Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-01@11:57:31 GMT

گسترش کتابخوانی و اقتصاد نشر از دستاورد‌های ارشاد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۴۳۳۷

گسترش کتابخوانی و اقتصاد نشر از دستاورد‌های ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گسترش کتابخوانی و اقتصاد نشر را از دستاورد‌های وزارتخانه متبوعش دانست. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سید عباس صالحی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش خود از وضعیت فرهنگی کشور، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه‌های متنوعی فعالیت می‌کند؛ نخست حوزه فرهنگ بوده که کتابخانه‌های عمومی یکی از اصلی‌ترین محور این حوزه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۳۶۵ کتابخانه از جمله ۵ کتابخانه مرکزی طی چند سال اخیر ساخته شده، همچنین صد‌ها نشست و مسابقات کتابخوانی از جمله مسابقه کتابخانه رضوی با بیش از یک میلیون شرکت کننده برگزار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نهاد کتابخانه‌ها ۳۵ پروژه ناتمام در دست اقدام دارد که ۳۳ پروژه از آن بیش از ۶۵ درصد پیشرفت داشته که در صورت همراهی مجلس می‌توان به تکمیل این پروژه‌ها امید داشت.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها با بیش از ۷۴۰۰ پرسنل در سال ۹۹ باید بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کند، گفت: بودجه کمکی دولت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و اعتبار به دست آمده از نیم درصد شهرداری‌ها نیز کمتر از ۲۰۰ میلیارد است، بنابراین مجموع این اعتبارات تکافوی پرداخت حقوق پرسنل نهاد کتابخانه‌ها را نمی‌دهد.

صالحی با بیان اینکه در صورت کمک مجلس می‌توان دغدغه پرسنل نهاد کتابخانه‌ها را برای تامین هزینه‌های معیشتی رفع کرد، افزود: تعامل مجلس و وزارت فرهنگ برای افزایش حقوق این قشر بسیار موثر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش کتابخوانی و اقتصاد نشر را یکی دیگر از دستاورد‌های وزارتخانه متبوعش دانست و گفت: حدود ۳۰ هزار باشگاه کتابخوانی در کشور با ۳۰۰ هزار عضو در کشور در حال فعالیت است که پرداخت یارانه‌های فصلی به کتابفروشان یکی از راهکار‌ها برای گسترش کتابخوانی در کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در پایان شهریورماه، از ۳۶ خدمت این وزارتخانه در حوزه هوشمندسازی رونمایی خواهیم کرد.

وی در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس، با بیان اینکه سازمان اوقاف و حج و زیارت، معاون قرآن و عترت و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در حوزه دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال فعالیت هستند، گفت: ۵۵ جشنواره ملی و بین المللی قرآنی و ۶۰۰ جشنواره استانی و ۲۴۰۰ موسسه قرآنی و دبیرخانه ستاد ترویج قرآنی در کشور فعالیت می‌کنند که در صورت حمایت بیشتر می‌توان این فعالیت‌ها را گسترش داد.


صالحی افزود: ۲۵ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد با بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار عضو ثابت در حال فعالیت است که اسامی این افراد در پرتال مساجد وجود دارد. اساسنامه کانون فرهنگی و هنری مساجد شورای انقلاب فرهنگی تصویب و به قرارگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شد.

وی با اشاره به تعامل سازمان اوقاف با شرکت‌های دانش بنیان گفت: این ارتباط منجر به احیای موقوفات شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه اربعین بیش از ۲ میلیون ثبت نام در سامانه سماح انجام شد، همچنین در حوزه عتبات عالیات نیز فعالیت‌های بسیار خوبی در این وزارتخانه صورت گرفت.

