Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@04:06:52 GMT

هشدار به مسئولان در خصوص آتش‌سوزی‌های بویراحمد

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۷۵۶۸۲

هشدار به مسئولان در خصوص آتش‌سوزی‌های بویراحمد

شهرستان بویراحمد بیشترین بارندگی ها را در سال گذشته و سالجاری داشته است و این نشان می دهد که گیاهان و علف های هرز کوه ها بیشتر از سال های گذشته است وکه این موضوع خود اخطار و هشداری برای مسئولان استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، استان کهگیلویه و بویراحمد را می توان یکی از زیباترین استان های کشور به شمار آورد، استانی که با وجود اینکه تنها یک درصد از خاک و یک درصد از جمعیت ایران را تشکیل می دهد اما یکی از استان های ثروتمند و در عین حال محروم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کهگیلویه و بویراحمد دارای دو اقلیم سرد و گرم و 9 شهرستان است، کوه های این استان پر از درختان مختلف از جمله درخت بلوط و گونه های مختلف گیاهی و جنگلی است.  18 درصد از جنگلهای زاگرس در این استان است که با داشتن حدود 875 هزار هکتار جنگل بیشترین سرانه را در کشور دارد.

این آمارها و ارقام ها وظیفه مسئولان و مردم استان را برای نگهداری و حفاظت از این نعمت های بیشتر می کند، وجود 18 درصد جنگل های زاگرس در این استان به مسئولان استانی و کشوری می گوید که نگهداری از آن ها در کنار تلاش، تجهیزات و امکانات هم می خواهد.

می توان اردیبهشت ماه تا اواخر تابستان را  چند ماه تلخ برای جنگل های زاگرس نام برد، چرا که در این چند ماه مناطق گرمسیری و سردسیری استان بیشترین آتش سوزی ها را دارند، درختانی که ایستاده می سوزند، پرندگانی که لانه هایشان را در اتش می بینند و شاید کشاورزانی که می ایستند و سوخته شدن حاصل دست رنجشان را می بینند.

همه این شرایط و ویژگی ها یعنی وجود میزان زیاد جنگل  در استان، حجم زیاد مرتع، وجود کوه های پر از علف های خشک و استانی که هر ساله بیشترین میزان بارندگی را در کشور دارد به مسئولان کشوری و استانی می گوید این استان در شرایط ویژه ای قرا دارد و حفاظت از طبیعت آن نیز توجه ویژه می خواهد.

مدیرکل  منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، سطح آتش سوزی های استان را بالغ بر  ۳۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: در  آتش سوزی های اخیر عوامل انسانی سهم بسزایی داشته است و  عمدی یا سهوی بودن آن در دست بررسی است.

غلامحسین حکمتیان اصل با اشاره به وقوع 50 فقره آتش سوزی در بهار امسال گفت: بالغ بر ۴۰ فقره به دلیل سرعت عمل بالا در سطح زیر یک هکتار خاموش شد.

وی افزود: امسال با پیگیری که انجام شده است پیش بینی شده تا پایان سال ۳۰۰ دستگاه دمنده اضافه شود ۶۳ دستگاه  هفته آینده وارد استان می شود و ۱۷ دستگاه دمنده و  صد دست لباس مخصوص اطفای حریق وارد استان شده است.

در حالی که هنوز وارد فصل تابستان نشده ایم این آمار و ارقام از آتش سوزی های استان  نشان می دهد که تابستان پر از آتش سوزی و سخت برای جنگل های استان در پیش رو داریم.

شهرستان بویراحمد از مناطق سردسیری استان است که معمولا در تابستان آتش سوزی جنگل ها و مراتع آن آغاز می شود، هر چند که طبق گفته مدیرکل منابع طبیعی استان در یک ماه اخیر 6 نقطه از شهرستان دچار آتش سوزی شده است.

این شهرستان با توجه به اینکه در موقعیت حساسی قرار دارد و از طرف دیگر در سال گذشته و سالجاری بویراحمد بیشترین میزان بارندگی را داشته است بنابراین علف های هرز بیشتر از گذشته رشد کرده است که اتش سوزی های را سرعت می دهد.

با توجه به این شرایط و ویژگی خاصی که شهرستان  بویراحمد دارد با مدیرکل  منابع طبیعی استان مصاحبه ای داشتیم و از میزان آماده بودنشان برای مقابله با آتش سوزی های شهرستان سوال پرسیدیم که در زیر می خوانید.

18 دستگاه دمنده برای آتش سوزی های شهرستان بویراحمد در نظر گرفته شده است

 حکمتیان در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: تمهیدات خاصی برای اتش سوزی جنگل ها در شهرستان بویراحمد پیش بینی شده است، روستاهایی که بحرانی هستند را شناسایی کرده ایم و در آن مکان ها آتش بر ایجاد شده است.

 وی بیان کرد، با دهیاران و شهرداران جلسات مختلفی برگزار شد، از دهیاران برخی از روستاها به عنوان دیده بان استفاده می کنیم، اگر روستایی نیز تمایل به همراهی داشته باشد ما نیز از آن ها استفاده خواهیم کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:  با توجه به اینکه رشد گیاهان در شهرستان بویراحمد زیاد بوده است، یک اکیپ مستقر داریم تا در شرایط بحرانی برای اطفای حریق اقدام کند.

حکمتیان عنوان کرد: اکنون 8 دستگاه دمنده در شهرستان بویراحمد وجود دارد، که با توجه به اینکه تعدادی دیگر دستگاه دمنده وارد استان می شود قطعا 10 دستگاه دیگر نیز به شهرستان بویراحمد اضافه می شود.

 وی افزود: آتش سوزی های بویراحمد را می توانیم کنترل کنیم اما شرایط ما خوب نیست و پیش بینی می شود در آینده آتش سوزی ها بیش از اندازه اذیت کنند که می طلبد مردم نیز کمک کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد شهرستان بویراحمد دستگاه دمنده آتش سوزی منابع طبیعی آتش سوزی ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۵۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان

به گزارش همشهری آنلاین، سرپرست شیلات شهرستان چابهار گفت: انفجار گاز اکسیژن جوشکاری باعث آتش سوزی لنج صیادی در اسکله هفت تیر شهرستان چابهار شد.

سعیدی، در تشریح جزئیات این حادثه افزود: ظهر امروز حوالی ساعت ۱۵ بر اثر تعمیرات و جوشکاری لنج صیادی و انفجار گاز اکسیژن در شهرستان چابهار یک لنج صیادی کاملا طعمه حریق شد.

کد خبر 848180 منبع: ایرنا برچسب‌ها آتش‌ سوزی خبر مهم بندر چابهار

دیگر خبرها

  • آتش سوزی در جایگاه سوخت سی ان جی آستارا
  • آتش‌سوزی یک باب مغازه در تالش
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار | فوت یک نفر و خسارت سنگین مالی به صیادان
  • آتش‌سوزی در لنج صیادی چابهار
  • آغاز مزایده فروش بیش از یک هزار و سیصد دستگاه وسیله نقلیه توقیفی در استان هرمزگان
  • آغاز مزایده فروش ۱۳۰۰ دستگاه وسیله نقلیه توقیفی در هرمزگان
  • خرید ۵۰۰ دستگاه آمبولانس جدید و پیشرفته
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • هشدار دادستان بجنورد در خصوص تکمیل پل ورودی کنارگذر شمالی