Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@05:50:08 GMT

۱۰ محصول کشاورزی خراسان جنوبی استانداردسازی می شود

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۷۱۹۶

۱۰ محصول کشاورزی خراسان جنوبی استانداردسازی می شود

قوسی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری ۱۰ محصول کشاورزی خراسان جنوبی استانداردسازی می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، سرهنگ «غلامرضا قوسی» پیش از ظهر امروز (۲۴ خرداد) در آیین رونمایی از محصول سالم استان اظهار کرد: استاندارد تشویقی از سال ۱۳۹۷ به استان ها ابلاغ شد و در نخستین سال ابلاغ این طرح در خراسان جنوبی یک محصول استانداردسازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در دومین سال اجرای این طرح تعداد این محصولات به چهار محصول رسید که قرار است تا این عدد در سومین سال اجرای آن به ۱۰ محصول برسد.

 

قوسی با اشاره به اینکه اعطای این نشان به دلیل پایین بودن حدمجاز آلاینده ها در محصولات سالم است، افزود: در سال ۹۹ نیز این طرح برای ۱۰محصول (زعفران شهرستان بیرجند، انار شهرستان فردوس، سبزیجات برگی شهرستان طبس، زرشک درمیان، زیتون نهبندان، توت زیرکوه، پسته سرایان، کنجد سربیشه، عناب خوسف و پسته شهرستان بشرویه) نیز برنامه ریزی شده است و فعالیت‌های آموزشی ترویجی آن ویژه زنان روستایی گروه هدف در حال اجرا است.

 

وی ادامه داد: همه مراحل تولید محصول از مزرعه تا سفره در تولید محصولات گواهی شده و ارگانیک قابل رصد هستند و مصرف‌کننده با آگاهی کامل و اطمینان از سالم بودن آن، فرآورده را مصرف می‌کند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۸۲ هزار نفر بهره بردار کشاورزی در سطح استان،گفت: هدف ما در مجموعه جهادکشاورزی تامین امنیت غذایی از لحاظ کمی و کیفی است و تعهد ما تولید محصول سالم برای ایجاد سلامت جامعه است.

 

قوسی بیان کرد: هدف از اجرای طرح استقرار استانداردهای ملی حد بیشینه آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی ویژه مزارع زنان روستایی، آموزش و فرهنگ سازی در راستای تولید و مصرف محصولات کشاورزی گواهی شده و استاندارد، مدیریت منابع آب و خاک و کمک به پایداری منابع، ترویج روش‌ها و فنون جدید کشاورزی، فراهم کردن زمینه ایجاد توسعه کسب و کار برای خانوارهای روستایی با تولید محصولات گواهی شده است.

 

بر اساس موافقت‌نامه بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی، موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، طرح «استقرار استانداردهای ملی حد بیشینه آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی ویژه مزارع زنان روستایی» را در استان‌ها اجرا می‌کند؛ هدف کلی این طرح فراهم کردن زمینه ایجاد و توسعه کسب و کار برای خانوارهای روستایی و عشایری است.


جامعه هدف این طرح اعضای صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی، تسهیل‌گران و زنان کارآفرین بوده و دوره‌های آموزشی با موضوع مدیریت مزرعه، تغذیه گیاهی، مبارزه با آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی برای مخاطبان طرح در دستور کار ترویج است.

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: محصول کشاورزی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی استاندارد سازی کشاورزی خراسان جنوبی محصولات کشاورزی زنان روستایی تولید محصول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۷۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد

سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش را نشان دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهادهای دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهادها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد که ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

او با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور گفت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

او در مورد توزیع بذر کلزا گفت: امسال نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع ارقام داشته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان