Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@07:26:48 GMT

انگشت تدبیر کشاورزان روی کلید برق

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۷۴۳۳۵

انگشت تدبیر کشاورزان روی کلید برق

به گزارش ایرنا، عبور از پیک مصرف بدون مدیریت اضطراری بار در حالی یکی از دغدغه‌های فصل تابستان محسوب می‌شود که با چند راهکار ساده می‌توان این دغدغه را به راحتی با استفاده از مشارکت شهروندان پشت سر گذاشت؛ به طوری که حتی با خاموش کردن تنها یک لامپ توسط هر خانوار ایرانی در ساعات پیک مصرف این مهم تحقق می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمان پیک بار و فصل گرم برای تامین برق مصرفی مورد نیاز، صرف هزینه‌های میلیاردی برای سرمایه‌گذاری در راستای احداث نیروگاه جدید منطقی نیست و به جای احداث نیروگاه‌های جدید، کم‌هزینه ترین و راحت‌ترین روش که همان مدیریت مصرف است را می‌توان استفاده کرد و پیک بار را با موفقیت پشت سر گذاشت.

باید به این امر توجه ویژه کرد که در ایام تابستان که فصل پیک مصرف برق است، ۳۳ درصد از مصرف برق استان آذربایجان غربی در ساعات پیک مربوط به مشترکان بخش کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: میزان مصرف برق مشترکان این استان طی سال جاری تاکنون ۷۹۰ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۴۵۱ کیلووات بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۶۱ درصد افزایش داشته است.

اکبر حسن بگلو ادامه داد: میزان مصرف روزانه برق مشترکان آذربایجان‌غربی ۱۲ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۱۰۴ کیلووات است.

وی بیان کرد:  پیک بار مصرفی  برق استان  آذربایجان عربی در ساعات اوج بار سال گذشته یک‌هزار و ۵۱ مگاوات بوده که ۳۳ درصد آن توسط بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی تاکید کرد: از یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۵۶۲ مشترک برق آذربایجان‌غربی، ۲۱ هزار و ۴۶۰ مشترک را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی گفت: بهای برق مصرفی صاحبان چاه‌های کشاورزی که از ساعت ۱۲ تا ۱۶ ظهر، یعنی ساعات پیک مصرف، پمپاژ و موتورهای آب خود را خاموش کنند، و ساعات آبیاری خود را به ساعات پایانی شب موکول کنند رایگان محاسبه می‌شود.

حسن بگلو افزود: مشترکان به ازای ۳۱ روز همکاری در کاهش مصرف برق در چهار ساعت اوج بار از بخشودگی کامل بهای برق صورت حساب مصرفی بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: مشترکانی که کمتر از ۳۱ روز در کاهش مصرف برق همکاری داشته باشند، به ازای تعداد روزهای همکاری از بخشودگی بهای برق صورتحساب مصرفی بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: همچنین شرکت برق برای مشترکانی که در این مدت همکاری لازم را با این شرکت داشته اند، علاوه بر بخشودگی صورتحساب برق مصرفی، پاداشی در نظر گرفته است که مقدار انرژی کاهش یافته با نرخ تعرفه اوج بار محاسبه و به عنوان پاداش در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی گفت: حداکثر مقدار انرژی مجاز در زمان اوج بار برای مصارف جانبی مشترکین ۱۵۰ کیلووات ساعت در هر ماه است.

وی بیان کرد: استفاده از لامپ‌های ال ای دی و کم مصرف به جای لامپ‌های رشته‌ای در تامین روشنایی، استفاده از سیستم آبیاری جدید، استفاده از الکترو پمپ‌های شناور و پربازده به جای الکترو پمپ‌های شفت و غلاف و سرویس و بازدید دوره‌ای تجهیزات الکتریکی از راهکارهای مناسب برای کاهش مصرف آب و برق در بخش کشاورزی است.

البته کشاورزان نیز که در سال های اخیر بیشترین همکاری را به ویژه در راستای حفظ منابع ملی در حوزه برق و آب به ویژه در آذربایجان غربی داشته اند، در فصل تابستان امسال نیز آماده همکاری برای کاهش مصرف هستند که البته بخشی از این همکاری نیز با بخشودگی هزینه های مصرف جبران می شود.

حبیب دولتی مسوول موتور برق آب کشاورزی روستاهای رحیم آباد و کریم آباد ارومیه گفت: روزانه ۲۱ ساعات از موتور برق کشاورزی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: اما در ساعات اوج بار که از طرف شرکت برق اعلام شده، ما موتور را خاموش می‌کنیم تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود.

وی تاکید کرد: عدم استفاده از موتور آب در ساعات مشخص شده به نفع کشاورزان نیز بوده زیرا در این ساعات اگر آبیاری صورت گیرد، هدررفت آب نیز بالا خواهد بود.

بروجعلی رشیدپور مسوول موتور برق آب کشاورزی روستای روستای خانقاه سرخ نیز در این رابطه گفت: کشاورزان خود نیز به این امر اعتقاد دارند که باید در ساعات اوج بار زمانی که تابش نور مستقیم و شدید است نباید آبیار صورت گیرد.

وی اظهار داشت: با خاموش کردن موتور برق آب کشاورزی در ساعات مقرر می‌توان گام موثری را در راستای بهبود عملکرد آبیاری محصولات کشاورزی و همچنین کاهش مصرف برق برداشت.

با افزایش دما در فصل گرما و استفاده بیش از حد از وسایل سرمایشی پرمصرف نظیر کولرهای گازی، امکان خاموشی در سطح کشور وجود دارد.