صالحی گفت: در حوزه هنر نیز وزارتخانه اقدامات قابل قبولی به لحاظ کیفیت و کمیت در حوزه معاونت هنری و معاونت سینمایی داشته است که خلق شبکه‌های خلاق در استان‌ها یکی از اقدامات مهم در این حوزه است که به واسطه آن هر شهری می‌تواند در یک یا چند رشته هنری همچون خوشنویسی، گرافیک و انیمیشن جایگاه خودش را پیدا کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه سینما افزود: خوشبختانه در این حوزه هم شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم، بهبود وضعیت اقتصاد سینمایی، زیرساخت‌ها و حضور در همایش‌های بین المللی از جمله این دستاورد‌ها است که منجر به کسب ۲۰۵ جایزه بین المللی برای اهالی سینما شده است همچنین به زیرساخت‌های سینما در مناطق محروم توجه ویژه‌ای شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های وزارتخانه متبوع خود در حوزه رسانه و مطبوعات، گفت: با بهبود وضعیت رسانه و مطبوعات در سال‌های اخیر شاهد فعالیت‌های مطلوب این حوزه به عنوان مکمل امنیت و سلامت بودیم. ۴ کارگروه در معاونت مطبوعات به شکل منظم تشکیل جلسه می‌دادند. فعالیت‌های اصحاب رسانه در زمان شیوع کرونا به همکاری با کادر درمانی از جمله اقدامات مثبت رسانه‌ها در سال اخیر بود.

وزیر دولت یازدهم با اشاره به افزایش بیمه خبرنگاران و کاهش زمان تمدید مجوزها، تصریح کرد: خبرگزاری ایرنا به عنوان یک سازمان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای تلاش‌های قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه فضای مجازی، افزود: این وزارتخانه جزو اولین وزارتخانه‌هایی بود که برنامه خودش را در حوزه فضای مجازی به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کرد. از طرفی این وزارتخانه ۷۲ اقدام موثر در حوزه زیرساختی و محتوایی داشت. همچنین حمایت از استارت آپ‌های حوزه فرهنگ و هنر در فضای مجازی از اقدامات دیگر این وزارتخانه بود.

صالحی گفت: در حوزه بین المللی نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ۷۰ الی ۸۰ رایزنی، ثبت قرارداد داشت، همچنین ۳۷ برنامه معادله فرهنگی با کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به منظور بهبود روابط بین کشور‌ها تدوین شد. از طرفی در سال گذشته بیش از ۸۰ گفتگوی دینی با مجموعه‌های مختلف برگزار کردیم. همچنین در حوزه پژوهش‌های انجام شده در پژوهشگاه فرهنگ و هنر نیز اتفاقات بسیار خوبی را شاهد بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از ۴۵ هزار میلیارد تسهیلاتی که دولت برای بنگاه‌ها و مجموعه‌های اقتصادی بعد از شیوع کرونا در نظر گرفته، ما بیش از ۳ میلیارد اعتبار برای اصحاب هنر در نظر گرفته ایم.

وی گفت: سهم وزارت فرهنگ و ارشاد از کل بودجه عمومی ۱.۹۷ درصدی تنها ۸ درصد است و سهم وزارت فرهنگ و ارشاد از بودجه عمومی کل کشور هم ۲۵/. درصد یعنی یک چهارم درصد است که این مسائل تاثیراتی را در بحث حمایتی از نظر فرهنگ و ارشاد در تمام کشور داشته است و نیازمند همکاری همگرایانه‌ای میان دولت و مجلس و موسسات فرهنگی هستیم تا شرایط برای امسال و به صورت جدی‌تر سال‌های آینده بهتر پیش برود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان برخی نمایندگان درباره نیاز به فضا و مکان‌های فرهنگی در حوزه‌های انتخابیه آن ها، افزود: در این دوره طی ۶ سال، ۶۰۰ کتابخانه ساخته، تکمیل یا تجهیز شده اند. همچنین ده‌ها پروژه فرهنگی طی ۳ سال گذشته افتتاح و ساخته شده اند.

صالحی تصریح کرد: اکنون بیش از ۲۷۸ فضای درحال احداث داریم که برخی از آن‌ها در مسیر تکمیل و اتمام هستند البته بودجه قابل توجهی برای آن‌ها نیاز داریم. همچنین شهر‌های بسیاری به مکان‌های بزرگ فرهنگی نیاز دارند و با توجه به جمعیت ایران حدود ۱۶ میلیون مترمربع فضا موردنیاز است.


