Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@18:19:11 GMT

احتمال شورش کور در مناطق حاشیه نشین

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۵۵۱۷

احتمال شورش کور در مناطق حاشیه نشین

ساعت 24 - دکتر عباس آخوندی وزیر سابق راه وشهرسازی در دولت روحانی ، درگفت وگویی که برروی سایت اختصاصی خود گذاشته است به موضوع بسیار با اهمیت رانده شدن شمار قابل اعتنایی از طبقه متوسط ایران به طبقه تهیدستان اشاره کرده و درباره آکسانی که از طبقه متوسط مهاجرت کردند از وضع خود بسیار ناراضی هستند و امکان انطباق با سبک زندگی رایج در آن محل‌ها را ندارند و تمنای برگشت به موقیعت قبلی خود را دارند اما امکان آن را ندارند بنابراین میزان نارضایتی آنان مضاعف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی می گوید:نمی توان از نظر رفتار اجتماعی آن تحلیلی که در دهه 50 و 60 از این مناطق داشتیم اکنون نیز داشته باشیم. الان ساختار متفاوت و متنوع است و ارتباطات مجازی هم به آن اضافه شده است که می‌توان زنگ هشداری برای دولت باشد . آخوندی در باره این پرسش که  آیا شرایط امروز گونه ای است که بار دیگر زنگ خطر چنین شورش هایی را به صدا درآورده باشد؟ جواب می دهد: قطعا در شرایط فعلی میزان نارضایتی افزایش پیدا می‌کند و ممکن است حرکت‌های کوری اتفاق بیافتد. در هر صورت شبکه‌ی اجتماعی در این مناطق وجود ندارد اما نارضایتی گسترده وجود دارد که ممکن است موجب ایجاد حرکت های کور شود.بخشی از آنچه آخوندی در این گفت وگو بیان کرده است را درادامه می خوانید:

اگر به جمعیت این مناطق دقت کنیم می‌بینیم که سهم آن به نسبت کل جمعیت کشور زیاد است. در مناطق حاشیه شهرهای ایران چیزی بیش از 10 میلیون نفر سکونت دارند. علاوه بر آن در بافت فرسوده چیزی حدود 9 میلیون نفر ساکنند. سرجمع آنها بیش از 6 میلیون خانوار را تشکیل می‌دهند . ابتدا باید تصوری از این اندازه این سکونت‌گاه‌ها داشته باشیم که بزرگ است. درست است که صفت غالب این سکونتگاه‌ها فقر است اما با همه فقر موجود آنها، اندازه اقتصاد جاری در آنها نیز بسیار بزرگ است. ارقام اقتصادی میلیاردی است. همین دارایی‌های کوچک این مناطق حجم بزرگی از اقتصاد را شکل می‌دهند. صنایع و اشتغال موجود در این مناطق گردش اقتصادی بسیار بالایی دارد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از صنایع بزرگ را تولیداتی در همین مناطق پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه اساسا نمی توان این مناطق را، چه به لحاظ اقتصادی چه به لحاظ اجتماعی، نادیده گرفت. مشکل بزرگی که در کشور ما وجود دارد این است که در درون حاکمیت درک درستی از این مناطق وجود ندارد. اغلب این مناطق را به عنوان زائده تلقی میکنند و تصورشان این است که امکان اینکه همه این مسکن‌ها و مناطق و... کوبیده و نابود شوند و از نو مناطق جدیدی ساخته شوند و یا اینکه ساکنان پر تعداد این مناطق به مبدا اولیه خود برگردند، وجود دارد. این دیدگاه و تصور غیرِ واقعی و وحشتناک است ولی متاسفانه موجود دارد. تصور کنید که راهبرد اجرایی یک سیاست این باشد که 10 میلیون نفر را به سکونتگاه قبلی خود که چند دهه پیش از آنجا مهاجرت کرده‌اند بازگرداند. آشکار است که فرسنگ‌ها با واقعیتّ فاصله دارد. پس بزرگترین مشکل در وضعیّت فعلی این است که سیاست‌گذار درک روشنی از اندازه مساله و ماهیّت آن ندارد. تصوّرش این است که می‌توان این افراد را برگرداند که تصور صد در صد نادرستی است. به دلیل همین دیدگاه نادرست این مناطق مورد توجه حاکمیت نیست و آن‌ها را حاشیه می‌داند.اگر قرار باشد مشکل این مناطق حل شود اول واقعیّت و اندازه‌ی آن راپذیرفت. 19میلیون نفر ساکن این مناطق بیش از 35 درصد جمعیت شهری ایران است. باید آن را دید و به رسمیت شناخت. اگر قرار باشد در این مناطق سرمایه گذاری انجام شود اولین مساله رسمیت یافتن حقوق مالکیّت در آنهاست. بسیاری از زمین های این مناطق مشکل سند دارد و به‌ طریق اولی ساختمان‌ها پایداری و پایان کار ندارند. سیستم کسب ‌وکار رسمی نیست. حتی یادم است وقتی مسائل شیرآباد زاهدان را پیگیری می کردم اولین اقدام این بود که برای بسیاری از ساکنان و کودکان شناسنامه صادر کنیم. بسیاری از آنان فاقد شناسنامه بودند. پس راهکار ابتدایی شناسایی رسمی است. بعد از آن است که می توان حمایت فنی و بانکی و اجتماعی و.. به عمل اورد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد میلیون نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۵۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی افزایش دما و گرد و خاک برای خوزستان