وسایل سرمایشی بیشترین استفاده برق در بین مشترکان را به خود اختصاص می دهند؛ طبق بررسی ها سالانه ۲۰ هزار مگاوات برق در این سیستم ها در کل کشور مصرف می شود که رقم بسیار زیادی است.

برچسب‌ها شركت توزيع نيروی برق آذربايجان غربی آذربایجان غربی انرژی برق مصرف بهینه برق برق شركت‌ توزيع نيروی برق رحیم آباد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شركت توزيع نيروی برق آذربايجان غربی آذربایجان غربی انرژی برق مصرف بهینه برق برق شركت توزيع نيروی برق رحیم آباد شركت توزيع نيروی برق آذربايجان غربی آذربایجان غربی انرژی برق مصرف بهینه برق برق شركت توزيع نيروی برق رحیم آباد برق آذربایجان غربی بخش کشاورزی کاهش مصرف موتور برق پیک مصرف مصرف برق برق مصرف اوج بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۴۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نقدی عصر یکشنبه در اولین جلسه شورای اداری سال جدید ضمن تبریک روز شوراها اظهار کرد: دولت سیزدهم دولتی انقلابی است، مدیران باید با تفکر جهادی برای حل مشکلات مردم گام برداشته و جهادی پای کار باشند.

فرماندار شهرستان شفت با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی شهرستان پیگیر پروژه‌های در دست اجرا باشند، افزودد: مدیران در جذب اعتبارات برای پروژه‌های شهرستان شفت تلاش مضاعف داشته باشند.

نقدی بر لزوم کار جهادی و تلاش شبانه روزی مدیران برای رفع محرومیت از چهره شهرستان تاکید کرد و ادامه داد: برای توسعه شهرستان شفت نیازمند همدلی و همکاری همه دستگاه‌ها هستیم.

فرماندار شفت ادامه داد: خوشبختانه این همدلی در شهرستان بین تمامی دستگاه‌ها وجود دارد و با همکاری و همراهی همه مدیران برای رفع محرومیت از چهره این شهرستان تلاش مضاعف خواهیم کرد.

نقدی اضافه کرد: رعایت نظم و انضباط در ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان شفت به دقت رعایت شود و همه مسؤولان موظفند که نظم و انضباط را در دستور کار خود قرار دهند.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه عملکرد هیچ اداره‌ای نباید پنهان بماند، تاکید کرد: روابط عمومی‌ها بایستی با عملکردی هر چه بهتر در راستای شفاف‌سازی جهت اطلاع رسانی اقدام کنند.

خانواده شهدا مایه خیر و برکت نظام و انقلاب هستند

فرماندار شفت گفت: خانواده شهدا مایه خیر و برکت نظام و انقلاب هستند و مسؤولان موظفند تا با سرکشی مداوم به آنان، ضمن رفع مشکلات این خانواده معظم، در مسیر خدمت رسانی به مردم، از والدین شهدا طلب دعای خیر کنند.

وی افزود: خانواده معظم شهدا در دفاع از ارزش‌های اسلامی تمام هستی خود را تقدیم راه خدا کردند و این کمترین وظیفه مسئولان است تا ضمن سرکشی به آنان، از نزدیک با مسائل و مشکلات آن‌ها آشنا شده و با افتخار در صدد رفع مشکلات بر آیند.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد سال زراعی سختی همچون سال گذشته را در پیش خواهیم داشت، بیان کرد: باید برای پیشگیری از وقوع هرگونه بحرانی دستگاه‌ها از اکنون برنامه ریزی و آمادگی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فصل کشاورزی سال گذشته با چالش‌هایی مواجه بودم تصریح کرد: امسال باید از تمام ظرفیت‌ها برای برطرف کردن مشکلات آب کشاورزی شالیکاران در سطح شهرستان استفاده کنیم.

نقدی بر لزوم استفاده از تجربه موفق سال گذشته در مدیریت منابع آب کشاورزی تاکید کرد و بیان کرد: لایروبی انهار، بهسازی آب بندان ها، رفع نواقص ایستگاه‌های پمپاژ، دریچه سازی در نقاط مورد نیاز، طرح تجهیز و نوسازی اراضی در برخی مناطق از جمله اقداماتی است که در مدت زمان باقی مانده با دقت و سرعت اجرایی شود.

تلاش‌های دولت سیزدهم در کم کردن از دغدغه کشاورزان

نقدی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در کم کردن از دغدغه کشاورزان افزود: ضروری است خود کشاورزان هم با توجه به میانگین کاهشی نزولات جوی و دیگر محدودیت‌های موجود، هر چه سریع‌تر نسبت به بیمه اراضی خود اقدام کنند.

وی با تاکید بر جدی گرفتن بحث بیمه، خواستار اطلاع رسانی مناسب در خصوص مزایای بیمه اراضی کشاورزی شد تا در زمان وقوع حوادث احتمالی، کشاورزان از حمایت‌های قانونی برخوردار شوند.
مسؤولان محلی برای رفع مشکلات آب کشاورزی پای کار باشند

فرماندار شفت با اشاره به اینکه مسئولان محلی به عنوان خدمتگزاران مردم در روستاها هستند، بیان کرد: با توجه به شناختی که از مشکلات روستاها در حوزه آب کشاورزی دارند باید در راستای رفع مشکلات کشاورزان گام بردارند.

کد خبر 6091417

دیگر خبرها

  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد