Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@15:48:13 GMT

گل‌هایی که به شهر کویری طراوت می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۴۱۸۵

گل‌هایی که به شهر کویری طراوت می‌دهد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، خردادماه ماهی متفاوت و ویژه برای دوستداران طبیعت و محیط زیست است چرا که نخستین روز آن به نام روز جهانی تنوع زیستی و اکوتوریسم و از ۱۵ تا ۲۱ خرداد هم روز جهانی محیط زیست و ۲۵ خرداد در همین ماه روزی به نام روز «گل و گیاه» به تقویم کشور زیبایی بخشیده است.

وقتی نام گل و گیاه به میان می‌آید و پای صحبت قدیمی‌ها می‌نشینیم از باغچه‌های زیبای گل و گیاه و گلدان‌های گل در حیاط خانه‌ها در آن روزها صحبت به میان می‌آید؛ روزگاری ایرانیان به دلیل علاقه‌ای که به گل و گیاه داشتند بخشی از حیاط خانه‌های خود را به باغچه‌ها اختصاص داده و انواع گل و گیاه در آن کاشته و برای خانه و اهل خانه خود شادی و نشاط به ارمغان می‌آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما روزگار ورق خورد و بعد از تغییر سبک زندگی ماشینی کنونی جای این گیاهان زیبا و زینتی را گیاهان مصنوعی گرفت و جای آن خانه را آپارتمان‌هایی به اندازه قوطی کبریتی داد که دیگر خبری از باغچه‌های زیبا و گل‌های زیبای آن نیست که اگر هم خانواده امروز هنر کند در منازل خود اندک گیاهان آپارتمانی را زینت بخش خانه‌های خود خواهند کرد.

طبق قدیمی‌ترین سند در ارتباط با تاریخچه گل در کشور به وجود غنچه دست داریوش در سنگ نگاره‌های تخت جمشید به چشم می‌خورد که تاریخی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال داشته و طبق نظر تاریخ نگاران این نقوش نشان جشن نوروز یا تولد یا تاج‌گذاری است که گویای علاقه ایرانیان نسبت به تقدیم دسته گل به عنوان هدیه دارد.

هرچند بحران کرونا به تولیدکنندگان گل‌های زینتی آسیب‌های فراوانی وارد کرده اما آمارها در کشور و تا قبل از این بحران نشان از سرانه مصرف ۱۵ شاخه برای هر نفر دارد. این در حالی است که بخش قابل توجهی از تولید گل در کشور مصرف داخلی ندارد.

ما در تولید گل و گیاه در رتبه هفدهم ولی در صادرات در رتبه ۱۰۷ جدول قرار گرفته‌ایم در حالی که تولید گل و گیاه زینتی علاوه بر افزایش نشاط اجتماعی بازده اقتصادی به همراه دارد.

دریافت فقط یک شاخه گل یا گلدان می‌تواند روحیه فرد را تغییر دهد و به او نشاط و شادابی وصف ناپذیری را به ارمغان آورد به همین دلیل است که اجداد و نیاکان ما ایرانیان در پرورش گل و گیاه و باغچه‌های زیبا در حیاط خانه‌های خود همت داشتند؛ حال تصور اینکه در شهر کویری مانند قم که اقلیم گرم و خشک داشته و از نظر شرایط آبی و خاکی بسیار ویژه دارد اگر در سطح شهر سرانه فضای سبز و گل و گیاهی وجود نداشت چه می‌شد؟

شهر کویری قم؛ پیشتاز در زمینه فضای سبز شهری

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: با توجه به ظرفیت و جایگاه استان قم در زمینه گل‌های زینتی و فضای سبز شهری در چند سال اخیر در این زمینه در شهر قم اتفاقات خوبی رخ داده است و از منظر سرعت و کیفیت توسعه فضای سبز اکنون قم پیشتاز در زمینه فضای سبز شهری است.

پیام جوادیان بیان کرد: در قم در زمینه گل‌های زینتی دو اتفاق ویژه رخ داده در ابتدا با راه اندازی «مرکز تخصصی تولید، آموزش و تحقیقات گل و گیاه در بوستان غدیر» بخش قابل توجهی از مصرف گل و گیاه زینتی قم تولید که نتیجه آن در شهر برای همه شهروندان قابل لمس است.

وی عنوان کرد: سالانه بیش از ۱، ۵ میلیون گلدان گل در مرکز تولید، تحقیقات و آموزش سازمان در بوستان غدیر تولید می‌شود و این رقم بخشی از نیاز فضای سبز شهر را تأمین می‌کند. این تولیدات از نظر تنوع نیز شرایط مناسبی دارند و در این مرکز بیش از ۲۴ گونه گیاهی تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: یک کار پژوهشی در ارتباط با تولید و مطالعه گیاهانی که با اقلیم خاص قم سازگاری دارند انجام شده است که این کار با همکاری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در حال انجام و ۷۵ نوع گونه گیاهی که ۴۲ گونه آن درختی و ۱۵ گونه گیاهی و بوته‌ای است در حال بررسی است. برای این امر ۳۰ هزار مترمربع اختصاص یافته و این گونه‌های نادر از داخل و خارج کشور شناسایی و در بازده زمانی ۵ ساله در بوستان غدیر ارزیابی کردیم تا اگر سازگار بودند به تولید انبوه برسانیم.

به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، فضای سبز شهری قم از ۱۴، ۵ متر مربع به ۲۰ متر مربع رسیده و برای این امر هم اعتبارات خوبی اختصاص یافته اما با توجه به چالش‌های مهم توسعه و نگهداری از فضای سبز شهر قم، تحقق استانداردهای مناسب شهر نیازمند عزم جدی تمام دستگاه‌های استان است.

جوادیان گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ متر مربع سرانه فضای سبز هر شهروند قمی است.

احساس شادی و طراوت با نگاه به گل‌ها

یک روانشناس نیز در این باره اظهار کرد: دریافت یک شاخه گل یا نشستن و نگاه کردن به گل‌ها می‌تواند حس آرامش و طراوت را به فرد را فراهم سازد وجود گل‌ها و گیاهان در معرض دید افراد علاوه بر ایجاد حس نگرش مثبت به زندگی و ایجاد آرامش، احساس رضایت و شادی را در افراد ایجاد می‌کند.

فاطمه پورعباسی اردکانی افزود: نقش گل در سلامت روانی فرد در جامعه یک امر بدیهی است و رنگ و عطر آن می‌تواند حالت روانی و افسردگی را در فرد تغییر دهد و نشاط اجتماعی جایگزین آن کند.

کد خبر 521429 برچسب‌ها فضای سبز استان قم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فضای سبز استان قم فضای سبز شهری فضای سبز شهر فضای سبز گل و گیاه باغچه ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۴۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است

سیدحسین حسینی در جلسه شکل گیری شهر مولد استان بوشهر با حضور استاندار، یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم را توسعه اقتصاد دریا پایه دانست و اظهار داشت: یکی از مصداق‌های مهم طرح‌های تولیدی اقتصادی دریا محور شهرک‌های مولد کشاورزی در سواحل است.

 وی شهر‌های مولد را کانون‌های تولید، اشتغال و اسکان دانست و بیان کرد: یکی از اهداف مهم شهر‌های مولد تولید و امنیت غذایی پایدار است و به سمت کانون‌های مولد حرکت می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه توسعه طرح‌های اقتصاد دریا محور یکی از برنامه‌های مهم دولت است، تأکید کرد: شهر‌های مولد در سواحل نقش مهمی در اشتغال، تولید پایدار و تقویت معیشت خانواده‌ها دارند و در اجرایی‌شدن شهر‌های مولد در سواحل از هیچ کوششی فروگذاری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سواحل کشور خانه‌های مولد طراحی شده است، افزود: شهر‌های مولد با ایجاد زنجیره ارزش افزوده، سبب افزایش سطح تولید، اشتغال‌زایی و افزایش درآمد خانوار‌ها می‌شود.

حسینی با قدردانی از استاندار بوشهر در پیگیری اجرایی شدن شهر مولد کشاورزی بوشهر در سواحل اضافه کرد: این شهر با تولید و پرورش آبزیان طراحی شده و نقش مهمی در حل مشکلات جوانان دارد.

در آیین امضای این قرارداد زمین ایجاد شهر مولد دلیران تنگستان به امضای جهاد کشاورزی، شیلات، منابع طبیعی و آبخیزداری، امور اراضی و شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی
  • وظیفه یگان‌های تکاوری در مناطق کویری، تامین امنیت است
  • این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)
  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • شادابی و طراوت در حوزه ورزش کارگری استان مرکزی ایجاد شود
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • مقابله با گرمای شهری از طریق باغ‌های گیاه‌شناسی
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است