وی افزود: ۲۷۸ فضا ساخته و ۶۲۰ فضای فرهنگی هم وجود دارد که با توجه به تمام این تعداد باز هم کمبود فضای فرهنگی داریم و به حدود ۱۴ میلیون مترمربع مجتمع فرهنگی در کشور نیاز است و برای رسیدن به این مهم مجلس باید همکاری کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر پست و سازمانی از سال ۱۳۷۰ کاهش جدی داشته، در صورتی که تعداد شهرستان‌ها از ۲۲۰ به ۴۳۳ عدد اضافه شده بنابراین ما طی جلسه‌ای که با سازمان اداری استخدامی داشتیم، نامه‌ای را به رئیس جمهور نوشتیم که با توجه به افزایش جمعیت شهرنشینی باید ساختار فرهنگ تقلیل پیدا نکند و در این قسمت هم نیازمند کمک‌های مجلس هستیم.

صالحی با اشاره به بحث حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان، گفت: در سال ۹۳ تنها ۲۳ هزار بیمه شده داشتیم که این عدد در سال ۹۸ به ۵۴ هزار بیمه شده افزایش یافت که این موضوع بیانگر افزایش ۲ برابری بیمه شدگان در حوزه رسانه، هنر و قرآن است.

وی درباره بحث حمایت این وزارتخانه بعد از شیوع کرونا از هنرمندان هم، افزود: حوزه فرهنگ و ارشاد در ۱۳ رسته شغلی قرار می‌گیرد که ما توانستیم ۳ ماه بیمه‌ای که هنرمندان شخصا پرداخت می‌کردند را برعهده گرفته و پرداخت کنیم. همچنین از ۴۵ هزار میلیاردی که دولت برای حمایت از بنگاه‌ها و مجموعه‌های اقتصادی بعد از شیوع کرونا در نظر داشت، بیش از ۳ میلیارد اعتبار برای هنرمندان در نظر گرفتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیمه بیکاری هنرمندان با توجه به وجود مشکلاتی پرداخت شده است، گفت: حتی بیمه هنرمندانی که به صورت خویش فرما بیمه‌های خود را پرداخت می‌کردند نیز پرداخت شده است.

صالحی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های انقلابی و ارزشی نظام، خود را متعهد دانسته و به صورت جدی فعالیت می‌کنند، گفت: ما با تشکل‌های گوناگون مانند بسیج هنرمندان، جشنواره عمار، جشنواره مقاومت، حوزه هنری، جشنواره کتاب مقدس، راهیان نور و ... ارتباط داریم و آن را به عنوان یک وظیفه اجتماعی و دینی پیش می‌بریم.


