Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - شرکت فجر انرژی خلیج فارس توانست با اجرای کامل طرح بازیافت اسمز معکوس در واحد تصفیه آب تا نیمه اول سال 98 از دورریز بیش از 23 میلیون متر مکعب آب جلوگیری کرده و بیش از 250 میلیارد ریال صرفه جویی کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی فجر انرژی خلیج فارس، آب ماده ای حیاتی در زندگی بشر است که یکی از مهمترین ماده‌های حیاتی صنعت پتروشیمی نیز به شمار می‎‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت فجر انرژی خلیج فارس با تولید آب‌های صنعتی، نیاز منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به این ماده حیاتی را مرتفع می کند.
این شرکت محصولاتی شامل آب بدون املاح، آبِ اسمزِ معکوس، آب آتشنشانی، آبِ سرویس و آب بهداشتی را تولید می‌کند. برای تولید این محصولات، به حجم عظیمی از منابع آبی نیاز است که این منابع از رودخانه کارون و توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی تامین می شود.
بر اساس طراحی‌های اولیه واحد تصفیه آب، می‌بایست 25 درصد از آب دریافتی دور ریز شود اما با توجه به اهمیت بازیابی این منبع حیاتی از دیدگاه اقتصادی، محیط زیستی، مسئولیت اجتماعی و فرهنگی، مدیران و مهندسان فجر سیستمی طراحی کردند تا بیش از 78 درصد از آب دورریز را مجددا به چرخه تولید برگردانند.
حفظِ منابعِ محدودِ آبِ شیرین، احیای محیط زیست، حفظ میراث طبیعی برای نسل‌های آینده و نگاه مبتکرانه در صنعت پتروشیمی جزو مهمترین اهداف اجرای طرح بازیافت دورریزِ اسمزِ معکوس در شرکت فجر انرژی خلیج فارس است.
آبِ دورریزِ توسط واحدِ اسمزِ معکوسِ ناحیه ی یک و دو، در یک مخزن جمع آوری و مشترک سازی شده که در فاز اول این واحد که شامل دو بلوک A و B است آب دورریز با ظرفیت 1132 متر مکعب در ساعت بازیابی می شود.
اما این امکان نیز وجود داشت که حجم بیشتری از آب دورریز به چرخه تولید برگردد از این رو مدیران و مهندسان فجر برای اجرای بلوکهای C و D همزمان با پیگیری تلاشهای لازم در سایت و اقدامات فراسازمانی، جلسات متعددی برای مدیریت فرآیند، آماده سازی، اجرا و راه اندازی دو بلوک جدید برگزار کردند.
پس از تلاشهای دلسوزانه و شبانه روزی، بلوک‌های C و D در تابستان 1398 آماده بهره برداری شده و ظرفیت بازیابی آب به 2264 متر مکعب در ساعت رسید.
ارزش اجرای این طرح هنگامی مشخص شد که باید بدانیم مجموعه فجر انرژی خلیج فارس موانعی مانند شرایط سخت تجارت بین المللی در تامین کالاهای مورد نیاز پروژه را با پشتکار و عزم جدی از پیش روی برداشته و اهداف برنامه ریزی شده را در زمان مناسب محقق ساخته است.
پیش از طراحی این سیستم ظرفیت دریافت آب خام از رودخانه کارون 15 هزار متر مکعب بر ساعت بوده که بنا به نیاز منطقه و در سرویس قرار داشتنِ واحدهای تصفیه آب، 10 میلیون متر مکعب در سال ( طبق معیارهای استاندارد) دورریز میشده است.
مقدار صرفه جویی آب خام از طرحِ دورریزِ اسمزِ معکوس در سال 95 بیش از 5 میلیون متر مکعب، در سال 98 بیش از 6.5 میلیون متر مکعب، در سال 97 بیش از 7 میلیون متر مکعب و در شش ماهه نخست سال 98 نیز بیش از 5 میلیون متر مکعب آب بوده است.
با اجرای کامل این طرح تا تابستان 98 بیش از 250 میلیارد ریال در مصرف آب خام صرفه جویی شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فجر انرژی خلیج فارس میلیون متر مکعب صرفه جویی آب خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۴۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

ایسنا/فارس معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندرای فارس با تأکید بر ضرورت کاهش ضایعات برداشت گندم، امکان کاهش ۲۰ درصد این ضایعات را با استفاده از روش‌های علمی و حرفه‌ای میسر دانست.

حسن شیخ‌نیا امروز، ۶ اردیبهشت‌ماه با اشاره به پتانسیل ارزشمند استان در عرصه‌های علمی، گفت: ظرفیت مهمی در حوزه تحقیقاتی دانشگاه‌های استان وجود دارد که آن را سرآمد کشور می‌کند.

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان، مهندسین مشاور و مجموعه‌های فنی و مهندسی استان فارس دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی هستند که باید از قابلیت‌های آن‌ها بهره برد.

شیخ‌نیا تصریح کرد: شماری از بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و دستاوردهای آن‌ها می‌تواند چراغ راهی در زمینه افزایش بهره‌وری باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به تاثیرگذاری صنعت کشاورزی در عرصه اقتصاد ملی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان فارس باید از مبانی علمی در زمینه آبیاری محصولات کشاورزی به نحو مطلوب‌تری استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: کشاورزان استان فارس سرآمد کشور هستند و چنانچه از ظرفیت‌های علمی و تجربی آن‌ها در مقیاس وسیع‌تری بهره‌مند شویم به افزایش بهره‌وری دست خواهیم یافت.

به گفته شیخ‌نیا، با اصلاح بذر می‌توانیم میانگین تولید گندم را از دو و نیم تن در هکتار را به پنج تن برسانیم و دورنمای تولید ۱۲ تن گندم در هر هکتار هم دور از ذهن نخواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس افزود: در حلقه برداشت گندم آمارهای مختلفی وجود دارد که بر ضایعات هفت تا هشت درصدی گندم اشاره دارند که باید نسبت به این موضوع دغدغه جدی داشت.

شیخ‌نیا در این رابطه گفت: می‌توان با بهره‌مندی از روش‌های حرفه‌ای و علمی تا ۲۰ درصد از ضایعات برداشت گندم را کاهش داد و شاهد اثرات مثبت آن بر اقتصاد کشاورزان و میزان تولید در کشور بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نقش زنجیره ارزش در افزایش بهره‌وری را به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی قلمداد کرد و افزود: دولت با تمام توان در راستای افزایش بهره‌وری به میدان آمده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، وی در پایان گفت: نقش محصولات کشاورزی در عرصه سلامت جامعه سرنوشت‌ساز است و به همین دلیل بر نقش نظارتی دولت در این حوزه، تاکید ویژه‌ای داریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • اُفت ۴۰ سانتی متری آب از سفره‌های زیرزمینی خراسان شمالی/ ابلاغ دستورالعمل مهار اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی