Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی حیدری گفت: توسعه کشت گل و گیاهان زینتی، رشداقتصادی را در پی خواهد داشت و سبب افزایش اشتغال، افزایش درآمد، افزایش پس انداز و انباشت سرمایه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک فعال اقتصادی در عرصه گل و گیاه همزمان با روز ملی گل، در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: در دهه‌های اخیر گرایش به سمت استراتژی و راهبردهای مهم جهت توسعه صادرات، جهش های مهم صادراتی را در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی حیدری ادامه داد: اتخاذ برخی از سیاست های حمایتی از طرف دولت در زمینه های کشاورزی و صادرات این کالاها، به جای اقتصادی تک محصولی و وابسته به نفت به ویژه پرورش گل های زینتی به عنوان یک راهبرد در جهت ایجاد فرصت های شغلی و کسب درآمدهای ارزی مد نظر قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اهمیت کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صدور نفت خام از یک طرف و جایگاه صادرات کالاهای غیر نفتی در برنامه های توسعه اقتصادی، پرورش گل های زینتی می تواند به عنوان یک راهکار فراروی مسئولان و برنامه ریزان کشور قرار گیرد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد:در خصوص جایگاه و اهمیت پرورش گل های زینتی همین بس که هر شاخه گل رز در جهان معادل نیم دلار خرید و فروش می شود، چنانچه قیمت هربشکه نفت را به صورت میانگین 60 دلار محاسبه کنیم درخواهیم یافت هر 120 شاخه گل رز که از یک و نیم مترمربع زمین به دست می آید معادل یک بشکه نفت در بازارهای جهانی ارزآوری دارد.

حیدری گفت: با توجه به موقعیت طبیعی ایران به دلیل تنوع اقلیم و پدیده های آب و هوایی و آفتاب مناسب گل ها و گیاهان زینتی از محصولاتی هستند که در اکثر نقاط ایران قابل تولید بوده و حتی قابل رقابت در عرصه های جهانی می باشند و پتانسیل بالقوه ای در کسب درآمد ارزی حاصل از صادرات دارند و در ترکیب با صادرات سایر کالاهای غیرنفتی می توانند نقش بسیار مهمی را در تدوین برنامه اقتصادی بدون نفت و تنوع بخشی به صادرات کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر کشت گل ها و گیاهان زینتی در روستاها علاوه بر ایجاد اشتغال سبب افزایش درآمد و پس انداز روستائیان و انباشت سرمایه آنان شده و به کاهش فقر روستائیان منجر می گردد و از مهاجرت های آن ها جلوگیری می شود و همین طور سبب جذب گردشگر شده و نهایتا به توسعه اقتصادی منجر می گردد که خود توسعه اقتصادی، توسعه پایدار روستاها را سبب می گردد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: می توان با اتخاذ سیاست ها و استراتژی های مناسب، سرمایه گذاری در منابع تولید، آموزش نیروی انسانی، ترویج، تامین نهادها و عوامل تولید، به روز کردن نحوه کشت، توسعه حمل و نقل مناسب، بازارشناسی و بازاریابی، مبارزه علمی با آفات و امراض به بهره برداری بهینه از فعالیت های کشت گل و گیاهان زینتی حتی دارویی دست یافت.

حیدری افزود: توسعه کشت گل و گیاهان زینتی، رشداقتصادی را در پی خواهد داشت و سبب افزایش اشتغال، افزایش درآمد، افزایش پس انداز و انباشت سرمایه می شود که این خود موجب توسعه و گسترش سرمایه گذاری در سایر بخش های اقتصادی خواهد شد.

وی گفت: اهمیت تولید و صادرات گل و گیاهان تزئینی آنجا نمایان می شود که بدانیم امروزه این صنعت به یکی از صنایع مطرح در دنیا از نظر ایجاد اشتغال و کسب درآمد تبدیل شده است و سالانه بالغ بر 100 میلیارد دلار انواع گل و گیاهان تزئیینی در ردیف تولید شده و مورد داد و ستد قرار می گیرد.

این فعالی اقتصادی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیای جنوب شرقی و آمریکا اتخاذ تدابیر مناسب در چرخه تولید و صادرات گل منجر به کاهش قیمت گل و در نتیجه افزایش سرانه مصرف آن در این کشورها و بالارفتن قدرت رقابت آنها در بازارهای صادراتی شده است.

حیدری افزود:در حال حاضر در بیش از 70 کشور دنیا پرورش گل در مقیاس تجاری برای عرصه به بازارهای بین المللی صورت می گیرد اما تعداد کشورهای مطرح در صادرات جهانی، از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند.

وی تصریح کرد: نبود فرهنگ مصرف و صادرات اندک باعث ضایعات بیش از 50 درصدی گل در ایران شده است. این آمار متفاوت از تولید و ضایعات گل، طبیعتا باعث می شود آماری که در مورد سرانه مصرف در کشور عنوان می شود هم تا حد زیادی متفاوت باشد.

این فعال اقتصادی گفت: کشور هلند عمده ترین تولیدکننده و تامین کننده بذر، پیاز، قلمه و سایر اجزاء پایه برای تولید و تکثیر گل و گیاهان زینتی می باشد.

حیدری ادامه داد: سابقه تولید تجاری گل و گیاهان زینتی ایران به حدود 90 سال پیش بر می گردد.پس از انقلاب اسلامی به دلایلی این صنعت مورد توجه بیشتری واقع شد، به گونه ای که ضمن تامین نیازهای داخلی، وارد عرصه صادرات شد و این روند به ویژه طی دهه گذشته با وجود افزایش مصرف داخلی به دلیل توسعه اقتصادی کشور همچنان روند صعودی طی کرده است.

وی خاطر نشان کرد: سه مولفه مهم اقتصادی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه آشنایی با بازاریابی الکترونیکی، آشنایی صادرکنندگان با اقتصاد تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در بازاریابی گل و گیاه در نظر گرفته شود.

این فعال اقتصادی در خاتمه گفت: مولفه هایی که باید در درجه اول عزم راسخ و تلاش های مستمر و پیگیر تولید کنندگان و در درجات بعدی مسئولان را برای توسعه و گسترش بازاریابی گل و گیاه می طلبد ضمن اینکه با تبدیل بازار سنتی به بازار حراج گل، کل حاشیه سود عوامل بازاریابی به میزان معناداری افزایش می یابد و معیارهای بازاریابی اصلاح می شود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: گل و گیاهان زینتی فعال اقتصادی توسعه اقتصادی گل و گیاه پرورش گل کشت گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۶۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!

به گزارش آخرین‌نیوز به نقل از مهر، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: در آستانه روز کارگر این روز را به همه کارگران عزیز و همه فعالان عرصه تولید تبریک و تهنیت عرض می‌کنم امروز افتخار داریم که از گروه مپنا دیدن کنیم و در طی این دوره برای سومین بار بازدید صورت می‌گیرد

وی ادامه داد: مهمترین نیاز امروز کشور مسأله انرژی و سرمایه گذاری در آن بخش برای رفاه و رفع نیازهای کشور است و در این زمینه امیدواریم رویکردها اصلاح شود.

وزیر نیرو ادامه داد: ما در طی ۳ سال اخیر برنامه‌های که برای رفع نیاز کشور در صنعت برق در نظر گرفتم این بود که برنامه‌های مشخصی وجود داشت که مطابق آن برای تابستان بدون خاموشی پیش رفتیم.

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

محرابیان خاطر نشان کرد: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی برخوردار می‌شوند.

به گفته محرابیان برای تابستان امسال ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی برای مشترکان برق پیش‌بینی شده است‌. که این جوایز از اینترنت همراه تا بیش از صدها دستگاه خودرو و لوازم برقی خانگی کم در نظر گرفته شده است که به قید قرعه به افرادی که در مصرف برق صرفه‌جویی کرده‌اند اعطا می‌شود، برخوردار خواهند شد.

به گفته وی مپنا جز افتخارات صنعت کشور است و در حال حاضر سهم مهمی در اجرای نیروگاه‌ها در سطح کشور و حتی خارج از کشور دارد، پروژه‌های متعددی به عنوان صدور خدمات فنی و مهندسی دارد و روز به روز مطابق نیاز کشور و دنیا مسیر پیشرفت و تعالی را طی می‌کند ما نیز به طور کامل از این اقدامات حمایت می‌کنیم.

محرابیان با اشاره به اقداماتی که در سطح کشور انجام شده است، خاطر نشان کرد: بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شد، البته میزان ناترازی و مصرف بویژه در بخش صنعت کشور با توجه به رشد تولید بیش از این است به همین دلیل پروژه‌های متعددی در نیروگاههای کشور در دستور کار قرار گرفت و با زمانبندی خوبی پیگیری می‌شود، هر چند ماه یک بار شاهد بهره برداری از نیروگاههای کشور مطابق برنامه هستیم. هرچند تأمین مالی پروژه‌ها سخت است.

وزیر نیرو در رابطه با تأمین اعتبار از صندوق توسعه برای اجرای پروژه‌های نیروگاهی تاکید کرد: ضرورت دارد پروژه‌ها توسط نهادهای مالی بویژه صندوق توسعه ملی تأمین مالی شود تا پروژه‌ها در زمان خود وارد مدار شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه صندوق توسعه ملی نقش اساسی خود را در این خصوص ایفا نکرده است امیدواریم با تغییراتی که در این صندوق شاهد خواهیم بود منابع کشور در مسیر توسعه واقعی ملی قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!