مسیر رسیدن به آن در حرکت است.

درمورد احراز هویت هم این موضوع صدق می‌کند، تیم سیگنال همواره در حال به‌روز رسانی و ارتقای قابلیت‌های آن و جایگزینی راه‌های ساده‌تر برای انجام بهتر و سریعتر مراحل احراز هویت به شکل غیرحضوری است تا زمانی که تمامی کاربران بتوانند بدون مواجهه با هیچ مشکلی مراحل را سپری کنند و کد معاملاتی خود را در سریعترین حالت ممکن دریافت کنند.

 

- واکنش بازار نسبت به راه‌اندازی این اپلیکیشن چه بوده؟

پیش از اضافه شدن قابلیت احراز هویت غیرحضوری سجام به سیگنال، میزان رضایت کاربرانی که از امکانات این محصول در تمام بازارهای مالی استفاده می‌کردند بسیار بیشتر بود، چرا که بازار محصول خوب را می‌شناسد. مخاطب در هر سطحی از دغدغه و اطلاعات باشد، وقتی محصولی را مصرف می‌کند، می‌تواند به راحتی تشخیص دهد این محصول کیفیت لازم را دارد یا نه. همانطور که برای هر محصول، تولیدکننده‌هایی وجود دارند که هر کدام برند خودشان را دارند و به رقابت با هم می‌پردازند، دنیای اپلیکیشن‌ها هم اینگونه است. در حوزه بازارهای مالی چندین اپلیکیشن مختلف داریم که هر کدام کاربران خودشان را دارند. این کاربرها از دو روش به بهترین محصول می‌رسند؛ یا اغلب اپ‌ها را نصب می‌کنند و با مقایسه به تفاوت میان آن‌ها می‌رسند، یا یکی را استفاده می‌کنند و متوجه می‌شوند این محصول تمام نیازهایشان را رفع می‌کند.

البته شاید تعداد زیادی از کاربران، سیگنال را تنها برای رفع نیاز به احراز هویت نصب کرده باشند و به خطاها یا مشکلاتی در این زمینه برخورده باشند و فکر کنند سیگنال نه تنها احراز هویت را به خوبی انجام نمی‌دهد، بلکه هیچ قابلیت دیگری ندارد. ابتدا لازم است بگویم تعداد کسانی که توانسته‌اند احراز هویت را با موفقیت انجام دهند و کد معاملاتی بگیرند، بسیار بیشتر از کسانی است که موفق نبوده‌اند. این افراد هم باید کمی صبر داشته باشند و برای انجام احراز هویت مجدد تلاش کنند، چرا که سیگنال روز به روز در حال پیشرفت و رفع مشکلات موجود یا راحتتر کردن فرایند احراز هویت است. از طرف دیگر و با توجه به اینکه هدفشان از احراز هویت سجام، ورود به بازار سرمایه است، می‌توانند از قابلیت‌های دیگر سیگنال و اطلاعاتی که از بازارهای مالی در اختیار کاربران می‌گذارد، استفاده کنند.

- آینده سیگنال کجاست؟

ما همیشه سعی کرده‌ایم نیازهای کاربران را بر اساس کامنت‌ها و بازخوردهایی که می‌دهند، مرتفع کنیم. اگر به اطلاعات جدیدی نیاز دارند، فراهم کنیم؛ اگر راه بهتری برای ارائه این اطلاعات وجود دارد، ایجاد کنیم و... پس آینده سیگنال با بازخوردهای کاربرانش ساخته می‌شود. مثلا در نسخه‌های اولیه، سربرگی برای مقالات آموزشی بازارهای سرمایه نداشتیم، ولی احساس کردیم مخاطب سیگنال نیاز دارد مطالبی پیرامون بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری و اصول آن را یاد بگیرد؛ پس سربرگ‌هایی با عناوین آموزشی اضافه کردیم. یا حس کردیم برخی مخاطبان ترجیح می‌دهند این مقالات را به جای خواندن، بشنوند یا ببینند، پس تولید محتوای صوتی و تصویری را شروع کردیم. آخرین قابلیت هم امکان احراز هویت غیرحضوری بود که ایده‌اش با افزایش تعداد متقاضیان ورود به بازار بورس و هجوم به دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت، آن هم در زمان اوج کرونا، به ذهنمان رسید و احساس کردیم کاربران زیادی به این قابلیت نیاز دارند. با توجه به نیازهای متفاوتی که در این زمینه وجود دارد یا در آینده ایجاد خواهد شد نیز روز به روز در حال پیشرفت و به‌روز رسانی هستیم تا استفاده از آن راحتتر شود و تمام متقاضیان بتوانند از این طریق احراز هویت خود را انجام دهند. بنابراین سیگنال را مخاطبانش پیش می‌برند و بازخوردهای آن‌ها روشنگر مسیر ما در بهبود و ارتقای قابلیت‌های اپلیکیشن است.

شما می‌توانید اپلیکیشن سیگنال را از طریق این لینک برای دو پلتفرم اندروید و iOS دانلود و نصب کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نبض بازار بازار سرمایه احراز هویت احراز هویت غیرحضوری بازارهای مالی انجام احراز هویت ورود به بازار بازار سرمایه سرمایه گذاری هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۳۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور

مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر نفت گفت: موضوع اصلی ما خوراک صنعت پتروشیمی ها است و ما وظیفه داریم راهبرد رهبر انقلاب به سرانجام برسد.

او افزود: صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی توانسته خوب عمل کند چرا که در گذشته هیچ سرمایه‌گذاری انجام نشد،امروز ما بیش از ۷۵ مجتمع پتروشیمی در کشور به صورت فعال داریم که مجموع تولید این مجموعه‌ها بالای ۹۳ میلیون تن در سال است. امسال تلاش ما این است که با جهش بلندی از مرز ۱۰۰ میلیون تن تولید عبور کنیم.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: حدود ۱۰۰ میلیون فوت مکعب تاکنون از مشعل‌ها جمع آوری شده و طی دو سال و نیم آینده دیگر هیچ مشعلی در پالایشگاه‌ها کشور نخواهیم دید. برای مشعل‌های صنعت پتروشیمی هم برنامه ریزی شده و در حال حاضر نیمی از مشعل‌های صنعت پتروشیمی خاموش است. باقی مانده نیز مطابق برنامه تا ۳ سال آینده جمع آوری شود.

مهمترین راهبرد صنعت پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی‌ها است و از این لحاظ بی نیاز شویم.

وی با اشاره به تنوع سبد محصولات پتروشیمی ایران با بیش از ۵۵۰ گرید مختلف تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی با کشورهای همسو از جمله روسیه و کشورهای حوزه آسیای میانه در قطب‌های توسعه‌ای به‌ویژه در مناطق ماهشهر، چابهار و جاسک دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • دیوار و شیپور نباشند باید پشت شیشه آگهی زد
  • معلمی که آموزه‌های زندگی را تدریس کند، هویت دانشجوی خودش را تقویت می‌کند
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • شناسایی صفحات جعلی توسط احراز هویت + فیلم
  • مجلس آینده آمیخته‌ای از تجربه و نگاه‌ نو است
  • رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • جمع آوری ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از مشعل‌های گازی کشور
  • رشد ۴۱ درصدی صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته
  • خاندوزی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی با نرخ ترجیحی تأیید شد