Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@23:25:02 GMT

چطور در کوهنوردی دچار گرمازدگی نشویم؟

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۵۲۶۱

چطور در کوهنوردی دچار گرمازدگی نشویم؟

ایسنا/کرمانشاه یک مربی و پیشکسوت کوهنوردی انتخاب زمان مناسب برای صعود، کلاه مناسب و پوشش نخی و نوشیدن به هنگام آب را مانع دچار شدن کوهنوردان به گرمازدگی در صعودهای تابستانی اعلام کرد.

بهرام حسینی در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به افزایش آمار صعودهای انفرادی و گروهی در فصل تابستان، اظهار کرد: یکی از خطراتی که معمولا در این فصل از سال کوهنوردان را تهدید می‌کند، خطر گرمازدگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه کوهنوردان برای جلوگیری از دچار شدن به گرمازدگی باید برخی نکات و اصول را رعایت کنند، افزود: استفاده از کلاه آفتابگیر که سر و گردن کوهنورد را می‌پوشاند، از جمله نکاتی است که کوهنوردان در صعودهای تابستانی باید آن را رعایت کنند.

این مربی کوهنوردی تصریح کرد: به کوهنوردان توصیه می‌شود در صعودهای فصل گرم از لباس‌های نخی استفاده کنند که دارای رنگ های روشن باشد. همچنین از پوشیدن لباسهایی که آستین کوتاهی دارند خودداری کنند تا پوست دستشان دچار سوختگی نشود و از تشعشات مضر آفتاب هم در امان بمانند.

وی بر لزوم استفاده از عینک استاندارد مخصوص کوهنوردی در صعودهای این فصل هم تاکید کرد و گفت: عینکی که کوهنوردان برای صعود استفاده می‌کنند، علاوه بر اینکه باید استاندارد باشد، قاب آن بگونه ای باشد که اطراف چشم را هم کاملا بپوشاند تا چشم آنها دچار آسیب نشود.

حسینی در ادامه بابیان اینکه کوهنوردان برای اینکه دچار گرمازدگی نشوند نباید در هر ساعتی از روز به کوه بروند، اعلام کرد: برای کسانی که بصورت حرفه ای کوهنوردی می‌کنند و صعودهای بلندی همانند صعود به "پرآو" را دارند، بهترین زمان برای کوهنوردی هنگام شب، آن هم با حضور مربی و راهنما است.

وی تصریح کرد: توصیه می شود افراد مبتدی هم که عموما به کوه های تاق بستان و فرخشاد صعود دارند، صبح زود به کوه بروند، بگونه ای که تا قبل از ظهر و گرم شدن هوا دوباره پایین کوه باشند.

این پیشکسوت کوهنوردی در خصوص نوع تغذیه کوهنوردان در صعودهای فصل گرم هم گفت: بهتر است کوهنوردان از غذاهای فاسد شدنی برای این صعودها پرهیز کنند و غذاهایی که قرار است با خود به همراه داشته باشند را از یک روز قبل داخل فریزر قرار دهند.

وی یادآورشد: مصرف برخی غذاها مثل سالاد الویه که در صعودهای فصل سرد استفاده می‌شود نباید در صعودهای فصل گرم مصرف شود، چرا که مسمومیت شدیدی برای کوهنوردان به همراه دارد.

حسینی درباره مصرف آب در این صعودها هم اظهار کرد: کوهنوردان بهتر است از نوشیدن آبمیوه های مصنوعی در صعودهای فصل گرم اجتناب کرده و بیشتر آب یا شربت های به لیمو و خاکشیر با میزان قند پایین بنوشند.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در کوهنوردی های تابستانی، تصریح کرد: اگر حین صعود مدیریتی در مصرف آب انجام نگیرد، ذخیره آب کوهنورد قبل از اتمام برنامه تمام شده و با مشکل مواجه می‌شود.

این مربی کوهنوردی در پاسخ به اینکه اگر فردی در صعودهای فصل گرم دچار گرمازدگی شد چکار باید کرد، گفت: در چنین مواقعی بهتر است فرد گرما زده را در سایه ای قرار داده و دستمال خیسی روی دست‌ها، پاها و پیشانیش گذاشته شود تا دمای بدن فرد پایین بیاید. 

وی افزود: همچنین باید بصورت مداوم به فرد گرما زده آب نوشانده شود و تا هنگامی که گرمای هوا غلبه دارد، نسبت به پایین آوردنش از بالای کوه اقدامی انجام نگیرد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كوهنوردي استانی ورزشی گرمازدگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۵۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش شدید برف و باران در این مناطق/ از کوهنوردی بپرهیزید

به گزارش خبرآنلاین، رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: از پنجشنبه تا شنبه (۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت) شرایط جوی برای فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره‌نوردی و ... نامساعد و با انواع مخاطره‌ها همراه است بنابراین از صعود به ارتفاعات و تردد در مسیر رودخانه‌ها و دره‌ها اجتناب شود.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طی روزهای پنجشنبه تا شنبه (۱۳ تا ١٥ اردیبهشت) فعالیت سامانه بارشی قوی در بیشتر مناطق کوهستانی کشور پیش‌بینی می‌شود که منجر به صدور هشدار نارنجی برای بیش از ٢٠ استان کشور و صدور هشدار قرمز برای بارش پنجشنبه در زاگرس جنوبی به‌ویژه ارتفاعات استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

وی اضافه کرد: طی چهارشنبه و به ویژه پنجشنبه (۱۲ و ۱۳ اردیبهشت) فعالیت موج بارشی قوی در نیمه غربی کشور، بخش‌های جنوب غربی، زاگرس مرکزی و جنوبی و به‌تدریج گسترش به مناطق مرکزی و شرقی کشور موجب بارش‌های رگباری شدید، تندباد، رگبار و رعدوبرق و بارش تگرگ می‌شود. شدت بارش‌ها طی پنجشنبه در زاگرس جنوبی به‌ویژه ارتفاعات کهگلیویه و بویر احمد موجب جاری شدن سیلاب‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها و رانش و لغزش و ریزش سنگ می‌شود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ادامه داد: طی جمعه و شنبه شاخه شمالی این موج بارشی، موجب وقوع رگبارهای شدید همراه با رعدوبرق و تگرگ در ارتفاعات غرب، شمال غرب، پهنه کوهستانی البرز و مناطق شمال شرق کشور می‌شود. در قله‌ها و خط الرأس‌های مرتفع با توجه به برودت هوا شرایط برای بارش برف و احتمال وقوع بهمن مساعد است.

وی درباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران طی روزهای پایانی هفته گفت: طی پنجشنبه افزایش ابر و مه آلود شدن، افزایش سرعت باد و در بعضی ساعت‌ها وقوع رگبار و رعدوبرق و تگرگ و طی جمعه و شنبه آسمان ابری و مه آلود، به تناوب رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و در قله‌های مرتفع بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: از پنجشنبه تا شنبه، شرایط جوی برای فعالیت‌های مرتبط با کوهستان اعم از کوهنوردی، دره‌نوردی، اسکی، پروازهای تفریحی نامساعد و با انواع مخاطره‌ها از جمله مه آلودشدن و کاهش دید، خطر اصابت صاعقه، درگیرشدن با بارش‌های سیل آسا، تگرگ، تندباد و در مناطق مستعد بارش برف و بهمن همراه است بنابراین از صعود به ارتفاعات و تردد در مسیر رودخانه‌ها و دره‌ها اجتناب شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901991

دیگر خبرها

  • کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن نجات یافتند
  • کوهنوردان گمشده در ارتفاعات شهرستان داورزن نجات یافتند
  • اختتامیه بیست ویکمین المپیاد کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی
  • نجات ۴ کوهنورد گمشده در قله دماوند
  • نجات جان کوهنوردان گمشده در قله دماوند
  • نجات جان ۴ کوهنورد مفقودی در ارتفاعات قله دماوند
  • نجات کوهنوردان مفقود شده در ارتفاعات بام و صفی آباد
  • اختتامیه ۲۱ المپیاد کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی در سی سخت
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • بارش شدید برف و باران در این مناطق/ از کوهنوردی بپرهیزید