ایسنا/خوزستان مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی افزایش دما و رطوبت در استان خبر داد.

محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی، امروز و فردا جو پایداری بر اغلب مناطق استان خوزستان حاکم است؛ تنها با گذر موج از مرزهای شرقی استان همچنان در ارتفاعات احتمال بارش‌های خفیف و نقطه‌ای دور از انتطار نیست. 

وی افزود: همچنین امروز برای اغلب مناطق استان خوزستان به ویژه بخش‌های جنوبی و شرقی، وزش باد متوسط و تندبادهای لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود بنابراین احتمال خیزش گرد و خاک‌های محلی و موقتی در برخی مناطق مورد انتظار است. 

سبزه‌زاری ادامه داد: از روز شنبه تا دوشنبه سامانه بارشی ضعیفی سبب رگبار پراکنده باران به همراه رعد و برق و وزش باد در بخش‌های شمالی، شرقی و ارتفاعات استان خوزستان خواهد شد و در دیگر بخش‌ها احتمال بارش‌های نقطه‌ای دور از انتظار نیست. روند دما تا یکشنبه افزایشی خواهد بود.

وی افزود: از امروز تا اواسط هفته آینده استقرار جریانات جنوبی سبب افزایش رطوبت در مناطق جنوب غربی تا جنوب شرقی و تا حدودی مرکزی خواهد شد. از اواسط هفته آینده سامانه بارشی جدیدی استان خوزستان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته اهواز با ۳۶.۷ و دهدز با ۱۳.۲درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط خوزستان گزارش شده‌اند. تغییرات دمای اهواز در این مدت بین ۳۶.۷ و ۲۱.۹ درجه سانتیگراد در نوسان بوده است. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • دانشمندان درباره «جهان‌های موازی» چه می‌گویند؟
  • سامانه بارشی در راه ایران
  • وضع برخی جاده‌های شرق اصفهان در بدترین شرایط است
  • پیش‌بینی بارش‌های پراکنده در ارتفاعات خوزستان
  • هوا در خوزستان گرم‌تر می‌شود
  • رگبار شدید باران از فردا شروع می شود
  • هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود
  • ورود سامانه‌بارش‌زا به جنوب، شرق و شمال استان
  • پیش‌بینی افزایش دما و گرد و خاک برای خوزستان