وی افزود: همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد رویداد‌های متعددی را مانند تئاتر مرصاد، تئاتر شهدای شرهانی، تئاتر مقاومت، جشنواره روح مقاومت که امسال برگزار می‌شود دنبال می‌کند و جایزه سردار سلیمانی را امسال برای اولین بار به جشنواره فیلم‌های سینمایی اضافه کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین این وزارتخانه در حوزه محصولات فاخر و جدی در حوزه انقلاب، دفاع مقدس و ارزشی خود را مسئول دانسته و فعالیت می‌کند
و دستاورد‌هایی مانند فیلم‌های به وقت شام، تنگه ابوقریب و فیلشاه داشته است. برچسب ها: فرهنگ ، ارشاد ، وزیر ، مجلس ، صالحی بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی گزارش خطا 0 عضویت در خبرنامه اشتراک گذاری نظر شما نام: ایمیل: * نظر: اخبار برگزیده رکورد مصرف برق زده شد قرعه‌کشی خودرو‌های سایپا، امروز حمله راکتی به پایگاه نظامی آمریکا در شمال بغداد شاخص بورس در آستانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شرایط در تهران همچنان شکننده است رونمایی از هتل کپسولی در تهران تمام واجدین شرایط صاحب خانه می‌شوند معاون شهرداری تهران: آشفتگی ها دارای قاعده می شوند تکذیب طرح ازدواج اجباری و تغییرنام مهرآباد پربازدید ها روز هفته ماه حذف یارانه نقدی ۳ دهک بالا از یک ماه دیگر خبرهای خوش تامین اجتماعی شرایط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید شرایط دریافت وام ۵۰ میلیونی مسکن بازنشستگان آزمایش موفق واکسن کرونا در استرالیا اعلام برندگان قرعه‌کشی سایپا، ساعت ۱۳ امروز ماجرای پروازی بودن استاندار اردبیل رمضان عبدالله درگذشت دو زمین لرزه بیرم لارستان فارس را لرزاند آخرین جزئیات آتش سوزی در خبرگزاری صدا و سیما شناسایی ۲ هزار و ۳۶۴ بیمار جدید کرونا حکم اعدام جاسوس سیا به زودی اجرا می‌شود شناسایی ۲ هزارو ۹۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا روزنامه‌های دوشنبه، ۱۹ خرداد ۹۹ سامانه انتخاب محل امتحانات دانشگاه آزاد فعال شد ثبت نام ۲۰۰ هزار نفر در طرح پیش فروش سایپا علت افزایش مبتلایان کرونا در هفته‌های اخیر سخنگوی وزارت بهداشت منصوب شد شناسایی ۲ هزار و ۱۱ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور یارانه خرداد امشب در حساب سرپرستان خانوار حذف یارانه نقدی ۳ دهک بالا از یک ماه دیگر خبرهای خوش تامین اجتماعی شرایط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید شرایط دریافت وام ۵۰ میلیونی مسکن بازنشستگان آزمایش موفق واکسن کرونا در استرالیا اعلام برندگان قرعه‌کشی سایپا، ساعت ۱۳ امروز ماجرای پروازی بودن استاندار اردبیل رمضان عبدالله درگذشت دو زمین لرزه بیرم لارستان فارس را لرزاند آخرین جزئیات آتش سوزی در خبرگزاری صدا و سیما انتقال سهام عدالت متوفی به وراث واریز وجه خودرو بعد از قرعه کشی خبر ۲۰، شنبه سوم خرداد ۹۹ حذف یارانه نقدی ۳ دهک بالا از یک ماه دیگر بازگشایی تالارها و قهوه خانه ها مشروط و بدون قلیان مقدار و زمان پرداخت زکات فطریه مبلغ فطریه سال ۹۹ اعلام شد احتمال واریز بیمه بیکاری کرونا قبل از عید فطر خبرهای خوش تامین اجتماعی شرایط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید آخرین اخبار گسترش کتابخوانی و اقتصاد نشر از دستاورد‌های ارشاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنای کار است سردار اشتری: برخی آتش سوزی‌ها عمدی است آغاز سومین جلسه دادگاه اکبر طبری قالیباف: شهدای مؤتلفه در دوران ظلمت مسیر را نشان دادند رکورد مصرف برق زده شد اروپایی‌ها قرارداد خرید واکسن کرونا امضا کردند جلسه شورای حکام با موضوع ایران قرعه‌کشی خودرو‌های سایپا، امروز حمله راکتی به پایگاه نظامی آمریکا در شمال بغداد عکس خبری تصاویر روزنامه های امروز از سفر رئیس قوه قضائیه به فارس تا پل تمام شیشه‌ای هیر روز جهانی صنایع دستی ساج سازی از طلوع خورشید تا طلای سرخ از طبیعت دشت نیشابور تا زیبایی‌های آبشار کبودوال مرور رویدادهای خبری در قلم دوربین گلشار در نزدیکی قطب مرور رویدادهای خبری در قلم دوربین مرور رویدادهای خبری در قلم دوربین انتشار تصاویر جدیدی از دومین ناو هواپیمابر چین روزنامه‌های یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹ روزنامه‌های شنبه، ۲۴ خرداد ۹۹ روزنامه‌های پنج شنبه ۲۲ خرداد ۹۹ روزنامه‌های چهارشنبه، ۲۱ خرداد ۹۹ روزنامه‌های سه شنبه، 20 خرداد 1399 پرطرفدارترین عناوین آزمایش موفق واکسن کرونا در استرالیا تحویل زیردریایی با 20 موشک اتمی اعلام برندگان قرعه‌کشی سایپا، ساعت ۱۳ امروز خبرهای خوش تامین اجتماعی به زودی جلوی ملت ایران هم زانو خواهید زد دو زمین لرزه بیرم لارستان فارس را لرزاند دستور رئیسی به دادستان کل برای بازگرداندن مفسدان متواری حذف یارانه نقدی ۳ دهک بالا از یک ماه دیگر شرایط بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید شرایط دریافت وام ۵۰ میلیونی مسکن بازنشستگان آب و هوا بیشتر ۲۲°    ۳۷° افغانستانارمنستانآذربایجانبحرینبنگلادشکامبوجکشور چینگرجستانهنگ کنگهندوستاناندونزیایرانعراقژاپنقزاقستانکویتقرقیزستانلائوسلبنانمالزیمالدیومغولستاننپالکره شمالیعمانپاکستانفلسطینفیلیپینقطرعربستان سعودیسنگاپورکره جنوبیسریلانکاسوریهتایوانتاجیکستانتایلندترکیهترکمنستانامارات متحده عربیازبکستانویتنامیمن آباداناراکارومیهاصفهاناهوازبابلبابلسربجنوردبناببندرانزلیبندرعباسقشمبوشهربیرجندتبریزتربت حیدریهتنکابنتهرانتویسرکانجویبارخرم آبادخرمشهرخویرامسررشتزاهدانزنجانسبزوارشهرکردشیرازسرخسصومعه سراطوسفریدون کنارفسافومنماهشهرمراغهمرودشتمسجد سلیمانمشهدهمدانکرجکرمانکرمانشاهکیشگرگانگچسارانیزدسارییاسوجقمقزوینایلامسنندجاردبیلسمنانکازرون دانلود اپلیکیشن شبکه خبر صفحه نخست اخبار مشروح گزارش خبرنگاران تیترامشب روی خط خبر تصاویر عکس و گرافیک برنامه های شبکه خبر تماس با ما درباره ما پیوند ها جستجو پیشرفته آرشیو آب و هوا اوقات شرعی خبرنامه نقشه سایت نظرسنجی RSS تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شبکه خبر است و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد. طراحی و تولید : ایران سامانه

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: فرهنگ ارشاد وزیر مجلس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاد کتابخانه ها فضای مجازی شیوع کرونا بین المللی فعالیت ها شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۴۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، می‌توان امید داشت که افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ به ویژه در حوزه‌های دینی عملیاتی شود.

بیژن نوباوه وطن -نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتبارات فرهنگی گفت: کشور از سال‌های اول انقلاب در بودجه‌نویسی نگاه بایسته‌ای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز از جمله اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و باعث شده بودجه فرهنگی تقریباً نصف شاخص بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد به صورت آشکار و ۱۱ درصد به‌صورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و اکنون ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجه‌نویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی کرد و گفت: تقریباً همه دولت‌ها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کم‌توجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمی‌دهد؛ با ادامه این روند ما در حوزه فرهنگ و هنر و دین دچار مشکل خواهیم شد.

تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاه‌های فرهنگی سازماندهی مجدد می‌خواهند 

نوباوه بیان کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه‌ بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: همه‌ مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهادها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازی‌کاری

نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و گفت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی کنیم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.

وی در پایان مسئله موازی‌کاری در هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • حمایت وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی از طنزپردازان و رسانه‌های فعال این حوزه
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • خلیج فارس تا ابدخلیج فارس خواهد بود/یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های تمدنی
  • کارکرد‌های مختلف وقف در نمایشگاه دستاورد‌های این نهاد