Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@21:31:40 GMT

هریت بیچر استو و مبارزه با تبعیض نژادی

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۵۹۱۱

هریت بیچر استو و مبارزه با تبعیض نژادی

هریت بیچر استو در ۱۴ ژوئن ۱۸۱۱ میلادی در خانواده‌ای مذهبی در روستای لیچفیلد ایالت کنتاکی آمریکا چشم به جهان گشود. پدرش روحانی مذهبی به نام «لیمن میچر» بود و مادرش را هم زمانی که پنج سال داشت از دست داده بود. هریت تا ۱۳ سالگی در یک مدرسه محلی درس خواند و بعد از آن وارد مدرسه دخترانه در شهر هارتفورد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعلیمات آن مدرسه بیشتر مفاهیم دینی مسیحیت بود. پس از پایان تحصیلات، وی به «موسسه زنانه وسترن» رفت، این موسسه را کاترین خواهر بزرگتر هریت استو در سینسیناتی ایالت اوهایو تاسیس کرده بود. خانواده هریت هم در ۱۸۳۲ میلادی به این شهر مهاجرت کرده بودند. در همین زمان او مقالاتی را در «مجله ماهانه وسترن» و «می فلاور» منتشر می کرد. وی در اوهایو به محافلی راه یافت که بحث و جدل درباره برده‌داری در جریان بود. همسر او نیز ضد قانون برده‌داری بود و از «راه آهن زیرزمینی» که گروهی بود، برای فراری دادن بردگان به ایالت‌های آزاد و پناه دادن آنها در خانه‌های امن حمایت می کرد.

هریت استو زمانی که با همسرش در برونزویک ایالت مین زندگی می‌کرد، شاهد مرگ مردی سیاه‌پوست بود که منبع الهام وی برای نوشتن رمان کلبه عمو تم شد در همین زمان یعنی در ۱۸۵۰ میلادی قانون فرار بردگان به تصویب رسید که طبق آن افرادی که سیاه‌پوستان را پناه داده یا فراری می‌دهند با مجازات شدید مواجه خواهند شد، پس از آن او نامه‌ای به ویراستار «هفته‌نامه ضد برده داری عصر ملی» نوشت و ایده‌اش را برای نوشتن داستانی درباره برده‌داری مطرح کرد: فکر می کنم زمان آن فرا رسیده تا حتی زنان و بچه‌هایی هم که می‌توانند حرف بزنند برای خاطر انسانیت و آزادی به صدا در آیند. وی می نویسد: امیدوارم که هر زنی که می‌تواند بنویسد، سکوت نکند. بنابراین وی که در این سال‌ها از نزدیک شاهد زندگی سیاهان و ظلمی که بر آنان می‌رفت، بود، تصمیم گرفت تا کتاب مشهور کلبه عمو تام را به رشته تحریر درآورد و همین کتاب نیز باعث شهرت وی شد. از منظر منتقدان و نویسندگان، داستانی که هریت در این رمان به تصویر می‌کشد، یکی از جرقه‌های آغاز جنگ داخلی امریکا میان شمال و جنوب را شعله ساخت که به لغو قانون برده داری منجر شد، بنابراین قدرت قلم این نویسنده برجسته در سده نوزدهم سبب یکی از بااهمیت ترین جنگ‌های تاریخ بشریت شد. بنابراین هریت موفق شد با انتشار داستانش بحثی جنجالی در محافل امریکا در خصوص لغو برده‌داری ایجاد کند و زمینه مخالفت‌جویی را میان جنوبیان امریکا تقویت سازد. در ۱۸۶۱ میلادی یعنی ۹ سال پس از انتشار رمان «کلبه عمو تام»، جنگ داخلی آمریکا شروع شد. جنوبی ها سلاح به دست گرفتند تا با زور از برده داری حمایت کنند و در مقابل شمالی ها بایستند. شمالی ها در زمینه مهمات برتری ویژه ای داشتند. ۲۳ ایالت با جمعیتی قریب به ۲۲ میلیون در برابر ۱۱ ایالت با جمعیت ۹ میلیون تن صف آرایی کردند، سرانجام در یکم ژانویه ۱۸۶۳ میلادی بیانیه مشهور «رهایی از بردگی» صادر شد و شمالی ها سیاهان فراری را در ارتش خود پذیرفتند. نتیجه جنگ داخلی آمریکا، شکست جنوبی ها و در نتیجه لغو برده داری بود. این نویسنده نامی پس از آغاز جنگ داخلی در سفری به شهر واشنگتن دی. سی با آبراهام لینکلن شانزدهمین رییس جمهور آمریکا دیدار کرد که در آن لینکلن به این نویسنده گفت: پس تو همان زن کوچکی هستی که با کتابش جنگی بزرگ به راه انداخته است.

این نویسنده سرشناس در ژوئن ۱۸۵۱ میلادی نخستین قسمت از داستانش را به مجله فرستاد در واقع این کتاب سری داستانی بود که یک سال هر هفته ابتدا با نام «مردی که کالا بود» و بعدتر با نام دیگر «زندگی در لولی» چاپ می‌شد اما در ۱۸۵۲ میلادی کتاب به شکل رمان تنها در پنج هزار نسخه به چاپ رسید. رمان کلبه عمو تم با چنان استقبالی مواجه شد که کمتر از یک سال ۳۰۰ ‌هزار نسخه آن به فروش رسید.

این کتاب در انگلیس در همان سال یک میلیون نسخه به فروش رفت. این نویسنده برجسته در کتاب کلبه عمو تم نزدیک به ۵۰ شخصیت می‌آفریند و داستان‌هایی بسیار رنج‌آور از سال‌ها برده داری انسان‌ها روایت می کند. کتاب صحنه‌های دردناک و عاطفی دارد و مخاطب را از نزدیک با زندگی اسفناک و غیرقابل باور سیاهان آشنا می سازد. داستان‌هایی که اکثرا واقعیت دارند و از مشاهدات و شنیده‌های هریت استخراج شده اند. البته وی تنها نویسنده ای توانا با قلمی درخشان نبود، بلکه قدرت نویسندگی وی در خدمت تغییرات سیاسی-اجتماعی قرار گرفت. کلبه عمو تم شاهکاری ادبی قلمداد می‌شود که تصویری از زندگی بسیار ظالمانه و غیر انسانی افریقایی-امریکایی‌ها ترسیم می‌کند. او پس از چاپ این رمان در روزنامه‌ای امریکایی به اسم «عصر ملی» به شهرتی جهانی دست یافت و آتشی در میان مردم برای تقویت مبارزه‌های ضدبرده داری سیاهان برافروخت. اهمیت این اثر تا اندازه ای بود که به ده ها زبان مختلف ترجمه و چندین فیلم نیز با اقتباس‌های متفاوت از آن ساخته شد. بنابراین این اثر نه در دنیای بردگان بلکه در کشورهای شرقی هم مورد استقبال قرار گرفت در ایران کلبه عمو تم توسط محسن سلیمانی ترجمه شده است.

موضوع و محتوای رمان کلبه عمو تُم

داستان کلبه عمو تام، یک رئال اجتماعی است که شخصیت‌هایش در جهانی واقعی زندگی می‌کنند. مهم‌ترین درون مایه‌ رمان، مخالفت با برده‌داری و استثمار سیاهان است که در کنار مضامینی چون حمایت از مسیحیت و دفاع از آزادی در سراسر داستان جاری است. هریت در این کتاب داستان برده‌ آقای «شلبیِ» مزرعه‌دار را بازگو می‌کند. شلبی که با برده‌هایش رفتار بدی نداشته، سفته‌هایش به دست تاجر برده‌ای به نام «هالی» می‌افتد و همین او را ناگزیر می‌کند تا برخلاف میل باطنی‌اش در یک دوراهی قرار گرفته و ناچار به انتخاب میان فروش برده­‌هایش به یک تاجر برده و فروپاشی زندگی، یکی را انتخاب کند. شلبی تصمیم می­‌گیرد «تام» برده وفادارش را به هالی بفروشد اما هالی علاوه بر تام، پسر چهار ساله «الیزا» خدمه مخصوص خانم شلبی را نیز می‌خواهد و شلبی با فروش او نیز موافقت می­‌کند. الیزا ناراضی از این امر فرار می­‌کند اما تام که مردی باایمان است با آگاهی از وضعیت اربابش، تن به خواست او می‌دهد و تسلیم سرنوشت می‌شود. از این پس، روایت فراز و فرود زندگی تام پس از مرزعه آقای شلبی آغاز می‌شود. هریت به خوبی پدیده مرسوم آمریکای آن زمان را با تمام زشتی‌ها و زمختی‌هایش ترسیم می‌کند. با این حال نمی‌توان منکر روح لطیف مسیحی تام نیز شد که در سراسر داستان نمود یافته است. همین تناقض میان مصیبت­‌های تام و روح بی‌­آلایش و آرام اوست که بر زشتی برده‌داری در این کتاب، می‌افزاید. این اثر، همچنین نمایی از آمریکای سده نوزدهم است و می‌تواند بخشی از فرهنگ و گذشته این کشور را به روایت هریت بیچر استو به خواننده منتقل کند.

