Web Analytics Made Easy - Statcounter

ادریس محمدی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بنگاه‌داری و ربا در بانک‌ها بیداد می‌کند؛ لذا بانک‌ها به جای اینکه سرمایه‌های خود را در راستای تولید قرار دهند، متاسفانه برای اخذ ربا از مردم قرار می‌دهند که این موضوع یکی از موانع مهم تولید است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ادریس محمدی در گفت‌وگو با صبح قزوین؛ با اشاره به اهمیت توجه به شعار سال مبنی بر “جهش تولید” اظهار کرد: مقام معظم رهبری در یک دهه اخیر عمده تمرکزشان را برای نامگذاری شعار سال در راستای مسائل اقتصادی صرف کردند و از این جهت، سال 99 به عنوان سال “جهش تولید” نامگذاری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برای عملی شدن شعار سال باید الزامات را رعایت کنیم و برخی موانع را کنار بزنیم، افزود: الزامات تحقق شعار سال به چهار عامل بستگی دارد که اولین مورد آن، نیاز به سرمایه است؛ چراکه شرکت‌ها، نهادهای تولیدی و مجتمع‌های تولیدی نیاز به نقدینگی و سرمایه دارند که اگر ما بتوانیم این نقدینگی را در درون کشور فراهم کنیم، به جهش تولید خواهیم رسید.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: پیشانی تولید و شرکت‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و اکنون جذب نقدینگی در بازار بورس بسیار مفید است.

محمدی ابراز کرد: اگر بتوانیم نقدینگی را به سمت شرکت‌هایی که نیاز به سرمایه مستقیم دارند، انتقال دهیم مسیر پیشرفت را سریع‌تر طی خواهیم کرد که ظاهرا این موضوع در حال اجرایی است و اگر در آینده بتوانیم نیاز به سرمایه را در شرکت‌های تولیدی رفع کنیم، جهش تولید قطعا محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع دوم بحث نیروی انسانی آماده به کار است؛ باتوجه به جوان بودن جمعیت ایران نیز امروزه به اندازه کافی از متخصصین برای تولید کالا و خدمات برخوردار هستیم که خوشبختانه هرم سنی جمعیت و میزان تحصیلات تخصصی جوانان در کشور، باعث شده که جزو بهترین کشورها با نیروی انسانی شناخته شویم.

کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: به دلیل اینکه تا 20 الی 30 سال آینده هرم سنی جمعیت رو به پیری خواهد رفت باید از نظر شرایط اقتصادی، برنامه‌ریزی‌های لازمه صورت گیرد تا از نظر قدرت اقتصادی_صنعتی نزول نکنیم.

جهش تولید منجر به افزایش صادرات غیرنفتی می‌شود

محمدی عنوان کرد: موضوع سوم وجود زیرساخت‌ها است؛ باوجود نیروی انسانی و کسب سرمایه، همچنین به لحاظ منابع طبیعی و زیرزمینی ما یک کشور غنی هستیم که می‌توانیم با استفاده از نیروی کار متخصص نیز این منابع را به زیرساخت‌های لازم در جهت تولید، تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: ایران به لحاظ راه‌سازی، جاده‌سازی و توسعه ناوگان حمل و نقل پیشرفته است که از همین طریق می‌توانیم با 15 کشور همسایه به راحتی تبادل تولیدات را داشته باشیم و درواقع از این بازارهایی که در دسترس داریم نیز به بهترین شکل بهره ببریم و تولیدات خود را افزایش دهیم.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: موضوع چهارم، تغییر در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌هاست؛ متاسفانه برای ثبت شرکت در ایران باید 54 مرحله را پشت سر گذاشت و این کار یک روند زمان‌بر است، پس باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها را به نوعی تغییر دهیم که تولیدکننده زمان کوتاه‌تری را متحمل و سریع‌تر تولید منجر به اشتغال شود.

محمدی تاکید کرد: اگر بتوانیم تولید و اشتغال را افزایش دهیم بدون شک جوانان از مفاسد و جرائم اجتماعی فاصله خواهند گرفت؛ موضوع دیگر نیز موانع تحقق جهش تولید است که باید مورد توجه قرار گیرد و اکنون مهمترین موضوع در این بین، نظام بانکی کشور است که بسیار ربوی طی می‌شود.

وی بیان کرد: بنگاه‌داری و ربا در بانک‌ها بیداد می‌کند؛ لذا بانک‌ها به جای اینکه سرمایه‌های خود را در راستای تولید قرار دهند، متاسفانه برای اخذ ربا از مردم قرار می‌دهند که این موضوع یکی از موانع مهم تولید است.

قاچاق مانعی بر سر راه جهش تولید است

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: دومین مانع در موضوع جهش تولید، قاچاق کالاست؛ اکنون با توجه به ارقام گفته شده بین 12 تا 22 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور رخ می‌دهد که اگر بتوانیم این رقم را کنترل کنیم قطعا وضعیت اقتصادی کشور بهبود خواهد یافت.

محمدی بیان کرد: اگر بتوانیم موانع جهش تولید را کنار بزنیم و الزامات را عملی کنیم، افزایش تولید را خواهیم داشت که اگر افزایش تولید محقق شود نیز عرضه هم بیشتر می‌شود و سپس کاهش سطح قیمت‌های عمومی رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: با افزایش تولید میزان افراد شاغل هم افزایش می‌یابد و نرخ بیکاری کاهش پیدا می‎کند و طبیعتا کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ اشتغال منجر به کاهش جرائم اجتماعی خواهد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی افزود: افزایش رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی به عنوان دو شاخص مهم اقتصادی در سطح بین‌المللی شناخته شده که این دو شاخص اگر رشد قابل توجهی در کشور داشته باشد، منجر به افزایش جایگاه و اعتبار ایران در رتبه‌بندی اقتصادی دنیا می‌شود.

محمدی ابراز کرد: جهش تولید منجر به افزایش صادرات غیرنفتی می‌شود که در میان مدت به واسطه افزایش ارز، موجب تقویت ارزش پول ملی و کاهش نرخ ارز در بازارهای داخلی خواهد شد.

وی در پایان گفت: تمام پارامترها و شاخص‌های اقتصادی جهش تولید، به شرط اینکه اگر مسئله تولید به اولویت دغدغه مسئولین تبدیل شود؛ دستخوش اتفاقات خوبی خواهد شد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل اقتصادی اگر بتوانیم جهش تولید شعار سال بانک ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۸۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور

ایرج نوری دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه با اشاره به ممنوعیت چند ساله صادرات دام زنده در کشور، گفت : هر سال تقاضا داریم با هدف حمایت از تولیدکنندگان دام زنده، صادرات از سر گرفته شود و امسال چنین درخواستی داریم.

وی با بیان اینکه چنانچه قرار باشد صادرات دام زنده انجام شود باید این کار در ماه‌هایی از سال که کمبود نداریم و دام زیاد است انجام شود، افزود: معمولا در طی سال دو بار دام زیاد یا به اصلاح «گله‌ریزان» داریم. یک بار از اوایل اردیبهشت تا ۱۵ تیر و یک بار هم از ۱۵ مهر تا اواخر آذر.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه معتقد است، چنانچه قرار باشد صادرات دام زنده از سر گرفته شود، نباید فرصت کنونی که در زمان مناسب صادرات قرار داریم را از دست بدهیم.

نوری با بیان اینکه طی سنوات اخیر صادرات دام زنده ممنوع بوده، ادامه داد: تنها در سال ۱۴۰۱ و آن هم برای مدت سه ماه صادرات دام زنده آزاد شد که در زمان مناسبی هم صورت نگرفت.

وی از ظرفیت قابل توجه صادرات دام زنده خصوصا در استانی مانند کرمانشاه یاد کرد و با بیان اینکه در سال‌هایی که پیک صادرات را داشتیم تا ۷۰۰ هزار راس دام سبک نیز توسط صادرکنندگان کرمانشاه صادر شد، خاطرنشان کرد: کمترین میزان صادراتی که در سال داشتیم نیز حدود ۲۲۰ هزار راس بوده که آن نیز به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت بود.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به مزایای صادرات دام زنده داشت که در درجه اول حمایت از تولیدکننده است و گفت: وقتی تولیدکننده دام مازاد را در بازار خارجی می‌فروشد، پول خود را نقد دریافت می‌کند، اما در بازار داخلی گاهی پول تولیدکننده چهار تا شش ماه بعد پرداخت می‌شود.

نوری اظهار کرد: از سوی دیگر وقتی تولیدکننده امکان صادرات دام خود را داشته باشد، رغبت بیشتری برای تولید خواهد داشت و افزایش تولید هم می‌تواند به تعدیل قیمت‌ها در بازار داخلی نیز کمک کند.

وی با بیان اینکه صادرات دام سبک زنده عامل گرانی گوشت قرمز در بازار نیست، گفت: بار‌ها این موضوع را به صورت کارشناسی و با دلایل مطرح کرده ایم، اما مورد توجه قرار نگرفته است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه اظهار کرد: صادرات دام زنده صرفا برای دام‌های مازاد بر نیاز داخل انجام می‌شود و از همین رو باعث کمبود در بازار نخواهد شد.

نوری تاکید کرد: طی چند سال اخیر که امکان صادرات دام زنده فراهم نبود، باز هم شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار بوده‌ایم که این امر تایید می‌کند صادرات دام زنده عامل گرانی گوشت نیست .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!