Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده پارلمان عراق با بیان اینکه «آمریکایی‌ها توافقنامه راهبردی ۲۰۰۸ را به دروازه اشغالگری و دخالت در مسائل عراق تبدیل کرده‌اند» گفت: ماندن آمریکایی‌ها در عراق به معنی مشروعیت مقاومت و مبارزه است. ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

«وجیه عباس»  عضو فراکسیون الصادقون در پارلمان عراقدر گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم درباره جزئیات دور اول گفت‌وگوهای عراق و آمریکا که روز پنجشنبه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: توافقنامه چارچوب راهبردی دوستی و همکاری که در سال 2008 بین دو طرف عراقی و آمریکایی امضا شد، مبنای گفتگو به شمار می‌آمد، اما آمریکایی‌ها آن را به دروازه اشغالگری و دخالت در مسائل عراق تبدیل کردند بنابراین گفتگو با توضیح دو طرف در مورد تصورات خود در ارتباط با روابط اقتصادی ، سیاسی و امنیتی و نیز فرهنگی بین دو طرف آغاز شد و من تصور می‌کنم دور نخست این گفتگوها شبیه دست گرمی بود و بی‌شک دورهای بعدی متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت آمریکا با گفت‌وگو از عراق خارج نمی‌شود

وی در پاسخ به این سوال  که بر اساس بیانیه مشترکی که بعد از دور اول گفت‌وگوها صادر شده  تاکید شده است که آمریکا در تلاش برای ایجاد پایگاههای نظامی همیشگی در عراق نیست و تعداد نیروهای خود در این کشور را کاهش خواهد داد، نیروهایی که باقی خواهند ماند کجا مستقر خواهند شد و چه تعداد خواهند بود؟ گفت: اطمینان دارم، دولت آمریکا در تعامل سیاسی با عراق و هر کشور دیگری به معیارهای اخلاقی پایبند نبوده و نخواهد ماند و مزدوران خود را از راههای طولانی برای این نیاورده است که در پایان در کشورهایی که وارد آن شده است با ضرر و زیان روبرو شده و از طریق گفتگو از آنجا بیرون برود. هرجا آمریکا باشد، شر آنجا است و جنگ به نیابت از آمریکا به یک مفهوم ایدئولوژیک بین ملت‌های مستضعفی تبدیل شده است که اختیار رؤسای آنان در دست دلار است.

این نماینده عراقی ادامه داد: تعداد نیروهای آمریکایی اکنون بین 9 تا 15 هزار نفر است که بیشتر نیروهای نظامی هستند اما باید پرسید دولت عراق به این تعداد نیروی اشغالگر چه نیازی دارد؟ می‌گویند سه هزار نیرو بدون پایگاههای نظامی دائمی در عراق باقی خواهند ماند، من حرفشان را باور نمی‌کنم آمریکا به ریاست ترامپ به یک سرطان تبدیل شده است.

انتخابات آمریکا وعده‌های دروغ است

وی در مورد این سوال که آیا ترامپ طبق قول تبلیغات انتخاباتی خود مبنی بربازگرداندن نظامیان آمریکایی به کشور در تلاش است با بازگرداندن تعدادی از این نیروها از عراق است تا دستاوردی انتخاباتی برای خود محقق کند یا بازگشت این نیروها حاصل پی بردن آمریکا به این است که ماندن در عراق برایش تلفات جانی سنگینی خواهد داشت؟ گفت: سیاست بیشتر مبتنی بر منافع است نه اخلاق؛ کالا و خوراک انتخابات آمریکا وعده‌های دروغ است و من ایمان دارم، حادثه کشته شدن «جرج فلوید» به دست یک نیروی پلیس آمریکا، آنچنان زیان انتخاباتی را بر ترامپ تحمیل خواهد کرد که بازگرداندن نظامیان آمریکایی از عراق در برابر آن به مثابه حاشیه یک متن بزرگ است.

ملت آمریکا به مسائلی که در داخل این کشور در جریان است بیش از یک میلیون بار بیشتر از کشته شدن ملت‌هایی که با همان سلاح پلیس آمریکا و بیرون از این کشور کشته می‌شوند، نگاه می‌کنند. پیش‌بینی می‌کنم راه پیش روی ترامپ با موانع زیادی روبرو باشد.

انتخابات عراق ربطی به آمریکا ندارد

این نماینده پارلمان عراق در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص اینکه در بیانیه وزارت خارجه این کشور در پایان اولین گفتگوی راهبردی بین نمایندگان دولت عراق و آمریکا  آمده است: آمریکا بر حمایت مداوم خود از تکاپوی عراق برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات (پارلمانی عراق) حمایت می‌کند. آیا اعلام حمایت دخالت در مسائل داخلی عراق به منظور تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات آینده پارلمان عراق و از شخصیت‌های حامی آمریکا نیست؟، تصریح کرد: انتخابات عراق مربوط به عراق است و به آمریکا مربوط نمی‌شود و عراقی‌ها چنین اجازه ای را نخواهند داد.