همچنین رمان کلبه عمو تم به سبکی احساسی نوشته شده که بخشی از رنسانس امریکایی نیز به حساب می‌آید. در این کتاب گرچه موضوع اصلی، مبارزه در راه آزادی برده‌های سیاه‌پوست در ایالات جنوبی امریکا است اما نویسنده به طرح حقوق دست نیافته زنان امریکا نیز می‌پردازد. او در این رمان نشان می‌دهد که چگونه روابط برده داری موجب جدایی مادران و کودکان سیاه‌پوست می‌شود و زنان و دختران سیاه‌پوست مورد استثمار از طرف اربابان قرار می‌گیرند. فمنیسم محافظه‌کارانه مسیحی نویسنده متکی بر ارزش‌های ویکتوریایی مرسوم آن زمان است، با این وجود او می‌کوشد تا به نیروهای مثبت زنان در جامعه، خانواده و محیط کار اشاره کند و گرچه نویسنده مبلغ روابط زناشویی، ازدواج و اهمیت نقش مادری برای زنان است، او حق رأی و شرکت زنان در سیاست را نیز فراموش نمی‌کند. بعد از نشر رمان کلبه عمو تم بیش از نیم میلیون از زنان خواننده این کتاب در اروپا، به گردآوری امضا و حمایت از نویسنده رمان در راه مبارزه برای لغو برده‌داری و دفاع از حقوق زنان در امریکا پرداختند و آن امضاها را به شکل ۲۶ جلد کتاب برای وی ارسال کردند. او در این اثر گفته بود که عشق مادری باید به جای تفکر مردسالاری و محبت زنانه به جای سودجویی مردانه قرار گیرد. غیر از دفاع از حقوق زنان، در مبارزات ضدبرده داری، این کتاب نقش مهمی داشت. او می‌گفت که قانون برده‌داری نه تنها غیرانسانی بلکه یک ننگ ملی به حساب می‌آید که به ارزش‌های نظام دموکراتیک با ادعاهای اخلاق مسیحی نمی‌خورد. لِو نیکلایِویچ تولستوی فعال سیاسی-اجتماعی و نویسنده روسی پس از خواندن کتاب در ستایش آن گفت: این رمان یکی از بزرگترین فراورده‌های ذهن بشر است.

هریت استو بیش از ۲۰ کتاب، رمان، خاطرات، نامه و مقالات نوشت اما هیچ‌کدام از آن‌ها به اندازه کلبه عمو تم شهرت جهانی نیافت از مهم ترین آنها می توان به درد، خواستگاری کشیش، مروارید جزیره او، آگنس دو سورنت، مردم شهر قدیم، زندگی در میان بیچارگان، خاطرات شیرین از سرزمین‌های بیگانه، پیرمرد شهرنشین و سرزمین صنوبرهای نوک تیز اشاره کرد.

توجه و تحلیل مقام معظم رهبری به شاهکار ادبی هریت استو

نکته قابل توجه در خصوص رمان «کلبه عمو تام» توجه و تحلیل مقام معظم رهبری در مورد این اثر است. آیت الله خامنه ای در دیدار خود با مسوولان نظام در ۲۷ اسفند ۱۳۸۰ خورشیدی درباره رمان «کلبه عمو تام» فرمودند: «آمریکایی ها اصولی را به عنوان اصول آمریکایی معرفی می کنند و می گویند این اصول، جهانشمول است. این اصول، آزادی انسان، آزادی فکر، کرامت انسان، حقوق بشر و از این قبیل چیزها است. اینها اصول آمریکایی اند؟ مشخّصه جامعه آمریکایی امروز اینها است؟ مشخّصه حکومت امروز آمریکا اینهایی است که شما ذکر کردید؟ آیا این حکومت نبود که بومیان اصلی سرزمین آمریکا را قتل عام کرد؟ سرخپوستان آمریکا را نابود کرد؟ آیا این حکومت و عوامل مؤثّر در این حکومت نبودند که میلیون ها آفریقایی را از داخل خانه هایشان به بردگی گرفتند و دختر و پسر جوان آنها را برای بردگی ربودند و سال های متمادی با سخت‌ترین فاجعه ها با اینها رفتار کردند؟ امروز یکی از تراژدیترین آثار هنری، اثری است به نام «کلبه عموتام» که زندگی برده داری را در آمریکا نشان می دهد که شاید قریب دویست سال است که این نوشته هنوز زنده است. واقعیّت های آمریکا این است؛ حکومت آمریکا این است؛ آن مشخّصه و ممیّزهایی که نظام آمریکایی به دنیا نشان داده، این است؛ نه آزادی انسان، نه برابری انسان. کدام برابری؟ شما هنوز هم بین سیاه و سفید برابری قائل نیستید. همین امروز هم از نظر شما رگه سرخپوستی در یک نفر آدم در هر یک از مراحل گزینش اداری یک نقطه ضعف برای او محسوب می شود. برابری انسان ها؟ آزادی فکر؟»

سرانجام

سرانجام خالق رمان کلبه عمو تم در یکم ژوئیه ۱۸۹۶ میلادی پس از ابتلا به بیماری آلزایمر در هارت‌فورد ایالت کنتیکت دیده از جهان فروبست.

برچسب‌ها جوایز ادبی جامعه سیاه پوستان آمریکا برده داری تبعیض نژادی ایالات متحده آمریکا نویسنده کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جوایز ادبی جامعه سیاه پوستان آمریکا برده داری تبعیض نژادی ایالات متحده آمریکا نویسنده کتاب جوایز ادبی جامعه سیاه پوستان آمریکا برده داری تبعیض نژادی ایالات متحده آمریکا نویسنده کتاب برده داری سیاه پوست جنگ داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۵۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

برنده دیدار تیم های فوتبال پرسپولیس و آلومینیوم اراک را ضربات پنالتی مشخص کرد تا سرخپوشان تهرانی در شرایطی که دو بار بازی برده را با تساوی عوض کردند، در نهایت با پنالتی حذف شوند.

به گزارش مشرق، در چارچوب مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال ایران از ساعت ١٨:١۵ تیم فوتبال آلومینیوم اراک در ورزشگاه امام خمینی به مصاف پرسپولیس تهران رفت.

آلومینیوم در مرحله یک شانزدهم نهایی موفق شد با تک گل احسان قهاری نساجی مازندران را شکست دهد و پرسپولیس مدافع عنوان قهرمانی نیز موفق شد نفت گاز گچساران را را با نتیجه ٣ بر صفر شکست داد تا جواز حضور در این مرحله را کسب کند.

دقایق حساس بازی؛

دقیقه ١١ بازی اوستون اورنوف روی غفلت مدافعین آلومینیوم موفق شد گل نخست بازی را وارد دروازه میزبان کند.

دقیقه ٢۴ بازی اورونوف با یک پاس عمقی عیسی آل‌کثیر را صاحب توپ کرد و این بازیکن با یک ضربه موفق شد گل دوم پرسپولیس را وارد دروازه آلومینیوم اراک کند.

دقیقه ۴١ بازی ضربه اکبرپور بازیکن آلومینیوم اراک به شکل خطرناک از بالای دروازه پرسپولیس به بیرون رفت.

دقیقه ۴۵ پاس جهان کهن در دهانه دروازه ایرالکو را در آستانه گلزنی قرار داد که توپ در اختیار رفیعی قرار گرفت.

دقیقه ۵۴ رفیعی با یک واکنش تماشایی ضربه مهاجم آلومینیوم را مهار کرد و مانع گلزنی این تیم شد.

دو دقیقه بعد مهدی لیموچی در موقعیت گلزنی قرار گرفت که با بی دقتی ضربه او به بیرون رفت.

دقیقه ٧٠ ضربه تماشایی مهاجم آلومینیوم با واکنش سنگربان پرسپولیس همراه شد.

دقیقه ٨۵ بالاخره لیموچی با ضربه تماشایی موفق شد دروازه پرسپولیس و رفیعی را باز کند.

دقیقه ٩٠ بازی سرخ‌پوشان فرصت داشتند تا گل سوم را به ثمر برسانند که با تعلل مهاجمین این تیم موقعیت از دست رفت.

دقیقه ٩۵ بازی شروین بزرگ با ضربه تماشایی گل دوم را وارد دروازه پرسپولیس کرد تا همه چیز به تساوی کشیده شود.

تلاش دو تیم در نهایت در ٩٠ دقیقه با تساوی دو بر دو همراه شد تا بازی به اوقات تلف شده کشیده شود.

با شروع اوقات تلف شده سینا اسدبیگی با یک شوت تماشایی موفق شد گل سوم پرسپولیس را وارد دروازه آلومینیوم کند.

با شروع نیمه دوم اوقات تلف شده این‌بار نوبت آل کثیر بود تا خودش را دو گله و پرسپولیس را در این دیدار جذاب ۴ گله کند.

بعد از گل چهارم پرسپولیس آلومینیوم دو موقعیت خوب گلزنی داشت تا به گل برسد اما رفیعی هر بار مهاجمین ایرالکو را ناکام گذاشت.

دقیقه ١١٣ شروین بزرگ موفق شد دروازه پرسپولیس را باز کند تا گل سوم آلومینیوم اراک وارد دروازه پرسپولیس شود.

دقیقه ١٢٠ مهدی لیموچی با فرار تماشایی خود موفق نقی زاده را صاحب توپ کند تا گل چهارم آلومینیوم وارد دروازه پرسپولیس شود.

در نهایت بازی با نتیجه ۴ بر ۴ تمام شد تا ضربات مرگبار پنالتی سرنوشت تیم صعود کننده را رقم بزند.

کنعانی زادگان ضربه نخست پرسپولیس را تبدیل به گل کرد. امیر نوری کاپیتان پنالتی نخست آلومینیوم را از دست داد.

علی نعمتی پنالتی دوم قرمزها را تبدیل به گل کرد. مهران موسوی با گل کردن پنالتی خود گل نخست آلومینیوم را به ثمر رساند.

اسماعیلی‌فر زنده سومین پنالتی پرسپولیس بود که پنالتی خود را از دست داد. لیموچی پنالتی سوم آلومینیوم را گل کرد تا همه چیز باز هم مساوی شود.

اسدبیگی پنالتی چهارم پرسپولیس را تبدیل به گل کرد. عارف حاج عیدی هم موفق شد پنالتی خود را تبدیل به گل کند.

گولسیانی پنالتی پنجم پرسپولیس را وارد دروازه گوهری کرد. رضا جبیره زننده پنالتی پنجم آلومینیوم بود که توپ خود را تبدیل به گل کرد.

فرجی زننده ششمین پنالتی قرمزها بود و آنرا تبدیل به گل کرد. علی وطن دوست نیز پنالتی آلومینیوم را گل کرد.

امیری کاپیتان پرسپولیس زننده هفتمین پنالتی بود و که گوهری آن را مهار کرد. نقی زاده پنالتی خود را تبدیل به گل کرد تا آلومینیوم اراک به دور بعد صعود کند.

تیم داوری:

داور: امیر عرب براقی / کمک‌های: هادی طوسی، علی احمدی / داور چهارم: کیوان علی‌محمدی

ترکیب اولیه دو تیم ؛

آلومینیوم اراک :

احمد گوهری، احسان قهاری، مهدی لیموچی، امین جهان کهن، سیدمهران موسوی، یونس اکبرپور، بهروز نوروزی فرد، عارف حاجی عیدی، محمدامین کاظمیان، میلاد بدرقه، محمدمهدی لطفی

سرمربی: مجتبی حسینی

پرسپولیس:

امیر رضا رفیعی، گئورگی گولسیانی، حسین کنعانی زادگان، عبدالکریم حسن، دانیال اسماعیلی فر، مسعود ریگی، محمد خدابنده‌لو، سروش رفیعی، اوستون اورنوف، مهدی ترابی و عیسی آلکثیر

سرمربی: اوسمار

دیگر خبرها

  • «گشت ارشاد مدیران»؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فسادها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟
  • تاریخ برده‌داری به زبان طنز
  • انتقاد ملی‌پوش بوکس از«تبعیض فدراسیون» و«رفتار عجیب فونتانا»
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد
  • حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد
  • کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد
  • تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در فارس
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر