Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهدی ذاکریان» تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد و دلایل تحریم دیوان کیفری بین‌المللی توسط رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود در روابط بین‌الملل این است که نیروهای نظامیِ عازم یک کشور که به صورت قانونی یا غیرقانونی وارد یک سرزمین دیگر شده‌اند، مرتکب جرایمی می‌شوند که داخل در صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی بدون هماهنگی و گرفتن مجوز از شورای امنیت سازمان ملل به عراق لشگرکشی کرد و که بعدها مشخص شد ادعای آنها مبنی بر وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور حقیقت نداشت و در آنجا جنایات جنگی‌ِ متفاوتی توسط سربازان آمریکایی رخ داد. در افغانستان هم اوضاع به همین روال بود و به این دلیل شاهد آن بودیم که دیوان کیفری بین‌المللی به عنوان تنها نهاد قضایی در بحث رسیدگی به این مدل از جرایم به پرونده افغانستان ورود کرد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده پنجم اساسنامه دیوان، این نهاد صلاحیت رسیدگی به جرایمی از قبیل جنایت نسل‌کشی، جنایت ضد بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز را دارا است و صراحتاً این محورها، احصاء شده است. بر این اساس دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (خانم فاتو بنسودا) مستنداتی را به دست آورد که نشان می‌داد نظامیان آمریکا و همچنین افسران سازمان سیا در افغانستان مرتکب جنایت جنگی شده اند و در اینجا بود که آغاز تحقیقات مقدماتی در موردِ وضعیت افغانستان شروع شد. در همان زمان، ترامپ دیوان کیفری بین‌المللی را صراحتاً تهدید کرد و اعلام کرده بود که این نهاد قضایی را تحریم خواهد کرد. بسیاری از تحلیلگران و مقامات معتقد بودند که ترامپ چنین کاری را به دلیل وجاهت و جایگاه دیوان کیفری بین‌المللی انجام نمی‌دهد اما متاسفانه این نهاد و شاغلین آن مورد تحریم اقتصادی و مسافرتی شدند. تحریم مسافرتی از این جهت در دستور کار کاخ‌سفید قرار گرفته تا بتواند مانع از سفر اعضای دیوان و محققین در پرونده افغانستان شود که البته این اتفاق به دلیل نفوذ و جایگاه دیوان رخ نخواهد داد.

این استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به صلاحیت‌های دیوان کیفری بین‌المللی گفت: ورود دیوان به وضعیت افغانستان به هیچ وجه غیرقانونی یا آنگونه که آمریکا می‌گوید، سیاسی نبوده است بلکه بر اساس صلاحیت‌های این نهاد، فرآیند اجرای عدالت در دستور کار قرار گرفته است. باید متوجه باشید که دیوان بر اساس صلاحیت مرتکبین جرایم (صلاحیت شخصی)، صلاحیت موضوعی و صلاحیت سرزمینی می‌تواند وضعیت‌های مختلفی را پیگیری کند یا وارد آن شود که البته امضای اساسنامه دیوان از سوی کشورهای مذکور هم شرط اصلی برای ورود دیوان به این وضعیت‌ها است. در سال ۱۹۹۸ اساسنامه رُم که سند موسس دیوان کیفری بین‌المللی است به امضا و تایید جامعه ملل رسید و در سال ۲۰۰۲ میلادی دیوان علناً کار خود را آغاز کرد. ایالات متحده هم در دولت بیل کلینتون اساسنامه را امضا کرد اما در دولت بوش پسر آن را پس گرفت و اعلام کرد که صلاحیت دیوان را قبول ندارد.

ذاکریان افزود: پس گرفتن امضای آمریکا در دوران بوش پسر نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در همان موقع از ناحیه دیوان کیفری بین‌المللی احساس خطر می‌کردند؛ چراکه در دوران او بود که واشنگتن به بغداد و کابل لشگرکشی کرد و کاخ‌سفید می‌دانست که قرار است چه جنایاتی در این دو کشور انجام دهد. حالا هم که دیوان به دنبال رسیدگی به وضعیت افغانستان است و ارتکاب جنایت جنگی از سوی سربازان آمریکا مسجل شده، ترامپ، دیوان کیفری بین‌المللی را تحریم می‌کند و حتی خانواده‌های اعضای آن را مشمول این تحریم کرده است. نکته مهم این است که اسرائیل از تحریم دیوان بسیار خوشحال شده و دلیل آن وضعیت فلسطین است. دیوان کیفری بین‌المللی و دادستان آن اخیراً بحث جنایات جنگی سربازان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها را در دستور کار خود قرار داده بود که با مخالفت و ضدیت اسرائیل روبه‌رو شد. لذا اینکه اسرائیل از چنین موضوعی خوشحال شده، امر غیرطبیعی به حساب نمی‌آید؛ چراکه تل‌آویو دوست دارد تحقیقات در مورد جنایت جنگی سربازانش نیمه‌کاره رها شود. فراموش نکنید که علاوه بر آمریکا و اسرائیل، روسیه هم از اساسنامه رُم خارج شده است و این نشان می‌دهد که اصولا قدرت‌های بزرگ خواهان اجرای عدالت نیستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه کنید که تحریم، مانع تحقیقات دیوان نمی‌شود. دیوان کیفری بین‌المللی نهادی نیست که با یک یا دو رأی یا نظر مخالف از رسالت خود باز بماند. دیوان یک نهاد قضایی بین‌المللی نیست که به نوعی امینِ شورای امنیت سازمان ملل است. ما دیدیم که شورای امنیت برای پیگیری پرونده‌هایی مانند عمر البشیر به دلیل جنایات رخ داده در دارفور یا پرونده معمر قذافی، از دیوان درخواست کرد که وارد میدان شود و این نشان می‌دهد که دیوان یک مرجع بسیار مهمی به حساب می‌آید. البته اعمال نفوذ بر شورای امنیت را نمی‌توانیم کتمان کنیم. به یاد داریم که مجمع عمومی سازمان ملل از شورای امنیت درخوایت کرد تا پرونده غزه را پیگیری کننده اما متاسفانه آمریکا با استفاده از وتوی خود مانع این اقدام شد. در این میان باید متوجه این موضوع باشیم که برخورد دوگانه آمریکا با شورای امنیت هم بسیار زننده است. دیوان در زمان تاسیس متوجه اعمال قدرتِ ابر قدرت‌ها بود اما ما می‌بینیم که آمریکا در یکجا برای منافعش قطعنامه شورای امنیت را به نفع خود جهت‌دهی می‌کند و در جایی دیگر مانع از صدور آن می‌شود. به همین جهت احتمال دارد که آمریکا برای بایکوتِ تحقیقات دیوان در افغانستان، شورای امنیت را مجبور به صدور یک قطعنامه برای گذاشتن سرپوش بر این موضوع کند. این دقیقاً همان پارادوکس سیاست‌های کاخ‌سفید در استفاده از شورای امنیت است.       

منبع: ایلنا

کلیدواژه: فلسطین اسرائیل دونالد ترامپ دیوان کیفری بین المللی جنایات جنگی در افغانستان دیوان کیفری بین المللی شورای امنیت جنایت جنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۹۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در جلسه شورای معاونین با بیان روایتی از امام صادق (ع) گفت: ایشان فرمودند، ثلاث من علامات المؤمن: "علمه بالله و من یحب و من یبغض"؛ سه چیز از علامات مؤمن بوده که شامل شناختن خدا و شناختن دوستان و دشمنان خدا است.

رئیس دیوان عالی کشور در تشریح این مطلب ادامه داد: نیاز امروز جامعه ما معنویت است، معنویتی که در پرتو قرآن و عترت ظهور می‌کند و در خداشناسی و اعتقاد به انبیا و اولیا و عمل به واجبات و ترک محرمات یافت می‌شود، دشمن شناسی، زمان شناسی، اطاعت از، ولی امر و بصیرت چراغ عبور از فتنه‌های زمانه است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود: مردم مؤمن و متعهد ما همانگونه که در ۴۵ سال گذشته نشان داده‌اند، با حضور آگاهانه خود در صحنه‌های مختلف، نقشه‌های دشمنان زبون و استکبار جهانی را نقش بر آب ساخته و خواهند ساخت. ان‌شاءالله.

وی در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به استان سیستان و بلوچستان و حضور در مراسم معارفه رئیس کل دادگستری این استان تصریح کرد: مردم نجیب و انقلابی سیستان و بلوچستان شایسته بهترین‌ها هستند، هر چند مسئولین امر تمام تلاش خود را در جهت خدمت به مردم این استان به کار گرفته‌اند، اما مشکلات فراوان است و به فضل خداوند متعال شاهد شکوفایی اقتصادی در این استان پهناور خواهیم بود.

عضو شورای عالی قضائی با تبریک به حجت الاسلام والمسلمین خلیلی به عنوان معاون اول قوه قضائیه برای وی آرزوی توفیق کرد و از زحمات حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصدق تقدیر و تشکر کرد و گفت: خدمت به مردم در دستگاه عدلیه توفیق بزرگی است که باید قدردان آن باشیم و شکر نعمت آن را با کار و تلاش جهادی در جهت اجرای هر چه بیشتر عدالت به جای آوریم.

وی با اشاره به برنامه‌های دیوان عالی کشور در سال جدید تصریح کرد: دیوان عالی کشور در سال جدید بر اساس سند تحول و تعالی قضائی و برنامه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۳ پیش خواهد رفت و در این راستا تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری مستمر برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت قرار دارد.

رئیس دیوان عالی کشور بر تعامل و ارتباط هر چه بیشتر قضات دیوان عالی کشور با رؤسای کل دادگستری استان‌ها در جهت تسریع رسیدگی، جلوگیری از اطاله دادرسی و اتقان آرا تاکید کرد.

وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در جهت تحقق شعار سال افزود: معاونت نظارت دیوان عالی کشور برنامه‌ریزی لازم را برای نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی با همکاری با رؤسای دادگستری استان‌ها و شعب ویژه محاکم در اولویت کاری خود قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تأخیر در رسیدگی‌ها و تجدید اوقات در سامانه‌های قضائی را یکی از مشکلات مردم عنوان کرد و گفت: اجتناب از صرف زمان زیاد و جلوگیری از اطاله در امر کارشناسی و تاکید بر دقّت و تمرکز و نیز اتخاذ تدابیری جهت پیشگیری حداکثری از ازدیاد درخواست‌های اعاده دادرسی از احکام، مورد توجه و اهتمام جدی رؤسای کل دادگستری قرار گیرد.

کد خبر 6090141

دیگر خبرها

  • گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • اقدامات آمریکا در دهه‌های اخیر نمایشگاهی از جنایات جنگی است
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا در انتشار گزارش موهوم وضعیت حقوق بشر
  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است