وی یادآور شد: سفیر آمریکا در عراق در زمان تشکیل دولت عادل عبدالمهدی تمام تلاش خود را برای نامزدی فلانی و کنار زدن فلانی انجام داد اما عراق موضعی کاملا ثابت اتخاذ کرد و چه بسا همین موضع سبب شد آمریکا آشکارا و به دور از اصول اخلاقی در مسائل عراق دخالت کند.

آمریکا تاریخ قدیم عراق را به تاراج برد

وی همچنین در خصوص بررسی بازگرداندن آرشیو مهم سیاسی عراق و آثار تاریخی و آرشیو حزب بعث به عراق و اهمیت آن گفت: همه در عراق می دانند که آمریکا سکه و اسکناس از عراق به سرقت نبرد بلکه چند نفر از تاریخ قدیم این کشور را سرقت کرد و آمریکا بود که کاملا زمینه را برای به سرقت بردن موزه عراق فراهم کرد و به این ترتیب شریک اصلی جنایتی است که به منظور جبران نقص نداشتن تمدن، در عراق صورت گرفت و اگر این آثار بازگردانده شود احتمالا روزنه‌ای برای اصلاح خرابی‌هایی است که تمدن کابویی و وحشیانه در عراق به بار آورد.

وی در خصوص اینکه آیا پارلمان بر گفتگوهای روز گذشته و آینده عراق و آمریکا ، نظارت داشته است یا فقط از سوی دولت بر آن نظارت می شود؟ پاسخ داد: مطمئن هستم، پارلمان پنچم ژانویه 2020 تصمیم خود به نمایندگی از مردم مبنی بر بیرون راندن نیروهای آمریکایی و هر نیروی دیگری را به تصویب رساند و ماندن آمریکایی‌ها در عراق به هر مقاوم عراقی برای مبارزه با آنان مشروعیت می‌بخشد و قانون اساسی کشور نیز به دولت عراق اجازه می‌دهد از تجربه نظامی خارجی‌ها برای آموزش و مشورت کمک بگیرد اما آنچه در عراق جریان دارد عبارت از یورش آمریکایی به کمک الگوهایی است که مدعی ملی‌گرایی بوده و یا کسانی که سودای بازگشت بعث فاشیسم را در سر دارند.

وجیه عباس درباره نتایج این دور از گفت‌وگوها گفت:  پارلمان عراق باید منتظر نتایج حاصل بین دو طرف باشد و وارد گفتگوی سیاسی نشود؛ ماموریت پارلمان قانونگذاری و نظارت است و نظر خود را مبنی بر مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در عراق داده است.

متن بیانیه مشترک عراق و آمریکا درباره گفت‌وگوی راهبردیمصاحبه| زارعی: دولت الکاظمی نمی‌تواند خواسته‌ خروج آمریکا را نادیده بگیرد/گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا به نتیجه نمی‌رسدیادداشت|خوف و رجاء راهبردی در عراقعراق|تأکید پارلمان بر خسارت‌های فراوان ناشی از حضور نظامی آمریکا و بهره ناچیز عراق از توافق راهبردی

انتهای پیام/

R36442/P/S8,90,1128/CT2

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس عراق و آمریکا پارلمان عراق آمریکایی ها دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۴۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی

مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد هدفی مهم را در بلندی‌های اشغالی جولان هدف حمله پهپادی قرار داده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مقاومت اسلامی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد: مجاهدان ما با استفاده از پهپاد هدفی حیاتی را در جولان اشغالی هدف قرار دادند.

مقاومت اسلامی عراق تاکید کرد که این حمله در راستای مقابله با دشمن صهیونیستی و حمایت از مردم غزه و پاسخ به جنایات اشغالگران صهیونیست علیه غیرنظامیان فلسطینی به ویژه زنان، کودکان و افراد سالخورده انجام گرفته است.

حمله پهپادی مقاومت عراق به جولان اشغالیروز 198 طوفان‌الاقصی|حمله پهپادی به جولان اشغالیعملیات پهپادی مقاومت عراق در جولان اشغالی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقاومت اسلامی عراق بحر المیت در فلسطین اشغالی را هدف قرار داد
  • مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
  • حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی
  • نطق‌ شنیدنی در پارلمان اروپا درباره حمله ایران به اسرائیل
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • حکومت‌های منطقه با جبهه مقاومت همراهی کنند
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • «دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد