Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-04@21:32:14 GMT

رکوردداری ایران در اهدای خون

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۳۴۰۳

رکوردداری ایران در اهدای خون

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در ۱۴ ژوئن مصادف با ۲۵ خرداد سازمان جهانی بهداشت و همه کشور‌ها روز جهانی اهدا کننده خون را جشن می‌گیرند. خون سالم یک نیاز جهانی بوده و برای درمان و اقدامات اورژانسی ضروری است. خون سالم می‌تواند به زندگی طولانی‌تر و کیفیت بالاتر بیمارانی که از شرایط تهدید کننده زندگی رنج می‌برند، کمک و از روش‌های پیچیده پزشکی و جراحی پشتیانی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین انتقال خون برای درمان مجروحان در مواقع اضطراری از جمله بلایای طبیعی، تصادفات، درگیری‌های مسلحانه و مراقب‌های مادر و کودک نقش حیاتی را ایفا می‌کند، اما تنها افراد کمی به خون سالم دسترسی دارند و اکثر کشور‌های با درآمد کم و متوسط برای تهیه خون سالم و کافی در حال تلاش هستند، زیرا اهداکنندگان و تجهیزات آزمایشگاهی کمتری دارند.

در سطح جهان ۴۲ درصد اهدای خون در کشور‌های با درآمد بالا جمع آوری می‌شود در حالی که فقط ۱۶ درصد از جمعیت جهان را در خود جای می‌دهند، باید توجه داشت که تأمین خون سالم و کافی فقط با اهداکنندگان مستمر و داوطلب بدون چشمداشت مادی تضمین می‌شود به همین دلیل است که سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۵ برای تشکر از اهدا کنندگان خون و تشویق بیشتر مردم به اهدای داوطلبانه خون روز خاصی را تعیین کرد.

کمپین «خون سالم و نجات بخش زندگی» در سال ۲۰۲۰

جشن روز جهانی اهدا کننده خون هر ساله در ۱۴ ژوئن برگزار می‌شود. در این روز علاوه بر تشکر از اهدا کنندگان خون و افزایش اطلاع رسانی در مورد نیاز جهانی به خون سالم و چگونگی مشارکت همه مورد توجه قرار می‌گیرد.

امسال در حالی که دنیا با ایپدمی کرونا مقابله می کند، موضوع کمپین روز جهانی اهدا کنندگان خون «خون سالم و نجات بخش زندگی» با شعار «اهدا خون برای جهانی سالم تر» بوده و هدف این است که بر روی نقشی یک فرد اهدا کننده بر بهبود سلامت دیگران در جامعه، تمرکز شود، اهداکنندگان خون در سراسر جهان برای تضمین دسترسی افراد و جوامع به خون و محصولات خونی سالم و با کیفیت، در شرایط عادی و اضطراری، مورد نیاز هستند.

از طریق این کمپین، ما از تعداد بیشتری از مردم در سراسر جهان می‌خواهیم با اهدای داوطلبانه و مستمر خون به نجات دهندگان زندگی تبدیل شوند این کمپین همچنین از دولت‌ها و مقامات بهداشتی ملی و خدمات انتقال خون ملی درخواست می‌کند که برای تأمین منابع کافی، ایجاد سیستم‌ها و زیرساخت‌ها برای افزایش جمع آوری خون از اهدا کنندگان خون داوطلب و بدون چشمداشت مادی، مراقبت کیفی از اهداکننده، ترویج و پیاده سازی استفاده بالینی مناسب از خون و راه اندازی سیستم‌های نظارت بر کل زنجیره انتقال خون اقدام کنند.

حذف خون فروشی از نظام انتقال خون ایران

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران  در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: ‌سازمان انتقال خون ایران طی ۴ دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بیش از گذشت ۴۵ سال از زمان تاسیس آن درسال ۱۳۵۳ (۹ مرداد ماه) گام‌های توسعه و بالندگی و رشد را طی کرده است و هر تهدید را به فرصتی برای توسعه بدل کرده است به طوری که در طی این سال‌ها توانسته است جایگاه خود را در بین کشور‌های منطقه و دنیا و نزد سازمان جهانی بهداشت ارتقا بخشد.

او ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران با تکاپوی بی وقفه علمی و فرهنگی توانسته است خون فروشی را که از پیش از تاسیس این سازمان در سال ۱۳۵۳ رواج داشت به اهدای خون جایگزین و سپس به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون چشم داشت و با اهداف انسان دوستانه و ایثارگرانه بدل کند به طوری که در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) اهدای خود در کشور به صورت ۱۰۰ درصد داوطلبانه اعلام شد.

شاخص اهدای خون مستمر در ایران

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: در حال حاضر با ارتقای سطح آگاهی عمومی مردم و فرهنگ سازی در زمینه‌های اهدای خون داوطلبانه و شناساندن اهمیت رفتار‌های پر خطر به جامعه و تلاش در جهت ارتقای رضایتمندی اهدا کنندگان اکنون جامعه اهداکنندگان خون در حال تبدیل به جامعه اهدا کنندگان آگاه و مستمر است و شاخص اهدای خون در سال ۹۸ نزدیک به ۶۰ درصد رسید. شاخص اهدای خون مستمر به عنوان یکی از شاخص‌های ارتقای مراکز انتقال خون در دنیا شناخته می‌شود. این شاخص در بعضی از استان‌های کشور ما نظیر استان سمنان به ۸۰ درصد می‌رسد.

حاجی بیگی گفت: امروز با نهادینه شدن فرهنگ اهدای خودن و آگاهی بخشی به جامعه خصوصا اهدا کنندگان خون سازمان انتقال خون ایران توانسته است اهدای خون هیجانی را به سمت اهدای خون آگاهانه و مسئولانه به جهت افزایش ضریب امنیت خون سوق دهد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: راه‌اندازی مراکز جامع اهدای خود برای به دست آوردن خون و فرآورده‌های آن نظیر پلاکت و پلاسما به طور مستقیم از اهدا کنندگان و تکریم مناسب و در شان اهدا کنندگان خون در تمامی استان‌های کشور می‌توان پلاکت را به صورت پلاکت فرزیس از اهدا کنندگان تهیه کرد.

او ادامه داد: در حال حاضر پس از گذشت ۴۵ سال از زمان تاسیس سازمان انتقال خون ایران در ۹ مرداد ۱۳۵۳ روز به روز این سازمان در تامین خون و فرآورده‌های آن برای بیماران به خصوص بیماران خاص کیفیت محصولات را افزایش داده است.

سلامت خون در ایران همپای اروپا و آمریکا

حاجی بیگی بیان کرد:‌جهت شناسایی عوامل عفونی مثل هپاتیت B و هپاتیت C و HIV، استفاده از گلبول قرمز شسته شده و کیسه‌های کم لکوسیت برای بیماران خاص که توان دریافت خون کامل را ندارند از جمله دستاورد‌های سازمان انتقال خون ایران است.

او ادامه داد: در حال حاضر سلامت خون‌های اهدایی در کشور با شیوه‌های غربالگری اهدا کنندگان بار اولی و اجرای طرح واکسیناسیون اهدا کنندگان مستمر علیه ویروس هپاتیت B و افزایش کیفیت تست‌های غربالگری و شیوه‌های نوین آزمایشگاهی، به ریسک صفر اهدای خون نزدیک شده و هم اکنون طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سلامت خون ایران همپای کشور‌های اروپایی و بالاتر از آمریکا است.

اهدای خون در ایران رکورد ۵۲ میلیون را ثبت کرد

سخنگوی انتقال خون ایران گفت: اکنون با گذشت ۴۵ سال از تاسیس سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳ میزان خون اهدایی تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ از مرز ۵۲ میلیون اهدا گذشت.

او تصریح کرد: ایران در حال حاضر از نظر شیوع پایین عفونت‌ها در میان اهدا کنندگان خون در کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی (Emro) رتبه نخست را دارد، همچنین ایران به همراه تونس دو کشور منطقه هستند که به تولید دارو‌های مشتق از پلاسما شامل آلبومین، ایموگلوبین (IVIG)، فاکتور ۸ و فاکتور ۹ انعقادی می‌پردازند.

آمار اهدای خون در سال ۹۸

سخنگوی انتقال خون ایران به آمار اهدای خون در سال اشاره کرد و گفت: آمار اهدای خون در بدو تاسیس سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳، ۱۲۳۵۴ واحد بود در حالی که این آمار تا پایان سال ۹۸ به دو میلیون و چهارصد و ۶ واحد افزایش یافته است.

حاجی بیگی گفت: به رسمیت شناخته شدن ایران به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون در منطقه مدیترانه شرقی در سال ۱۳۹۲ تایید و دوباره در سال ۱۳۹۶ برای یک دوره ۴ ساله دیگر پس از بازرسی سازمان انتقال خون توسط بازرسان سازمان جهانی بهداشت تمدید شد که از موفقیت‌های بزرگ سازمان انتقال خون ایران محسوب می‌شود و در حال حاضر ایران همکار در تدوین برنامه راهبردی انتقال خون کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی است.

او گفت: بیش از ۸۵ درصد از خون‌های کامل اهدایی در سطح جهان تبدیل به فرآورده‌های خونی می‌شوند در حالی که متوسط این نرخ در کشور‌های عضو منطقه مدیترانه شرقی ۶۵ درصد است. ایران با تبدیل بیش از ۹۷ درصد خون‌های اهدایی مردم به فرآورده‌های خونی در رده کشور‌های با درآمد بالا قرار دارد.

یک پنجم خون های اهدای منطقه مدیترانه شرقی در ایران

سخنگوی انتقال خون ایران تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین میزان اهدای خون در منطقه مدیترانه شرقی در ایران صورت می‌گیرد به طوری که از ۹.۹ میلیون واحد خون اهدایی در این منطقه بیش از ۲ میلیون اهدای خون در کشور ما انجام می‌شود.

او ادامه داد: شاخص اهدای خون نسبت به ۱۰۰۰ نفر جمعیت در کشور ما ۲۵ در هزار بوده در صورتی که در کشور‌های عضو مدیترانه شرقی ۱۴.۹ است، در حالی که امروز هنوز ۷۰ کشور جهان به اهدای خون جایگزین و پولی وابسته‌اند ایران از سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه دست یافته و اولین کشور در منطقه در این زمینه بوده است.

سخنگوی انتقال خون ایران یادآوری کرد: با گسترش فعالیت شبکه ملی خون رسانی کشور توزیع عادلانه خون سالم و فرآورده‌های آن در کشور دستاوردی بزرگ است به نحوی که نیاز مبرم به تامین خون در هر جای کشور به آسانی قابل رفع است. امروز عدالت در کیفیت و کمیت تامین خون و فرآورده‌های آن را شاهد هستیم به نحوی که در کیفیت خون‌های اهدایی در تهران هیچ تفاوتی با دور افتاده‌ترین نقاط کشور ندارد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سازمان انتقال خون ایران سخنگوی انتقال خون ایران منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت اهدا کنندگان خون فرآورده های آن اهدا کنندگان شاخص اهدای خون کنندگان خون خون های اهدای او ادامه اهدای خون اهدای خون حال حاضر خون سالم سلامت خون حاجی بیگی سال ۱۳۵۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۳۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای پیراهن قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس استان کرمان

طی مراسمی با حضور مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران پیراهن قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس استان کرمان اهدا شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، طی مراسمی با حضور مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، پیراهن قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا به موزه دفاع مقدس استان کرمان اهدا شد.

تاج در این مراسم که در محل سالن موزه دفاع مقدس کرمان و با حضور مدير كل بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان كرمان برگزار شد با گرامیداشت یاد و شهدا و خصوصا سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی طی سخنان کوتاهی گفت: همیشه در مسابقات فوتبال در قالب کار فرهنگی یاد شهدا را در ورزشگاه‌ها زنده نگه داشته ایم.

وی افزود: فوتبال بی خبر از گذشته نبوده است و در بطن جامعه است.

او با ذکر خاطراتی از شهدای ورزشکار بر ضرورت تداوم راه و سیره شهدا در جامعه تاکید کرد.

وی همچنین صبح امروز با حضور در گلزار شهدای کرمان به مقام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز ادای احترام کرد.

شایان ذکر است موزه دفاع مقدس کرمان، اولین موزه دفاع مقدس کشور است که به ابتکار عمل سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی تاسیس شده است.

دیگر خبرها

  • اهدای عضو بیمار مرگ مغزی همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • اهدای ۸ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در هریس
  • پیراهن تیم ملی فوتسال به موزه دفاع مقدس کرمان اهدا شد
  • بهره برداری از ۱۲ طرح و اهدای جهیزیه در زندان‌های هرمزگان
  • اهدای هزینه سالگرد اموات، برای کمک به خانواده زندانیان نیازمند
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • پیراهن تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس اهدا شد 
  • اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس
  • اهدای پیراهن قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس استان کرمان